VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2072218
Als je nu een nieuwe Polo koopt heb je altijd klapsleutels met afstandbediening, maar er moeten er toch wel heel wat rondrijden in Nederland, VW Polo's 6R basismodel die wel centrale vergrendeling hebben maar géén afstandbediening. Mijn 6R BlueMotion ook niet, dus bij Wenmar een setje klapsleutels, sleutelbaarden en ontvangerkastje besteld voor een 'massagestuurde' VW met cv. Er is ook nog wel een andere leverancier van zo'n setje (SPY?). Overigens zegt Wenmar dat zij de enige zijn die in de Benelux de originele klapsleutel hebben.
Nou kan je natuurlijk de boel laten inbouwen door een van de zelfbenoemde specialisten die constant in de reacties op dit forum roepen "kom maar naar mij". Maar echt moeilijk is het niet en zelf doen vind ik veel leuker.

Hoe werkt het
Het portierslot is tevens een schakelaar. Als je je sleutel in het portierslot steekt om deze te sluiten, maakt een draadje in de deur even massa (verbinding met het metaal van de carrosserie) waardoor de centrale vergrendeling geactiveerd wordt. Bij het openen met de sleutel wordt er op dezelfde draad ook massa gemaakt maar dan VIA een weerstand van 180 ohm. De 'comfort module' (computertje onder het dashboard) vertaalt beide signalen in het openen of sluiten van de centrale vergrendeling. Het ‘open’ signaal en het ‘sluit’ signaal gaat dus via één en dezelfde draad (in mijn geval dunne groen/gele) die loopt van de deur naar de comfort module. Maar ik heb een BlueMotion Trendline uit 2011. Bij andere modeljaren of modellen werkt het misschien identiek, alleen de kleurcode van het draadje is dan anders. En daar gaat het nou net om toch? Bijvoorbeeld bij een Polo 1.2 TDI Trendline uit 2012 is het draadje niet groen/geel maar blauw! Blauw/wit komt kennelijk ook voor :lol: Je zou denken dat VW minimaal een aantal jaren in alle modellen een draadje met dezelfde functie ook dezelfde kleurcode geeft.... Niet dus. Stuur me maar een bericht. Ik heb een foto van je bagageruimtesticker nodig, dan kan ik de kleurcode opzoeken. Ik heb alleen niet de allernieuwste electrische schema's, maar proberen kan altijd.
Wat je dus met dat gekochte setje doet is het omdraaien van de sleutel in je portierslot nabootsen. Als je op een knop van je klapsleutel drukt verbindt je heel even massa met dat draadje. Druk je op de andere knop dan gebeurt dat ook, alleen via de weerstand. De middelste knop heb ik nu niet gebruikt, maar misschien kan je daar je claxon op aansluiten :E

Inbouw
Bij het klapsleutelsetje zit een wit stekkerblok dat in het meegeleverde zwarte kastje (de ontvanger) past. Van die draden werden er door mij 6 gebruikt (wit, geel, wit/zwart, geel/zwart, rood en zwart). Dit zijn de draadkleuren bij het kastje van Wenmar, maar het lijkt er op dat bij het exemplaar van SPY dezelfde kleuren worden gebruikt.
Alle niet gebruikte draden zijn door mij verwijderd: druk in het stekkerblok het lipje in van het stekkerbusje van een te verwijderen draad en schuif de draad met busje en al uit het blok. Vervolgens zijn de gele, geel/zwarte en zwarte draad samengevoegd (rode pijl) tot één zwarte draad. De witte en wit/zwarte draad zijn ook samengevoegd tot één (witte) draad, maar halverwege de wit/zwarte heb ik een weerstand ertussen gesoldeerd. Ik gebruikte hiervoor een 5 watt keramische 180 ohm weerstand, die daarna stevig met tape is omwikkeld (groene pijl). Ik heb gehoord dat een weerstand tegenwoordig wordt meegeleverd bij het setje? Een weerstand heeft trouwens geen 'polen', bij het aansluiten kan je 'm ook omdraaien. Maar goed, uiteindelijk blijven er dus 3 draden over om aan te sluiten: de rode voor +12 V, de zwarte voor –12 V (massa) en een witte ‘signaaldraad’.
Afbeelding

Om bij de bedrading van de Polo te komen moet de handgreep motorkapontgrendeling worden verwijderd. Trek met een haakje of kleine schroevendraaier de clip er uit.
Afbeelding

De dorpelafdekking iets omhoog trekken.
Afbeelding

Achter de handgreep zit een schroefje, verwijderen en de afdekking losmaken. Nu is de kabelboom zichtbaar, met de dunne groen/gele draad (groene pijl). Deze draad verbinden/samenvoegen met de witte ‘signaal’ draad van het stekkerblok van het zwarte kastje. Hier zit ook een continu ‘live’ +12 V geheel rode draad (rode pijl): deze verbinden/samenvoegen met de rode draad van het stekkerblok van het zwarte kastje. Ik zeg 'continue' 12 V omdat het zwarte kastje natuurlijk steeds aan moet staan. Het stroomverbruik is verwaarloosbaar. Ik heb de verbindingen in de kabelbomen gemaakt door onder de draad een dubbelgevouwen stukje papier te schuiven, een stukje isolatie weg te snijden en daarop de draden van het zwarte kastje te solderen. Daarna tape er omheen. Niet doorknippen want dan zijn de uiteinden te kort om weer aan elkaar te solderen ;). Niet solderen? Er zijn hiervoor ook speciale clipjes te koop, maar dan moet je wel flink aan die kabelboomdraden gaan trekken om ze er tussen te krijgen. Zoek de juiste clipjes, de draden zijn dun..
Afbeelding

