VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Audio, video & gaming in je auto
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2834125
MarTiguan schreef: 18 jun 2021 00:33 Volgens mij kun je met een Discover Media het navigatiesysteem ALLEEN maar met een ORIGINELE VW SD-card updaten en niet met een USB-stick.
Op die originele SD-card staan bepaalde toegevoegde (onzichtbare) bestanden die je niet op een andere (zelf gekochte) SD-card kunt kopieren voor een correcte werking. Dit is een kopieerbeveiliging van VW.

Je hoeft hiervoor niet de Discover Care software te gebruiken, dit doe ik ook nooit, gewoon rechtstreeks het van internet gedownloade (ingepakte) .7z bestand rechtstreeks op de originele SD-card uitpakken met het programma .7z (7zip)
Dit 7zip is gratis van internet te dowloaden.

Je dient voordat je de nieuwe update op de orig. SD-card zet eigenlijk eerst een backup (kopie) te maken.
Hierna dien je de orig. SD-card volgens de FAT32 methode te formateren. Raadpleeg Google als je niet weet hoe dit werkt.

Dan kun je de vanaf internet gekopieerde nieuwe bestanden op de orig. SD-card uitpakken met 7zip.

Misschien lukt het ook niet omdat je een te groot MAP-bestand hebt gedwonload (dus b.v. heel Europa i.p.v. alleen de Benelux of een ander land) omdat je originele SD-card daarvoor te klein is (te weinig opslagcapaciteit).

Probeer eens slechts 1 land (b.v. Duitsland) volgens de door mij beschreven methode op de orig. SD-card te zetten.
Als dit wel lukt, dan weet je dat de SD-card te klein is voor de kaarten die jij wilt gebruiken.
Als je een grotere kaart wil hebben zul je dan een nieuwe orig. VW SD-card moeten kopen van b.v. 32 GB

Succes met uitproberen en laat hier eens weten of het gelukt is.
Hoe kun je alleen Duitsland kiezen als land? Althans, ik kan alleen bepaalde groepen landen kiezen, nooit één individueel land.

Ik liep tegen een ander probleem aan: de update voor de navigatie die ik had (VW Golf 2018, Discover Media, bundle 1) was te groot voor het originele SD-kaartje. Ik heb geen andere SD-kaart liggen, dus zat vast aan de bestaande. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ze een update uitbrengen voor bestaande navigatie, terwijl de update te groot is voor de bestaande SD-kaart. Handmatig of via hun software, dat maakte ook niet uit.

Hierdoor bedacht ik mij: kan ik ook landen kiezen? Ik wilde in ieder geval Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Groot-Brittannië.

Dat bracht mij tot het volgende: uiteindelijk moet je kunnen zien welke bestanden bij welke landen horen.

Dit pad laat zien welke kaarten er op staan: maps\00\nds\PRODUCT
Het probleem is echter dat ze nummers hebben van de regio: E1, E2, etc. tot en met E13.

Door verschillende downloads met elkaar te vergelijken, kwam ik er achter welke landen bij welke code hoorden:

E1: Spanje en Portugal
E2 en E12 samen: Nederland, Frankrijk, België en Luxemburg
E3: Groot-Brittannië, IJsland, Ierland
E4: Duitsland
E5: Noorwegen, Zweden, Finland
E6: Tsjechië, Kroatië, Polen, Slowakije, Hongarije
E11: Italië, Zwitserland, Oostenrijk

De downloads verschillen soms maar een klein beetje van elkaar. Bij bundel 6 zit bijvoorbeeld Italië, Zwitserland en Oostenrijk, maar bij 7 niet. Andersom zitten bij bundel 7 wel Noorwegen, Zweden en Finland. Verder zijn ze identiek. Als je dan de verschillen bekijkt tussen die downloads, is het makkelijk zien dat de map genaamd E11 Italië, Zwitserland en Oostenrijk bevatten en de map E5 bevatten dan Noorwegen, Zweden en Finland. De map E11 is namelijk wél bij bundel 6 aanwezig en niet bij 7, de map E5 is weer wel bij 7 aanwezig, maar niet bij 6. Enzovoorts.

De andere regio's heb ik niet uit hoeven pluizen, want die vond ik minder interessant. Hierdoor heb ik de andere regio's verwijderd uit de download, zoals E8 en E13, en op de SD-kaart gezet. Straks even kijken of het werkt.

