VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door DrEd
#2818183
Blijft altijd wat zitten dan. Of je lost het op met veeeeeel water spoelen, of toch het stopje er maar uithalen. Kachel max. aan?
door m535i
#2818185
Denk je dat het er dan uit komt? Elke keer als ik de radiateur spoel komt er in begin schuim uit en vervolgens schoon water. Maar na een rondje rijden komt er weer schuim in het reservoir. Kachel max aan en thermostaat huis leeg. Nu heb ik de thermostaat weer geïnstalleerd, dit is een vervelende klus want je komt heel moeilijk bij de bouten van de thermostaat dus haal hem liever niet weer los voor dat ik iets dol draai. Misschien doe ik hem morgen nog een keer spoelen met het stopje eruit. Vermoed alleen dat het ergens anders vandaan komt want de radiateur heb ik heel goed gespoeld.
Gebruikersavatar
door DrEd
#2818190
Tja, als hij koud is staat de thermostaat niet open. En dan kun je spoelen wat je wilt, maar dan bereik je het hele circuit niet. Blijft een vervelend klusje!
door m535i
#2818204
We hebben weer een goed werkende warme kachel:) alleen is er nu een ander probleem die zich voordoet :( zodra je de kachel aan zet zakt de temperatuur meter. Iemand enig idee? Slangen naar de radiateur blijven koud.
Gebruikersavatar
door MVW
#2818237
m535i schreef:Dat klopt. Ik wil het ook met warme motor doen dat gaat prima als je een beetje voorzichtig ben.
Je wilt toch geen koud water met de tuinslang door een opgewarmde motor met geopende thermostaat spuiten hoop ik?

De temperatuurmeter daalt als je je kachel aanzet. Dat komt doordat je motor nog niet voldoende is opgewarmd. Dat blijkt wel uit het feit dat je thermostaat nog niet is open gegaan (de radiateurslang blijft koud). Probeer tijdens of na een rit nog eens je kachel aan te zetten, ik denk dat de temperatuurmeter dan wel op 90 graden blijft staan ;)
Voorbeeld: toen ik nog servicedienst had en ik in de winter de VW T5 1.9 tdi tijdens een pechmelding stationair liet draaien met ingeschakelde verwarming, daalde de kvs-temperatuurmeter ook een beetje. Tijdens het rijden was dit niet het geval, ook al stond de kachel op max. warm.
Een dieselmotor heeft een hoog rendement en heeft meer moeite om op temperatuur te komen dan een benzinemotor.

Ik zit door het hele topic heen te bladeren, maar ik snap eigenlijk niet helemaal wat je aan het doen bent. Waarom wil je eigenlijk het koelsysteem zo goed doorspoelen? Wat zie je in het koelsysteem drijven wat er niet hoort te zijn? Als je het twee keer achter elkaar ververst met nieuwe koelvloeistof is het systeem ook weer schoon. Het koelsysteem vervuilt niet, indien een olie- / EGR-koeler, koppakking defect blijkt te zijn.
Verder begrijp ik uit je verhaal dat er in het koelsysteem een te hoge druk wordt opgebouwd en daardoor koelvloeistof verdwijnt. Een aantal mensen hebben hier al een tip over gegeven. Wellicht is het verstandig je koppakking of cilinderkop te (laten) controleren.
Ik heb al vaker meegemaakt dat de EGR-koeler intern lekte. De koelvloeistof kwam in de uitlaatgassen terecht die (door de EGR-werking) naar de motor werden teruggevoerd. Je merkt hier, op een dalend koelvloeistofniveau, eigenlijk niets van.
door m535i
#2818270
Hi, nee ik doelde meer op het feit dat ik het koelwater leeg kan laten lopen terwijl deze nog warm is.

Waarom ik het koelsysteem ben gaan reinigen is, omdat ik het vermoeden bestond dat mijn kachelradiateur verstopt was, en advies van een ander forummer in een ander topic kreeg om mijn kachelradiateur te vervangen en het koelsysteem te reinigen. Ook is mij door een ander VW specialist aangeraden het systeem te spoelen voor dat ik een nieuwe kachelradiateur plaats. Daarnaast heb ik ook al van een ander monteur gehoord dat er om die reden druk opgebouwd zou kunnen worden in het koelsysteem, en dat dat wel eens het verhaal zou kunnen verklaring wat betreft de druk in het systeem.

Na een flinke rit daalt het temperatuur inderdaad niet meer. Ik weet wel dat het bij mijn vorige TDI anders was. Daar kon ik de temperatuur ook na een relatief korte rit op MAX zetten en bleef netjes in het midden. Wellicht dat er nog wat lucht in het systeem zit wat er nog uit moet?
door Golf7tdiErHu
#2828310
Hallo,ik heb hetzelfde probleem perst er zo nu en dan kvs uit Max half liter.
Ik heb testjes gedaan zoals slangetje op expansivat wat toch continue rondpompt dus geen defecte waterpomp neem ik aan.
Ook de koelvin slaat aan bij de radiateur. Temperatuur blijft 90 graden.
Kachel word dus niet warm zoals voorheen heb a l meerdere keren op climatecontrole op de AC en tegelijk de gezichtsblazer 5 seconden gedrukt voor een reset.
Tot nu toe niks geholpen weet iemand raad?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Stuur en stoelverwarming

In het klimaatmenu heb ik dat natuurlijk al aange[…]

Transporter 6.1 150pk dsg

Hoi vrijdag nieuwe 2023 transporter 6.1 gekregen […]

Loopt weer als een zonnetje! Twee nieuwe zuigers,[…]

Breekkabel bevestigen VW Tiguan 2013

Hallo, Ik heb onlangs een Volkswagen Tiguan uit 2[…]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik was de 1e eigenaar van deze auto en zag dat de […]

50/18 op een auto leggen die standaard 55/18 heeft[…]

Waarop baseer je een hoog verbruik? Tank vol gegoo[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

meteen naar 1969 vanaf 18xx