VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de ID4
  • Gebruikersavatar
door Rikros
#2831019
Goedemorgen,

Ik heb een probleem met mijn ID4. Ik heb de auto gekregen in de derde week van december. Ik rijd veel kilometers en sta dus regelmatig aan de snellader. Dat de auto bij de huidige omstandigheden maar 350 kilometer rijd op een lading begrijp ik. Maar gelukkig kan je snelladen met 125 KW. Ja jammer joh dat werkt dus niet. Mijn auto komt max aan 240 km laden per uur. Ik heb gebeld met de dealer in Goes. Die zeggen hier meerdere klachten over te hebben gehad en konden mij niet helpen. Ik kreeg het advies te bellen met VW klanten contact. Ze hebben voor mij hier een case aangemaakt. Dus ik hoop iets van hun te horen op korte termijn.

Er werden door de dealer in Goes meerdere zaken aangegeven waarom de auto niet zou snelladen. Bv dat er nog te veel in de accu zou zitten. Dit is niet het geval, ik ga proberen te snelladen bij ongeveer 15 procent. Ook kon het aan de temperatuur van de accu liggen. Ik ga echter laden na een rit van een paar honderd kilometer. Dus je zou toch verwachten dat de accu door het ontladen dan wel op temperatuur is. Er zit toch een temp management systeem in de auto.

Ik ben benieuwd of er ID4 rijders zijn die wel snel kunnen laden of dat die het zelfde ervaren als met mijn auto.

Verder ben ik wel zeer tevreden over de auto. Ik kom uit een bmw 320 full option. Dus gewend aan veel rijcomfort. Ik heb wel even moeten wennen, maar nu erg blij met de aankoop. Echter het snelladen is dus wel een groot probleem voor mij. Ik hoop dat er id4 rijders zijn die het wel lukt want dan kan het bij mij hersteld worden. Als er andere id4 rijders zijn met dit probleem dit graag melden bij VW klantencontact 0800 5557000. Hoe meer meldingen hoe sneller het misschien word opgelost.

Rik van Hemert
door Mari
#2831039
Accu's worden warm bij ontladen en laden... klopt dus deels wat je zegt... bij snelladen zal de accu nog warmer worden... dat ie niet wil gaan snelladen na een ritje van een paar honderd kilometer zou wel eens kunnen liggen aan een te hoge temperatuur van de accu...
door Rikros
#2831135
Ik ben ondertussen weer 1000 km verder. Ik heb goed nieuws ik heb gisteren met 84 kw geladen bij fastned op de snelweg bij rhoon. Ik hoop dat hij het zo blijft doen. Nu is het helemaal een top wagen. Alleen die lane assist die je na iedere start weer uit moet zetten is drama. Maar goed misschien dat het na een update alsnog uitgezet kan worden
door ErikKoldenhof
#2833200
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere ID4 rijders.
Ik heb mijn ID4 nu een aantal weken (voormalig demo auto) maar snel laden blijft een probleem...

Ik zit typisch tussen 50-70kWh op een 350kWh paal, zelfs wanneer de accu nog maar 20% vol zit. Diverse weersomstandigheden, vooraf mee gereden, verschillende FastNed locaties.

Vandaag (accu 25% vol) tikte hij heel even de 78kWh aan om daarna blijvend te variëren tussen 58-70kWh. Toen plots na 20 minuten een foutmelding op t scherm over een probleem met het laadcontact en het laad process werd gestopt met de melding om contact op te nemen met service (en gedaan uiteraard).

Ik krijg dezelfde verhalen als hierboven van de dealer over zaken die het laden beïnvloeden, maar feit blijft dat mijn ID4 vér onder het maximum blijft qua snelladen.

Verder een fantastische auto!

Ben ik de enige of zijn er vergelijkbare verhalen?
En vooral, zijn er ID4 rijders die wél 100-125kWh halen?

