VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door DrEd
#2829323
Boodschappenlijst:

-9.2" scherm
-Mib 2.5 brain
-Lijst voor om het scherm

Stekkers van het scherm en de brains loshalen en vervangen door het nieuwerwetse spul, kind kan de was doen:
groter.jpeg
groter.jpeg (242.81 KiB) 7123 keer bekeken
Zoals verwacht slaat het nieuwe setje in de "Component Protection". Daar ga ik dit weekend mee aan de slag.

Als dat klaar is komt er weer een nieuwe update
#2829339
Deel #2

Nou is het de beurt aan het "ICT Feestje", de MIB2.5 moet met ODIS gekoppeld worden aan het VIN nummer van mijn auto. De VIN-code (=chassisnummer) van de donorauto (een Duitse sloopgolf) staat in de software van de MIB 2.5 verstopt. Via ODIS en de VW server wordt deze MIB2.5 gekoppeld aan het chassisnummer van mijn Golf.

Op die Duitse server staan ook de softwarelicenties die bij mijn oude MIB1 horen. Helaas heeft de MIB2.5 andere licentiecodes voor de softwarepakketten (Carplay, Perfomance Monitor e.d.) dus eigenlijk ben je dan verplicht die opnieuw aan te schaffen.

We hebben eerst maar een netwerkverbinding met de MIB2.5 gemaakt, en in Putty wat bitjes om staan gooien :-D
mqbcoding.jpeg
mqbcoding.jpeg (201.33 KiB) 6966 keer bekeken
Vervolgens het hele circus gereboot, en op zoek gegaan naar de VCDS kabel en software om ook wat bitjes in de 5F module om te gaan zetten. (De Carplay opties aanzetten).

Tijd voor de reboot
mibcarplay.jpeg
mibcarplay.jpeg (136.74 KiB) 6966 keer bekeken
Alles werkt :-o .

De enige hindernis die ik tegenkwam zat in de USB connector die in de "asbak" zit. Daar zijn meerdere modellen van, en je raadt het al, voor Apple heb je weer een speciaaltje nodig. Gelukkig had ik die nog uit een vorig project liggen. De overbodige nokjes van de stekker afgesneden en klik vast.

Tijd om alle kabeltjes weer op te ruimen, de Toughbook weer aan de stroom te zetten en bij Aliexpress kijken of de omlijsting al onderweg is. :laugh:
PaulusB vinden dit leuk
#2829357
Deel #3

Nog maar een paar vinkjes gezet:
powerhmi.jpeg
powerhmi.jpeg (173.36 KiB) 6886 keer bekeken
Tot zover is het redelijk te doen, wat ik mis is het keuzemenu om te schakelen tussen accu-hybrid-GTE modus. Misschien dat iemand (met een MIB2 in zijn GTE) de long coding heeft liggen van module 5F, en het wil delen met mij. Zou ik eens kunnen gaan vergelijken.

Of zijn het alleen maar kijkers hier :-(
PaulusB vinden dit leuk
#2829369
Heel interessant om te zien en lezen, mooie projecten.

Heb een Golf 7 met MIB1 Discover Pro, gecombineerd met Helix subwoofer. Is het dan "simpel" om te bouwen naar MIB2 of 2,5 met Carplay en Android auto? Vooral Android Auto is dan van belang.

Uiteraard heeft de MIB1 geen licenties daarvoor, dus die moeten dan aangeschaft worden?

Inbouwen van de hardware is geen probleem, maar is bovenstaande eventueel via jou haalbaar?
#2829371
John767 schreef: 31 okt 2020 13:16 Heel interessant om te zien en lezen, mooie projecten.

Heb een Golf 7 met MIB1 Discover Pro, gecombineerd met Helix subwoofer. Is het dan "simpel" om te bouwen naar MIB2 of 2,5 met Carplay en Android auto? Vooral Android Auto is dan van belang.

Uiteraard heeft de MIB1 geen licenties daarvoor, dus die moeten dan aangeschaft worden?

Inbouwen van de hardware is geen probleem, maar is bovenstaande eventueel via jou haalbaar?
Hangt een beetje van de hardware- en software-versie af, of ik dat kan. Je kan mij tegen die tijd altijd PB sturen, zoek ik het dan wel even voor je uit.
#2829384
Erg mooi wat je hier laat zien maar zo simpel als je zegt is het helaas niet. Vinkje voor Performance monitor en wat andere zaken. Dit zit allemaal in de software en is geen simpel VCDS aanvink oplossing., maar software enz.

Dus ik zou voor de juiste info hier wat duidelijker zijn want je geeft een onjuist beeld van sommige zaken ;-) . dit voorkomt weer dat we mensen die gaan bellen en appen van het kan met VCDs want dat staat daar. :-/
#2829393
Het is technisch allemaal wel uit te leggen, maar komt hier in het kort op neer (en dat had ik volgens mij ook beschreven): Voor Carplay en Performance Monitor moet officieel een licentie (bij de dealer) aangeschaft worden. Met alleen het aanschaffen van een licentie ben je er niet, je zult ook een stukje moeten coderen met VCDS (VCD/OBD11 enz).

Met alleen VCDS kun je deze optie's niet aanzetten.

De licentie's worden bijgeschreven in het bestand FecContainer.fec in het mediasysteem en dat gaat niet met VCDS of met VCP. Dat kan alleen officieel via ODIS en een verbinding met de VW-server. Op die server van VW worden alle licentie's gekoppeld aan de VIN code van je auto.

Natuurlijk zijn er achterdeurtjes, maar dit forum is niet de plaats om daar verder op in te gaan :nerd:
Antera vinden dit leuk
#2829532
Nu zie je ook regelmatig MIB 2.5/3 sets (brain + 9.2/9.7 inch scherm) te koop staan op marktplaats van bedrijven. Die bieden deze sets aan, helemaal vrij geschakeld met alle opties. Zou plug and play zijn. Is dat ook echt zo?
#2829534
Mijn ervaring is wel, dat als je VIN niet in de brains staan hij je vaak ziet als nieuwe gebruiker. En je die vraag dan ook blijft stellen bij het opstarten van het systeem, en alles opnieuw weer in wil stellen. Alles werkt verder wel. Maar zo'n dingetje ga je je denk ik wel aan irriteren. Ik in ieder geval wel.
#2829576
Set kunnen inderdaad plug and play worden aangeboden zonder noodzakelijk aanmelden. Alles werkt dan precies zoals het hoort.
#2829585
Antera schreef: 09 nov 2020 20:14 Set kunnen inderdaad plug and play worden aangeboden zonder noodzakelijk aanmelden. Alles werkt dan precies zoals het hoort.
Dat is wel mooi, scheelt weer extra kosten (op het frame na).
Enig idee of zo'n MIB 2.5/3 samenwerkt met de Helix subwoofer, en kaartupdates gewoon werken?
#2829587
De Helix zal daar prima mee werken (want die pakt het signaal van de connector) en ook de kaartupdates zullen werken. Alleen moet je de firmware niet updaten.

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]