VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2268566
Hallo mensen,

Ik heb een tijdje terug mijn golf type 1 omgebouwd naar een 2.0 GTI motor uit een golf 3 (motorcode 2E) , tevens heb ik hier een LPG-G3 systeem op gebouwd. Dit rijdt heel aardig, maar ik zit met een probleem: het verbruik.

Op zowel benzine als LPG is het verbruik te hoog... Met mijn oude 1.5JB automaat en lpg mengstukje reed ik nog zuiniger.. (ik rij nu schakel).

Tijdens het rijden heb ik wel eens mijn laptop aan de diagnose met VAGCOM en dan valt me op dat tijdens gewoon cruisen op een 80 of 100km weg de lambda nogal hoog staat in de measuring blocks. geeft 0,86 - 0,9 volt aan. Veeeel te rijk, als ik me niet vergis. Logisch dat het verbruik dan te hoog is. Dit doet ie zowel op benzine als lpg (lpgsysteem volgt de benzine injectors, dus doet hetzelfde)

Ik heb de motor al eens in de "basic settings" gezet, dit ging prima, loopt mooi rustig, en dan is het lambda voltage 0,14 - 0,2V ongeveer, wat arm is, maar dat mag ook bij stationair. Langzaam voet van het gas tijdens cruisen, dan zakt de lambda ook.
Tijdens afremmen op de motor gaat de injectortijd op 0.0s en gaat de lambda naar 0V. Klopt ook.

Er is ook een measuring block waarin de "load" in % staat aangegeven. Dit lijkt mij de motorbelasting die hij calculeert aan de hand van gaskleppositiesensor en LMM? Deze staat tijdens het rustig cruisen al gauw op 50 - 55%, en stationair 23-25%. Lijkt me een beetje hoog?

Temperatuursensor geeft 86gr. aan als ie op temperatuur is. Lijkt mij netjes....

Mijn vraag nu eigenlijk, wat kan ik nu nog doen, meten, testen, vervangen om mijn waarden en belangrijkste, verbruik naar beneden te krijgen>

Misschien heeft iemand voor mij richtwaarden van de measuring blocks in specifieke situaties?

Alvast bedankt!
Sokje
#2268595
Wat geeft de lambda in deel en vollast aan ??

Naar dat load moet je niet naar kijken, zegt eigenlijk niks en kun je ook niet veel mee..

Uitlaat lekt nergens tussen motor en kat ?

En de inlaat trekt ook nergens valse lucht ? ( Slangen e.d. )

En wat noem je een hoog verbruik ? Gewoon de tank volgooien, leegrijden en weer tanken, en het aantal getankte liters delen door het aantal gereden km's anders krijg je nooit een goed beeld van het verbruik..

Veel of alleen maar binnendoor zal niet veel meer worden dan een 1 op 8 / 10 en dan moet de motor wel in frisse conditie zijn, en je rijgedrag moet normaal zijn.
#2268665
bighead schreef:Hang hem is aan een 4-gas tester en post de waardes is hier.
Dan zal ik naar een garage moeten, en daar kom ik niet zo graag.... :SCRATCH:
Ook ben ik bang, but correct me if 'm wrong, dat tijdens die 4 gas test niet zulke rare resultaten naar voren komen, omdat ie volgens mijn eigen (simpele meting) tijdens stationair en lage last geen hoge lambda heeft...
En om nou met die 4-gastester (grote kast) te gaan rijden... zijn ze niet zo blij mee in de garage denk ik :lol:

Nu heb ik wel al een tijdje een breedband-lambda setje liggen die ik wil gaan gebruiken voor een megasquirt project in de toekomst. Die gaat mij in ieder geval duidelijker lambda waarden geven.
Of levert een 4gas tester mij meer nuttige info op? (HC, enz.)

Voor zo ver ik heb gechecked heb ik nergens lekken in de inlaat of uitlaat. Zou de meting niet eerder arm worden als daar een lek in zou zitten?

Ik zat zelf te denken aan de luchtmassameter (type "klep") die misschien verkeerde waarden doorgeeft in deellast, terwijl ie stationair wel zijn werk doet.
Idee hoe ik die kan checken qua measuring blocks/logische bijbehorende waarden?
#2268678
Geef eens je labelfile nummer..

Met een 4 gas test haal je zo ook al het e.e.a. naar voren, dus zo slecht is het niet..Ze duwen de piemel daar gewoon in de uitlaat, je moet dus niet met dat grote lompe ding gaan rijden :LOL:
#2268697
MK2-VRT schreef:Geef eens je labelfile nummer..

