VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de ID3
door GoedID
#2829612
Hallo Forum,
Sinds 9 oktober heb ik (prive) een ID3 1st Pro. Een fijne EV. Echter, vorige week, na ~2500 km, was na een eerste dag waarin de auto niet is gebruikt ('s nachts wel opgeladen), na ~30 uur de 12v accu leeg. Dan werkt niets meer; de auto kan niet meer ingeschakeld worden. Met de noodsleutel kan je wel de deur openen, maar daar blijft het dan bij. De dealer heeft zich over de auto ontfermd en in overleg met de fabriek over dit punt. Men gaf aan dat dit snel een week kan duren. Vervangend vervoer (op benzine :party: ) is geregeld. Men constateerde een te hoge 12V ruststroom wanneer de auto 'uit' staat.
Wellicht dat dit ook de reden is dat de WeConnectID app in mijn geval vaak niet met de ID3 kan communiceren en dat regelmatig 's ochtends bij vertrek wat foutmeldingen verschijnen.
Op andere fora lees ik dat het 12V lege accu ID3 probleem ook bij andere gebruikers is voorgekomen. Het komt ook bij andere EVs voor, maar dan na langere tijd stilstaan en/of als de EV wat ouder is.
Iemand ervaring?
door Mari
#2829622
Kinderziektes... ik lees de laatste weken al veel meer problemen met de ID3... zal wel enige tijd gaan duren voordat ze die getackeld hebben, de klant zit met de sores.
door Arid3
#2829635
Ik heb hetzelfde probleem met mijn id.3. Nu al voor de 2e keer. De eerste keer zo'n 4 weken geleden dacht de hersteller (andere dan de dealer) dat hij het had verholpen nadat hij daar meer dan een week had gestaan. Nu staat de auto alweer meer dan een week bij de dealer met dezelfde klachten. Ze zijn met de importeur en fabriek aan het overleggen hoe het probleem op te lossen..
door Pauliobekio
#2829644
Ja ik had het vanochtend ook, volledig lege accu. Ik ga morgen even langs de dealer. Het zou raar zijn als je een druppellader eraan moet hangen om de 12 v accu in shape te houden
door GoedID
#2829649
Vandaag kon ik na 8 dagen de ID.3 weer ophalen. Ik had afgesproken dat ik met enig detail te horen zou krijgen wat er gedaan was. Helaas mocht men niet meer vertellen dan 'software update', welke update was 'geheim' (?).
Het lijkt erop dat de WeConnectID app (daarnet versie 1.4.0 iOS ontvangen) weer werkt. Maar wel met grote vertraging wanner met de auto bepaalde informatie moet worden uitgewisseld.
Een druppellader zou niet nodig moeten zijn, maar er zal altijd wel enige stroom uit de 12V accu wordt gebruikt als de auto stilstaat. Wat mag je verwachten? Toch wel een aantal weken ("parkeren tijdens vakantie"). Toch eens kijken wat voor 12V er in zit en of die accu bestand is tegen een wat diepere ontlading.
Hoe is het probleem in jullie geval opgelost?
door trotter70
#2829652
Mijn kakelverse ID3 staat inmiddels ook bij de dealer met een 12v-storing. Melding 12v storing kwam na korte stop en werd gevolgd met de melding: Storing elektromotor (met mooi plaatje waar het euvel in de auto optreedt). Ik kon in eerste instantie wel wegrijden maar het systeem verzocht me vriendelijk om de auto snel te parkeren (had ik dit maar niet gedaan :-( ). Auto opnieuw opgestart en weer verscheen de melding storing elekromotor, maar nu met geen mogelijkheid om de auto in een versnelling te krijgen enkel in Neutraal. Meerdere keren aan/uit maar niets hielp. Laten optakelen en afgedropen naar de dealer. Tijdens afsluiten auto kwam ook nog de storingsmelding 12v zwak voorbij.
Verder maakt het systeem bij wagenstatus ook een melding dat 'Voorklimatiseren niet mogelijk is'. Wellicht zit hier de oorzaak voor de storing in het 12v circuit, maar dat mogen de experts van VW uitzoeken. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.
door KlaasV
#2829658
Voordat ik überhaupt maar een meter in mijn ID3 heb kunnen rijden was het de !2V accu die roet in het eten gooide v.w.b. de uitlevering van de auto. Momenteel staat hij nog bij de importeur te wachten op een monteur voordat hij naar de dealer kan.
Het is overigens niet geheel nieuw dat de 12V accu's één van de "kinderziektes" zijn bij EV's.
Tesla's, Nissan Leaf's en de Polestar 2 hebben eveneens problemen (gehad) met de 12V accu.

