- 10 jan 2021 11:34
#2830852
Ik heb onlangs besloten om mijn wagen van een Caddy naar een Transporter te upgraden.
Na een tijd zoeken op het internet vond ik een koopje! Een T5 uit 2005 met een 2.5 AXD blok. Ik ben wezen kijken, heb een rondje gereden en was direct verkocht.
Maar. Toen ik de wagen ging ophalen kwam ik er al snel achter dat er het een en ander mis is met mijn bus.
- Gaat onder belasting (110 / 120 kmh) in "limp mode".
- Verwarming wordt niet warm (eerder lauw)
- Volgens mijn dash blijft de temp op 0. (heb al een nieuwe sensor besteld)
- De OBD kan niet worden gelezen. (deze obd reader werkt wel om mijn caddy)
Ik heb een aantal dingen gedaan:
- Turbo luchtinlaat toegankelijk gemaakt en turbo bekeken, draait soepel en naar mijn idee weinig speling.
- Turbo Uitlaatgas uitlaat open gemaakt en "Mr Muscle ovencleaner trick" gedaan.
- Direct maar even de EGR klep gereinigd.
Daarna een testrit gedaan maar hij ging weer in limp mode.
Ik kwam er wel achter dat de vacuum actuator op de turbo heel langzaam zijn vacuum verloor (heb een vacuumpompje met meter). Kan dat het zijn?
Vervolgens besloten dat ik toch wel heel graag een foutcode zou willen kunnen lezen.
Heb de radio losgekoppeld omdat deze blijkbaar een oorzaak zou kunnen zijn. Maar dat was het niet.
Heb vervolgens de OBD2 pins gemeten.
De K-Line (pin 7) heeft zonder contact rond de 3v en op contact 11.8V. Dus dat lijkt in orde.
De twee aarde pins (4&5) in combinatie met de 12v pin (16) hebben netjes 12.4V
Daarna geprobeerd om de canbus pins te meten (6&14). Deze hadden beide 0 volt en zijn onderling niet verbonden.
Ik heb ergens gelezen dat zij beide 2.5v met de massa moeten hebben, en onderling 0v en 60 ohm.
Bij meten bleek dit voor beide can pins 0v te zijn en geen onderlinge connectie.
Heeft er iemand nog een goede tip voor mij? Het gaat er mij vooral om dat ik van de limp mode afkom.
Na een tijd zoeken op het internet vond ik een koopje! Een T5 uit 2005 met een 2.5 AXD blok. Ik ben wezen kijken, heb een rondje gereden en was direct verkocht.
Maar. Toen ik de wagen ging ophalen kwam ik er al snel achter dat er het een en ander mis is met mijn bus.
- Gaat onder belasting (110 / 120 kmh) in "limp mode".
- Verwarming wordt niet warm (eerder lauw)
- Volgens mijn dash blijft de temp op 0. (heb al een nieuwe sensor besteld)
- De OBD kan niet worden gelezen. (deze obd reader werkt wel om mijn caddy)
Ik heb een aantal dingen gedaan:
- Turbo luchtinlaat toegankelijk gemaakt en turbo bekeken, draait soepel en naar mijn idee weinig speling.
- Turbo Uitlaatgas uitlaat open gemaakt en "Mr Muscle ovencleaner trick" gedaan.
- Direct maar even de EGR klep gereinigd.
Daarna een testrit gedaan maar hij ging weer in limp mode.
Ik kwam er wel achter dat de vacuum actuator op de turbo heel langzaam zijn vacuum verloor (heb een vacuumpompje met meter). Kan dat het zijn?
Vervolgens besloten dat ik toch wel heel graag een foutcode zou willen kunnen lezen.
Heb de radio losgekoppeld omdat deze blijkbaar een oorzaak zou kunnen zijn. Maar dat was het niet.
Heb vervolgens de OBD2 pins gemeten.
De K-Line (pin 7) heeft zonder contact rond de 3v en op contact 11.8V. Dus dat lijkt in orde.
De twee aarde pins (4&5) in combinatie met de 12v pin (16) hebben netjes 12.4V
Daarna geprobeerd om de canbus pins te meten (6&14). Deze hadden beide 0 volt en zijn onderling niet verbonden.
Ik heb ergens gelezen dat zij beide 2.5v met de massa moeten hebben, en onderling 0v en 60 ohm.
Bij meten bleek dit voor beide can pins 0v te zijn en geen onderlinge connectie.
Heeft er iemand nog een goede tip voor mij? Het gaat er mij vooral om dat ik van de limp mode afkom.
Bijlagen:
WhatsApp Image 2021-01-10 at 11.33.14.jpeg (299.38 KiB) 1073 keer bekeken
Golf Cabrio 1.8 1996 (overleden)
Caddy 1.9 sdi 2000 (overleden)
Caddy 1.9 sdi 2002 (overleden)
Caddy 1.9 tdi 2005
Transporter 2.5 2005
Caddy 1.9 sdi 2000 (overleden)
Caddy 1.9 sdi 2002 (overleden)
Caddy 1.9 tdi 2005
Transporter 2.5 2005