Met een 4 gas test haal je zo ook al het e.e.a. naar voren, dus zo slecht is het niet..Ze duwen de piemel daar gewoon in de uitlaat, je moet dus niet met dat grote lompe ding gaan rijden :LOL:
Labelfile? Wat bedoel je daar mee?
En dat meten met 4 gas, ik weet hoe t werkt, alleen het probleem zit m bij de deellast, en die meten ze niet zo makkelijk stationair...
#2268787
aha. Ik heb computernr 037 906 024b. Daar kon ik zo snel geen labelfile van vinden. wel eentje van 037906023, deze blijkt van een 2h motor te zijn, en die hebben bijna zelfde hardware als 2e.
;
;037-906-023
;
REDIRECT,037-906-023-160.LBL,H,T,AA; PG engine code
REDIRECT,037-906-023-80.LBL,S; ABG engine code
;
;
; VAG-COM Measuring Block Labels for
; ECU p/n Engine Code Chassis #/Version Build dates Application
;037-906-023-AB 2H F 15-M-000 001>> 01-08-1990 91-93 Cabrio Calf
;037-906-023-AC RV F 1G-M-020 636>> 28-09-1990 91-92 Golf Calf
;037-906-023-AC RV F 1G-M-020 636>> 28-09-1990 91-92 Jetta Calf
;037-906-023-R RV (Digifant 1265) 91 Golf NYMPA
;037-906-023 RV (Digifant 0852) 91 Jetta NYMPA
;Comment: this appears to be first of its kind,all others were derived from this
;
; 10/15/03 First version
; 01/01/04 Adds support for label file redirection (beta 212.2)
; Add Application data
; 05/02/04 Adds enhanced visualizations (beta 401.2)
; 05/31/04 Add undoumented blocks 6,9,10 (there are at least 25 available)
; 07/15/04 Replaced "Undocumented" with typical values
;
;
0,0,General Engine Data - Undocumented data were observed at warm idle
0,1,Undocumented,039
0,2,Undocumented,255
0,3,Coolant Temperature,lower numbers are hotter,temperature must rise (values will decrease) smoothly during warm-up
0,4,Undocumented,054
0,5,O2S Sensor-must vary by at least 14,164-168=Cold sensor or open circuit - 0-5=short to V+ - 230-255=short to ground
0,6,Undocumented,000
0,7,Undocumented,000
0,8,Undocumented,048
0,9,Undocumented,003
0,10,Undocumented,191
;
1,0,Click on box for details - Or open with a text editor
1,1,Engine Speed,,Idle Specification 750-850 RPM
1,2,Engine Load,VAF signal,16-26% at warm idle - Working Range 0-100%
1,3,Coolant,Temperature,Open circuit shows -40°C - Short circuit shows constant 80°C
1,4,Injection,Time,none specified - must increase with load

;
2,0,Click on box for details - Or open with a text editor
2,1,Engine Speed,,Working range = 750-6300 RPM.
2,2,Intake,Air Temperature,Open circuit shows -40°C - Short circuit shows constant 80°C
2,3,10 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
2,4,Injection,Time,typicaly 1.5-2.5 MS at warm idle

;
3,0,Click on box for details - Or open with a text editor
3,1,Engine Speed,,Soft Governed to 6300 rpm by fuel shut-off
3,2,Engine,Temperature,Working Range -40°C to +141°C
3,3,202 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
3,4,Injection,Time,Max observed value: 18 ms.
;
4,0,Click on box for details - Or open with a text editor
4,1,Engine Speed
4,2,Engine Load,VAF signal,16-26% at warm idle - 5-15% indiate a vacuum leak - 0-2% indicate an open ciruit in sensor wiring
4,3,10 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
4,4,Injection,Time,Must go to 000ms during deceleration cut-off
;
5,0,Click on box for details - Or open with a text editor
5,1,Engine Speed
5,2,Throttle valve,Angle,WOT=90°or more - 0.0°=Open circuit to TPS - 90° or more at idle indicates short to + in TPS wiring
5,3,202 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
5,4,Injection,Time
;
6,0,Undocumented
6,1,Engine Speed
6,2,Intake,Air Temperature
6,3,0.0 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
6,4,55.0 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
;
9,0,Undocumented
9,1,Engine Speed
9,2,possible, lamda signal,Varies over range 30-50 - No units
9,3,253 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
9,4,52 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
;
10,0,Undocumented
10,1,Engine Speed
10,2,possible, lamda signal,Varies widely over range 0-256 - No units
10,3,247 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
10,4,54 observed,at warm idle,This appears to be a fixed value with no units
;
; eor

Maar weer rondje rijden en dan kijken of de gegevens binnen de gestelde normen zitten?
Morgen maar weer even kijken. Nu richting kroeg.
Bedankt voor de support tot zover!
Groet Sokje
#2268818
MK2-VRT schreef:Gewoon de tank volgooien, leegrijden en weer tanken, en het aantal getankte liters delen door het aantal gereden km's .
doe maar andersom :E km/door getankte liters
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]