VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2831231
Aangemoedigd door wat ik op VW-site lees "updates zijn eenvoudig zelf te downloaden en te installeren" ben ik aan de slag gegaan.
Nieuwe SD Writer/Reader en SD kaart (64GB) gekocht, software (DiscoverMedia2_EU-AS_1520_V13.7z - 14.591.306 kb) gedownload van VW-site. Uitgepakt met Zip7 en de bestanden direct naar de SD-kaart laten wegschrijven. Daar staan in de map "Maps" twee mappen OO en EEC met een heleboel sub mappen. Een aantal sub mappen geopend er staat data in. Vervolgens in de auto het kaartje in de tweede sd2 gleuf gestopt. Echter dan verschijnt in de display dat de update niet uitgevoerd kan worden.
Tekst: "Fout: Geen bestanden beschikbaar. Een Medium met bestanden voor software-update plaatsen of de bron controleren, alstublieft."

Alternatief zou zijn gebruik het programma DicoverCare maar daar kan ik geen andere versie vinden dan 1.0.1. Als ik die installeer en start krijg ik de boodschap dat ik eerste de App moet updaten. Als ik op de knop [Update Now] klik kom ik op de download site voor de kaart update terecht. En kan ik niet verder.

Toen ik mijn dealer hierover benaderde werd me verteld gewoon de bestanden te kopiëren op de originele SD kaart maar op internet wordt juist aangegeven dat vooral niet te doen. Hij wilde met niet toezeggen dat ik een nieuwe kaart zou krijgen als het niet goed zou gaan. Moest ik maar de update via de garage uitvoeren. Maar ik heb zelf alle hulpmiddelen dus waarom betalen voor iets wat eenvoudig zelf is te doen.

Is er iemand die wel zelf een update met goed gevolg heeft kunnen uitvoeren en wil je dan laten weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
#2831234
SD kaartje in slot 1 doen. Ervan uitgaande dat het SD-kaartje geformatteerd is als FAT32, en dat je de zipfile goed uitgepakt hebt zou dit moeten lukken. Forumlid Mari heeft hier trouwens een leuke handleiding over geschreven.
IndiumRoc vinden dit leuk
#2831236
Dank voor je reactie. Voor alle duidelijkheid de download heb ik dus naar een NIEUWE SD kaart weggeschreven.
Als ik die in slot 1 doe wordt in de display van de navigarie getoond dat de navigatiedatabank niet beschikbaar is. Als ik dan weer het originele kaartje in slot 1 doe, dan wordt gemeld: "SD-kaart 1: de bron bevat de navigatiedatabank."
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de update die op de SD in slot 2 zit de gegevens op het kaartje in slot 1 gaat updaten. Maar mogelijk werkt het dus anders.
Ik heb lid Marie wel gevonden maar waar vind ik de door jou genoemde handleiding die zij heeft gemaakt?
Groet van Ed
#2831238
Ik heb de beschrijving van Mari inmiddels gevonden bij Golf GTI. Vraag me nog wel af of dit ook voor de T-ROC (2019) geldt.
In de display van de auto zit namelijk een update optie. Vandaar mijn verwachting van originele kaartje in slot 1 en het update kaartje in slot 2.
Vanwege de opmerkingen over het formatteren heb ik dat even gecheckt. Het kaartje is geformatteerd met exFAT mogelijk is dat de oorzaak dat het niet goed werkt. Ga ik uitproberen.
Wel is het zo dat muziekbestanden (verschillende extensies) die ik om het SD-kaartje te testen er op had gezet, wel goed worden gelezen en afgespeeld. Dus denk ik exFAT is geen probleem. Mogelijk wel voor het updateprotocol.
IMG20210128123303.jpg
IMG20210128123303.jpg (147.64 KiB) 7797 keer bekeken
;
IMG20210128123235.jpg
IMG20210128123235.jpg (99.91 KiB) 7797 keer bekeken
;
IMG20210126172612.jpg
IMG20210126172612.jpg (116.23 KiB) 7797 keer bekeken
;
IMG20210126172605.jpg
IMG20210126172605.jpg (124.85 KiB) 7797 keer bekeken
#2831333
Dank je wel Mari voor al je moeite. Ik ben er inmiddels achter, is ook bevestigd door VW, Het kan véél simpeler.
Stap 1: Maak een backup van je originele SD kaart (b.v. naar de PC; beschikbare ruimte ca. 15 GB)
Stap 2: Verwijder de oude bestanden van de originele SD kaart
Stap 3: Schrijf met Zip7 de bestanden naar de originele SD kaart of pak de bestanden met Zip7 uit op de PC en kopieer de bestanden.
LET OP: Zorg dat de bestanden op de originele SD wel in de map Maps en de Sub mappen 00 en EEC staan. Dus identiek aan de indeling van het originele kaartje. Met het uitpakken kan er een extra map zijn aangemaakt, dan "de boel" verplaatsten.

