- 04 apr 2012 13:33
#2072218
Als je nu een nieuwe Polo koopt heb je altijd klapsleutels met afstandbediening, maar er moeten er toch wel heel wat rondrijden in Nederland, VW Polo's 6R basismodel die wel centrale vergrendeling hebben maar géén afstandbediening. Mijn 6R BlueMotion ook niet, dus bij Wenmar een setje klapsleutels, sleutelbaarden en ontvangerkastje besteld voor een 'massagestuurde' VW met cv. Er is ook nog wel een andere leverancier van zo'n setje (SPY?). Overigens zegt Wenmar dat zij de enige zijn die in de Benelux de originele klapsleutel hebben.
Nou kan je natuurlijk de boel laten inbouwen door een van de zelfbenoemde specialisten die constant in de reacties op dit forum roepen "kom maar naar mij". Maar echt moeilijk is het niet en zelf doen vind ik veel leuker.
Hoe werkt het
Het portierslot is tevens een schakelaar. Als je je sleutel in het portierslot steekt om deze te sluiten, maakt een draadje in de deur even massa (verbinding met het metaal van de carrosserie) waardoor de centrale vergrendeling geactiveerd wordt. Bij het openen met de sleutel wordt er op dezelfde draad ook massa gemaakt maar dan VIA een weerstand van 180 ohm. De 'comfort module' (computertje onder het dashboard) vertaalt beide signalen in het openen of sluiten van de centrale vergrendeling. Het ‘open’ signaal en het ‘sluit’ signaal gaat dus via één en dezelfde draad (in mijn geval dunne groen/gele) die loopt van de deur naar de comfort module. Maar ik heb een BlueMotion Trendline uit 2011. Bij andere modeljaren of modellen werkt het misschien identiek, alleen de kleurcode van het draadje is dan anders. En daar gaat het nou net om toch? Bijvoorbeeld bij een Polo 1.2 TDI Trendline uit 2012 is het draadje niet groen/geel maar blauw! Blauw/wit komt kennelijk ook voor Je zou denken dat VW minimaal een aantal jaren in alle modellen een draadje met dezelfde functie ook dezelfde kleurcode geeft.... Niet dus. Stuur me maar een bericht. Ik heb een foto van je bagageruimtesticker nodig, dan kan ik de kleurcode opzoeken. Ik heb alleen niet de allernieuwste electrische schema's, maar proberen kan altijd.
Wat je dus met dat gekochte setje doet is het omdraaien van de sleutel in je portierslot nabootsen. Als je op een knop van je klapsleutel drukt verbindt je heel even massa met dat draadje. Druk je op de andere knop dan gebeurt dat ook, alleen via de weerstand. De middelste knop heb ik nu niet gebruikt, maar misschien kan je daar je claxon op aansluiten
Inbouw
Bij het klapsleutelsetje zit een wit stekkerblok dat in het meegeleverde zwarte kastje (de ontvanger) past. Van die draden werden er door mij 6 gebruikt (wit, geel, wit/zwart, geel/zwart, rood en zwart). Dit zijn de draadkleuren bij het kastje van Wenmar, maar het lijkt er op dat bij het exemplaar van SPY dezelfde kleuren worden gebruikt.
Alle niet gebruikte draden zijn door mij verwijderd: druk in het stekkerblok het lipje in van het stekkerbusje van een te verwijderen draad en schuif de draad met busje en al uit het blok. Vervolgens zijn de gele, geel/zwarte en zwarte draad samengevoegd (rode pijl) tot één zwarte draad. De witte en wit/zwarte draad zijn ook samengevoegd tot één (witte) draad, maar halverwege de wit/zwarte heb ik een weerstand ertussen gesoldeerd. Ik gebruikte hiervoor een 5 watt keramische 180 ohm weerstand, die daarna stevig met tape is omwikkeld (groene pijl). Ik heb gehoord dat een weerstand tegenwoordig wordt meegeleverd bij het setje? Een weerstand heeft trouwens geen 'polen', bij het aansluiten kan je 'm ook omdraaien. Maar goed, uiteindelijk blijven er dus 3 draden over om aan te sluiten: de rode voor +12 V, de zwarte voor –12 V (massa) en een witte ‘signaaldraad’.
Om bij de bedrading van de Polo te komen moet de handgreep motorkapontgrendeling worden verwijderd. Trek met een haakje of kleine schroevendraaier de clip er uit.
De dorpelafdekking iets omhoog trekken.
