mkaddict schreef:
Bij blok F de zwart rode draad loshalen de draad uit de kabelboom zwart rood word ingeplugd in blok F
Je bedoelt stekker E? Tevens staat rd/bk voor rood/zwart (dus een rode kabel met een zwarte streep) en niet andersom, om verwarring te voorkomen. Dit is trouwens de draad voor de remlichten.
mkaddict schreef:
De draad die uit blok F is gekomen word in een apart kabel adaptertje gestoken
De rood/zwarte kabel moet in het adaptertje gestoken worden. Heb je de rood/zwarte kabel wel kunnen vinden?
mkaddict schreef:
Dan gaan we naar blok G daar word de oranje groene draad en de oranje bruine draad uit gehaald de draden die uit blok G zijn gehaald worden in de kabel adapter gestoken bij de zwart rode draad
De twee draden uit de kabelboom worden in blok G geplaatst
Dan zou de kabel adapter met de bruin groene de bruin oranje en de zwart rode verbonden moeten worden met de oranje groene en de oranje bruine en de zwart rode verbonden moeten worden met de overeenkomende kleuren uit de kabelboom dat kan wel maar er is dan geen verbinding met de zwart rode want op de adapter in de kabelboom is die draad niet aanwezig want de enige zwart rode draad uit de kabelboom is in het begin verbonden met blok F
De oranje/bruine en oranje/groene kabels van de trekhaakkabelboom dienen weer op dezelfde plaatsen in de stekker gestoken te worden. Dus pin 8, waar je oranje/groen uit hebt gehaald om in de connector te steken, daar steek je oranje/groen in van de trekhaakkabelboom. Je maakt hiermee een omleiding, maar de draadkleuren in de stekker veranderen dus niet!!
mkaddict schreef:
Daarna word er alleen gesproken over een rode draad verbinden in de zekering kast
De rood/zwarte draad uit stekker E zit in dezelfde 3-polige connector waar de CAN-busdraden in zitten. Ook deze heb je op dezelfde manier omgeleid.
mkaddict schreef:
Terwijl ik een rood zwarte draad een rood blauwe draad en een dun zwart blauw draad heb in de kabelboom
De rood/zwarte draad hoort dus in stekker E.
De rood/blauwe draad is de constante plus voor de aanhanger.
De zwarte draad komt niet voor in het schema, dus dat kan ik even niet verklaren.
mkaddict schreef:
De canbus draden zijn dus aangesloten
maar nu heb ik drie draden over een rood zwarte een rood blauwe en een zwart blauwe
Hier heb je het niet over zwart maar over zwart/blauw? Weet je dat zeker? Want ook dat staat niet in het schema.
mkaddict schreef:
Die moeten dus in de zekeringkast komen maar op de kamers die aangegeven worden die zijn leeg
Nu kan ik wel van die klemmetjes halen en de draden daar plaatsen met een zekering maar dat heeft geen nut want die draden worden niet gevoed moeten die draden niet gewoon bij andere draden bijgevoegd worden..?
Er zit soms een verloopkabeltje bij om de voedingsspanning van de ene positie naar de andere positie door te geven. Ik zal even kijken of ik er een afbeelding van kan vinden. Anders eventueel even aanschaffen. Of een andere lege positie zoeken waar een constante plus op staat. Vaak zijn er nog wel lege posities die niet gebruikt worden, omdat je die optie niet in je auto hebt. Noteer dat dan wel even in je instructieboekje.
mkaddict schreef:
Tevens werken nu de knipperlichten kachelunit en toeter en daag verlichting niet meer zou dit komen vanwege de canbus die onderbroken is dus zodra de trekhaak geactiveerd is zou dit weer kunnen werken..?
De CAN-bus is niet onderbroken. Door het aansluiten met dat adaptertje, maak je er een soort lus in. De kabels zijn daarbij nog steeds aangesloten. Wellicht heb je een fout gemaakt met het aansluiten. Want met de aangesloten CAN-busdraden voor de aanhanger krijg je wel een storingsmelding omdat het regelapparaat niet herkend wordt, maar zullen de andere functies gewoon nog moeten werken.
Kijk even of je wat met mijn tips kunt. Kom je er echt niet meer uit, stuur mij dan even een PM