VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2822075
Hallo allemaal,

Even kort voorstellen: ik ben Yorick, 24 jaar uit Utrecht. Ik ben nieuw op dit forum en ook redelijk nieuw in de wereld van tuning en styling, maar wil hier graag meer over leren. Als er iets mis is met mijn bericht of als er info mist, laat t weten!

Ik rijd nu een jaartje rond in een Golf 5 Variant uit 2009 met een 1.4 TSI 122 pk motor (code CAX) en ben op zoek naar manieren om meer uit de motor te halen. Nu las ik dat de 1.4 TSI motoren normaal een turbo én een supercharger hebben, maar dat die laatste bij mijn 122 pk versie niet aanwezig is.

Een vriend van me wees mij op een bedrijf dat een Eaton M24 supercharger te koop heeft staan.
https://www.chargertech.nl/supercharger ... arger.html
Zij geven aan dat dit de supercharger is zoals deze op de VAG 1.4 TSI motoren wordt gebruikt en dat deze geleverd kan worden met de aanbouwdelen zoals de aanzuiging en de spanner. Ik kan hier alleen zelf weinig informatie over vinden, dus vandaar dit bericht.

Wat ik graag zou willen weten:
Is het mogelijk deze supercharger op mijn motor in te bouwen?
Is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen?
Zo ja, welke onderdelen heb ik hiervoor nodig?
Hoeveel vermogen en koppel kan ik ongeveer extra verwachten?

Mochten jullie nog andere tips voor mij hebben, hoor ik t graag!
#2822080
Heb je je al verdiept over de kwaliteit van de 2009 1.4 TSI motor? De 122 pk versie is de gene die het minst vaak kapot gaat vergeleken met de blower versie..

Ik zou er absoluut niet aan beginnen, mocht je het perse willen, lees je eerst goed in welke ellende het op kan leveren met dit type motor.

Er zijn tuningsbedrijven die dit type motor niet eens meer willen chippen, zegt genoeg denk ik..
#2822082
Ik ben al wel wat dingen tegen gekomen tijdens mijn zoektocht. Gaat voornamelijk over de motorketting en het olieverbruik. Er staat nu iets over de 150000 op de teller en de motorketting en koppeling zijn onlangs vervangen. Ik heb tot nu toe geen overmatig olieverbruik gemerkt. Is dat dan iets wat door de supercharger veroorzaakt wordt?

Verder heb ik niet veel kunnen vinden, dus als u nog meer informatie heeft hoor ik dat graag!
Stuur en stoelverwarming

In het klimaatmenu heb ik dat natuurlijk al aange[…]

Transporter 6.1 150pk dsg

Hoi vrijdag nieuwe 2023 transporter 6.1 gekregen […]

Loopt weer als een zonnetje! Twee nieuwe zuigers,[…]

Breekkabel bevestigen VW Tiguan 2013

Hallo, Ik heb onlangs een Volkswagen Tiguan uit 2[…]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik was de 1e eigenaar van deze auto en zag dat de […]

50/18 op een auto leggen die standaard 55/18 heeft[…]

Waarop baseer je een hoog verbruik? Tank vol gegoo[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

meteen naar 1969 vanaf 18xx