VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met T1-6, Multivan, LT & Crafter
  • Gebruikersavatar
door Doom
#2774863
Ik ben in het bezit van een carter 2.5tdi 109pk, nu heb ik het volgende probleem:

Op de snelweg tussen 95-110 km/h contstante snelheid schiet de crafter in noodloop, het is zo erg dat ik bijna tot het hectometerpaaltje kan voorspellen waar hij het gaat doen.

Foutcode p0299 turbodruk niet bereikt blabla...

Ff contact aan/uit en ik kan weer (onvoorspelbare) afstand doorrijden, ene keer hele rit andere keer 2 km.

Bus heeft het al een paar maanden, in het begin heel af en toe, maar nu is het echt gegarandeerd, bij snelweggebruik. Zolang ik onder de 90 km/h blijf rijden is er niks aan de hand. Maar heb de bus juist gekocht voor mijn hobby om sneller in Assen te zijn en niet meer met een aanhanger te hoeven rijden (motorracen).

Inmiddels gecontroleerd en vervangen:

complete vacuumcircuit gecontroleerd
vacuumversteller op de turbo houdt ook keurig vacuum vast
llm vervangen
n75 vervangen
druk/temperatuur inlaatdruksensor vervangen
erg schoongemaakt
gescheurd uitlaatspruitstuk vervangen (kwaal crafters)
turbo nagekeken en schoongemaakt

Via vagcom geeft hij alleen de "turbofout" via OBD uitlezen geeft hij ook P2BAC dat de nox emissies zijn overschreden en de erg buiten werking is gesteld. Dit kan ik ook niet wissen, maar in vagcom zelf is deze fout er dus niet en EGR werkt ook volgens logs.

Ik heb inmiddels al meerdere logs gemaakt, maar krijg deze hier niet bijgevoegd.

Ik heb echt geen idee meer waar te zoeken, en hoop dat iemand hier ervaring met deze storing heeft.
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#2774881
Controleer eens of het roetfilter niet dicht zit, zo nee, dan inlaat traject afpersen, als dit ook dicht is kun je nog eens een basis afstelling doen van de turbo actuator, en anders denk ik toch echt dat het probleem in de turbo zelf zit, hij haalt zijn gevraagde druk namelijk niet.

DPF/EGR en andere rommel kan ik bij interesse wel uit je ecu schrijven..
door Doom
#2774886
het roetfilter is (volgens vcds) niet vol, ik weet niet hoe ik dit anders na kan kijken ?
basisafstelling van de actuator heb ik ook al geprobeerd.

Inlaattraject is ook al gecontroleerd en is dicht

Het vreemde is dat hij continu z'n gevraagde druk haalt, alleen op dat ene specifieke moment komt hij 300/400 mbar te kort.
Ik zou zeggen als de turbo stuk is moet het over het hele rpm bereik niet goed zijn. Daarom is dit zo'n vage #$$*&^storing.(correct me if i'm wrong)

Zou het graag er uit laten schrijven alleen Limburg-Purmerend is mij even te gek, dan ga ik toch iets dichter bij zoeken ;)
door leegstra
#2774950
Je kan ook vvt marum eens bezoeken.
De vnt van de turbo van een crafter zijn niet echt geweldig die geven wel vaker problemen.
En wat stefan ook zegt je roetfilter checken. Je hebt 2 waarden asmassa en waarde hoe vol hij zit voor regeneratie, als je bus 2ton+ heeft dan is defect roetfilter mogelijk
door Mari
#2836304
Topicstarter heeft op 23 januari 2017 het forum voor het laatst bezocht, dek niet dat ie je vraag nog zal beantwoorden...

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]

Bougies Polo 1.4 GTI (6R)

Even een vraagje, vandaag de bougies vervangen (wa[…]

Er is een vast bedrag dat volkswagen vergoed in NL[…]

Ben nu toch aan het heroverwegen wat ik met de ove[…]

Polo 2016 start niet

Waarmee is de auto uitgelezen? Veel tools zijn nie[…]

Probleem bleek uiteindelijk een kapotte EGR klep. […]

Ik had stoeprandschade en kon mijn velg laten hers[…]

Mijn T roc vanuit Italië is ook offline naar 2 jaa[…]