Tijdwinst: Uitpakken met of kopiëren naar een USB 3.0 SD Writer/Reader is in een kwartiertje gebeurd.
Hoezo uren de accu aan laten of rondrijden!

Succes er mee, met groet van Ed
IndiumRoc vinden dit leuk
#2831337
Zo heb ik dat ook gedaan bij mijn Discover Media... Discover Care duurt uren met downloaden... zelf de file downloaden en uitpakken is minuten werk... Staat hier nog ergens een topic over...
#2834245
Nieuw op het forum, en plof er zo even in.

Ik heb onlangs een T_Roc geimporteerd vanuit Duitsland en daar zat een originele VW SD kaart bij met daarop van alles behalve de kaart van Nederland. Ik heb inmiddels enkele dagen gezocht naar een mogelijkheid om ergens een Nederlandse kaart vandaan te halen. Uiteindelijk is het via DiscoverCare gelukt de kaarten van de meeste West-Europese landen te downloaden en te installeren.

Het updaten van het kaartmateriaal is uitsluitend mogelijk met een origineel SD kaartje dat door VW bij de auto geleverd is. Dat zijn kaartjes van 16 Gb die geprepareerd zijn op een wijze die zich niet naar een kaartje van een andere leverancier laat kopiëren. En als je dan gaat zoeken zijn deze kaartjes op het Internet alleen te koop bij Amazon e.d., maar niet bij VW in een of andere shop. Het lijkt erop, dat - wanneer je SD kaartje kaduuk is - je maar een nieuwe auto moet kopen.

Het updaten via DiscoverCare gaat eenvoudig zolang er maar een oudere versie kaartmateriaal op staat. Mogelijk dat je het zipbestand rechtstreeks naar het SD kaartje kunt uitpakken nadat het geformatteerd is. Let op: formatteren met FAT32.
#2834253
Het downloaden en installeren op de SD-kaart met Discover Care is traag en duurt lang... je kan ook het zip-bestand downloaden van de website van VW en de inhoud domweg naar de originele SD-kaart kopiëren. Voorafgaande daaraan kan je de SD-kaart formatteren, moet inderdaad FAT32 zijn.
#2834301
Ik merk dat deze "navigatie update" vragen hier zowat elke week wel een keer voorbij komen.

Misschien is het een goed idee voor degene die hierna op zoek zijn om de "ZOEKfunctie" van dit forum te gebruiken, want dit staat echt diverse keren vermeld op het forum...!

In een recent topic "DISCOVER CARE - UPDATE / ANDERE MAP VRAGEN" van dit forum staat dit ook helemaal in details uitgelegd.

TIP:
Gebruik GEEN Discover Care, maak gewoon zelf een back-up (kopie) van je originele VW SDkaartje op je PC.
Schuif het nokje op de SDkaart van 'lock' AF.
Formateer deze SDkaart volgens de FAT32 methode. (raadpleeg Google als je niet weet hoe dit moet)
Download de nieuwe kaarten van de VW website naar je PC (dit gaat veel sneller als direct naar je SDkaartje)
Pak het nieuwe kaartenbestand (.7z / 7zip) direct uit op je SDkaart (of op je PC en kopieer dit daarna naar je SDkaart)
Schuif het nokje op de SDkaart weer op 'lock'.
Steek de ORIGINELE VW SDkaart in SLOT-1 (dus absoluut niet in slot-2) en klaar ben je !
#2834327
Voor mijn T-Cross zoek ik ook een update voor de navi. De huidige bevat alleen Duitsland, Oostenrijk, Italië en de oostbloklanden.
Zo maar eens ff aan het downloaden via de VW site.
#2834466
Ik heb bestand: DiscoverMedia2_EU-AS_1730_V14 gedownload, uitgepakt en je raadt het al: het past niet op het standaard 16 Gb kaartje. Kwam +/- 500 Mb te kort :doubt:
Een en ander op een FAT32 geformatteerd 32 Gb kaartje gekopieerd, MAPS, EEC en 00. In de auto gestoken, aan gezet: Hij mist de navigatie databank??
Nou prik mij maar lek :-)

Nu het originele kaartje opnieuw volledig geformatteerd, FAT 32, cluster grootte 64K, alle mappen voor SEAT, SKODA en MAN verwijderd, evenals een aantal landen waar ik zeker weten niet met de VW naar toe zal gaan. Kijken of het nu wel lukt.

Geen ervaren sleutelaar die een soortgelijk proble[…]

Nobby knobby gays boys in your town

Alluring gays in your town Pretty gays boys

Car play /android/radio /navi

Xtrons goede ervaring mee. Gebruik ook even de zoe[…]

Geprobeerd, maar nog geen reactie. Was benieuwd […]

zoals werd voorgedaan in het filmpje waar je zelf […]

Golf 5 aircoprobleem

Hallo iedereen, mijn zoon bezit een 2004 Golf 5 me[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]