Misschien hadden jullie deze ook al gevonden, zo niet, dan staat hier de link

https://insideevs.com/news/450860/volks ... ry-issues/

Hoop dat jullie problemen snel opgelost worden, samen met die van mijn ID3
door Manus1948
#2830199
GoedID schreef: 11 nov 2020 09:02 Hallo Forum,
Sinds 9 oktober heb ik (prive) een ID3 1st Pro. Een fijne EV. Echter, vorige week, na ~2500 km, was na een eerste dag waarin de auto niet is gebruikt ('s nachts wel opgeladen), na ~30 uur de 12v accu leeg. Dan werkt niets meer; de auto kan niet meer ingeschakeld worden. Met de noodsleutel kan je wel de deur openen, maar daar blijft het dan bij. De dealer heeft zich over de auto ontfermd en in overleg met de fabriek over dit punt. Men gaf aan dat dit snel een week kan duren. Vervangend vervoer (op benzine :party: ) is geregeld. Men constateerde een te hoge 12V ruststroom wanneer de auto 'uit' staat.
Wellicht dat dit ook de reden is dat de WeConnectID app in mijn geval vaak niet met de ID3 kan communiceren en dat regelmatig 's ochtends bij vertrek wat foutmeldingen verschijnen.
Op andere fora lees ik dat het 12V lege accu ID3 probleem ook bij andere gebruikers is voorgekomen. Het komt ook bij andere EVs voor, maar dan na langere tijd stilstaan en/of als de EV wat ouder is.
Iemand ervaring?
Ik heb hetzelfde gehad . 3 dagen niet met de ID3 gereden ,ik kon wel in de auto komen ,echter was er een een foutmelding voor een te lege 12volts accu .
Waarbij het niet mogelijk was met de auto weg te rijden .Ik had op y-tube al eerder een filmpje gezien ( Duitsland) met het zelfde probleem .Oplossing :12 volts accu aan de oplader en probleem opgelost .De dealer heeft met de laptop nog geprobeerd alle foutmeldingen( 10 tallen!) er uit te krijgen .Uiteindelijk heeft hij de min pool van de accu lost gemaakt ,even gewacht en weer aangesloten .Alle foutmeldingen waren weg .
Het fenomeen van de lege of half lege 12 volts accu moet bij de dealer bekend zijn .De mobiliteitshulp is door VW uitbesteed aan de ANWB. Deze mensen vertelden ook dat er opvallend veel ID3 auto's met 12 volts accu problemen geholpen moesten worden .
Laat de ID3 niet wegslepen bij een lege 12 volts accu probleem , men kan dit ter plaatse oplossen.
door Mari
#2830761
Met de aankomende software-update (783) schijnt het probleem van de leeglopende 12Volt accu opgelost te zijn, niet helemaal, de accu kan nog steeds leeglopen maar wordt nu zodra een bepaald nivo bereikt wordt opgeladen vanuit de hoofdaccu... Je komt dus niet met een lege accu te staan ;-)

--> https://www.youtube.com/watch?v=jUgOozT8ZMI
door teunster
#2830777
Vanochtend was mij ID3 helaas helemaal leeg/op/dood. Gisteren niet mee gereden, dag daarvoor wel, dus heeft hooguit 36 uur stil gestaan...
Na 2 seconden googelen kwam ik al bij jullie bruikbare tips, dus de ANWB gebeld ipv de dealer. En inderdaad, even bijladen en starten maar weer. Toch maar even een ladertje kopen :)
door GerardRa
#2830821
Ik heb het zelfde probleem nu. Voor de 2E keer!!! Auto staat weer bij de dealer. Die auto is totaal onbetrouwbaar. Heb er heel veel spijt van dat ik die heb aangeschaft.

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]