VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
#2829140
Ik heb recent een android radio navigatie rsn lookalike gekocht. Past allemaal prachtig en werkt eigenlijk direct. Toch zijn er een aantal dingen die opvallen. Ik heb al even op het forum gezocht maar ik kom er niet helemaal uit.

RDS werkt niet ( bekend probleem)
Daarom heb ik ook een DAB+ adaptertje gekocht waarmee je wel stationnamen etc kunt zien.
Daar zit een plakantenne bij maar ik zoek eigenlijk een manier om de huidige antennes van de Passat B6 te gebruiken. Ik heb wel hier en daar wat gelezen echter dit zijn allemaal draadjes uit 2016. Kan me voorstellen dat er in 2020 wel nieuwere en betere oplossingen zijn.

Ik heb ook een handgreep met camera aangeschaft. Ik vermoed dat dit gewoon past en ook werkt op de unit. Deze kwam ook met een camera maar die ga ik niet gebruiken. (Want lelijk ding :-D )

Er zitten diverse canbus programma’s in de headunit maar ik kan er geen één vinden waarmee ik bijvoorbeeld sommige instellingen zoals balans, bas, treble etc. Kan regelen van de radio. Voorheen drukte ik op de RNS op het knopje tone en dan kon ik dit instellen. Via de app Autocan kom ik wel in dit menu maar het doet precies niets. Wel laat het display geopende deuren, snelheid, temperatuur gewoon zien.

Heel verhaal maar de vraag is eigenlijk: kan ik de huidige bestaande antennes gebruiken voor DAB+ of moet ik extra kabels trekken of een versterker plaatsen?

VW Passat Variant B6 2009
#2829141
... een antenne voor DAB+ moet aan bepaalde eisen voldoen. je kan dus niet simpelweg ff de bestaande antenne op de auto eraan koppelen om het te laten werken. Misschien dat je de huidige antenne kan vervangen door eentje die DAB+ geschikt is, vraag is dan alleen of je radio daar mee wil werken.

Instellingen voor balans, bas etc. doe je toch echt op de radio zelf en staat los van can bus... die is voor de communicatie tussen radio en de auto... Wat zegt de handleiding van de radio?
#2829149
Mari schreef: 17 okt 2020 16:39 ... een antenne voor DAB+ moet aan bepaalde eisen voldoen. je kan dus niet simpelweg ff de bestaande antenne op de auto eraan koppelen om het te laten werken. Misschien dat je de huidige antenne kan vervangen door eentje die DAB+ geschikt is, vraag is dan alleen of je radio daar mee wil werken.

Instellingen voor balans, bas etc. doe je toch echt op de radio zelf en staat los van can bus... die is voor de communicatie tussen radio en de auto... Wat zegt de handleiding van de radio?
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik dan maar een DAB spriet laat plaatsen. Ik heb er enkele gezien die goed moeten passen. De USB DAB+ module moet dit gewoon kunnen i.c.m. De DAB Z app.

Als ik via Apple Carplay muziek luister krijg ik een complete equalizer te zien en dat werkt ok. Alleen met de standaard geïnstalleerde radioapp niet. Ik vermoed dan dat deze het gewoon niet kan. Omdat je normaal gesproken op de toneknop van de rns drukt voor deze instellingen dacht ik dat dit ook via de canbus werkte.

Thanks!
#2829689
Ik heb inmiddels een DAB+ plakantenne geplaatst en dit werkt wonderlijk goed. In tegenstelling tot veel berichten dat het slecht zou werken. Ik heb hem rechtsboven op het raam zitten en ondanks de voorruit verwarming heb ik volle ontvangst op de radio. Prima. Installeren was echt makkelijk maar ook een beetje eng met die gordijn airbag. Via de opening aan de zijkant van het dashboardkastje de kabel van de antenne doorgevoerd en het werkt!

Het laatste dat ik nog moet doen is het aansluiten van de achteruitrijcamera. De standaard handgreep heb ik vervangen voor één met een camera erin. De kabel heb ik door de rubberen tule van de achterklep naar binnen gebracht. Ik zit alleen met het aansluiten van de camera. Deze heeft stroom nodig en voor wat ik gelezen heb moet deze aan de achteruitrijlamp bevestigd worden. Ik heb er helaas weinig ervaring mee dus als er iemand in de regio Noord Holland is die hiermee kan helpen zou helemaal te gek zijn!
#2830410
Nou, ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen. Wat geklooi met de achteruitrijlamp
Die niet genoeg stroom krijgt door de canbus die niet weet dat er een achteruitrijcamera is en de stroom naar de lamp knijpt. De videokabel heeft echter ook een rode draad en vanaf de headunit is er 12volt naar de achterkant te krijgen. Chinese handvat camera werkt perfect en de DAB+ ook. Dik tevreden. Totaalkosten zijn rond de €180.
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]