Pagina 1 van 1

Storing airbags, niet uit te lezen met vagcom?

Geplaatst: 05 mei 2013 20:57
door Bart82
Vandaag met behulp van de handleiding van Golf-info airbags in mijn Golf 3 gemonteerd. Dit ging allemaal perfect: module gemonteerd, bedrading naar de juiste plaatsen getrokken.

Maar toen ging het mis:
Het groene stekkerblok past niet in mijn zekeringenkast (de nok zit links, terwijl hij bij mijn zekeringenkast in het midden zou moeten zitten).
Het zwarte stekkertje past niet in wat volgens mij het verdeelblok zou moeten zijn, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet helemaal aan uit kwam met die handleiding.
Ik heb nog een rood stekkertje "over" waar volgens mij in de hele handleiding niets van staat.

Het is overigens een Golf 3 op kenteken januari 1996, maar op de afsluiting van de zekeringenkast staat 09-'95.
De airbags komen uit een '96 TDI.

Iemand enig idee?

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 05 mei 2013 22:17
door willemvansoeren
plaats fotos van de stekkertjes, het rode stekkertje moet in iedergeval op de k line poort bijgestoken worden grijs witte draad.

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 05 mei 2013 22:33
door Bart82
Bedankt voor je antwoord, ik zal morgen foto's maken en posten.

Wat is de k line poort? Ik ben echt een beginnend sleutelaar en heb nog weinig kaas gegeten van elektra, maar wil graag leren!

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 06 mei 2013 00:30
door willemvansoeren
k line poort is waar alle regel aparaten bij elkaar komen en in verbinding staan met de obd stekker naast de asbak om storingen te kunnen bekijken cq wissen.
Afbeelding

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 06 mei 2013 17:15
door Bart82
Zo, hier zijn dan de foto's:

Als eerste foto's van de groene stekker die niet past:
Afbeelding
Afbeelding

En hier zou hij in moeten komen. Als ik de handleiding goed begrijp tussen die gele stekkers achterin:
Afbeelding

Het rode kabeltje zou dus in de K line poort moeten, is inderdaad een grijs/witte draad:
Afbeelding

En als ik het goed begrijp is dat dus deze poort. Maakt het uit op welke plek ik hem steek? Zo ja, waar moet hij dan op onderstaande foto?:
Afbeelding

En de zwarte stekker, welke iets breder is dan de rode:
Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte heb ik hier ook nog een zooi stekkers bij elkaar zitten, links onder het tellerhuis. Is dat dan het verdeelblok en moet daar die zwarte ergens bij? Zo ja, waar?
Afbeelding

:tu:

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 06 mei 2013 23:28
door willemvansoeren
rode stekkertje links of rechts naast de bruine.
zwarte stekkertje moet in het zwarte verdeelblok.
en de groene stekker heeft niks tussen de gele te zoeken, deze lege stekker plaats is voor koplampsproeiers, de groene stekker moet op plaats x van de zekeringskast, is deze al bezet moet je de amp contactjes over klikken in de huidige stekker, hiervoor heb je een amp stekker trekker nodig.

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 07 mei 2013 09:42
door MK2-VRT
Die groene stekker krijg je niet in de zekeringkast omdat je de vergrendeling waarschijnlijk niet hebt uitgetrokken! Dan krijg je ook geen stekker los gehaald.. ;)

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 07 mei 2013 11:33
door Bart82
Gelukkig had ik wel door dat er een vergrendeling op zat ;) :tu:

Ik heb het net aangesloten zoals hierboven aangegeven, er gebeurt echter helemaal niets.
Nu is de kabelboom die ik heb aan elkaar gesoldeerd, dus ik ben bang dat er daarin een fout zit.... :(

Op zoek maar naar een kabelboom die heel is en de auto weer openmaken denk ik :? :shock:

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 07 mei 2013 13:09
door Bart82
Heb een nieuwe kabelboom gevonden, deze wordt opgestuurd.

Dan zien we daarna weer verder...... :tu:

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 07 mei 2013 13:50
door MK2-VRT
Ben maar voorzichtig met de airbags, voor je het weet heb je auwa aan het gezicht, zeker als er al aan gekloot is wat de kabelboom betreft..Ook altijd even de accu los halen als je aan de airbag werkt..En niet met een multimeter liggen meten.

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 07 mei 2013 13:55
door Bart82
De accu gaat altijd los zodra ik met bedrading ga klooien :tu:

Waarom niet met een multimeter meten (interessevraag)?

De gehele draadboom is doorgeknipt geweest en daarna gesoldeerd. Ik heb in ieder geval een goede, originele kabelboom gevonden die mijn kant op komt, dus dan gaan we die er maar in zetten en weer hopen. Deze keer test ik hem alleen wel even voordat de hele auto terug in elkaar gaat :LOL:

En zo leren we weer wat bij :lol:

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 29 mei 2013 09:34
door MK2-VRT
En is het inmiddels gelukt ?

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 29 mei 2013 10:21
door Bart82
Helaas tot op heden nog geen tijd gehad... En ik sleutel buiten, aangezien ik geen garage heb. En om nu te zeggen dat het weer geweldig is. :GRR:

Ik denk dat ik over een maandje of anderhalf aan toe ga komen, even te druk met andere dingen. Ik laat het zeker even weten hier :tu:

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 15 feb 2014 18:01
door Bart82
Nou.. Na wat problemen met kortsluiting/zekeringen die doorbrandden toch eindelijk de airbags erin zitten, met de bedrading op de juiste plek. Thanks voor jullie duidelijke aanwijzingen! Nu het volgende probleem:

Controlelampje gaat aan, gaat weer uit, gaat daarna weer aan en blijft branden.
Uitgelezen met vagcom, maar deze ziet de airbags niet?

Iemand enig idee?

Re: Bedrading airbags: hoe zit het?

Geplaatst: 16 feb 2014 10:11
door VarianTD
Bart82 schreef:De accu gaat altijd los zodra ik met bedrading ga klooien :tu:

Waarom niet met een multimeter meten (interessevraag)?

De gehele draadboom is doorgeknipt geweest en daarna gesoldeerd. Ik heb in ieder geval een goede, originele kabelboom gevonden die mijn kant op komt, dus dan gaan we die er maar in zetten en weer hopen. Deze keer test ik hem alleen wel even voordat de hele auto terug in elkaar gaat :LOL:

En zo leren we weer wat bij :lol:
Omdat een multimeter ook een spanning afgeeft om een meting te kunnen doen.
En die spanning zou net hoog genoeg kunnen zijn om de airbag af te laten
gaan. :tu: