VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene VW Tuning & Styling topics
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2709936
Later remmen gaat haast niet, heb dan alleen blokkerende wielen, zeker op het rechte stuk achter. Overigens ga ik nooit helemaal los wanneer er mensen meerijden, alleen gaat het wat harder......
Heb al vaker een instructeur en een 3 daagse racecursus gehad en daar leer je een hoop van. De auto is nu echter zo snel dat het weer nieuwe dingen leren word, een langzamere auto rijd haast makkelijker.

Jos.

Volgende keer rijdt ik met jouw mee!
#2709943
jos_br schreef:Later remmen gaat haast niet, heb dan alleen blokkerende wielen, zeker op het rechte stuk achter.
I'm telling you: slicks!
Heb al vaker een instructeur en een 3 daagse racecursus gehad en daar leer je een hoop van. De auto is nu echter zo snel dat het weer nieuwe dingen leren word, een langzamere auto rijd haast makkelijker.
Ja dat blijft mee veranderen natuurlijk :tu:
Volgende keer rijdt ik met jouw mee!
Cool 8)
#2722595
daNpy schreef:http://www.autofans.nl/trackagenda/

De eerste dagen voor 2016 staan er al in.
Binnenkort komen er nog veel meer van o.a. DF, driversdays en DSK! :tu:
Mooi, en nu dat ding van jouw weer rijdend maken!!

Jos. :tu:

Zorg ik er ook voor dat m'n tank weer vast zit......., en andere wielen/banden.......
#2722609
SLICKSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#2786136
Van 2009 tot en met 2014 heb ik elk jaar de 24 uurs race van de Ring bezocht.
Dit dankzij een Duitse collega welke elk jaar in een team zat bij de race, en mensen kende die vooraan op Brünnchen stonden.
Als ik eerlijk ben denk ik dat het vooraan kunnen staan flink heeft meegeholpen in het aantal bezoeken, als autofan ging het mij en mijn vrienden toch altijd het meeste om de race.
We zijn veel rond de Ring geweest, maar voornamelijk in de paddock en pits. Altijd scooters mee en een caravan of 2.
Het tot 's avonds laat zuipen was altijd gezellig en een weekje met harde muziek proberen te slapen overleef je ook wel.

De afgelopen 2 jaar door omstandigheden niet de 24uurs race kunnen bezoeken. Ook was het contact met mijn Duitse, inmiddels ex-, collega wat minder geworden.
Tot we eind vorig jaar de vraag kregen of we mee wilden doen met een nieuw team. Hij stopte bij het team waar hij monteur was omdat hij de mogelijkheid had weer zelf te kunnen rijden.
Supervet, ook mijn vriendin zei natuurlijk meteen ja.

Het nieuwe 'team' kenden we een beetje van wat bezoeken aan andere races waar ze allemaal aan deelnamen en ze vonden het leuk als wij die races bezochten.
De auto werd een Renault Clio 3 Cup, het team bezit er sowieso een stuk of 3.
In maart de VLN1 gereden om de auto uit te proberen. Alles zag er goed uit op wat kleine dingetjes na.
De tankontluchting werkte niet goed, de sporing kon nog wat beter dmv camberplates en er kwamen nog een boel verplichtingen aan voor de 24 uurs zelf.
Begin mei daarom een sleuteldag georganiseerd en de auto met zijn allen onderhanden genomen.

Afgelopen week was het dan eindelijk zover. Op maandag zijn we vertrokken en kwamen in de middag aan. Het team had zich net ingeschreven en we ontvingen de kaarten voor de toegang tot de camping.
Caravan neergezet samen met een ander teamlid en toen naar de wachtplaats tot we met de vrachtwagen de paddock op mochten.
Dit is best strak geregeld om te voorkomen dat er 50 vrachtwagens tegelijk proberen hun plaats te bereiken.
We stonden zowaar op de eerste rij achter de pitboxen, iets schuin achter onze eigen box.
Op dinsdag mochten vanaf 1000u de boxen ingeruimd worden. Team Manthey had de sleutel had gehaald en we konden beginnen met uitladen.
De box netjes ingericht evenals het team van Hess met de Golf 3 en Nexen Motorsport met de Mini.
In de middag kwam Manheller racing zeuren dat ze 2 auto's hadden en meer plaats nodig hadden. In overleg met Manthey en Manheller 3x onze box omgeruimd en ingeschikt en daarna naar de technische abname.
Op wat niet-afgeplakte gaatjes in het schutbord was alles OK. Dat ging snel.
's Avonds wezen eten en Tom Coronel tegen gekomen in het restaurant. Meteen gevraagd waarom hij niet meedeed met de 24u, want dat deed hij normaal wel.

