VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Seat
  • Gebruikersavatar
door Klopper
#2526266
Hallo lezer,

Allereerst maar even een introductie; ik ben Martin, bouwjaar medio '87 en vrij handig met auto's.
Zelf weet ik nog niet bijzonder veel van de VAG-auto's, dus wil ik een begin maken door een AZQ-motor op te knappen.

De motor ligt in een Seat Ibiza III uit 2002 en ZUIPT olie. Om een idee te geven; 3L op 800km. Ook brand het motor management lampje, zonder dat ik weet waarom, dus dat staat ook nog op de agenda.

Ik verwacht vantevoren dat er wat mis is met de zuigerveren, dus hopelijk kunnen jullie me helpen met een eventuele herbouw. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de zuigers er van onderuit uit te halen? En wat zijn de aanhaalmomenten van dit blok? Ik heb al wel gelezen dat het onderblok absoluut niet uit elkaar gehaald mag worden icm de balansas.

Alle informatie over dit blok is welkom :)
#2526327
Je komt zowiso de hele boel aan het controleren om te zien wat het probleem is, erna toch het nodig vervangen wat je normaal al bij een revisie doet.

Je moet zowiso een beetje weten hoe en wat, anders moet je er helemaal niet aan beginnen.

Een probleem opsporen kan wel leuk zijn, maar dit gaat je dalijk ook 1000 euro kosten.

Zuigers haal je trouwens van boven eruit..
#2526343
Vanmiddag komt het torretje binnen en kan ik beginnen met een compressietest en lektest. Dat van de zuigerveren verwacht ik als eerst omdat het toch vrij vaak voor komt.
Geheel onbekend met motorrevisies ben ik niet, aangezien ik al eerder een compleet blok van A tot Z gereviseerd heb. Logischerwijs is ieder merk of merkengroep anders, daarom de informatie-aanvraag :)
#2527303
Het blok hangt los van de versnellingsbak, maar het lijkt alsof hij nu ergens blijft hangen bij de aandrijas aan de bestuurderszijde. Moet de aandrijfas ook los om de motor eruit te krijgen?
#2553470
Gezien de enorme interesse zal ik het kort houden;
Het blokje is weer helemaal opgeknapt. Ruimte in de veren was op z'n ergst 0.8mm, terwijl 0.25 bij de nieuwe gemeten is.
Klepgeleiders aan de uitlaatzijde (logischerwijs) waren snot, eveneens als de klepseals.
Motortje had ook nog wat klein werk, maar dat is te verwaarlozen. Hij draaide daarentegen meteen zonder problemen, pruttelen of moeilijk doen, dus naar mijn idee is het geslaagd.
Aandrijfas hoeft trouwens niet los voor demontage van de motor, maar het komt wel voor bij andere auto's heb ik begrepen.

Auto zelf heeft ook een klein opknapbeurtje gehad;
Remschijf krom > vervangen incl blokken
Draagarmrubbers achteras hadden speling > vervangen door Powerflex (geen omkijken meer naar dus)
Rem linksachter bleef hangen > Remtrommels schoongemaakt en handremkabel vervangen
En dan de leukste nog; stabilisatorstang-rubbers waren a la beun speling-vrij gemaakt met 4 gips-schroeven, dus het juiste gedaan en ze meteen even vervangen.

Over 2 weken komt de eigenaresse terug voor KVS en olie-wissel. Aandrijfas staat voor over een half jaar ook nog op de agenda. Weet toevallig iemand welke dop-maat er op de moer hoort? 30? 32?

En toch werkte het prima (ja, getest :P)

@vwbasm Er zijn wel aardig wat foutcodes tevoors[…]

Stuur en stoelverwarming

... denk dat het slim is de auto eens uit te laten[…]

Welke I.C.E. heb ik?

Onderdeelnummer apparaat... ;-)

navigatie MIB2

Dat er een kaartje in zit waarop V18 staat zegt na[…]

Probleem opgelost, bleek inderdaad de module on de[…]

Echt alle kabels? Dat word een flink klusje zijn[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieks[…]