VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Seat problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2788985
Seat altea 2005
Ben dus nog op zoek naar de juiste pinbezetting voor in de zekeringkast
Welke draden moeten op welke pinbezetting..?

Op het web heb ik verschillende handleidingen doorzocht maar geen een waar ik heb kunnen vinden hoe de draadboom op de zekeringkast aangesloten moet worden

Heb wel ergens gelezen dat er een aantal draden uit de zekering kast gehaald moesten worden en een aantal draden uit die draadboom moest op de bezetting die vrij gekomen is

De bedrading die uit de kast is gehaald schijnt op een andere bezetting te moeten komen en daar worden weer overige draden uit de draadboom op aangesloten

Nogmaals dit is niet zeker en aangezien het can bus is wil ik er niet te veel mee klooien
Dus als iemand een juiste handleiding heeft of een duidelijke how to is dat ook prima

Als iemand iets heeft alvast bedankt
#2789030
Ben er dus mee aan de gang gegaan en dacht het te snappen nou niet dus

Wat er volgens mij in de handleiding word aangegeven dat gaat niet bij mij

Bij blok F de zwart rode draad loshalen de draad uit de kabelboom zwart rood word ingeplugd in blok F

De draad die uit blok F is gekomen word in een apart kabel adaptertje gestoken

Dan gaan we naar blok G daar word de oranje groene draad en de oranje bruine draad uit gehaald de draden die uit blok G zijn gehaald worden in de kabel adapter gestoken bij de zwart rode draad

De twee draden uit de kabelboom worden in blok G geplaatst

Dan zou de kabel adapter met de bruin groene de bruin oranje en de zwart rode verbonden moeten worden met de oranje groene en de oranje bruine en de zwart rode verbonden moeten worden met de overeenkomende kleuren uit de kabelboom dat kan wel maar er is dan geen verbinding met de zwart rode want op de adapter in de kabelboom is die draad niet aanwezig want de enige zwart rode draad uit de kabelboom is in het begin verbonden met blok F

Daarna word er alleen gesproken over een rode draad verbinden in de zekering kast

Terwijl ik een rood zwarte draad een rood blauwe draad en een dun zwart blauw draad heb in de kabelboom

Hoop dat het een beetje duidelijk is ik snap het zelf niet eens meer lol

Denk dat ik de kabelboom gewoon van achter naar voor door leg en het aansluiten overlaat aan iemand die er meer weet van heeft als ik
#2789124
De canbus draden zijn dus aangesloten

maar nu heb ik drie draden over een rood zwarte een rood blauwe en een zwart blauwe

Die moeten dus in de zekeringkast komen maar op de kamers die aangegeven worden die zijn leeg
Nu kan ik wel van die klemmetjes halen en de draden daar plaatsen met een zekering maar dat heeft geen nut want die draden worden niet gevoed moeten die draden niet gewoon bij andere draden bijgevoegd worden..?

Tevens werken nu de knipperlichten kachelunit en toeter en daag verlichting niet meer zou dit komen vanwege de canbus die onderbroken is dus zodra de trekhaak geactiveerd is zou dit weer kunnen werken..?
#2789129
mkaddict schreef: Bij blok F de zwart rode draad loshalen de draad uit de kabelboom zwart rood word ingeplugd in blok F
Je bedoelt stekker E? Tevens staat rd/bk voor rood/zwart (dus een rode kabel met een zwarte streep) en niet andersom, om verwarring te voorkomen. Dit is trouwens de draad voor de remlichten.
mkaddict schreef: De draad die uit blok F is gekomen word in een apart kabel adaptertje gestoken
De rood/zwarte kabel moet in het adaptertje gestoken worden. Heb je de rood/zwarte kabel wel kunnen vinden?
mkaddict schreef: Dan gaan we naar blok G daar word de oranje groene draad en de oranje bruine draad uit gehaald de draden die uit blok G zijn gehaald worden in de kabel adapter gestoken bij de zwart rode draad