Op woensdag een rondje gelopen om te kijken wie er allemaal waren en of we nog bekenden zagen. Veel teams en leveranciers waren aan het opbouwen met grote stands.
In de middag kwam team BTG (onder Manheller) aanzeilen in de box. Grote paniek want ze hadden véél te weinig ruimte en hun moesten hun auto kwijt en dat kon toch niet.
Ik denk dat we wel vijfentwintig keer uitgelegd hebben dat Manthey niet meer ging schuiven, wij niks in gingen leveren van onze spullen (1x gereedschapskist, 1x tafel en 1 werkbank) maar het was niet genoeg.
Team Hess, dat met 1 auto een meter of 6 voor zich had genomen, nam de telefoon niet op en daar konden ze dus niks mee.
Uiteindelijk het probleem van team btG opgelost door samen met de baas van Manheller de simpele oplossing te zoeken;
hun gereedschapskist tegen de toiletmuur en de 2 rekken die ze nog kwijt wilden daar neer zetten. Klaar.
Vervolgens zijn ze nog de hele avond bezig geweest met de auto voor te bereiden en door de technische keuring te krijgen.
Niet echt een goede voorbereiding als je het mij vraagt.

Op donderdag de eerste vrije training. Alle 4 rijders hebben een paar rondjes GP strecke gereden en zijn binnen gekomen om te tanken en te wisselen.
Ook zijn de banden bij elke pitstop vervangen om onze pitstops met zijn allen te oefenen.
's Avonds de eerste kwalificatie. Hierbij hebben alle rijders hun verplichte rondes gereden en hebben we weer pitstops geoefend. Alles lekker ontspannen en liep op rolletjes.
De lichten voor 's nachts zijn ook meteen afgesteld. We wilden ook nog de schijven voor en blokken rondom vernieuwen voor de race, maar de verkeerde schijven waren echter meegenomen, dus deze zijn vrijdagochtend om 900u gemonteerd en daarna dmv 3 rondes GP strecke ingereden.
De tweede kwalificatie op vrijdag wilden we eigenlijk niet rijden, want dat was eigenlijk niet nodig. Na 3 rondes de auto klaar gezet en de rest van de dag 'vrij'.
Wederom wat in de pit gehangen, gekletst, rondje gelopen etc.
Heb nog even met Tom Coronel gekletst, de WTCC moest wachten omdat er een Audi TT de vangrail wat weg had gebogen tijdens de race ervoor.

Afbeelding

Op zaterdag dan eindelijk de race. Zelf helaas niet al te best geslapen en vroeg weer wakker. Shit happens, gewoon doorgaan.
De auto was klaar, de rijders waren klaar en in de middag zijn we de startrij ingerold. Alle mensen van het team erbij en wat groepsfoto's gemaakt.
Erg heet op de baan en onze rijder werd met paraplus beschermd tegen de zon net als een professional :D
Daarna de Einführungsrunde, met de enige coureur van het team die nog nooit een 24u race had gereden als eerste achter het stuur. Wat een ervaring is dat, marshalls staan op de baan, fans die zwaaien van alle kanten.
Geweldig.
Bij de start ging alles goed, we konden goed onderweg. Maar in de derde ronde ging het mis. Bij het opdraaien van de Nordschleife worden we ingehaald door een Audi R8. Deze had de dubbele gele vlaggen niet gezien en ging dus direct op de rem staan voor het ongeval wat hij toen zag.
Onze bestuurder kon alleen nog maar remmen en wegsturen maar raakte toch de achterkant van de auto. Via de TV konden wij dit ook zien. Meteen alle spullen gehaald uit de vrachtwagen; binnen bumper, buitenbumper, ophanging etc. Gelukkig reed de auto nog en heeft de pitbox bereikt.
Hier als een malle aan het sleutelen geslagen. Bumper eraf, voorwielophanging controleren en rechtsvoor de draagarm vervangen. Na 35 minuten stond de auto weer buiten, om de volgende ronde helaas weer binnen te komen.
nog niet goed gerepareerd. De stabistang bleek tegen de aandrijfas te lopen. Met flinke kracht de houder weg weten te buigen en de auto weer naar buiten. Stuur scheef maar hij rolde wel aardig rechtdoor. Toch besloten de derde pitstop te maken en de auto uit te lijnen. Dit snel gedaan en een nieuwe rijder erin. Deze heeft een hele stint gereden. Kort na de volgende pitstop en rijderswissel was het weer raak. Ook bij Hatzenbach in de buurt wil er een R8 passeren.
Onze rijder laat een gat aan de binnenkant, maar de Audi gaat buitenom. Door de laagstaande zon ziet onze rijder dit niet en laat de auto naar buiten lopen.
Ze raken elkaar en de Audi raakt naast de baan en raakt de vangrail. Einde verhaal. Ook onze auto kan niet meer op eigen kracht verder.
Het team springt in de bus en rijdt naar Hatzenbach. De auto wordt opgelapt en rijdt naar de pits.