Achter de handgreep zit een schroefje, verwijderen en de afdekking losmaken. Nu is de kabelboom zichtbaar, met de dunne groen/gele draad (groene pijl). Deze draad verbinden/samenvoegen met de witte ‘signaal’ draad van het stekkerblok van het zwarte kastje. Hier zit ook een continu ‘live’ +12 V geheel rode draad (rode pijl): deze verbinden/samenvoegen met de rode draad van het stekkerblok van het zwarte kastje. Ik zeg 'continue' 12 V omdat het zwarte kastje natuurlijk steeds aan moet staan. Het stroomverbruik is verwaarloosbaar. Ik heb de verbindingen in de kabelbomen gemaakt door onder de draad een dubbelgevouwen stukje papier te schuiven, een stukje isolatie weg te snijden en daarop de draden van het zwarte kastje te solderen. Daarna tape er omheen. Niet doorknippen want dan zijn de uiteinden te kort om weer aan elkaar te solderen . Niet solderen? Er zijn hiervoor ook speciale clipjes te koop, maar dan moet je wel flink aan die kabelboomdraden gaan trekken om ze er tussen te krijgen. Zoek de juiste clipjes, de draden zijn dun..
Zijkant van het dashboard loswippen.
Hier is de zwarte draad van het stekkerblok aan massa gelegd. Dit is ook een prima toegang om onder het dashboard het zwarte kastje vast te zetten. Wel eerst even de sleutels ‘inleren’. De antennedraad van het zwarte kastje naar boven geleiden en eventueel vastzetten, maar de zendafstand is groot genoeg.
Het ventilatierooster kan eruit gewipt worden. Hier heb ik het ledje geplaatst.
Transponder
Ik heb er voor gekozen om de transponders uit de oude sleutels over te zetten naar de klapsleutels. De transponder (glazen buisje) zit in de sleutel vastgelijmd met een lijm die niet hecht op glas maar deze wel goed omsluit. Ga extreem voorzichtig te werk. Eigenlijk kan je hierover een aparte Howto maken. Het is me met beide oude sleutels gelukt, maar wel met tussendoor 'een nachtje slapen'. Ik gebruikte een Dremel met freesje (op veel toeren, anders zet je teveel kracht en kan je uitschieten) voor het grovere werk en een hobbymesje voor het echte gepeuter. Je gereedschap mag het glas niet raken! En ook niet na een tijdje probreren of ie al los zit. Als je voldoende plastik heb weggehaald popt hij vanzelf omhoog. Geduld. Hitte gebruiken? Ik denk niet dat de transponder daar tegen kan!
De klapsleutel schuift open na verwijderen van het schroefje. Plaats de transponder weer met het doorzichtige deel richting slot. Ik heb hem vastgeklemd met een reepje schuimrubber van buisisolatie.
Sleutels
De nieuwe sleutels heb ik laten slijpen bij de sleutelspecialist gewoon hier in de winkelstraat. Wel wat duurder dan het laten kopiëren van je huissleutel omdat er een duurdere machine voor nodig is.
Veel succes en veel plezier bij de inbouw!
Nou kan je natuurlijk de boel laten inbouwen door een van de zelfbenoemde specialisten die constant in de reacties op dit forum roepen "kom maar naar mij". Maar echt moeilijk is het niet en zelf doen vind ik veel leuker.
Hoe werkt het
Het portierslot is tevens een schakelaar. Als je je sleutel in het portierslot steekt om deze te sluiten, maakt een draadje in de deur even massa (verbinding met het metaal van de carrosserie) waardoor de centrale vergrendeling geactiveerd wordt. Bij het openen met de sleutel wordt er op dezelfde draad ook massa gemaakt maar dan VIA een weerstand van 180 ohm. De 'comfort module' (computertje onder het dashboard) vertaalt beide signalen in het openen of sluiten van de centrale vergrendeling. Het ‘open’ signaal en het ‘sluit’ signaal gaat dus via één en dezelfde draad (in mijn geval dunne groen/gele) die loopt van de deur naar de comfort module. Maar ik heb een BlueMotion Trendline uit 2011. Bij andere modeljaren of modellen werkt het misschien identiek, alleen de kleurcode van het draadje is dan anders. En daar gaat het nou net om toch? Bijvoorbeeld bij een Polo 1.2 TDI Trendline uit 2012 is het draadje niet groen/geel maar blauw! Blauw/wit komt kennelijk ook voor Je zou denken dat VW minimaal een aantal jaren in alle modellen een draadje met dezelfde functie ook dezelfde kleurcode geeft.... Niet dus. Stuur me maar een bericht. Ik heb een foto van je bagageruimtesticker nodig, dan kan ik de kleurcode opzoeken. Ik heb alleen niet de allernieuwste electrische schema's, maar proberen kan altijd.
Wat je dus met dat gekochte setje doet is het omdraaien van de sleutel in je portierslot nabootsen. Als je op een knop van je klapsleutel drukt verbindt je heel even massa met dat draadje. Druk je op de andere knop dan gebeurt dat ook, alleen via de weerstand. De middelste knop heb ik nu niet gebruikt, maar misschien kan je daar je claxon op aansluiten
Inbouw
Bij het klapsleutelsetje zit een wit stekkerblok dat in het meegeleverde zwarte kastje (de ontvanger) past. Van die draden werden er door mij 6 gebruikt (wit, geel, wit/zwart, geel/zwart, rood en zwart). Dit zijn de draadkleuren bij het kastje van Wenmar, maar het lijkt er op dat bij het exemplaar van SPY dezelfde kleuren worden gebruikt.