De twee draden uit de kabelboom worden in blok G geplaatst

Dan zou de kabel adapter met de bruin groene de bruin oranje en de zwart rode verbonden moeten worden met de oranje groene en de oranje bruine en de zwart rode verbonden moeten worden met de overeenkomende kleuren uit de kabelboom dat kan wel maar er is dan geen verbinding met de zwart rode want op de adapter in de kabelboom is die draad niet aanwezig want de enige zwart rode draad uit de kabelboom is in het begin verbonden met blok F
De oranje/bruine en oranje/groene kabels van de trekhaakkabelboom dienen weer op dezelfde plaatsen in de stekker gestoken te worden. Dus pin 8, waar je oranje/groen uit hebt gehaald om in de connector te steken, daar steek je oranje/groen in van de trekhaakkabelboom. Je maakt hiermee een omleiding, maar de draadkleuren in de stekker veranderen dus niet!!
mkaddict schreef: Daarna word er alleen gesproken over een rode draad verbinden in de zekering kast
De rood/zwarte draad uit stekker E zit in dezelfde 3-polige connector waar de CAN-busdraden in zitten. Ook deze heb je op dezelfde manier omgeleid.
mkaddict schreef: Terwijl ik een rood zwarte draad een rood blauwe draad en een dun zwart blauw draad heb in de kabelboom
De rood/zwarte draad hoort dus in stekker E.
De rood/blauwe draad is de constante plus voor de aanhanger.
De zwarte draad komt niet voor in het schema, dus dat kan ik even niet verklaren.
mkaddict schreef: De canbus draden zijn dus aangesloten

maar nu heb ik drie draden over een rood zwarte een rood blauwe en een zwart blauwe
Hier heb je het niet over zwart maar over zwart/blauw? Weet je dat zeker? Want ook dat staat niet in het schema.
mkaddict schreef: Die moeten dus in de zekeringkast komen maar op de kamers die aangegeven worden die zijn leeg
Nu kan ik wel van die klemmetjes halen en de draden daar plaatsen met een zekering maar dat heeft geen nut want die draden worden niet gevoed moeten die draden niet gewoon bij andere draden bijgevoegd worden..?
Er zit soms een verloopkabeltje bij om de voedingsspanning van de ene positie naar de andere positie door te geven. Ik zal even kijken of ik er een afbeelding van kan vinden. Anders eventueel even aanschaffen. Of een andere lege positie zoeken waar een constante plus op staat. Vaak zijn er nog wel lege posities die niet gebruikt worden, omdat je die optie niet in je auto hebt. Noteer dat dan wel even in je instructieboekje.
mkaddict schreef: Tevens werken nu de knipperlichten kachelunit en toeter en daag verlichting niet meer zou dit komen vanwege de canbus die onderbroken is dus zodra de trekhaak geactiveerd is zou dit weer kunnen werken..?
De CAN-bus is niet onderbroken. Door het aansluiten met dat adaptertje, maak je er een soort lus in. De kabels zijn daarbij nog steeds aangesloten. Wellicht heb je een fout gemaakt met het aansluiten. Want met de aangesloten CAN-busdraden voor de aanhanger krijg je wel een storingsmelding omdat het regelapparaat niet herkend wordt, maar zullen de andere functies gewoon nog moeten werken.

Kijk even of je wat met mijn tips kunt. Kom je er echt niet meer uit, stuur mij dan even een PM :tu:
#2789133
Hey top bedankt voor je reactie

De canbus draden zijn allemaal aangesloten

De zwart rode uit connector E is in de 3 polige adapter gegaan
En de zwart rode uit de kabelset is in de connector E gegaan

Dan de oranje draden uit de connector zijn in de 3 polige connector gegaan
En uit de kabelset die zijn in de connector gegaan

Nu heb ik dus aan de kant van de kabelset in de 3 polige connector een losse zwart met rode kabel die heb ik doorverbonden met de connector om de cirkel rond te maken

