VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2029205
Hallo allemaal,

Ik heb een 2tal problemen aan mijn golf3, waarvan 1 erg vervelend is. Ik heb al lopen zoeken in de fora, maar kon niet echt iets vinden: mijn excus als dit een dubble post gaat zijn.

1) Lekkend dakraam
Het dakraam lekt, echter kan ik niet vinden waar. Het lekt op onregelmatige basis. Je merkt er eerst niets van, echter wanneer je (flink) remt of een scherpere bocht maakt, komt er water naar beneden (heel vervelend als je in pak richt je werk rijd...). Heb al de afwerkrand er af gehaald, maar ook dan kan ik niet zien waar het lekt.
Waar kan ik het beste beginnen met trouble shooten, of heeft iemand tips/tricks als ik het dakraam wil/moet demonteren?

[edit]niet alleen het natte pak is vervelend: afgelopen winter heb ik ook de binnenkant van mijn ramen kunnen krabben en zijn mijn voorportieren vast gevroren....[/edit]

2) Verlichting kachelpaneel
Alles verlichting op mijn dashboard werkt, buiten het stukje waar de kachelbediening zit. Zekeringen zitten allemaal goed en zijn allemaal nog heel, wat mij doet concluderen dat het lampje waarschijnlijk stuk is. Kan iemand mij vertellen of dit snel te vervangen is? En nog belangrijker hoe?

Voor beide problemen heb ik ook gezocht of ik ergens repair manuals kon vinden op internet: helaas zonder al te veel geluk.

Dankjulliewel voor jullie hulp!
Rik
#2029268
MONDY schreef:dakraam, afvoerbuizen waarschijnlijk vol met troep.
zit in elk hoek een afvoerbuis


kachelpaneel, lampje kapot achter de middelste draaiknop

Dankjewel Mondy voor je snelle reactie!

Dakraam: ik kan deze "gewoon" los schroeven en alles schoon maken & terug plaatsen? Moet ik nog ergens op letten?

Kachelpaneel: Haal ik de knop eraf door aan deze wat harder te trekken?

Thanks!
Rikk
#2038025
Hey Rikk,

Heb hetzelfde gehad met mijn dakraam

De voorste 2 slangen van je dakraam komen uit in de voorzijde van de deurpost...
Daar zitten 2 rubber dopjes (in elke deurpost 1) die op de kopse kant kruislinks ingesneden is...
Als je een paar keer in die dopjes knijpt komt er waarschijnlijk een hoop bagger uit.
Na de drab komt er een paal water uit (neem wat afstand :P - ik spreek uit ervaring)

De slangen aan de achterzijde komen achter/onder de achterbumper uit - aan de zijkanten van de carrosserie...

Nadat ik ze doorgemaakt had, heb ik met een reageerbuisborsteltje aan een trekveer deze door de buizen gehaald om alles goed schoon te krijgen...

Verder is het misschien verstandig om het dakraamrubber te vervangen...
(Ga ik binnenkort ook doen)
Om het rubber te vervangen moet het dakraam eruit en bij het terugplaatsen moet je enkel rekening houden dat de voorzijde iets onder de carrosserie zit en de achterzijde net iets erboven... Dit tgv geluid en afdichting...

Succes ermee...

Grtz Axel ;)
#2045939
perfecte antwoord hierboven!

had helemaal zelfde voor, maar nu alles is terug perfect in orde.



Heb nog een klein probleempje als je mij kunt helpen.



Soms werken de knoppen niet van mijn schuifdak, zomaar uit het niets werken ze niet.
en later dan terug wel.


Weet je hoe dit zou komen ?
#2048393
Hey TDI1500,

Klinkt als slecht contact of iets, maar met deze info kan ik je niet veel verder helpen dan dat je misschien de stekker verbinding van je dakraam uit elkaar moet halen en controleer op corrosie...

Als je al last van water hebt gehad kan het makkelijk zijn dat er wat gecorrodeerd is...

Succes...


Grtz Axel ;)
#2048475
HAllo,


Ik heb de knop van schuifdak uit elkaar gehaalt en terug in elkaar gestoken. blijft zelfde.

Heb ook de zekeringen bekeken en alles lijkt perfect.



Ik heb gemerkt dat enkel de middenste knop altijd werkt, maarja aan die knop heb ik niks aan als ik hem dernaa niet meer kan sluiten.
#2124968
Haai,

Het dankraam is inmiddels gestopt met lekken: bleek toch nog ergens flink wat vuil te zitten tussen het rubber en de raam (lastige te zien destijds met de vorst etc.).

Het kachelpaneel was ook meer werk dan gedacht: de knop had ik er zo uit, maar ik kon niet bij het lampje. Toch het hele kachelpaneel (incl. asbak, sigareten aansteker en knoppen) los kunnen schroeven. Maar het resultaat was weer een werkend en verlicht paneel :tu: .

En het laatste nieuws: hij is nu verkocht :( Morgen afleveren bij de garage. Maar niet getreurd de Polo van de baas is in aantocht :D

Allen bedankt voor de reacties en tips

Afbeelding

Gegroet,
Rik
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]