VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2832073
Onlangs bij toeval ontdekt dat er water in de opbergruimte van het reservewiel stond... het water is niet zichtbaar, het zit onder de bekleding (je hoort het dan ook niet klotsen bij optrekken en afremmen)...

Normaliter heb je wanneer er veel vocht in de auto aanwezig is direct bij instappen al beslagen ruiten, dit was niet het geval, dus verwacht je ook geen liters water aan te treffen...

- Bekleding uit de auto gehaald en voor het laten drogen in de berging geplaatst, toen de liters water uit de opbergruimte van het reservewiel geschept en de boel droog gemaakt... Elke dag gekeken en jawel, na het eerste de beste beetje regen weer een klein beetje water in de auto...

- Nu was het zaak om uit te vinden hoe het water in de auto terecht komt, een van de bekende problemen is de afwatering door de achterdeuren, daar kan het water binnen komen wanneer de afdichting van de kap waar de speaker in gemonteerd is niet goed meer afdicht...

- Als eerste alle deurrubbers gecontroleerd, allemaal in orde...

- Omdat het maar niet wilde regenen zelf maar voor een buitje gezorgd... met hulp van een collega met brandslang en ikzelf verstopt in de achterbak op zoek gegaan naar het lek... allereerst bij de achterdeuren gekeken, ik achtte de kans bijzonder klein, omdat er geen water te vinden was bij de voetenruimte van de achterbank... Na enkele 10tallen liters water via de deur te laten lopen geen water in de auto... toen de achterklep de volle laag gegeven... het duurde niet langer dan 10 tellen of het eerste water verscheen weer in de auto....

- Klep geopend, rubbers kabeldoorvoer en klep gecontroleerd, op het oog in orde... gezien er bovenop de achterlichten nogal wat vuil zich had verzameld besloten om de achterlichten er uit te pakken en de boel schoon te maken... boel schoon gemaakt en de afdichting gecontroleerd, bij beide achterlichten in orde dus de boel weer gemonteerd... gezien ik nog andere plannen had die dag geen tijd meer gehad om de auto nogmaals nat te spuiten... wachten dus op de volgende regenbui...

Inmiddels zijn we ruim 2 weken verder, hebben we de nodige regenbuien achter de rug... conclusie: het is nog steeds droog achterin...

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het probleem is opgelost door het schoonmaken van de achterlichten en de afdichting, voor hetzelfde geld heeft een van de schroeven van de achterlichten niet goed vast gezeten...


Kort samengevat: heb je water in de opbergruimte van het reservewiel, check of de achterlichten nog goed vast zitten :-D
Laatst gewijzigd door Mari op 06 jul 2021 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
#2832112
Nu het bijna 2 dagen onophoudelijk geregend heeft helaas tot de ontdekking moeten komen dat er toch nog water binnen komt, tijd dus om verder te gaan zoeken...

- Heb zojuist de bekleding rechtsachter, boven de wielkast aan de tankzijde deels losgehaald, want via die kant komt het water in de uitsparing van het reservewiel terecht. Nog niet kunnen zien waar precies het water binnen komt, maar duidelijk lijkt het me wel is dat het het water is wat langs/achter het achterlicht doorloopt ergens een weg naar binnen weet te vinden.

- Heb de schroef van het achterlicht nog wat strakker gedraaid (achterlicht wordt middels een kunststof schroef met daar omheen een veer op spanning/plek gehouden...

Zag in de ruimte ook iets van een soort van luchtrooster, met klepjes die kunnen bewegen... zou dit een mogelijke plek zijn voor een lekkage?


Wie heeft een beschrijving van hoe de bekleding precies vast zit? Heb het deels los gekregen, maar wil het eigenlijk even helemaal eruit halen... zonder het af te breken uiteraard!
#2832116
In tegenstelling tot wat er in het topic staat hoeft de bumper er niet af en zit er op dit rooster geen foam voor de afdichting maar een v-ring... (dat zal het verschil zijn tussen een MKIV/MK5 en d MK7)

Om het rooster eruit te halen heb ik de bovenste 2 bevestigingsclips ingedrukt en rooster iets naar buiten gedrukt... vervolgens een stukje naar boven geschoven en toen de onderste 2 bevestigingsclips ingedrukt, rooster vervolgens door de opening naar binnen gehaald.

Op/tussen de v-ring zat wat vuil, dit netjes schoon gemaakt, evenals de rand van het plaatwerk waar de v-ring op af moet dichten... vervolgens het rooster weer terug geplaatst...

Laat de bekleding nog ff los zitten, eerst zeker weten dat het droog is en blijft in de auto... als het niet afdicht nieuw rooster plaatsen of zoals geopperd in het topic: afkitten...

Afbeelding
Afbeelding
#2836795
Update: na driekwart jaar toch weer water in de bak van het reservewiel, om er zeker van te zijn dat het water weer op dezelfde plek naar binnen komt, van onderaf aan beide zijden het rubber afdichtstopje, van het compartiment waar het rooster zit, eruit gewurmd... water liep zo de mouw van mijn jas in...

