VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Tuning en Styling van Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Fastmarc
#2458875
dit topic is bestemd voor info en discussie over Upgrades / Howto's
voor de 1e en 2e generatie TDI motoren de VP (verdelerpomp)

om op de juiste manier , meer vermogen uit je TDI te halen , en redelijk "betaalbaar" .

de eerste 40 pk is redelijk eenvoudig

40 -80 pk extra gaat al een Turbo en koppeling extra kosten

meer dan 80 pk ,moet je diep in de buidel tasten .

duidelijke omschrijving , en duidelijk vraagstelling is wel een Pre !

onze Fastmarc-TDImaniac website met info en downloads : http://tdi-info.jouwweb.nl/

brand maar los , vraag maar raak
Laatst gewijzigd door Fastmarc op 26 okt 2013 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2458879
stap 1 voor je TDI is "gratis"vermogen

check de volgende dingen , het levert meer op dan je denkt
hoe nauwkeuriger , hoe meer efect

A distriebutie op tijd .= nokkenas , pomp , vliegwiel merktekens afstelling
B pomptiming , controle met VAGcom/VCDS
C roetkat is die niet verstopt /dichtgeslibt , opties leegkloppen , vervangen voor rechte pijp
D EGR - uitlaatgas reciculatie afdichten /verwijderen
E schone filters en goede olie - brandstof , lucht , en oliefilter
#2458882
grotere Nozzle's , en pompplunjer .

even een kennis update .
voor de naar diesel ruikende type die vermogenswinst willen (hierna ga ik douchen )

een VP TDI heeft type KBEL 2 traps verstuiverhouders met 2 veren
voor openingsdrukken standaard 190 en 300 of 220 en 300 bar . 1e en 2e trap
(bij grotere nozzles pas je dit naar behoefte aan )

Nozzles zijn type DSLA 150 P .....
DSLA is het type Nozzle
150 is de hoek tussen de gaatjes
aantal gaatjes 5 , 6 , of 7
.... is grote van de gaatjes in een cijfercode 520 , 764 , 357 , 442 873 etc etc
aanduidingen voor gaatjes grote is per fabrikant verschillend Bosch , DSS , Firad , Fratelli Bosio , etc
vw gebruikt af fabriek Bosch , denso , siemens , Firad
standaard maat nozzle's aantal gaatjes
1Z DSLA150P 357 (Bosch) 0.186 5
AFN DSLA150P 520 (Bosch) 0.203 5
AGR DSLA150P 442 0.184 5
AHF DSLA150P ? 0.205 5
ASZ DSLA150P 873 0.176 5
AHH is altijd met automaatbak DSLA150P ? 0.170 maar wel standaar 11mm pomp !

welke maten nozzles er zijn . dit zijn GEEN milimeter maten .
maar een aanduiding voor de flow per tijdseenheid door de nozzle
0.170 , 0.176 , 0.180 , 0.184 , 0.186 , 0.191 , 0.196 , 0.203 , 0.205 , 0.210 , 0.220 , 0.225 , 0.230
0.232 , 0.240 , 0.250 , zijn allemaal 5 gaats

specials : geschikt voor 1.9 VP tdi's
FB P520 0.205
FB PP520 0.216
FB PP764 0.232 5 gaats
FB R520 stage 1 0.260 5 gaats de overbekende Race520
FB R520 stage 2 0.260 6 gaats of 7 gaats ( 7 gaats nooit nemen in een 1.9 vp tdi !! )

Firad geeft altijd + ...% flow op .

DSS heeft ongeveer dezelfde aanduiding als FB
alle gangbare maten die er standaard ook zijn
DSS 0.225 , 0.232 , 0.240
DSS ultimate 2 0.260 5 gaats
DSS ultimate 2 limited edition 0.275 5 gaats ( hier rijd ik momenteel mee )
DSS levert ook plunjers 11 , 12 , 13 , 14 mm die op onze TDI's passen


HFLOX 0.240 , 0.260 , 0.275 , 0.341 allemaal 5 gaats
met de HFLOX 0.341 rijd TDImaniac mee

de ervaringen met alle merken en nozzle's is gewoon goed
ze moeten gewoon goed gemonteerd en goed op de juiste drukken afgesteld worden !