Maar goed, lang verhaal om dus te vragen: hoe kun jij zien welke landen bij welke code horen? Hoe kun je kiezen welke landen je download, behalve de standaard regio's die je al kunt kiezen?

P.S. ik heb kleinere landen achterwege gelaten, zoals Andorra etc. die uiteraard wel aanwezig zijn. Anders wordt het helemaal een lang, gedetailleerd verhaal.

EDIT: oke, dat werkt dus niet. Blijkbaar zoekt het systeem naar alle kaarten die er op zouden moeten staan, hij vindt het niet zo leuk als die kaarten totaal ontbreken, helaas. Ik moet dus wel een versie selecteren die minder landen heeft dan ik zou willen.

EDIT2: Na nog wat verder zoeken kwam ik de volgende reactie tegen op het forum van Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/vi ... e/67861848

Komt er op neer dat je, als je SD-kaart plots te klein is voor de laatste versie, de gesproken aanwijzingen kunt verwijderen van alle talen die toch niet nodig hebt. Ik wil bijvoorbeeld alleen Nederlandse gesproken aanwijzingen behouden, dan kan de rest weg. Deze staan in de map maps\00\sds. Ik verwijder alle mappen, behalve die van NL. Zou moeten werken.
#2834130
Als je niet echt technisch/digitaal onderlegd bent, dan ben je afhankelijk van hetgeen er op internet wordt aangeboden...

Op de Volkswagensite worden voor jouw T-Cross met Discover Media apparatuur 11 pakketten (bundles) aangeboden.
Als je een kleine SD-card hebt dan kun je uiteraard niet elk gewenste bundle downloaden en op je SD-card zetten.

Op Tweakers.net en sommige andere websites kun je mappen vinden waarbij er onderdelen, zoals taalpakketten, eruit zijn gesloopt om de totale grootte te beperken. Maar dan moet je echt goed zoeken voordat je hebt wat je wil hebben...

Je hebt, zoals ik gelezen heb, een verstandige keuze gemaakt om een gotere SD-kaart te kopen, waarmee je ook in de toekomst nog effe vooruit kunt. De bestanden zullen immers steeds groter worden en hoef je niet telkens te zoeken hoe je de grote van de bestanden moet inperken om toch de kaarten te krijgen die je nodig hebt.

Goeie keus !
#2834226
Antera schreef: 15 jul 2021 18:07 Kan het systeem indien gewenst vrijmaken voor alle SD kaarten. Dan heb je dit gedonder niet meer :-)
Hieruit begrijp ik dat je niet zomaar alle formaten (qua capaciteit) in een Discover Media gebruiken..!?
Klopt dit ?
Tot welke grootte SD-kaart kun je daarvoor gebruiken dan?
#2836244
Ik vraag me af waarom er nu zoveel landen (data) in de meest recente versie (1810) zijn opgenomen. Hierdoor wordt het 16GB kaartje te klein en word je verplicht een 32GD bij VW aan te schaffen. Zoveel landen in één heeft toch niemand wat aan.
#2836245
MarTiguan schreef: 15 jul 2021 19:13
Antera schreef: 15 jul 2021 18:07 Kan het systeem indien gewenst vrijmaken voor alle SD kaarten. Dan heb je dit gedonder niet meer :-)
Hieruit begrijp ik dat je niet zomaar alle formaten (qua capaciteit) in een Discover Media gebruiken..!?
Klopt dit ?
Tot welke grootte SD-kaart kun je daarvoor gebruiken dan?
Antera heeft het niet over het formaat maar over origineel en niet originele SD-kaarten... Aan het formaat (capaciteit) zal vast een limiet zitten...
#2836247
kakashi schreef: 11 jul 2021 01:31
MarTiguan schreef: 18 jun 2021 00:33 Volgens mij kun je met een Discover Media het navigatiesysteem ALLEEN maar met een ORIGINELE VW SD-card updaten en niet met een USB-stick.
Op die originele SD-card staan bepaalde toegevoegde (onzichtbare) bestanden die je niet op een andere (zelf gekochte) SD-card kunt kopieren voor een correcte werking. Dit is een kopieerbeveiliging van VW.

