VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Caddy
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Knudde
#2800206
Komt daarmee je motor wel op temperatuur? Het is maar een 1.9TDI of 2.0SDI. Als je die te laag houdt krijg je extra slijt. De warmte uit je uitlaat is wel waste.
Gebruikersavatar
door MVW
#2800221
Hierin slaat Knudde de spijker op zijn kop. Een dieselmotor heeft vanwege het hoge rendement al moeite om goed warm te worden. In de Transporter T5 1.9tdi (servicewagen) van het bedrijf waar ik eerst werkte, zakte de koelvloeistoftemperatuur bij lage buitenluchttemperaturen als de motor tijdens het bieden van pechhulp een tijdje stationair stond te draaien van 90 richting de 70 graden Celsius. Pas tijdens het rijden, dus zodra de motor belast werd, steeg de temperatuurmeter weer naar 90 graden.

Wanneer je in jouw geval nog meer warmte gaat onttrekken van de koelvloeistof door er maar liefst 300 water mee te verwarmen, zal de motor zeker weten niet op temperatuur komen.
Gebruikersavatar
door Knudde
#2800227
Bedankt voor de bevestiging van m’n vermoede. Met een electrisch verwarmingselement en een schakelaar voor een verhoogd stationair toerental zou het dus zonder schade moeten lukken. Dit is waarschijnlijk ook nog een goedkopere oplossing. Dan maak je van je auto een generator met wellicht ook meerdere nuttige toepassingen. In een PTO heb ik me nooit echt verdiept
#2800526
Ik zocht dus deze informatie als ik nu een 37 L tank doe als die warm is dat gebruiken dan de 37L laten vullen weer door de 300L Heb een aangepaste tekening bij gedaan.
Mocht het niet willen dan verwarmings-element er in.
Gebruikersavatar
door Knudde
#2800532
En blijf je met de auto rijden om het water op temperatuur te brengen of blijft hij stationair draaien? Zie de tekst van MVW
Gebruikersavatar
door Knudde
#2800540
Hier moet ik afhaken. Zover ben ik niet thuis in de autotechniek.

Hierna stopt het voor mij:
Je thermostaat geeft aan hoeveel kou er vanaf je radiator door je auto/blok heen gaat. Als dit steenkoud is zal er weinig stromen en dus weinig van jouw extra water worden verwarmd.
Je motor laten werken voor je warmte blijft naar mijn mening de beste optie.
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]