Pagina 1 van 1

Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 01 mei 2021 15:32
door Echteauto
Goed dag ,

Since kort ben ik in het trotse bezit van Volkswagen Passat CC.
Met de 1.8 tsi motor met 160 pk (CDAA als ik het goed heb) met het bouw jaar 2011.
Gelukkig geen noemens waardig olie verbruik of ratelende distributie ketting.
Beide vaak voorkomende problemen zijn al gefixt.

Nu zit er boven op het blok de PVC, daar zitten 2 aansluitingen op.
1 deel gaat met een slang naar de turbo en de andere gaat naar het inlaat spruitstuk.
Nu ben ik in de veronderstelling dat in die slangen geen olie hoort te zitten.
Kan iemand mij uitleggen waarom is er turbo druk nodig is voor de Carter ontluchting?
En hoe dat dan werkt om de olie van de lucht te scheiden.

Ik wil de inlaat schoonmaken, maar dat ga ik pas doen als er geen olie meer uit het blok in de inlaat terecht komt.

Alvast bedankt voor het delen van de kennis!

Groeten Bert

Re: Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 28 mei 2021 10:26
door Echteauto
Blijkbaar is er geen pas klaar antwoord mogelijk.
Ik ga de inlaat schoonmaken en kijk wel wat ik tegen kom.
De foto volgen.

Re: Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 28 mei 2021 11:59
door daNpy
Zit er niet ergens nog een afscheider tussen? Turbodruk en carterontluchting lijkt mij ook een rare combi.

Re: Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 28 mei 2021 12:07
door Echteauto
Dat vindt ik ook, vandaar de vraag.

Re: Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 28 mei 2021 13:17
door mano
Er staat een uitleg van Hartog tuning op YT. Niet zozeer de werking ervan maar meer de symptomen van een defecte pcv.

Is het echt olie in het inlaat spruitstuk? Of meer vettige aanslag? Is dit niet afkomstig van een egr?

Re: Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 28 mei 2021 15:56
door Echteauto
Het is helaas echt olie, loopt er met druppels uit.
Ik zal eens zoeken op YT naar Hartog, is dat de zelfde firma die de aangepaste zuigers heeft ontwikkeld?

Re: Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 28 mei 2021 16:27
door PaulusB
In je pcv kan altijd iets van olie achter blijven het is een combo van benzine en olie dampen. Wel is het zo als het membraam van de PCV kapot is dat hij olie kan gaan aanzuigen dan ben je toe aan een nieuwe PCV.

Re: Olie in het inlaat spruitstuk

Geplaatst: 28 mei 2021 17:04
door Echteauto
Even het filmpje van Hartog tuning opgezocht, onderdeel nummer op mijn pvc is 06H 103 495 daar onder staat 03DDJ alleen de letters HA staan er niet op, het onderdeel is geproduceerd augustus 2010, dit is waarschijnlijk nog de originele.
Vervangen is dus verstandig, op welke website kan ik de HA versie (of de laatste versie) bestellen?