VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen luchtgekoelde auto's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1764338
Dag mensen...

Heb dit topic lopen op het VCT2 forum.. Ik dacht... ik plaats hem er hier ook ff bij :wink:

( dus eerste deel ff iets gekopieerd, aan elkaar geplakt van daar.. )

Op 16 november 2010 opgehaald uits Duitsland... :)

Hieronder mn project;

Dag heren en dames..

Ik ben Leon Oude Wesselink uit Almelo en 31 jaar jong.. Ben al wel bekent met dit forum hier, maar eigelijk nooit wat gepost etc... Ik had voorheen ook bolide waar je hiermee terecht kon.. :o

Ik ben normaal niet echt een schrijver, maar ga hier toch een poging doen om mijn projectje te laten zien/volgen... Ik zal dus niet elke dag iets posten ben ik bang, omdat ik momenteel liever in de schuur ( garage ) lig om mijn project klaar te krijgen... ;)



Maargoed....

Na een tijdje speurwerk heb ik dan eindelijk mijn panelvan gevonden in Duitsland en gekocht! Het is er 1tje uit 1968 dus een vroege T2a. Kenteken is van Januari 1969. Documentatie is er volledig bij! Ik ben nu de 4de eigenaar ;)
Het gaat om een helemaal dicht exemplaar ( dus ook achterruit ) waar erg veel aan moet gebeuren... Veel plaatwerk, kokers etc.. Alle rubbers gaan vervangen worden enz enz.. De motor gaat ook compleet uit elkaar.. Remmen etc allemaal nieuw etc etc etc...

Was eerst van plan om om een TDI motor in mijn busje te plaatsen, maar ben daar toch van terug gekomen omdat ik zo'n pruttelent 1.6je toch eigelijk erg mooi vindt..

Ding heeft 18 jaar stil gestaan.. Dus heeeeeeel veel werk!!! :)

Even een paar foto's die op de laptop had staan op t werk van t ophalen ervan ( eindelijk bij me thuis aangekomen, na vast gezeten te hebben etc etc..)

ikzelf achter het stuur, en een maat van me die meegeweest is om het "wrak" op te halen..

Afbeelding

Een behoorlijke opgave om het geheel bij me in de garage te zetten met 4 blokkerende wielen.... :|

Afbeelding

ff het bandje los..

Afbeelding

En dan eindelijk in de schuur ermee..
Vaders ook even erbij geroepen om te drukken :wink:

Afbeelding

Hierbij een aantal foto's van motordemontage ( de avond erna al :lol: 8) )

motor ging er de dag na het ophalen al uit dus.. moest even goed kijken wat er allemaal los moest, maar dat viel enorm mee.

veel roest tegengekomen etc...

remleidingen etc allemaal al weg..

ruiten deuren klep etc er ook allemaal al uit..


heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel gedaan al met al..
maar ook nog veel te doen :wink:


iets waar ik heel blij mee ben wat niet verrot is..

Afbeelding

weet iemand wat hier staat?? :|

Afbeelding

het motortje er nog in..

Afbeelding

beginnen met loshalen van verschillende dingen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en eruit ermee!! =D>

Afbeelding

even mn pa erbij geroepen voor een extra handje..

Afbeelding

wanneer de motor er eenmaal naast lag maar direct begonnen met de remmen dr af te sleutelen..

Afbeelding

ook de tank er maar eens uitgepakt.. smerig en goor van binnen zeg!! man man..
Afbeelding

begonnen met slijpen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier ff een paar balken eruit, en er ook weer gelijk in.. anders blijft er niets over :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik ook nog tegenkwam... de verwarming helemaal rot.. ( gaat ook compleet RVS worden.. )
Afbeelding

Vaders... ( had een dagje niets te doen :) )
Afbeelding

dr uit ermee!
Afbeelding

Nieuw.. Niet van die dunne rommel..
Afbeelding

Afbeelding

Alles in de Fertan/noverox, en het andere balkje er ook al in gelast..
Afbeelding

Zo.. Begonnen met platen uitslijpen...

Afbeelding

Accubak en andere kant helemaal weggehaald!

Afbeelding

Aan de voorkan in de kokers verstevigingsstukken ingelast.

Afbeelding

Lekker lassen ..

Afbeelding

Rotte achteras gevonden welke nog eerst weer gemaakt moest worden voordat ik bezig kon met de verwarming etc...

