VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2705467
ik trap maar ff af dan.
hier kun je alle info neer zetten met betrekking tot water injectie op je DIESEL.

waar komt het vandaan ?

http://enginehistory.org/Frank%20WalkerWeb1.pdf

leesvoer:

http://www.aquamist.co.uk/vbulletin/sho ... .php?t=251

http://www.aquamist.co.uk/vbulletin/sho ... .php?t=531

carlo heeft een set besteld die ook je diesel verbruik zou moeten reduceren.
in de nabije toekomst gaan we zien of dat lukt, met welk mengsel en of het goedkoper is.

ook de nadelen zullen hier benoemd worden.
#2705723
o.k we gaan dus water inspuiten....
je hebt hier boven kunnen lezen waarom

maar waar kun je allemaal inspuiten ?

Afbeelding

1-pre turbo injectie

er is geen WMI leverancier die deze plaats aan beveelt

hier inspuiten levert veel voordelen op.
met het juiste mengsel kun je de warmte ontwikkeling van comprimeren tegen gaan en het volume dat de turbo kan leveren wordt groter.
er kan ook zonder intercooler gereden worden.
meer volume aan de inlaat en een lagere EGT/EMP aan de uitlaat.........wat wil je nog meer :E

echter is erosie aan je compressor wiel onvermijdelijk alleen de mate waar in is discutabel met de huidige technieken.
dit nadeel ondervind je met een schroefcompressor niet.

2-pre intercooler.

dit lijkt misschien een goede plek maar is het helemaal niet . (met uitzondering van enkele hoog toeren race motoren)

de grootste nadelen.
1-je verlaagt het rendement van je intercooler door dat het verschil van de in en uitgaande temperatuur kleiner te maken.
2- de mist kan neer slaan in je intercooler en zich verzamelen.
dit kan tot waterslag leiden.
3-de warmte van af de turbo kan onnodig veel water verdampen en het volume wat de turbo levert kan verkleint worden.

3-post intercooler.

DE plek om in te spuiten, het liefst zo kort mogelijk na de uitgang van de intercooler.
dan is het inlaat traject tot de verbrandingskamer zo lang mogelijk en heeft de ingespoten mist de maximale tijd om alle warmte op te nemen voor dat de gekoelde lucht voor bij de inlaat temp sensor komt en in de verbrandings kamer komt.
als de ECU een koudere laadlucht registreert kan daar evt de inspuiting op afgesteld /verhoogt worden.

4-pre air intake temp sensor.

eigenlijk de zelfde voordelen als hier boven genoemd maar dan met een korter traject om de warmte optimaal op te nemen.
deze optie alleen doen als je echt niet dichter bij de intercooler kan komen.

5-post air intake temp sensor.

eigenlijk meer een optie voor benzine motoren ivm de gasklep.
en niet eens een goede optie dus daar ga ik niet verder op in.

6-direct port injection.

best goede optie, maximaal koelend effect.
hier hoef je niet zo fijn in te spuiten.
verbruik is best hoog.
moeilijker in te bouwen, en duurder ivm verdeel stuk en 4 nozzles.
#2705730
heb van avond carlo's set gezien ben erg benieuwd om te horen wat het gaat doen.

met power mode.
Afbeelding

MPG functie. (Miles Per Gallon)
Afbeelding

met behalve boost ook EGT bewaking.
Afbeelding

er is ook nog een TOW mode maar als hij een trekhaak had had ik hem er zelf onder uit gesloopt.
de set kan ook met 2 stages progressief inspuiten via een 300 psi pomp :shock:
dus dit is about as good as it gets.

en over 4 weken staat hij op de bank.

ik had 15 pk en 23 mn extra op 1lt demi water / 800ml methanol en 300ml ethanol.
echter was dit met een turbo die al aan liep in het compressorhuis.
#2705747
Mooi verhaal van de Amerikaan, die Pratt & Whitney dat is een dijk van een motor er was bekend dat die dingen gewoon doorvlogen terwijl er 1 of 2 cilinders waren af geschoten.
Het water/methanol gebeuren is interessant, meer vermogen voor weinig op de grasbaan en speedway rijd men met pure methanol en dat gaat als de brandweer.
Bij mij op het werk rijden de eigen vracht auto's op diesel/lpg.
Hoef zelf niet op WMI te rijden, maar volg het wel omdat alternatief interessant is net als Tesla trouwens.
#2705923
Standaard VR zal het weinig zin op hebben, het gaat er meer om om de lucht die in de motor gaat te koelen(die wordt door het comprimeren van een turbo/compressor stukken warmer waardoor de moleculen meer ruimte in beslag nemen en er per m3 buitenlucht ineens veel minder ZUURSTOF zit). Heel veel koeler dan de buiten temp kun je niet komen met WMI, dat lukt je alleen met bv NOS..
WMI zal dus op een standaard vr6 zonde van je geld zijn, het is een ander verhaal als je er ook direct een turbo aan knoopt :mrgreen:
#2705953
Mtdi schreef:Bij mij op het werk rijden de eigen vracht auto's op diesel/lpg.
jan had van middag niet echt tijd ff te reageren.
heb de hele dag cursus gehad.

LPG op diesels werkt top voor het verbruik en koppel.
maar een kleinere cummins en grote vrachtwagen diesels draaien op lager toerental als de getunde TDI.
omdat het mengsel met de compressie slag al in de cilinder zit kom je met lpg een beetje in de knoei met de ontvlambaarheid.
omdat we bij hogere toerentallen eerder inspuiten en LPG sneller verbrand als de diesel ontbrand het mengsel te snel waardoor de CPP (cilinder peak pressure) te vroeg komt.
je timing zou dus moeten verlopen als je gas inspuit op een diesel.

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=407331

CNG in klop vaster maar wordt ook niet echt gezien als een oplossing.
de tank is bijvoorbeeld erg groot.

http://mannpower.net/bobmann/category/cng-conversions/

wat niels al zegt NOS is de oplossing.
maar is erg duur zelfs als je een "mother bottle" hebt.
ook dan moet je op een diesel dus wel met een lage lambda waarde rijden om echt meer vermogen te krijgen i.p.v alleen een lagere EGT.
of je regel eenheid moet op 1 of andere manier de inspuiting herkennen en de ingespoten hoeveelheid verhogen.
want een "wet" systeem bestaat niet voor een diesel.

maar goed eigenlijk alleen geschikt voor sprint doeleinden.
WMI is aantrekkelijk en redelijk betaalbaar voor iedereen met een motor met turbo of compressor.
mph of kmu Touran 2011

Geen idee wat je bedoeld met 2de snelheidsaanduidi[…]

Zie forumregels. Zou je aub alle gegevens erbij wi[…]

Hartstikke fijn dat het werkt. Dank voor de feedba[…]

Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]