Anders had ik op de 3 polige connector een lege positie en dit draadje zat bij de bos dus ik bam aan dat die daar hoorde

Dan heb ik een aftakking voor in de zekering kast
Rood met blauwe draad
Zwart met blauw dun draad
En een rood met zwart draad

Die zouden volgens schema
Zwart blauwe draad ik kamer 2 op de zekeringkast
Rood met zwart op kamer 41
En rood met blauw kamer 40

Maar die kamers zijn leeg
Dus jij zegt dat ik die kabels ook op een andere kamer kan zetten waar constant plus op staat
#2789136
Wat bedoel je precies met leeg? Want je moet de draad inderdaad in een lege positie van de zekeringenkast monteren.

Bekijk de zekeringenkast even vanuit de positie waar je de zekeringen monteert. Waar je de zekering insteekt, zal de ene kant de voeding vanaf de auto zijn (is deze leeg, of zit hier een klemmetje?) en de andere kant is nu nog leeg; hier steek jij je kabel in.

Het is nu alleen de vraag of slechts 1 positie leeg is (voor jouw kabel) of 2 posities leeg zijn omdat er geen plus op aangesloten zit.

Voeg eventueel even een foto toe
Laatst gewijzigd door MVW op 08 jul 2017 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#2789139
Op positie 2 kun je dus je kabel met de zekering monteren.

Posities 40 en 41 kunnen dus alleen maar gebruikt worden als je de plus doorlust vanaf een andere kabel. Daar kun je de rode kabel in de onderstaande afbeelding voor gebruiken. De ene kant steek je op een plaats waar de voedingsspanning staat en de twee connectors aan de andere kant steek je in de zekeringenkast.
Afbeelding
Dit zit standaard bij de originele kabelsets.

Ik zal even kijken of ik een grotere afbeelding en evt. een onderdeelnummer van deze kabel kan vinden
Laatst gewijzigd door MVW op 08 jul 2017 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2789141
Ok helemaal top

Was al bij de materialenzaak geweest om te kijken voor die klemmetjes in de zekeringkast om zo positie 40/41 werkbaar te kunnen maken

Maar die hebben ze daar niet neem aan dat ze deze doorlus kabeltjes wel hebben dan zou het opzich moeten lukken

Heb ke eventueel ook een onderdeel nr van die connectors die ik dus in de achterkant van de zekeringkast moet plaatsen die zitten er niet op namelijk dan zijn precies de kabels die de man heeft afgeknipt
#2789142
Kan het trouwens zijn dat ik per ongeluk de oranje draden verkeerd heb aangesloten
Dat daarom nu me knipperlichten niet meer werken inclusief kachelunit en toeter en dash verlichting

Aan zekeringen is niks te zien
#2789144
mkaddict schreef:Ok helemaal top

Heb ke eventueel ook een onderdeel nr van die connectors die ik dus in de achterkant van de zekeringkast moet plaatsen die zitten er niet op namelijk dan zijn precies de kabels die de man heeft afgeknipt
Kabels:
000 979 021 (000979021): 0.5mm wire
000 979 133 (000979133): 1.0mm wire (used for this guide)
000 979 225 (000979225): 2.5mm wire

Stekkers:
N 906 844 05 (N90684405): for 1.0mm wire
N 906 845 05 (N90684505): for 2.5mm wire
#2789145
mkaddict schreef:Kan het trouwens zijn dat ik per ongeluk de oranje draden verkeerd heb aangesloten
Dat daarom nu me knipperlichten niet meer werken inclusief kachelunit en toeter en dash verlichting

Aan zekeringen is niks te zien
Als een van de twee draden geen goede verbinding maakt, of je hebt de draden per ongeluk omgewisseld, dan kan dat heel goed de oorzaak van jouw probleem zijn.

Goedemorgen allen, Zal vast een vaak gesteld vraa[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]