VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2399074
Mijn Gti uit 1986 met katalysator & lambdasonde moest afgelopen week voor de APk.

Bij de CO-meting bleek dat deze 0,7 was, terwijl deze max 0,5 mocht
zijn voor auto's met katalysator & lambdasonde.

Met de CO-schroef achter de spinnenkop is het CO verlaagd, maar
de auto pakt nu niet meer zo lekker op.

In het Olving werkplaats handboek wordt gesproken dat de CO in principe
niet in te stellen in en tussen de 0,3 en 1,2 zou mogen liggen.

Oftewel, mijn auto zou volgens de werkplaatsgegevens aan de eisen voldoen
met een CO van 0,7.

Zijn hier meer forummers tegenaan gelopen, en waarom worden de fabrieksgegevens niet aangehouden bij de CO-meting?
#2399203
Waarom moeilijk doen, als je geteld had hoeveel slagen hij naar buiten gedraait was, had je hem simpel weer naar binnen kunnen draaien, die 16V lopen altijd wat beter en mooier als ze iets rijker staan.

CO is zeker af te stellen, dus met die inbus / torx bout in de luchtweger.
#2399276
Dat terugstellen is op zich het probleem niet, vind het alleen vervelend dat deze handeling dus bij
elke APK moet gebeuren.

Dit terwijl de auto af fabriek goed afgesteld is.

Ik meende altijd dat er bij de CO bepaling uitgegaan werd van de uitstoot die in het bouwjaar van
de auto gebruikelijk was en dus haalbaar is.
Nu blijkt er met terugwerkende kracht dus strenger gekeurd te worden.

Stel dat de CO eis voor mijn bouwjaar/categorie van 0,5 tot 0,2 wordt verlaagd, dan kan
ik de test alleen halen met de motor uit ...
#2399709
mag ik vragen hoe warm jij je motor voor de apk aanbied ;)


zorg dat je voor de apk even een flink stuk gereden hebt en ook flink doortrekken in de toeren ( tegen begrenzer aan )

zo blaas je de uitlaat een beetje schoner :tu:
#2399826
Sommige garage's doen helemaal niet moeilijk als het CO iets te hoog is en het gewoon simpel omlaag te schroeven is..Anders even tellen hoeveel slagen eraan gedraait word, dan is hij ook easy weer terug te zetten.

Motor idd niet koud aanbieden, dan moet je meestal hoesten als je achter de uitlaat staat :mrgreen:
#2399890
robinkirk schreef:mag ik vragen hoe warm jij je motor voor de apk aanbied ;)

zorg dat je voor de apk even een flink stuk gereden hebt en ook flink doortrekken in de toeren ( tegen begrenzer aan )

zo blaas je de uitlaat een beetje schoner :tu:
Dat mag, durf ik niet te zeggen.

Ik was er zelf niet bij toen de auto werd gekeurd, de monteur neemt de auto mee naar zijn werk.
Is een dag van te voren even schoonblazen ook al goed? ;)

Lijkt me trouwens wel dat elke auto goed warm moet zijn voor de CO-meting, bij koude motor
lijkt me het lastig, zo niet onmogelijk om de norm te halen. Staan daar geen voorschriften voor
bij de APK?
#2399963
robinkirk schreef:nee daar staan geen voorschriften voor

daarom breng ik hem zelf na een onafhankelijk keuringstation zodat als ik aankom ik weet dat de motor op temperatuur is en ook flink in de toeren heeft gedraaid :tu:
Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer
koolmonoxide bevatten dan:
#2400063
volgens de verandering apk-eisen 2013 word er in geval van aanwezigheid van katalysator en lambdasonde een co2 en viergastestmeting uitgevoerd en dat bij stationair en verhoogd toerental ( motortemperatuur komt niet ter sprake kan dus met koude als warme motor gebeuren )

bij auto's met ingebruikname voor 30 september 1990 geldt enkel een stationair toerental

in het eerste geval geldt dat de gecombineerde waarde uitgedrukt in lambdawaarde tussen 0.97 en 1.03 moet liggen

in het 2e geval stationair niet hoger dan 3.5

dus of met een flink warmgestookte motor ter keuring aanbieden of elk jaar even stelschroefje draaien :tu:
#2400156
Ik trek altijd de stekker los van me KVS sensor! En dan daalt hij altijd erg leuk 0,4 en met stekker erop is het vlak volledig rood op het co apparaat :mrgreen: probleem opgelost
#2403728
Vandaag voor de APK keuring van m'n Golf IV 1.4 16V geweest. Alles in order, op de CO-uitstoot na, die was 0.6. Ik heb de auto niet echt 'warm' aangeboden, dus dat kan ik nog even doen. Maar kan iemand me uitleggen welke 'schroef' ik aan kan draaien om de CO (tijdelijk) te verlagen? En hoever moet deze gedraaid worden? Of de stekker van de KVS sensor, als dat een oplossing is..

Alvast bedankt!
#2404720
@Bodson, ik kan je hiermee niet verder helpen, heb geen ervaring met deze motor.
Wellicht handiger om even een apart topic te maken voor het stellen van je vraag.


Voor de andere forummers met oude Golfjes 2...

Heb het Olving handboek nog eens goed doorgelezen, de fabriekswaarden voor het CO blijken de waarden voor de katalysator te zijn :oops:
Stond niet bij de technische gegevens, maar is op te maken bij de beschrijving van het afstellen van de motor, hiervoor wordt het pijpje op het uitlaatspruitstuk gebruikt.

Ik mag aannemen dat bij het meten van CO voor de APK in de uitlaat achter de auto wordt gemeten ...
Verhelpen vals olie druk probleem

Wie kan mij nog tips geven? Ik heb een T3 1.9 ben[…]

Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]