Je hoeft hiervoor niet de Discover Care software te gebruiken, dit doe ik ook nooit, gewoon rechtstreeks het van internet gedownloade (ingepakte) .7z bestand rechtstreeks op de originele SD-card uitpakken met het programma .7z (7zip)
Dit 7zip is gratis van internet te dowloaden.

Je dient voordat je de nieuwe update op de orig. SD-card zet eigenlijk eerst een backup (kopie) te maken.
Hierna dien je de orig. SD-card volgens de FAT32 methode te formateren. Raadpleeg Google als je niet weet hoe dit werkt.

Dan kun je de vanaf internet gekopieerde nieuwe bestanden op de orig. SD-card uitpakken met 7zip.

Misschien lukt het ook niet omdat je een te groot MAP-bestand hebt gedwonload (dus b.v. heel Europa i.p.v. alleen de Benelux of een ander land) omdat je originele SD-card daarvoor te klein is (te weinig opslagcapaciteit).

Probeer eens slechts 1 land (b.v. Duitsland) volgens de door mij beschreven methode op de orig. SD-card te zetten.
Als dit wel lukt, dan weet je dat de SD-card te klein is voor de kaarten die jij wilt gebruiken.
Als je een grotere kaart wil hebben zul je dan een nieuwe orig. VW SD-card moeten kopen van b.v. 32 GB

Succes met uitproberen en laat hier eens weten of het gelukt is.
Hoe kun je alleen Duitsland kiezen als land? Althans, ik kan alleen bepaalde groepen landen kiezen, nooit één individueel land.

Ik liep tegen een ander probleem aan: de update voor de navigatie die ik had (VW Golf 2018, Discover Media, bundle 1) was te groot voor het originele SD-kaartje. Ik heb geen andere SD-kaart liggen, dus zat vast aan de bestaande. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ze een update uitbrengen voor bestaande navigatie, terwijl de update te groot is voor de bestaande SD-kaart. Handmatig of via hun software, dat maakte ook niet uit.

Hierdoor bedacht ik mij: kan ik ook landen kiezen? Ik wilde in ieder geval Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Groot-Brittannië.

Dat bracht mij tot het volgende: uiteindelijk moet je kunnen zien welke bestanden bij welke landen horen.

Dit pad laat zien welke kaarten er op staan: maps\00\nds\PRODUCT
Het probleem is echter dat ze nummers hebben van de regio: E1, E2, etc. tot en met E13.

Door verschillende downloads met elkaar te vergelijken, kwam ik er achter welke landen bij welke code hoorden:

E1: Spanje en Portugal
E2 en E12 samen: Nederland, Frankrijk, België en Luxemburg
E3: Groot-Brittannië, IJsland, Ierland
E4: Duitsland
E5: Noorwegen, Zweden, Finland
E6: Tsjechië, Kroatië, Polen, Slowakije, Hongarije
E11: Italië, Zwitserland, Oostenrijk

De downloads verschillen soms maar een klein beetje van elkaar. Bij bundel 6 zit bijvoorbeeld Italië, Zwitserland en Oostenrijk, maar bij 7 niet. Andersom zitten bij bundel 7 wel Noorwegen, Zweden en Finland. Verder zijn ze identiek. Als je dan de verschillen bekijkt tussen die downloads, is het makkelijk zien dat de map genaamd E11 Italië, Zwitserland en Oostenrijk bevatten en de map E5 bevatten dan Noorwegen, Zweden en Finland. De map E11 is namelijk wél bij bundel 6 aanwezig en niet bij 7, de map E5 is weer wel bij 7 aanwezig, maar niet bij 6. Enzovoorts.

De andere regio's heb ik niet uit hoeven pluizen, want die vond ik minder interessant. Hierdoor heb ik de andere regio's verwijderd uit de download, zoals E8 en E13, en op de SD-kaart gezet. Straks even kijken of het werkt.

Maar goed, lang verhaal om dus te vragen: hoe kun jij zien welke landen bij welke code horen? Hoe kun je kiezen welke landen je download, behalve de standaard regio's die je al kunt kiezen?

P.S. ik heb kleinere landen achterwege gelaten, zoals Andorra etc. die uiteraard wel aanwezig zijn. Anders wordt het helemaal een lang, gedetailleerd verhaal.

