VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2177017
Eerst even voorstellen. Ik ben Ton, 58 lentes op de teller. We, vrouw Monique en zoon Alexander, twee Boxers en 2 goudvissen (jeetje wat worden ze groot), wonen in een gezellig plaatsje zo'n 10 kilometer onder Eindhoven.Ikzelf rij in een, sorry om het te zeggen, in een nissan almera '98. Eerlijk gezegd een probleemloze auto, o ja, mijn ABS lampje gaat soms aan. Maar eens op zoek gaan naar de nukkige sensor.

Zoonlief is sinds begin 2011 in het bezit van een Golf 3 Cabriolet (95), 2.0 8V ADY motor, CHE bak. De auto was bij aankoop voorzien van een nieuw dak. Verder waren er wel wat probleempjes met de auto toen we hem kochten, en ook een paar in het afgelopen jaar. Bij de aankoop was het rechter ruitmechanisme defect en kwam de motor niet boven de 5K toeren. De motor "zweet" wat. Ook zitten er schroefveren onder, naar mijn idee veels te laag gezet. Je krijgt er geen krik meer onder, eerst moet je een blok hout ofzo oprijden om er een krik onder te zetten. Die schroefset moet ik nog een keer omhoogdraaien.

Zoals jullie al begrijpen ben ik degene die doet sleutelen, zoonlief zelf heeft heel veel kwaliteiten, maar sleutelen komt helaas niet in zijn woordenboek voor.
Na aankoop dus op internet gaan zoeken naar het 5K probleem, zodoende kwam ik op dit forum terecht. Juist, de hall-sensor in de ontsteking. Vagcom gaf idd aan dat de puls buiten de specs was. Voor alle zekerheid er een scoop aangehangen. Vreemd.. de puls was wel voldoende aanwezig. Verder zoeken leerde dat de puls absoluut niet op tijd was, en jawel hoor, de poelie voor de oliepomp en ontsteking was een paar nokken verkeerd. Ook bleek er een andere ontstekingstoren dan origineel in te zitten. Nieuwe toren geplaatst, op tijd gezet (de toren zo gedraaid dat vagcom de juiste waardes aangaf), en hij liep weer als een zonnetje. Daarna het ruitmechanisme vervangen door eentje van de sloop, inclusief motortje. Wel even de comfort sturing inleren als de accu los is geweest. Na een aantal maanden ging linksachter, trommelrem, het remcilindertje lekken. Links- en rechtsachter de remmerij van compleet nieuwe onderdelen voorzien. Ook hier heb ik veel aan het forum gehad, voornamelijk om het palletje te vinden om de voorspanning van de handrem te ontlasten. Ik zeg het verwarrend, maar een ieder die een trommelrem heeft moeten loshalen weet welk palletje ik bedoel. Toen ook maar gelijk de remschijven en blokken van de voorkant vervangen, en geheel nieuwe olie erin. Toen ik nog eens goed keek zag ik ook de remkrachtverdeler bij de achterbrug zitten, hmmm dat kan vast niet goed meer werken als de auto zo verlaagd is. Daar moet ik nog eens goed over nadenken hoe ik dat kan verbeteren. Kort daarna was de electrische antenne afgebroken. Het halve dashboard moeten slopen om er een nieuwe antenne, handbediend, in te krijgen, maar goed, alles werkte weer. O ja, ook nog gasklep en huis een keer helemaal schoongemaakt.

Maar nu heb ik wat raad van jullie nodig.
Sinds kort valt de auto zomaar stil als die warm is. Ik heb toen relais 30 eens flink doorgesoldeerd. Maar pas daarna was Zoonlief een eind weg. ANWB erbij, en geeft aan dat de hallsensor in de ontsteking defect is. De auto wordt via een bergingsdienst thuis afgeleverd. Aangezien een ADY motor kan draaien zonder hallsensor twijfel ik aan de ANWB diagnose.
Mijn Diagnose: Startmotor draait maar hij slaat niet aan. Toerenteller blijft op nul liggen. Er is geen vonk. Ik hoor de benzinepomp bij contact aanzetten. Opnieuw flink in het forum wezen zoeken. Wat mogelijke oorzaken bij stilvallen volgens VWforum: Relais 30 (ecu), Relais van Benz pomp, Contactblokje, KV sensor, Hallsensor van ontsteking, Krukaspositie/BDP sensor, bedrading, bobine, massa aansluiting, startonderbreker van alarm (texalarm).
Ik ben tot de volgende conclusie gekomen: Hall sensor in ontsteking: nee (het is een ady). contactblokje: nee (spanning op ecu aanwezig), Relais 30 voor alle zekerheid vervangen, maar de ecu krijgt spanning (voldoende), bedrading geloof ik niet want die is m.i. prima. Benzinepomp hoor ik bij aanzetten.Texalarm.. zou kunnen maar dat is mijn laatste keus. KV sensor? Maar dan zou ik dacht ik wel een vonk hebben. Mijn conclusie zou een defecte krukaspositiesensor moeten zijn.
Uitlezen met vagcom... geen fout aanwezig. KV sensor heb ik nog niet gecontroleerd.