Afbeelding

Nu is de achteras aan de beurt en wordt geheel vervangen. Ook wordt de linker voorophanging gecontroleerd maar volgens mij wordt hier niks vervangen.

In het donker willen 2 rijders niet meer rijden. De enige rijder die nog niet heeft gereden is mijn ex-collega en die mag de nacht in rijden.
En hoe. Hij verbreekt zijn eigen tijden en komt rond middernacht weer aan. na een snelle pitstop met rijders wissel stapt rijder 1 weer in. Ook hij gaat lekker rond.
Op de baan is nog wel een hoop ellende maar we komen zonder problemen door. Ik ben al vanaf eind van de middag moe en besluit na de volgende pitstop te gaan slapen.
M'n ex-collega stapt weer in om half 3. Hij perst er nu nog snellere tijden uit als de eerste stint, en dat in het pikkedonker. vanwege het goede weer is er een keer geen onderbreking in de nacht.
Helaas moet hij eerder naar binnen vanwege bandenschade. Voor de dageraad stapt de derde rijder weer in. De rijder heeft het ongeval achter zich gelaten, maar heeft na 10 rondjes bandenschade en komt naar binnen.
De oudste (rijder 2), voor wie het zijn laatste 24u is, stapt in voor zijn een-na-laatste stint. Ook hij krijgt bandenschade voor de carrousel en moet bij Pflantzgarten de auto van de baan rollen.
Ik ben ondertussen in de bus gesprongen met een team-maat, een krik, slagmoersleutel en een ander wiel.
We racen naar pflantzgarten en krijgen de krik natuurlijk niet onder de auto. Het loopvlak had zich van de wangen gescheiden en de auto was lager.
Met hulp van omstanders de auto opgelift en de krik eronder gezet. Ondertussen had ik het wiel al los en gooide het naar achteren. Nieuw wiel erop, moeren erop, aanrammelen en weg wezen. De auto snel terug de baan op en wij via de weg terug naar de pit.

Tegen de tijd dat wij aankwamen, was de auto al lang en breed getankt, van rijder gewisseld en weer weg. In de middag heeft m'n ex-collega nog een paar keer een snellere tijd eruit geperst. Een tijdje hebben we op nr 125 gestaan met ons startnr: 125 :D
Op TV was te zien dat de Mini van een ander team in onze box bezig was met uitvallen. Langzaam rijden en uiteindelijk ergens gestopt. Ze zijn een flinke tijd weggeweest om de auto op te halen.
Pas rond een uur of 1300 kwam hij de pitbox ingewduwd via de paddock, met een voorwiel wat meer stilstond dan draaide. Bak/diff kapot.
Een nieuwe bak lag al een tijd klaar en ze gingen aan de gang. Volgens de BMW werkplaats staat er 4 uur voor het vervangen van de bak. Alles moest eraf en inderdaad,
het hele subframe lag na een paar minuten op de grond. Ze zijn flink bezig geweest en ergens rond half 3 zat de auto weer in elkaar en rolde hij naar buiten.
In de box was het vrij vol en veel mensen keken mee. Ik snapte het ff niet. En nog niet. En nog niet. Dus ben ik zelf begonnen met klappen. Nog voor ik mijn handen voor de tweede keer op elkaar had klapte de hele box mee.
Kippenvel momentje, wat een prestatie!
Eenmaal buiten startte de auto niet. Ze hebben hem aangeduwd tot het stoplicht. Dat is niet ver vanaf box 25... mensen begonnen al "nee, nee!" (of nein voor de Duitsers) te roepen.
Vlak voor de streep sloeg hij, onder luid gejuig van een heleboel mensen in de pitstraat, gelukkig wel aan.

Rond half 3 is de oudste rijder weer ingestapt om als afscheid de laatste ere ronde te mogen rijden. om 1515u stond hij alweer binnen voor regen banden. In de pits was het slechts aan het druppelen, maar elders kwam het met bakken uit de hemel.
Erg spannend laatste half uurtje zo, zeker voor teams die niet of te laat naar regenbanden wisselden en over een zeiknatte baan gleden.
Na een supersnelle pitstop voor alleen bandenwissel hebben we op ons gemak de laatste ronde afgelegd, er viel niks meer te winnen met pushen.
Zodra de 24u op de klok stond naar de pitwall gerend en op het hek geklommen om te vieren dat we het gehaald hebben. En hoe.
Voor een team van 11 mensen, waarvan de meesten elkaar niet goed kenden, hebben we met de kleine Clio een nette prestatie afgeleverd. Ondanks 2 tegenslagen in de eerste 4 uur hebben we ons erdoor geslagen en de auto rijdend weten te houden.
De pitstops verliepen zonder paniek, geren of geschreeuw. Iedereen deed zijn eigen taak goed en snel. Er zijn professionele teams die daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik heb er erg veel plezier in gehad en vond het een unieke ervaring!!

