VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Pickske
#2626548
Goedemiddag!

Sinds een tijdje heb ik een raar gevoel tijdens het rijden op de snelweg. Dit klinkt heel stom misschien maar het is net of je het gevoel met de weg verliest. Alsof de auto een eigen wil heeft. Het is te vergelijken met het rijden op een doorweekt wegdek. Dan gaat je auto ook een beetje 'zoeken' als je in de sporen van vrachtwagens rijdt.

Gisteren bijvoorbeeld was ik er tijdens het rijden heilig van overtuigd dat ik linksvoor een lekke band had. Eenmaal gestopt bij het eerste pompstation bleek er niks aan de hand..

Ik weet echt niet waar ik moet beginnen met zoeken, dus ik hoopte hier wat tips te vinden. Zelf heb ik mijn schokbrekers al gecontroleerd, niks mee aan de hand. In de afgelopen drie maanden zijn aan de achterkant allebei mn wiellagers vervangen. Eentje was er toen vastgelopen bij 120 km/u op de snelweg :tu: . Ook zijn aan de voorkant mijn bovenste veerpootlagers (?) vervangen.

Verder heb ik nog wat symptomen waar ik nooit wat achter gezocht heb, maar misschien met mijn probleem te maken kunnen hebben?:

- Lang niet altijd, maar soms trekt de auto naar links bij het remmen.
- Als ik helemaal instuur (bijvoorbeeld bij het inparkeren) en ik geef rustig wat gas hoor ik een 'knak'.
- Als ik de auto in zijn achteruit zet, en ik trap op de rem hoor ik ook een soort knak. Als ik dan weer vooruit ga rijden hoor ik bij de eerste keer remmen in die rijrichting ook weer een knak. Alsof er iets verschuifd.

Wie kan mij vertellen waar ik moet beginnen met zoeken?
Gebruikersavatar
door TomasG60
#2626554
Ook uitgelijnd gehad?
weet 100% zeker dat de banden goed zijn?
en dan geknak misschien iets niet goed aangedraaid?
Gebruikersavatar
door TomasG60
#2626613
Gewoon even laten controleren dan, ik dacht dat je bij de kwikfit gratis uitlijn check kan laten doen zou je even na moeten vragen want weet niet zeker.
#2626614
Dit zijn hoogstwaarschijnlijk je draagarmrubbers inderdaad :tu: ik heb dit ook gehad en dat rijd als een natte krant :mrgreen:

Ik heb toen een compleet setje nieuwe draagarmen gekocht (waar al nieuwe rubber in zitten) en daar zitten ook altijd wel nieuwe fusee kogels bij, daarna even uit laten lijnen (dat moet)

En je weet niet wat je overkomt :mrgreen:
Gebruikersavatar
door Pickske
#2626633
Michiel16Vmk2 schreef:Dit zijn hoogstwaarschijnlijk je draagarmrubbers inderdaad :tu: ik heb dit ook gehad en dat rijd als een natte krant :mrgreen:

Ik heb toen een compleet setje nieuwe draagarmen gekocht (waar al nieuwe rubber in zitten) en daar zitten ook altijd wel nieuwe fusee kogels bij, daarna even uit laten lijnen (dat moet)

En je weet niet wat je overkomt :mrgreen:
Stel dat dit het probleem is, is de auto dan nog veilig genoeg om mee naar een garage te rijden?
Ik doe het liever zelf, maar die garage is 100km verderop...

Groet!
door Peewee13
#2626651
Het "Knakken" zou eventueel ook kunnen komen toen bv de de bovenste veerschotellagers vervangen zijn dat de veer niet meer juist in de onderste schotel staat.
Of dat er misschien een winding van je veer af is gebroken nu?
#2626658
Tja veiligheid :SCRATCH: speling op je draagarmrubbers is APK afkeur... Omdat ie ook "raar" rijdt, maar je mag zelf invullen of het met gezond verstand veilig genoeg is om die afstand te halen :mrgreen: IK ga niet zeggen dat je het moet rijden, het risico is voor jezelf ;)

Ik kan alleen zeggen dat je het zo snel mogelijk moet (laten) vervangen, nogmaals let er wel op dat je auto weer uitgelijnd word :tu:
Gebruikersavatar
door Wouterp
#2626831
zet de auto eens op de handrem, uit de versnelling en kijk hoeveel je je voorwielen naar voor en achter kunt trekken in de wielkast. Je moet hier met de hand eigenlijk vrijwel geen beweging in moeten krijgen wanneer de rubbers goed zijn.
Of het veilig is om te rijden kun je zelf het beste inschatten, je weet zelf hoe die nu rijd en of je je zeker voelt daar 100 km mee af te leggen.....
Gebruikersavatar
door Pickske
#2627447
Michiel16Vmk2 schreef:Tja veiligheid :SCRATCH: speling op je draagarmrubbers is APK afkeur... Omdat ie ook "raar" rijdt, maar je mag zelf invullen of het met gezond verstand veilig genoeg is om die afstand te halen :mrgreen: IK ga niet zeggen dat je het moet rijden, het risico is voor jezelf ;)

Ik kan alleen zeggen dat je het zo snel mogelijk moet (laten) vervangen, nogmaals let er wel op dat je auto weer uitgelijnd word :tu:
Twee jaar geleden had ik een auto met ong. dezelfde problemen als m'n Golf. Alleen trok deze auto naar rechts als ik schakelde of hard remde. Die is toen door de APK gekomen met veroeste draagarmen... Is nog een heel ding geweest met het keurstation toen. :tu:

Wat ik bedoelde met of het nog veilig is om 100km te rijden is of zo'n draagarm zomaar af kan breken als de rubbers versleten zijn. Ik heb daar namelijk nog niet zoveel verstand van. Voor de wegligging is het zoiezo niet bevorderend. Gisteren ben ik met max. 80km/u van Utrecht terug naar Hilversum gereden en dit ging opzich nog prima wat betreft wegligging.
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]