er is 1 afrader !
FB R520 Stage 2 7 gaats te snel drukverlies , daardoor niet goed nevelen

dan heb je nog verschillende Camplates ( "nokkenas" het is een schijf voor de brandstofpomp)
die heb je met allerlei profielen tammer /agressiever , en nokhoogtes
door combinatie van , nozzle's , plunjer 11 , 12 mm en een bijpassende Camplate
kun je dus ook een beetje het karakter van een TDI motor bepalen de rest met de chiptuning

11 mm kan er gewoon op , 12mm is een brandstofkoeler een must !
brandstof en pompplunjer wordt te heet , smeert niet goed , en je pomp loopt vast
13mm vergt redelijk wat aanpassingen aan de pomp , en een hele goede brandstofkoeler .
( TDImaniac heeft een 13 mm plunjer en een 11 rijen motoroliekoeler als brandstofkoeler ! )
( ikzelf een 12mm plunjer , met een 6 rijen motoroliekoeler )
bij alle plunjers geld , K en KF waardes goed afstellen , anders kan de pomp kapot lopen
en bij een grotere plunjer moet je ook andere/sterkere veren voor de plunjer monteren .
14 mm past wel maar dan kun je max nog +/- 3800 toeren draaien .
een Chiptuner kan ik de software je brandstofpomp meer open zetten door
de kenfelden van de max pompspanning aan te passen vb. 100% is 4,81 volt
maar dan roet ie ook wel stevig , en is de belasting op de pomp erg hoog
en deze afsteling is ook weer afhankelijk van verstuivers , plunjer , camplate etc .

ter info
kunnen kleine foutjes in zitten , even zo uit het hoofd gedaan .

voor vragen PM mij of TDImaniac
#2458884
mooi topic :tu: daar heeft iemand iets aan 8) :tu:
#2458885
nokkenassen .

wil je een sportievere nokkenas .
heb je verschillende mogelijkheden .

onderstaande zelf getest , en gemeten timing en overlap , en op testbank

SDI ( AEY) = geeft beetje meer trekkracht doorzettingsvermogen bovenin
Golf 4 TDI (AGR AHF) = geeft iets meer koppel en mooiere rustigere motorloop

Kerma TDI - amerikaanse tuner die een eigen ontwerp heeft laten slijpen ( zelf geen ervaring mee)
volgens US vw forum goed , en vergelijkbaar met Dbilas

Dbilas vrij duur (+/- € 325) geeft 5 a' 6% meer topvermogen en koppel , onderin toeren iets verlies

1.9 TD AAZ of 1.9D 1Y meer topvermogen , beetje meer koppel , langere adem hoog in de toeren
deze nokkenas blijkt na controle / meten bijna dezelfde timing als een Dbilas sport nokkenas
deze nokkenas is makkelijk aan te komen :D en veel goedkoper dan een Dbilas

er gaat een verhaal over VW benzine motor nokkenassen in een TDI
vergeet het gewoon , deze nokkenassen hebben veel klepoverlap .
en daardoor veel vullingsgraad verlies bij een TDI motor
#2458896
toevoeging op verstuivers

de verstuivershouder is altijd hetzelfde . alleen de ingeslagen opdruk is anders , maakt niks uit .
het is de afstelling van het binnenwerk -shims , pennen , veren , wat de openingsdruk maakt
elke nozzlegrote kan erin en afgesteld worden .

voorzover ons bekend , en onze eigen ervaring .
Bosch/VW - elke 100.000 km de verstuivers controleren op druk en spuitbeeld .
wij merken dat verstuivers rond de 180.000 -200.000 km de druk al te laag is ,
en een slecht spuitbeeld door uitslijten van de nozzle gaatjes .
waardoor vermogensverlies en hogerverbruik , slechter starten, roken en roeten etc.

Pa (Fastmarc) kan ze testen reinigen en weer juist afstellen .
en kan ook nieuwe originele maat of groter leveren .
PM voor info evt.
#2458961
Nynie schreef:Even aanhaken op dit topic :tu:

Mail en info nog ontvangen?
ja mail/pm's ontvangen
zonde van de VB , informeer eens wat reparatie / vervangen van de schoepenwielen kost .
wij kunnen er helaas niks mee , wij zijn al met wat groter bezig .

en met de 0.250 nozzle's gaat wel goedkomen zegt Pa :tu:
hij heeft jou ooit eens wat beloofd zegt hij
#2459194
als aller eerste wil ik zeggen wat een vet topic !
was er vroeger maar zo'n topic op tdi club.

er staat bij het nokkenas verhaal niets over de lift.
het is toch zo dat een dbilas sport meer lift (hogere nok) heeft ?
ik dacht dat ik er 1.1 mm op vooruit ben gegaan.
hebben andere OEM nokken assen dat ook ten opzichten van mijn ex afn nokkenas ?

