Hallo Patrick,
Lees dit anders eens door:
http://forum.carclean.nl/forum/discussi ... dap500-900
Op het Carclean forum is genoeg leesvoer aanwezig. Mijn advies is dan ook om dit rustig eens door te lezen.
VAG staat bekend om zijn harde lakken. Ik zou zeker voor een DAP900 gaan.
Vorige week heb ik mijn auto totaal onderhanden genomen(golf 4 2000). Op deze auto zaten zeer veel swirls en krassen.
Dit was mijn stappenplan:
- Wassen: Ik heb de auto gewassen met Poorboys Slick & suds. Dit gedaan met een wollen washandschoen en de 2-emmer methode.
- Verwijderen van metalen op de lak: Hiervoor heb ik Monello Non-ferro gebruikt. Op de lak zit na het wassen nog veel metaal en remstof die na het wassen er niet af zijn. Deze zijn er ook moeilijk uit te kleien!
- Goed afspoelen en drogen
- Kleien: Hiervoor heb ik de monello Dolce Verde klei gebruikt. Een ideale klei die het op elke lak goed goed doet. Als glijmiddel voor de klei heb ik Dodo Juice Born Slippy Clay lube gebruikt. Hiervoor kan je ook een monello detaillers spray gebruiken. Carclean heeft een mooie aanbieding met klei, glijmiddel en een doek in het assortiment.
- Afplakken: Alle niet gespoten plastic delen moeten goed afgeplakt worden. Hier vallen ook de deur/raam rubbers onder. Als daar polijst middel op komt dan slaat het wit uit. Dit is moeilijk weg te krijgen naderhand. Gebruik hier de blauwe 3M tape voor. Deze is naderhand makkelijk te verwijderen.
- Polijsten: Polijsten kan mooi met de 5,5 inch pads van Monello. Aangezien dat de VAG groep een harde lak heeft zou ik gaan voor het DAP900 V3 powerpack bijvoorbeeld. Hierbij zou ik nog een oranje pad en een wollen pad meebestellen. Ik had voor mijn auto de zwaarste combi nodig. Monello Raffini Veloce icm een wollen pad. Dit moest ik 2 x doen. Daarna heb ik de Monello Mezzo op de oranje pad gebruikt en als laatste monello finale op de witte pad. Maak een test-spot op jouw auto om de juiste combinatie te bepalen! dit is bij iedere lak anders.
- Polijst middel verwijderen: die heb ik met Gyeon Prep gedaan: (witte) polijst resten wil je niet onder de wax straks hebben. Even goed schoonmaken. Zoals Zluytr hieronder aangeeft: wassen voldoet ook! ( Bedankt voor de toevoeging Zluytr)
- Voeden: De lak ligt nu helemaal blank en diendt gevoed te worden. Deze stapt creëert de show look grotendeels. Hiervoor heb ik Poorboys Blackhole gebruikt (deze is alleen voor donkere kleur lakken). Je voedt de lak weer met oliën.
-Wax/bescherming: Hiervoor heb ik de Collinite 845 gebruikt. Deze wax heeft een hoog carnauba gehalte en is prijstechnisch ook zeer goed te doen. Deze dun aangebracht en laten curen. Afgenomen en nogmaals een laagje aagebracht.
Plastic: Deze heb ik gevoed met Poorboys trim restorer. Hier was ik nog niet geheel tevreden over. Ik weet niet of jouw sierlijsten zijn meegespoten? Volgende keer zou ik de Gyeon trim pakken. Is iets duurder maar moet een standtijd hebben van 15.000 km ongeveer.
Doeken: Doeken zijn zeer belangrijk om marring te voorkomen. Ik heb 8 Monello doeken. Die heb je ook echt wel nodig.
Met dit alles ben ik ongeveer 14 uur bezig geweest! Neem dus rustig de tijd!
Als er vragen zijn hoor ik het graag hoor!
Wat heb ik thuis liggen:
Even wat foto's voor het resultaat:
Filmpje van de Sheeting(hier had ik enkel de motorkap nog maar gedaan):
https://www.youtube.com/watch?v=Af4r-nJjbpw
De volgende ochtend:
Boom op 25-30 meter verderop:
Het leven is altijd een kwestie geweest van wachten op het juiste moment om te handelen.