VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de ID4
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2833425
ID4 is een fijne auto, maar heeft een paar echte technische dompers. Ondersteunende systemen die de regie overnemen, maar nog niet volwassen genoeg zijn omdat ook echt altijd te kunnen.

Lane assist werkt prima op wegen waar iedere baan zijn eigen witte strepen heeft. Op 60km wegen met alleen strepen aan de zijkant van het asfalt, is het (gechargeerd) niet de vraag of ik verongeluk, maar meer wanneer. Meerdere malen meegemaakt dat de auto naar het midden van de weg wil sturen, als ik wat meer rechts aanhoud omdat er een tegenligger aan komt. Uitzetten van het systeem vergt telkens drie handelingen in het menu, erg omslachtig en onhandig, omdat je deze handelingen pas enige tijd na het opstarten kunt doen en je dan al in de woonwijk rijd (ik ga niet wachten op de oprit, totdat de software opgestart is).

Het lezen van verkeersborden beperkt zich ogenschijnlijk alleen tot snelheid, waarbij onderborden genegeerd lijken te worden, maar ook het bijhouden van de vorige maximale snelheid blijkt lastig. De maximale snelheid wordt hierdoor nogal eens verkeerd aangegeven. Dit was prima geweest als het alleen zou gaan om een suggestie, maar de adaptieve cruise control regelt hier ook op. Hierdoor krijg je hele rare (en mateloos irritante) situaties; plotseling afremmen naar 70 bij droog weer terwijl het onderbord aangeeft dat 70 alleen bij regen geldt, versnellen naar 130 als er op de snelheid een 'einde wegwerkzaamheden, einde 70' staat, maar omgekeerd ook dat snelheidsborden gemist worden waardoor niet versneld/vertraagd wordt. Ik wil de adaptieve cruise gebruiken, maar ik wil daarbij ook zelf de verkeersborden lezen en daar naar handelen (aangezien ik dat toch nog steeds beter kan dan de software in de auto).

Ik heb bovenstaande problemen aangekaart bij de dealer en bij Volkswagen zelf. In beide gevallen was het een 'ik hoor wat u zegt' reactie.

Ik ben op zoek naar een oplossing. Heeft iemand ervaring met het softwarematig uitschakelen van de verschillende componenten (lane assist, verkeersborden lezen) en wellicht garages die dit kunnen?

En tot slot, beste Volkswagen, als de radio kan onthouden op welke zender hij stond toen de auto uitgezet werd, dan kunnen de ondersteunende rijhulpsystemen toch ook onthouden of ze aan of uit stonden? Ik wil niet standaard bij elke rit dezelfde systemen uitschakelen omdat ze simpelweg nog niet volwassen genoeg zijn.
#2833450
Deze onderwerpen zijn reeds eerder voorbij gekomen op het forum. Lane assist wordt vooralsnog door VW gezien als een primaire veiligheidsinstelling en is daarom (nog) niet door de berijder uit te schakelen.

Verkeersbord/snelheidsherkenning is in het wageninstelling menu uit te schakelen onder: trajectvoorspelling
#2833451
ID4Ron schreef: 26 mei 2021 13:28 Deze onderwerpen zijn reeds eerder voorbij gekomen op het forum. Lane assist wordt vooralsnog door VW gezien als een primaire veiligheidsinstelling en is daarom (nog) niet door de berijder uit te schakelen.
Ik weet niet hoe dat in de ID. modellen is geregeld, maar in mijn Golf7 heb ik dat definitief uitgeschakeld met de app OBDeleven. Met VCDS zal het ook kunnen. Maar nogmaals, wellicht dat het bij de ID.-modellen niet kan.
#2834932
ID4Ron schreef: 26 mei 2021 13:28 Deze onderwerpen zijn reeds eerder voorbij gekomen op het forum. Lane assist wordt vooralsnog door VW gezien als een primaire veiligheidsinstelling en is daarom (nog) niet door de berijder uit te schakelen.

Verkeersbord/snelheidsherkenning is in het wageninstelling menu uit te schakelen onder: trajectvoorspelling
Die herkenning is wel uit te schakelen voor algemene redenen denk ik. de ACC trekt zich er echter niets van aan, ook uitgeschakeld blijft zodra de cruisecontrole aan gaat de snelheid zich automatisch aanpassen. Bij knooppunt eindhoven/best gaat ie in beide richtingen ooit 5x in een minuut van snelheid wisselen. Ik gebruik de ACC daarom ook niet meer. zwaar zwaar irritant.
#2834933
ID4Ron schreef: 26 mei 2021 13:28
Die herkenning is wel uit te schakelen voor algemene redenen denk ik. de ACC trekt zich er echter niets van aan, ook uitgeschakeld blijft zodra de cruisecontrole aan gaat de snelheid zich automatisch aanpassen. Bij knooppunt eindhoven/best gaat ie in beide richtingen ooit 5x in een minuut van snelheid wisselen. Ik gebruik de ACC daarom ook niet meer. zwaar zwaar irritant.
Als je leert rijden met de ACC, dan is het erg relaxed. Ook als het wat drukker is. Je moet even het gevoel hebben wat de afstand is die tussen jouw auto en de auto voor je. En ja, als het wat drukker wordt (zoals bij knooppunten) dan gewoon even uitschakelen. Met de knop “resume” pakt hij de ingestelde snelheid zo weer op.
Net een reis naar Zwitserland achter de rug. Ik vind het een spelletje. Het grootste gedeelte van de reis gas geven via de knoppen op het stuur. Ik wil niet anders meer. Ik kijk uit naar de ontwikkelingen op gebied van autonoom rijden.
#2835068
Kleine update:

Lezen verkeersborden
Dit is inderdaad uit te schakelen en blijft ook uit. Hulde!

Lane assist
Ik zit nu in de laatste fase van de rouwverwerking, de aanvaarding. We hebben ons aangeleerd dat we ofwel het systeem direct bij het wegrijden uitzetten ofwel tijdens het rijden op 60km wegen het stuur wat meer ingespannen vasthouden.

Persoonlijke note; mijn vorige auto was een Ford Mondeo. Die had beide systemen op een veel beter niveau dan de ID.4. Daarnaast was het lane assist systeem hier eenvoudig uit te schakelen met een knopje op het stuur. De ID.4 is op vele punten mooier en beter dan de Mondeo, ik ben dan ook zeker erg tevreden met de auto, daarnaast is er prima te leven met de work-a-rounds voor de lane assist, maar ik vraag me wel af of deze knulligheid echt nodig was geweest.
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]