VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
door LJetta
#2833110
Beste lezer,

Ik ben in het bezit van een jetta uit 2010 met de 1.4 122pk tsi die nu ongveer 130.000 km heeft gelopen.

Het volgende probleem doet zich voor: met regelmaat (1/2 x per week) als ik mijn auto start dan heb ik ongeveer 5 sec een luide ratel, ik heb mij laten vertellen dat dit komt door de hydraulische kleppen maar heb dit nog nooit gehoord in mijn omgeving bij andere vag auto's met de zelfde motor. Ook heb ik met regelmaat dat de auto na het starte onregelmatig draait zowel stationair als het gaspedaal een beetje ingedrukt in de vrij, dit duurt ongeveer 20 seconden voordat de moter weer rustig draait. De moter loopt onregelmatig en poft heel minimaal ook is de toerenteller niet constant en klinkt het allemaal een beetje hikkend. Als ik de auto uitzet terwijl die zo slecht draait en meteen opnieuw start is er niks meer aan de hand. Ik krijg geen foutmeldingen of lampjes op het dashboard en met uitlezen was er ook niks te zien. Het weer, temperatuur of warme/koude motor maakt geen verschil. Iemand een idee wat het kan zijn? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
door mano
#2833112
Kan het niet de hydraulische kettingspanner zijn, waardoor je een "misfire" krijgt? Ik denk dat het verstandig is om op korte termijn de auto uit te laten lezen.

Wellicht goede relatie dealer? Of misschien in de buurt van de betere vag tuners?
door LJetta
#2833113
Bedankt voor de reactie!
Mischien dat ik de ketting spanner bedoelde nu begin ik te twijfelen😅 ff een extra toevoeging, het geratel dat max 5 sec duurt begint hard en gaat dan binne die 5 sec steeds zachter tot dat het stil is. Ik heb de ratel en het 'slecht lopen' ook nooit teglijk bijvoorbeeld 2x starten heb ik het geratel en dan weer een week niks bijvoorbeeld en dan loopt die weer een keer slecht voor 30 sec. Ik heb ook geen idee of het met elkaar te maken heeft. Ik heb mijn auto 2x bij een voor mij gevoel betrouwbare garage met veel vag ervaring laten uitlezen maar is niks tezien. De ketting is vervangen bij 105.000km en de ketting tikkert verder ook niet hoorbaar. Mvg
Gebruikersavatar
door mano
#2833114
Klopt, de ketting-spanner- werkt op de oliedruk vd motor. Motor koud, betekent dat motorolie weggelopen is naar carterpan en dan duurt het een fractie (bijv 5sec) dat deze ketting spanner ook goed op druk staat.

Echter, gezien de ketting vervangen is bij 105dkm (en ik neem aan ook spanner -en geleiders-) zou dit wel enorm snel zijn.

Het zou dan bijvoorbeeld ook klepstoters kunnen zijn, welke ook op de oliedruk werken vd motor.

Misschien zou een goede motorolie spoeling kunnen werken.

Ik weet eerlijk gezegd niet of de 1.4tsi ook variabel verstelbare nokkenassen hebben. Wellicht dat hier ook een regelklep inzit welke moeite heeft om op druk te komen met koude motor... EDIT, zo te zien wel. Op YT staat een filmpje hiervan hoe een monteur dit probleem gevonden heeft (diagnose Dan, meen ik).
door LJetta
#2833117
Bedankt! De grote beurt staat ook al op de planning, maar verklaard dit dan ook het af en toe onregelmatig lopen, koud of warm... na het starten ( net of die niet de goede brandstof/zuurstof verhouding gevonden krijgt)
Laatst omhoog gehaald door LJetta op 09 mei 2021 15:35.
Vw golf 3 climatronic

Goedendag, Ik heb een golf 3 uit 1996 rolling sto[…]

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]