VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2461336
Ruitensproeiers ontstoppen

Het is belangrijk dat je ruitensproeiers altijd goed werken, zeker in de wintermaanden. Aangezien mijn sproeiers niets meer deden en verstopt zaten maar besloten om het grondig aan te pakken. Excuses voor de soms slechte foto’s, maar het lijkt me vrij duidelijk wat de bedoeling is.

Gebruik van deze howto is op eigen risico.

Wat gaan we doen:
  • De ruitensproeiers demonteren en een nachtje laten weken in huishoud azijn. Dit lost de kalk op die in de sproeiers zit.
  • De ruitensproeiers afstellen
Wat heb je nodig:
  • Een platte schroevendraaier (voorkeur: plastic schroevendraaier of schroevendraaier met tape zodat je de lak niet beschadigd)
  • knopspeld of vergelijkbaar item
  • Huishoud azijn
  • 30 minuten tijd
Probleem bepalen
Deze howto is gemaakt om de ruitensproeiers te ontstoppen/ontkalken. Hieronder staat een stappenplan om te bepalen of je ruitensproeiers echt verstopt zijn, of dat er een ander probleem is. Volg eerst de stappen en ga dan pas de sproeiers schoon maken. Het kan best zijn dat er iets anders aan de hand is!

Stappenplan
Bepalen of daadwerkelijk je sproeiers verstopt zijn:

Stap 1:
Zet de auto op contact

Stap 2:
Trek aan de hendel van de ruitenwisser/sproeier
Hoor je het motortje lopen? (handig om met 2 personen te zijn, zodat 1 iemand de hendel kan bedienen en 1 iemand kan luisteren)
  • Nee, zekering, motortje of bekabeling kapot.
  • Ja, ga naar stap 3
Stap 3:
Haal de afdekkapjes los in de motorkap bij de sproeiers:
Zitten de slangen goed aangesloten (controleer het kniestuk en de aansluiting op de sproeier zelf)?
  • Nee? Sluit de slangentjes aan
  • Ja? Dan zullen waarschijnlijk de sproeiers verstopt zitten.
Afdekkapje:

Afbeelding

De ruitensproeiers ontstoppen/ontkalken

Stap 1:
Alles wat hieronder beschreven staat geldt voor zowel links als rechts (dus alles 2x uitvoeren)
Demonteer het kapje bij de ruitensproeier:
Gebruik hiervoor een plastic schroevendraaier of schroevendraaier met tape zodat de lak niet wordt beschadigd.

Afbeelding
Afbeelding


Stap 2:
Klik het kabeltje los (alleen bij verwarmde ruitensproeiers, winterpakket)

Afbeelding


Stap 3:
Verwijder de ruitensproeier:
Trek aan de voorkant aan de ruitensproeier, naar beneden.

Afbeelding

Vervolgens, trek aan de voorkant van de ruitensproeier om deze uit de motorkap te halen.

Afbeelding


Stap 4:
De ruitensproeiers afkoppelen. Trek de slang van de sproeier af. Je kunt de slang gewoon laten bungelen. Waarschijnlijk komt er nog wat ruitensproeiervloeistof uit, maar dat is niet erg. Als het wat moeilijk gaat, rustig aan wat draaien en trekken.

Afbeelding


Stap 5:
Dompel de ruitensproeiers onder in huishoud azijn en laat ze een nachtje staan (ikzelf heb ze 24u laten staan, maar een nachtje zou ook goed moeten zijn)

Helemaal ondergedompeld:

Afbeelding
De zooi die er uit kwam:

Afbeelding


Stap 6:
De ruitensproeiers even aansluiten op het slangetje om te testen of hij het doet voordat je alles terug monteert. Komt er ruitensproeiervloeistof uit, dan kun je alles terugbouwen in omgekeerde volgorde.


Stap 7: Afstellen
Als alles is teruggebouwd kun je de sproeier ook nog afstellen.
Dit kun je op twee manieren doen, namelijk de sproeirichting en de sproeikracht.

De sproeirichting is even wat proberen op gevoel. Hiervoor moet je een knopspeld hebben die je in de verstuiver, nozzle zet. Druk/trek deze dan de kant op waarnaartoe hij moet sproeien. Regelmatig testen en aanpassen voor gewenste resultaat.

De sproeikracht kun je regelen door aan de schroef te stellen. (als het bolletje (kleine rode cirkeltje) tegen de motorkap aan zit, staat hij op maximaal.

Afbeelding

Ik hoop dat ik hiermee wat mensen heb geholpen. Als er nog vragen zijn kun je die hieronder stellen. :tu:

Een bijzonder voorval. We hebben van onze Golf V 1[…]

T5 Multivan 2004 Raammodule

Mijn raambediening passagierskant J387 heeft geen […]

Ownee wat stom.. het was toch een zekering.. :-o […]

2.0 tdi loopt slecht

Geen foutcodes is wel erg vreemd. Ondanks dat het […]

Als je de foutcode nog weet, zoek deze eens op op […]

Hoi, 2 jaar geleden begon mijn Golf te horten en t[…]

Mf stuur in Tiguan 2011

Hallo, Ik heb een Tiguan uit 2011 Nu wil ik daar e[…]

Onze GTE (wat een geweldige auto) uit 2016 heeft […]