Besloten om het dit keer rigoureus aan te pakken en de beide roosters middels siliconenkit, na schoonmaken, terug te plaatsen. Klusje van pak hem beet 60 minuten, mits je weet hoe de bekleding en trims los moeten (dat weet ik inmiddels)...
#2840210
Dank voor dit topic.
Heeft me erg geholpen met een golf 6.
Achterbank van de een op andere dag zeiknat.
Maar echt door en door nat als een spons.
Achterbank eruit gehaald en binnen laten drogen.
Gekeken in de kofferbak. Niet extreem veel water,
wel beetje vocht en een heel klein plasje water. Niet noemenswaardig.
Reservewiel, hoedenplank alles er uit, zijbekleding in de achterbak los gemaakt.
Nav dit topic achterlamp bekeken, water uit een gieter er over en toen zag ik het binnen lopen.
Komt door het lamellenroostertje wat er achter zit.
De oorzaak heb ik nu dus gevonden.
Ik krijg alleen het roostertje niet via de binnenzijde uit het gat. Dit is jou wel gelukt?
Ik denk dus dat ik de achterbumper los moet gaan halen.
Het rubber wat om het lamellenrooster zit is gewoon intact maar door en door nat. Mijn idee was om de bumper los te halen en dan het rubber wat om het roostertje zit vastlijmen met secondenlijm om het rooster. en daarna bij het terug plaatsen vastkitten met sanitairkit rondom.
Heb je hier nog tips of iets voor? Of hoe heb jij dit verder opgelost?
#2840213
... het rubber wat rond het rooster loopt is een zogeheten V-ring... die drukt tegen de carrosserie en zou op die manier moeten afdichten... niet met secondelijm gaan lopen rotzooien bij rubber o-ringen/v-ringen... lijmt trekt er in, boel had uit en doet niets meer....

Je hebt het topic blijkbaar maar half gelezen: ik heb deze roosters er via de binnenkant uitgehaald,dus zonder de bumper te verwijderen... zie post #2832116


Als het rooster er op dezelfde manier in zit als bij een MK7, dan kun je ze via de binnenzijde er uit halen... kwestie van doen wat beschreven staat in post #2832116: beide clipjes aan de zijkanten boven indrukken en rooster richting bumper duwen, vervolgens de clips aan de zijkanten onder indrukken... rooster nog iets verder richting bumper en omhoog bewegen, dan slag draaien en door ontstane opening naar binnen halen...

Heb vervolgens plaatwerk vetvrij gemaakt, vervolgens een flinke slak siliconenkit op de v-ring aangebracht... rooster weer van binnenuit door het gat gewurmd, slag terug gedraaien en vast getrokken in het gat tot je de clips hoort klikken...

De eerste keer het rooster eruit en weer terugplaatsen is ff klooien, maar de 2de keer weet je hoe het moet en is het een fluitje van een cent...
#2840227
Het rooster is bij de Golf 6 helaas echt niet via de binnenzijde te verwijderen.
Het rooster even breed als lang en er is gewoon geen ruimte om een kwartslag te draaien.
Jouw rooster is langer dan dat hij breed is.
Heb inmiddels de bumper los hangen aan die zijde.
Rooster gepakt, siliconenkit lichtjes in het sleufje voor de v ring gespoten, v ring er in ‘geplakt’, terug op de carrosserie geplakt en nog flink rondom ingekit. Ik laat het even een nachtje drogen, schroef ik morgen de bumper weer vast, achterlicht erin en gieter er over. Ben benieuwd.
Twijfelde nog om linkerzijde gelijk mee te pakken nu alles los ligt. Maar links is al een keer dicht gekit zie ik. (Ben 2e eigenaar)
Ik zie rondom het contactpunt aan de binnenzijde van de achterlamp zwarte kit zitten. En de lamp is niet te verwijderen, denk dat ze het helemaal rondom om hebben ingekit. Leuk ook als ik een keer een lampje moet vervangen aan die zijde…
Dus die kant laat ik maar voor wat het is.
Nogmaals dank voor je tips ook van die secondelijm!
#2840279
Mari schreef: 31 dec 2022 23:45 Op de valreep van 2022... afkloppen, de boel is nog steeds droog in de achterbak...
Ik had dezelfde ellende met lekkage....

Jouw bevindingen hebben mij op de goede weg gebracht, ik heb 2 van die ontluchtingskleppen nieuw besteld ( à 25 Euro p/st.).

Er zijn inmiddels wat versieverbeteringen in die dingen aangebracht; een dikkere rubber rand waardoor kitwerk achterwege kan blijven.

Ik heb hiervan een verslagje gepost viewtopic.php?t=210052en een foto toegevoegd van het verschil tussen de kleppen uit 2016 (versie D)en de actuele (versie F).

Grtz. Chris
#2847103
Mari schreef: 14 mar 2021 16:01 Nu het bijna 2 dagen onophoudelijk geregend heeft helaas tot de ontdekking moeten komen dat er toch nog water binnen komt, tijd dus om verder te gaan zoeken...

- Heb zojuist de bekleding rechtsachter, boven de wielkast aan de tankzijde deels losgehaald, want via die kant komt het water in de uitsparing van het reservewiel terecht. Nog niet kunnen zien waar precies het water binnen komt, maar duidelijk lijkt het me wel is dat het het water is wat langs/achter het achterlicht doorloopt ergens een weg naar binnen weet te vinden.

- Heb de schroef van het achterlicht nog wat strakker gedraaid (achterlicht wordt middels een kunststof schroef met daar omheen een veer op spanning/plek gehouden...

Zag in de ruimte ook iets van een soort van luchtrooster, met klepjes die kunnen bewegen... zou dit een mogelijke plek zijn voor een lekkage?


Wie heeft een beschrijving van hoe de bekleding precies vast zit? Heb het deels los gekregen, maar wil het eigenlijk even helemaal eruit halen... zonder het af te breken uiteraard!
Heyy Mari kan je mss even uitleggen hoe je de bekleding aan de zijkanten van de koffer weghaalt? Zit met hetzelfde probleem gisteren op uit gekomen…
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]