Groet
Erik
door radavi
#2836313
En...dat is die nu blijven doen ? want dan wellicht een software probleem dat verholpen is met een update...zou nog steeds raar zijn, want dat zou de dealer dan ook moeten kunnnen melden zou je denken.
door Quenti
#2836353
Hier ook een probleem met snelladen.....Tot 50 kW. Bij 3 verschillende stations. Ik kan pas over een maand bij de dealer terecht. Kan het zijn dat ik zelf iets verkeerd doe?
door ErikKoldenhof
#2836354
Mijn ID.4 heeft na een sessie of 5 aan een snellader besloten om wel boven de 100kWh te laden. En sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen.

Ik had overigens niet het idee dat er een sw update had plaatsgevonden…
door AlexGalbutdinov
#2836685
Afgelopen weekend naar Duitsland geweest, bij elke supercharger kon ik max met 45 kw laden. Iemand idee waar het aan ligt? Updates zijn uitgevoerd.
Van de zomer nog in Frankrijk geweest daar kon ik gewoon met 115kw laden.
door Mari
#2836689
Snelladen zal waarschijnlijk alleen gebeuren als je aan een aantal voorwaarden voldoet, welke? Ik zou het niet weten... Denk dat zelfs VW niet weet waarom je wel of niet kan snelladen...

Kans is groot dat er een bug in de software zit die voorkomt dat je kan snelladen... Er schijnt ook verschil te zitten tussen de verschillende laadstations en de kaarten waarmee je de boel "betaald"...

Electrisch rijden is voorlopig nog niet aan mij besteed, laat ze eerst de kinderziektes er maar uit halen... tot die tijd blijf ik lekker dieselen...
door PJV
#2836986
Goedenavond,

Helaas heb ik ook al meerdere maanden het probleem dat het snelladen niet werkt, 50 tot max 75 kW. Meerdere keren bij zelfs verschillende dealers geweest, maar oplossing nooit gekregen. Status accu, temperatuur accu, etc, dit zijn de redenen dat de accu’s niet snel geladen zouden kunnen worden. Ik heb verschillende snellaadpalen van verschillende aanbieders geprobeerd, maar helaas.
De auto zelf, het rijden, de ruimte, allemaal top, alleen is er wel een verwachting van snel laden bij 125 kW, waarmee je snel je rit voort kan zetten, wat nu niet werkt.
door Jaccodominicus
#2838545
Hallo, ik ben Jacco dominicus
Sinds 15 juli rij ik in een id4 van dec2021.
Snelladen bij allegro laadpaal Max 350 kw, dan laad de auto maar ca 50-60 , laad ik bij fastened , dan gaat het met ca 120kw , wat wel vreemd is dat dat na even laden weer wat inzakt terwijl het laden bij een allegoro laadpaal constant blijft.
door Mari
#2838546
Wanneer je laad met 120Kw zal de temperatuur van de accu sneller stijgen dan wanneer je laad met 50-60Kw... de elektronica in de auto registreert dat en zal het stijgen van de accutemperatuur proberen te beperken, de eenvoudigste manier is het beperken van het laden...

Elektrisch rijden is voor VW ook nieuw, dus niet vreemd dat ze nog niet alles op orde hebben. Veel ervan is op te lossen in de software, alleen duurt dat bij VW heel erg lang...
Gebruikersavatar
door Wichert
#2838555
Als je op de volgende site kijkt:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... n-van-evs/
Dan zie je dat de ID3 61,4 kW nodig heeft om een accu van 58 kW vol te krijgen. Er gaat dus 6% verloren. Laad je met 120 kW dan moet je dus een vermogen van ruim 7 kW weg ventileren. Dus de accu wordt met 120 kW geladen, totdat de accu te warm wordt. Hierna wordt het vermogen begrenst. En 7 kW is evenveel als 2 elektrische kachels, dus er moet nogal wat weg geventileerd worden. En mogelijkheid is actieve koeling maar dat geeft nog meer verlies. Je zit dus in een spagaat tussen laadsnelheid, laadrendement en levensduur accu.

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]