Zijkant van het dashboard loswippen.
Afbeelding

Hier is de zwarte draad van het stekkerblok aan massa gelegd. Dit is ook een prima toegang om onder het dashboard het zwarte kastje vast te zetten. Wel eerst even de sleutels ‘inleren’. De antennedraad van het zwarte kastje naar boven geleiden en eventueel vastzetten, maar de zendafstand is groot genoeg.
Afbeelding

Het ventilatierooster kan eruit gewipt worden. Hier heb ik het ledje geplaatst.
Afbeelding

Transponder
Ik heb er voor gekozen om de transponders uit de oude sleutels over te zetten naar de klapsleutels. De transponder (glazen buisje) zit in de sleutel vastgelijmd met een lijm die niet hecht op glas maar deze wel goed omsluit. Ga extreem voorzichtig te werk. Eigenlijk kan je hierover een aparte Howto maken. Het is me met beide oude sleutels gelukt, maar wel met tussendoor 'een nachtje slapen'. Ik gebruikte een Dremel met freesje (op veel toeren, anders zet je teveel kracht en kan je uitschieten) voor het grovere werk en een hobbymesje voor het echte gepeuter. Je gereedschap mag het glas niet raken! En ook niet na een tijdje probreren of ie al los zit. Als je voldoende plastik heb weggehaald popt hij vanzelf omhoog. Geduld. Hitte gebruiken? Ik denk niet dat de transponder daar tegen kan!
De klapsleutel schuift open na verwijderen van het schroefje. Plaats de transponder weer met het doorzichtige deel richting slot. Ik heb hem vastgeklemd met een reepje schuimrubber van buisisolatie.
Afbeelding

Sleutels
De nieuwe sleutels heb ik laten slijpen bij de sleutelspecialist gewoon hier in de winkelstraat. Wel wat duurder dan het laten kopiëren van je huissleutel omdat er een duurdere machine voor nodig is.

Veel succes en veel plezier bij de inbouw!
Laatst gewijzigd door Tutuut op 23 apr 2015 08:42, 11 keer totaal gewijzigd.
Samm13 vinden dit leuk
#2073132
Antera schreef:sorry dat ik het zeg maar die tape is echt beunen dat kan niet in een auto. Netjes solderen en krimpkous
Het is netjes gesoldeerd en tape. Mits voldoende tape is dit beter dan krimpkous omdat bij solderen de krimpkous op de onvermijdelijke scherpe randen FLINTERDUN wordt IMHO. Bovendien, als een dikke weerstand ingekrimpd wordt (zoals in dit geval), zullen de veel dunnere draden onvoldoende door de krimp worden ingesloten en teveel kunnen bewegen. Krimpkous is wel netter ja, dus gebruik jij maar krimpkous over je soldeerverbingen.

Iets anders, sorry dat ik het zeg maar voor een echte vakman is solderen aan een auto beunen. Jij maakt in je reclamereactie melding van het feit dat je Elsawin hebt. Ook daar staat met koeieletters in dat aan de elektrische installatie niet mag worden gesoldeerd. Maar dat doe jij dus gewoon wel voor de klanten? :LOL:
#2159200
Na het lezen van je uitgebreide fotoverslag heb ik het aangedurfd om hetzelfde setje te bestellen voor mijn Polo. Deze is uit het jaar 2011, 1.2 benzine. Alles gaat prima totdat ik de kabelboom openmaak en constateer dat zowel het helemaal rode als de groen-gele draad ontbreekt in de kabelbomen. Weet iemand welke draad ik voor de groene en rode pijl moet hebben? Ik heb wel een idee maar wil er zeker van zijn dat ik het goed doe.

Wie kan mij hiermee helpen?
Bedankt alvast!
#2159310
Tutuut schreef:
Antera schreef:sorry dat ik het zeg maar die tape is echt beunen dat kan niet in een auto. Netjes solderen en krimpkous
Het is netjes gesoldeerd en tape. Mits voldoende tape is dit beter dan krimpkous omdat bij solderen de krimpkous op de onvermijdelijke scherpe randen FLINTERDUN wordt IMHO. Bovendien, als een dikke weerstand ingekrimpd wordt (zoals in dit geval), zullen de veel dunnere draden onvoldoende door de krimp worden ingesloten en teveel kunnen bewegen. Krimpkous is wel netter ja, dus gebruik jij maar krimpkous over je soldeerverbingen.