Alle niet gebruikte draden zijn door mij verwijderd: druk in het stekkerblok het lipje in van het stekkerbusje van een te verwijderen draad en schuif de draad met busje en al uit het blok. Vervolgens zijn de gele, geel/zwarte en zwarte draad samengevoegd (rode pijl) tot één zwarte draad. De witte en wit/zwarte draad zijn ook samengevoegd tot één (witte) draad, maar halverwege de wit/zwarte heb ik een weerstand ertussen gesoldeerd. Ik gebruikte hiervoor een 5 watt keramische 180 ohm weerstand, die daarna stevig met tape is omwikkeld (groene pijl). Ik heb gehoord dat een weerstand tegenwoordig wordt meegeleverd bij het setje? Een weerstand heeft trouwens geen 'polen', bij het aansluiten kan je 'm ook omdraaien. Maar goed, uiteindelijk blijven er dus 3 draden over om aan te sluiten: de rode voor +12 V, de zwarte voor –12 V (massa) en een witte ‘signaaldraad’.
Om bij de bedrading van de Polo te komen moet de handgreep motorkapontgrendeling worden verwijderd. Trek met een haakje of kleine schroevendraaier de clip er uit.
De dorpelafdekking iets omhoog trekken.
Achter de handgreep zit een schroefje, verwijderen en de afdekking losmaken. Nu is de kabelboom zichtbaar, met de dunne groen/gele draad (groene pijl). Deze draad verbinden/samenvoegen met de witte ‘signaal’ draad van het stekkerblok van het zwarte kastje. Hier zit ook een continu ‘live’ +12 V geheel rode draad (rode pijl): deze verbinden/samenvoegen met de rode draad van het stekkerblok van het zwarte kastje. Ik zeg 'continue' 12 V omdat het zwarte kastje natuurlijk steeds aan moet staan. Het stroomverbruik is verwaarloosbaar. Ik heb de verbindingen in de kabelbomen gemaakt door onder de draad een dubbelgevouwen stukje papier te schuiven, een stukje isolatie weg te snijden en daarop de draden van het zwarte kastje te solderen. Daarna tape er omheen. Niet doorknippen want dan zijn de uiteinden te kort om weer aan elkaar te solderen . Niet solderen? Er zijn hiervoor ook speciale clipjes te koop, maar dan moet je wel flink aan die kabelboomdraden gaan trekken om ze er tussen te krijgen. Zoek de juiste clipjes, de draden zijn dun..
Zijkant van het dashboard loswippen.
Hier is de zwarte draad van het stekkerblok aan massa gelegd. Dit is ook een prima toegang om onder het dashboard het zwarte kastje vast te zetten. Wel eerst even de sleutels ‘inleren’. De antennedraad van het zwarte kastje naar boven geleiden en eventueel vastzetten, maar de zendafstand is groot genoeg.
Het ventilatierooster kan eruit gewipt worden. Hier heb ik het ledje geplaatst.
Transponder
Ik heb er voor gekozen om de transponders uit de oude sleutels over te zetten naar de klapsleutels. De transponder (glazen buisje) zit in de sleutel vastgelijmd met een lijm die niet hecht op glas maar deze wel goed omsluit. Ga extreem voorzichtig te werk. Eigenlijk kan je hierover een aparte Howto maken. Het is me met beide oude sleutels gelukt, maar wel met tussendoor 'een nachtje slapen'. Ik gebruikte een Dremel met freesje (op veel toeren, anders zet je teveel kracht en kan je uitschieten) voor het grovere werk en een hobbymesje voor het echte gepeuter. Je gereedschap mag het glas niet raken! En ook niet na een tijdje probreren of ie al los zit. Als je voldoende plastik heb weggehaald popt hij vanzelf omhoog. Geduld. Hitte gebruiken? Ik denk niet dat de transponder daar tegen kan!
De klapsleutel schuift open na verwijderen van het schroefje. Plaats de transponder weer met het doorzichtige deel richting slot. Ik heb hem vastgeklemd met een reepje schuimrubber van buisisolatie.
Sleutels
De nieuwe sleutels heb ik laten slijpen bij de sleutelspecialist gewoon hier in de winkelstraat. Wel wat duurder dan het laten kopiëren van je huissleutel omdat er een duurdere machine voor nodig is.
Veel succes en veel plezier bij de inbouw!
Laatst gewijzigd door Tutuut op 23 apr 2015 08:42, 11 keer totaal gewijzigd.
Samm13 vinden dit leuk