Afbeelding
#2786220
Ja ik ben de laatste tijd niet meer zo actief op het forum - ik vind weinig motorsport gerelateerde zaken hier en er is helaas weinig te melden over mijn eigen Golf...
Vandaar dat ik het hier dus ook niet heb laten weten :P

Waar staan jullie meestal? Met een grote groep Nederlanders of niet?

Die Cliotjes gaan erg leuk inderdaad. Ik ben geen stokbrood fanaat maar voor relatief weinig geld heb je een degelijk racewagentje met o.a kooi, sequentieele bak, 200 pk etc. Het enige nadeel is dat er standaard Italiaanse elektronica in zit :lol:
Ze sturen ook gewoon goed en zijn enorm leuk om mee te rijden. Voor het geld bouw je er zelf geen in ieder geval.
Ik wil er ook nog wel een keer mee een circuit over als ik die mogelijkheid krijg :)
#2786356
Afbeelding
Dat kan zomaar eens onze Clio zijn (2e) :D

Voor de training

Afbeelding

Afbeelding
#2807583
Afgelopen weekend weer eens naar de Ring geweest. In het kader van "reunie" van onze (ex-)club met de DAF gegaan, wat natuurlijk veel leuker is.
Zelf zie ik dat niet, maar er kijken dus een heleboel mensen naar dat ding :D

Vrijdag ochtend vertrokken en meteen drank ingeslagen en geluncht in Nettetal. Vervolgens besloten om naar de herberg te rijden in Gerolstein ipv naar de Ring; zodat we onze boodschappen kwijt konden. Na het inchecken en uitladen naar de Ring gereden, waar we op het terras van de Cockpit gewacht hebben tot de licentie cursus voorbij waren. Onderweg en in de buurt al veel Engelsen gespot, dus we vermoeden enige drukte als de Ring zou openen. Na 5-en naar de ingang gereden en daar bleek het allemaal wel mee te vallen.
Twee rondes met een AX meegereden van een mede clublid (zit ook op DF volgens mij). De AX ziet er enigzins standaard uit maar onderhuids is het onderstel compleet veranderd met onderdelen van meerdere auto's en ligt er een 1.6 GTI motor van een 106 in :D
Dat ging dus als de brandweer want dat ding weegt niks. Sommigen die in wilden halen bij het uit accelereren van een bocht kwamen er dus achter dat de AX sneller was als gedacht. De beide rondes gingen goed en mensen reden met respect voor elkaar, gaven ruimte en het ging lekker vlot. Uiteindelijk niet meer met de DAF de baan opgegaan vanwege tijdsgebrek.

Afbeelding

De volgende dag wederom naar de Ring. 's Ochtend kun je nog eens een rondje doen als het rustig is. En het was rustig. Ondanks dat de Duitsers dinsdag 1 mei vieren en met een "Brückentag" het weekend voor velen dus 4 dagen is, was er niet heel veel loos. Op de (gravel) parkeerplaats stonden wel vele auto's en ook rond de ingang stond het vol (met posers). Meteen een rondje gekocht en de baan op gegaan. Het was lekker rustig en omdat ik al een flinke tijd niet meer zelf gereden heb deed ik het ook rustig aan. Bij Brünnchen begonnen de banden pas te protesteren en te piepen :D De baan was droog en de zon scheen met enige regelmaat
Ook nu weer lekker rustig en geen gekke dingen gezien. Na het rondje (geschatte tijd 8:23) nog even tussen Ferrari en een Corvette geparkeerd op aanwijzing van een steward, maar aangezien de deur niet open kon (kunnen niet parkeren die lui) hem na een foto van een fan snel een paar plaatsen verderop gezet.

In de middag hadden we afgesproken met een van de jongens van ons race team waar we vorig jaar de 24u mee hebben gereden. Hij heeft sinds januari een i30N en wilde wel een beetje taxi spelen voor ons. Ik geloof dat dat de snelste rondjes zijn geweest die ik ooit over de Ring ben gegaan. Wat een apparaat zo'n i30 en in de handen van iemand die diverse raceklasses rijdt zie je waar de baan écht ligt :D

Vandaag weer op tijd naar huis gegaan dus al met al weer een mooi weekend. Genoeg gelult nu, tijd voor plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De i30:
Afbeelding
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]