Iets anders, sorry dat ik het zeg maar voor een echte vakman is solderen aan een auto beunen. Jij maakt in je reclamereactie melding van het feit dat je Elsawin hebt. Ook daar staat met koeieletters in dat aan de elektrische installatie niet mag worden gesoldeerd. Maar dat doe jij dus gewoon wel voor de klanten? :LOL:
Ik snap niet waarom je zo'n bull-shit verteld, maar als je iets aan de bedrading doet, dan soldeer je dat netjes en doe je er zeker wel een krimpkous omheen, jij praat over scherpe delen ?? Dat krijg je dus als je niet met een soldeer bout kan omgaan.

Ik soldeer alles en nog nooit een krimpkous die erdoorheen is gegaan..

Bijna niemand doet het met tape..Dat ziet niet uit en is ook niet DE oplossing, en als je wat tape gebruikt, wikkel hem dan 3x eromheen en gebruik geen halve rol.

In Elsa staat nergens dat je NIET mag solderen..Er staat wel vaak iets beschreven, maar sommige dingen moet je met een korreltje zout nemen.
#2159330
Waldemar schreef:Na het lezen van je uitgebreide fotoverslag heb ik het aangedurfd om hetzelfde setje te bestellen voor mijn Polo. Deze is uit het jaar 2011, 1.2 benzine. Alles gaat prima totdat ik de kabelboom openmaak en constateer dat zowel het helemaal rode als de groen-gele draad ontbreekt in de kabelbomen. Weet iemand welke draad ik voor de groene en rode pijl moet hebben? Ik heb wel een idee maar wil er zeker van zijn dat ik het goed doe.

Wie kan mij hiermee helpen?
Bedankt alvast!
Welke versie polo heb je? een Easyline heeft het mogelijk niet..
#2159357
Het gaat inderdaad om een easyline. Deze heeft wel centrale deurvergrendeling maar geen afstandsbediening. De set zou op elke auto ingebouwd kunnen worden met centrale deurvergrendeling. Misschien kom ik verder met een elektrisch schema, heeft iemand die toevallig? Ik heb natuurlijk zelf ook al gezocht maar ik kon hem niet vinden..
#2160159
Waldemar schreef:Het gaat inderdaad om een easyline. Deze heeft wel centrale deurvergrendeling maar geen afstandsbediening. De set zou op elke auto ingebouwd kunnen worden met centrale deurvergrendeling. Misschien kom ik verder met een elektrisch schema, heeft iemand die toevallig? Ik heb natuurlijk zelf ook al gezocht maar ik kon hem niet vinden..
Is die origineel dan of achteraf ingebouwd? Als niemand het voor je hebt kan ik van de week wel ff mijn oude pc aan slingeren en even kijken in elsawin voor je..
#2160977
De centrale deurvergrendeling zonder afstandsbediening is origineel op de easyline. Het enige dat ik moet weten voor het aansluiten is waar de witte (signaaldraad deurvergrendeling) en waar de rode draad (+) naartoe moeten, in principe moet het dan werken (:
#2167475
Misschien een beetje offtopic maar ik heb een Polo 9N3 en heb wel CV met AB alleen heb ik maar 1 klapsleutel erbij. Bij de dealer kost het meer als 100 euro om dat te laten maken. Kan ook gewoon zo'n setje klapsleutels kopen en mijn oude sleutel openmaken en op dezelfde manier doen als hierboven beschreven?
#2253327
Waldemar schreef:De centrale deurvergrendeling zonder afstandsbediening is origineel op de easyline. Het enige dat ik moet weten voor het aansluiten is waar de witte (signaaldraad deurvergrendeling) en waar de rode draad (+) naartoe moeten, in principe moet het dan werken (:
Ehhhh.... lekker op tijd, maar dan toch een reactie (voor de toekomst): volgens Elsawin moet het bij een 6R met 1,2 TS motor ( motor code CBZB?, zie sticker onder bagageruimtevloer) van 2011 om dezelfde groen/geel draadkleur gaan. Die rode zal er dan ook wel zijn :? . Kijk je in de goede kabelbomen? (zie foto).
#2394465
Waldemar
Beste Waldemar,
re-Na het lezen van je uitgebreide fotoverslag heb ik het aangedurfd om hetzelfde setje te bestellen voor mijn Polo. Deze is uit het jaar 2011, 1.2 benzine. Alles gaat prima totdat ik de kabelboom openmaak en constateer dat zowel het helemaal rode als de groen-gele draad ontbreekt in de kabelbomen. Weet iemand welke draad ik voor de groene en rode pijl moet hebben? Ik heb wel een idee maar wil er zeker van zijn dat ik het goed doe.

ik zie dat Waldemar precies het zelfde probleem als ik had/heb, hoe heb je dit opgelost????

MVG Drrnjns
#2602594
Tutuut schreef: Bij nieuwere Golfs (en meer modellen?) werkt het identiek, alleen de kleurcode van het massadraadje is anders.
Dit klopt, bij Polo 9n3 is de geelgroen niet de juiste. (werkt niet)
Weet iemand wat de kleurcode is voor: Polo 9n3 2007 motorcode BMD?
Of moet ik een andere weerstand gebruiken, nu heb ik 180 ohm?
Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]