Al met al.. Mag ik jullie om advies vragen?
En als het die Krukassensor is.. Jeetje hoe krijg ik dat ding er uit? Hij zit flink verstopt achter mn voorste motorsteun.

Sorry, het is een heel verhaal geworden.

Groetjes en alvast bedankt,
Ton

**EDIT**
Als hij een poosje staat en afgekoeld is. Start hij weer gewoon alsof er niets aan de hand is geweest.
#2177078
Hallo Ton..

Je geeft zelf al haast het antwoord op je probleem..

Denk zelf oo de BDP sensor, Geen signaal = geen vonk = geen bewegende toerenteller.

Vaak als het contactblokje het probleem veroorzaakt valt de spanning op de bobine en ontsteking weg.

De bdp sensor zit met 1 boutje vast..Alleen niet op de meest ideale plek.

Gr Stefan
#2177232
@Stefan
Morgen de motor eens warm laten draaien en de kvs goed met vagcom in de gaten houden.
Wat me eigenlijk verbaasd is dat ik de bdp sensor niet als fout vond in de ecu.
Kan allicht de scoop er eens aanhangen en kijken of er een pulstreintje komt met een dipje (de misssende tand als trigger).

Stel he, dat het de bdp is... is zoiets gewoon voor de deur (op zn bandjes) te doen of moet ie de brug op omdat ik er onder moet zijn voor het een of ander?

Groetjes,
Ton
#2177431
Hallo Ton,

Ja een scoop is idd erg handig bij dat soort dingen, maar vermoed dat je niks ziet erop, op het moment dat hij niet meer aanslaat.

Het beste en makkelijkst is toch om het even van onderen te doen, omdat hij net op een rot plek zit en je er van boven lastig bij kan komen, zou ook even het ( inbus ) boutje schoonmaken voor je er een inbussleutel in draait, vaak zit er zooi in en draai je de kop rond..

Ook geeft hij die storing niet altijd weer op Vagcom..

Ben benieuwt wat eruit komt.

Gr Stefan
#2177479
mijn oude golf 3 sloeg ook steeds af als hij warm was en op een gegeven moment helemaal niet meer aan willen slaan. dat bleek de bobine te zijn. ik dacht altijd een bobine doet het wel of doet het niet. maar blijkbaar hield hij het koud nog even vol en daarna niet meer.
#2177742
ries145 schreef:mijn oude golf 3 sloeg ook steeds af als hij warm was en op een gegeven moment helemaal niet meer aan willen slaan. dat bleek de bobine te zijn. ik dacht altijd een bobine doet het wel of doet het niet. maar blijkbaar hield hij het koud nog even vol en daarna niet meer.

Hoi Ries,
Op het moment van niet starten heeft de ANWB er een nieuwe bobine aangehangen. Probleem bleef hetzelfde. Ook heb ik via de hall gever de bobine een puls gegeven (even naar aarde), en de vonk was er toen wel.
Dus ik ga er van uit dat het niet de bobine is.

Ton
#2178281
dan valt de bobine inderdaad af. de kv sensor lijkt mij ook stug aangezien je ontsteking wegvalt. misschien een haarscheurtje of iets in een sensor die als hij warm word net te veel uitzet en dan niet meer functioneerd.
#2178767
Even een update

Ik had gezegd dat ik de auto warm zou laten draaien en dan even met de scoop zou kijken naar de pulstrein op de bdp sensor. Mijn plan was ook om wat foto's van het scoopbeeld te maken ter lering ende vermaak van de aanwezigen hier op het forum. Maar....... wat een hoosbuien zijn hier geweest in het zuid-oosten van Brabant. De Golf staat hier gewoon buiten op zn bandjes, en mijn scoop is niet echt waterdicht.
Wordt dus vervolgd.

Groetjes, TonH
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]