EDIT: oke, dat werkt dus niet. Blijkbaar zoekt het systeem naar alle kaarten die er op zouden moeten staan, hij vindt het niet zo leuk als die kaarten totaal ontbreken, helaas. Ik moet dus wel een versie selecteren die minder landen heeft dan ik zou willen.

EDIT2: Na nog wat verder zoeken kwam ik de volgende reactie tegen op het forum van Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/vi ... e/67861848

Komt er op neer dat je, als je SD-kaart plots te klein is voor de laatste versie, de gesproken aanwijzingen kunt verwijderen van alle talen die toch niet nodig hebt. Ik wil bijvoorbeeld alleen Nederlandse gesproken aanwijzingen behouden, dan kan de rest weg. Deze staan in de map maps\00\sds. Ik verwijder alle mappen, behalve die van NL. Zou moeten werken.
Inderdaad, dit werkt.!!
Blijft de vraag waarom er zoveel landen in deze kaart moeten, landen waar de doorsnee burger nooit zal komen. Gewoon West Europa zou voldoen.
#2840113
Na uitgebreid te hebben rondgekeken op het internet denk ik "het"gevonden te hebben.

Elk SD kaartje heeft een uniek en ingebakken CID nummer (Card Identification) . Dit nummer van het originele navigatiekaartje wordt door het apparaat in de auto herkend. Een ander blanco kaartje wordt niet herkend door het apparaat in de auto omdat het CID nummer hiervan niet klopt.
Probleem is dat het niet eenvoudig is om een CID nummer aan te passen en niet elk SD kaartje kan wat dit betreft worden gewijzigd. Bovendien heb je daar bepaalde apparatuur voor nodig.
Ik heb een bedrijf in Litouwen gevonden die ermee adverteert maar ja...
#2840117
... dit maakt je verhaal waarschijnlijk voor de anderen wat duidelijker: https://www.youtube.com/watch?v=d4TQkhlJhzI

Als je de gehele thread gelezen zou hebben zou je geweten hebben dat het onbegonnen werk is om met de CID te gaan klooien en dat het makkelijker is om de unit zo te coderen dat die niet meer kijkt naar de CID... Dat was het gene wat @Antera hier gepost heeft...

Maar met een nieuwe map-update lopen we nog steeds achter de feiten aan...
#2840203
Heeft iemand ooit geprobeerd er landen, volgens de hier eerder genoemde specificatie, eruit te halen en was dat succesvol ?

De optie via Antera is ook een mogelijkheid. Is dit een grote operatie in tijd en geld ?
#2840209
bert2 schreef: 17 jan 2023 09:24 Heeft iemand ooit geprobeerd er landen, volgens de hier eerder genoemde specificatie, eruit te halen en was dat succesvol ?
Ik heb eergisteren nog de meest recente en uitgebreide map van West-Europa gedownload van deze site:
https://www.volkswagen.nl/service/infot ... tie-update

Na het verwijderen van sommige mappen en spraakbestanden lukte het nog steeds om dit op een origineel VW 16GB te krijgen, zodat 't nog werkt. :smirk:

De mappen die je dient te verwijderen staan in:
MAPS - 00 - CFG - MAPCFG (hier heb ik verwijderd de mappen SKODA en SEAT met bijbehorende .cfg bestanden)

MAPS - 00 - SDS (hier heb ik alle mappen verwijderd behalve NL en het bestand meta_info.db)

Dus na enige aanpassing lukt het nog steeds met een origineel 16GB SD-kaartje.
Doe er je voordeel mee :wink:
#2840289
Het downloaden van de mappen vanaf de VW server was binnen een paar minuten gebeurd, maar....
het kopiëren van de bestanden (die resteren na het verwijderen van de genoemde mappen en bestanden) naar de SD-card, duurde bij mij meer dan 3 uur.... dus heb geduld.

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]

Bougies Polo 1.4 GTI (6R)

Even een vraagje, vandaag de bougies vervangen (wa[…]

Er is een vast bedrag dat volkswagen vergoed in NL[…]

Ben nu toch aan het heroverwegen wat ik met de ove[…]

Polo 2016 start niet

Waarmee is de auto uitgelezen? Veel tools zijn nie[…]

Probleem bleek uiteindelijk een kapotte EGR klep. […]

Ik had stoeprandschade en kon mijn velg laten hers[…]

Mijn T roc vanuit Italië is ook offline naar 2 jaa[…]