en ik dacht zelf puur gevoelsmatig dat de ideaale diesel (brandstof) temp rond de 30graden moest zijn.
klopt dat ?

maak de borst maar nat want ik wil nog heel veel vragen, gaaf man dit.
ik ben op forums zat mensen tegen gekomen met veel verstand van tdi vp tuning.
maar die hadden er belang bij het voor zich zelf te houden of niet de tijd dat in het topic te delen.
als we het zo kunnen houden als hier boven wordt het een heeeeeeel vet topic.
#2459205
GOFAST schreef:als aller eerste wil ik zeggen wat een vet topic !
was er vroeger maar zo'n topic op tdi club.

er staat bij het nokkenas verhaal niets over de lift.
het is toch zo dat een dbilas sport meer lift (hogere nok) heeft ?
ik dacht dat ik er 1.1 mm op vooruit ben gegaan.
hebben andere OEM nokken assen dat ook ten opzichten van mijn ex afn nokkenas ?

en ik dacht zelf puur gevoelsmatig dat de ideaale diesel (brandstof) temp rond de 30graden moest zijn.
klopt dat ?

maak de borst maar nat want ik wil nog heel veel vragen, gaaf man dit.
ik ben op forums zat mensen tegen gekomen met veel verstand van tdi vp tuning.
maar die hadden er belang bij het voor zich zelf te houden of niet de tijd dat in het topic te delen.
als we het zo kunnen houden als hier boven wordt het een heeeeeeel vet topic.
nokkenassen :
ja de lifthoogte is ook verschillend
Dbilas sport heeft inderdaad +/- 1,1mm meer lift ( t.o.v. 1Z of AFN nokkenas )
heb wel eens gehoord dat ze originele assen gebruiken , die oplassen , opnieuw slijpen
naar hun eigen spec's

brandstof temperatuur , een ideale temperatuur is er niet echt .
wel is het praktisch handig om die laag te hebben
hoge brandstoftemp. is slecht voor de smering/koeling van de dieselpomp , met name de plunjer !
lage temp geeft meer dichtheid aan de brandstof , dus meer energie per ingespoten hoeveelheid
en TDI compenseert binnen bepaalde grenzen de brandstoftemp door meer of minder in te spuiten
zodat het vermogen (PK/nm) niet te veel afhankelijk is van de brandstoftemp.

bij een PD motor zit deze brandstoftemp sensor extern , vlak bij de cilinderkop ( VP in de pomp)
daar plaats men een "powerbox" op wat niet meer dan een weerstand van 150 Ohm is !
zo maakt men de ECU wijs dat de brandstoftemp. 128 graden is ( kun je zien in VAGcom )
de brandstof is bv. 30 graden , waardoor de ECU denkt dat de brandstof veel heter dus niet zo dicht is
en compenseert dit door meer brandstof in te spuiten .
gevolg iets meer vermogens gevoel , maar ook een extreme thermische belasting voor de motor
de UGT is erg hoog , wat schadelijk kan worden/zijn voor bv je turbo
zokun je met een weerstand van € 0,10 je turbo en zelfs je motor om zeep helpen
#2459223
UPGRADE UITLAATKLEPPEN.

Volvo 2.0lt 5 cil 10v bezine motor.
die kleppen terug draaien tot 1,5 mm groter dan OEM.
let op dat je de kleppen wat dieper in de kop legt tot de orginele hoogte ten op zichte van de inlaatklep er naast of leg er een lash cap van 1mm op.(maten zijn natuurlijk niet van zelf sprekend)
bewerk vervolgens het uitlaatkanaal en houd rekening met de vorm van het uitlaatspruitstuk op de kop.
let ook op de lengte van de nieuwe klepgeleiders ;)

een afn motor heeft ook 7mm klepstelen ten opzichte van b.v een 1z met 8mm klepstelen.
dunner is beter voor de max VE (vulingsgraad).

een afn of g60 motor hebben dubbele klepveren.
een 1z en vast ook andere enkelen.
met dubbele klepveren kun je beter hogere toerentallen draaien omdat de kleppen minder snel zweven.

een opvoerpompje voor de brandstof is wenselijk bij extreme setup's.
een pompje die niet meer als een paar tiende druk levert maar wel een hoge opbrengst heeft.
dit helpt je vp op hogere toerentallen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 37
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]