Afbeelding

Rvs buis in de binnenkant gelast.

Afbeelding

Eindelijk normale ondergrond :)

Afbeelding

Dan ook mooi werk.. De verwarmingsbuis is nu ook een deel van het chassis geworden..

Afbeelding

Chassiswerk van vandaag..

Afbeelding

Chassiswerk van vandaag.. 2 ;)

Afbeelding

Deze dingen zijn ook naar de klote...

Afbeelding

Heb de RVS profielen gisteravond klaargemaakt om erin te zetten.
Ook het nodige staal vast voorbewerkt met NOVEROX om roest in de toekomst voor te zijn.


Gaten erin voor de schakelbuis.. Klote boren dat RVS..
Afbeelding

Klaar om erin gezet te worden..
Afbeelding

Staal in de noverox
Afbeelding

En hopla er in met die profielen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zitten er bijna helemaal in, alleen de kanten moeten nog afgelast worden.
Voordat ik dat doe wil ik eerst even kijken hoe breed ik uitkom..

De volgende stap die ik ga maken is denk ik de bus opkrikken en dan wielen/assen etc demonteren om zo beter de wielbakken roestvrij te kunnen maken.
Ook wil ik dan eens kijken wat de mogelijkheden van verlagen zijn.. ( HELP !! ) Heb een hekel om werk 2x te moeten doen omdat ik iets over het hoofd gezien hab namelijk :wink:

Ik heb toch nog even gekeken naar de wielbakken voor... Wanneer je extreem laag gaat ( hoeveel is dat? ) is het dan voldoende om enkel dat deel te verhogen welke aan de binnenkant van de cabine zit? Dat wil ik namelijk nog wel doen.. Omdat je dan niet hoger komt te zitten namelijk..

Sommige dingen gingen net ff moeilijker dan ik dacht..
Gasbranders... mokers.... onbenullige sleutels etc etc...
( volgens mij wat de hele handel in de 42jaar nog nooit los geweest...)

De wielen eraf..
Afbeelding

ging wat moeizaam.. :roll:
Afbeelding

na 3 kwartier trappen op de achterkant van het wiel...
Afbeelding

plaatje eraf..
Afbeelding

lagertje ff controleren... buitenste ring bleef gewoon zitten.. #-o das normaal?
Afbeelding

Afbeelding

Hetvoorwiel..
Afbeelding

ook daar bleef de buitenste ring zitten... :roll:
Afbeelding

wiel dr af..
Afbeelding

plaat dr af..
Afbeelding

Afbeelding

dit kwam ik ook nog tegen..
Afbeelding

Deze as zat niet ech in het midden... bij de andere kant kwam ie er zelfs iets uit..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door leonoudewesselink op 02 aug 2012 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1764339
Toen wilde ik de as er ook nog ff oneruit hebben... Eerst goed kijken wat er allemaal los gesleutleld moest worden...
Afbeelding

Hoppa!!!
Afbeelding

Afbeelding



Toen ook nog even na het rommel maken mijn vloertje na de noverox in de primer gezet..
Afbeelding


Ben nu aan het kijken wat er allemaal moet gebeuren om de bus omlaag te krijgen... Wil best laag gaan denk ik, maar ga niet met een smalle vooras rijden ( vind ik niet zo mooi.. ) Waar ik aan zit te denken zijn andere spindels, omdat je dan niet je kogels verprutst.. Misschien nog iets lager door rasterplaatjes?? Maar hier denk ik nog over na..
Ik heb namelijk geen idee hoe laag je kunt gaan zonder dat het gaat aanlopen??? ( HELP )
De achterkant kun je "zo" verstellen door die platen te draaien, maar hoeveel cm is b.v 1 tandje lager???
Welke bandenmaat moet er op een 14inch T2a velgje? Mooi plat? Breed? etc etc...

Dat zijn allemaal dingen waar ik over nadenk..

Vanavond bezig met schoonkrabben van wielbakken etc..

Maar zoek nu alleen nog ff info over hoeveel cm je aan de achterkant naar beneden gaat per tandje verstellen... En wat is het makkelijkst achter?

De voorkant snap ik wel... Je kan hier spindels opzetten als je je kogels niet wil belasten. Je kan ook kiezen voor rasterplaatjes ( hier komen je kogels wel onder een ander hoek te staan, en hebben deze meer te voorduren... Waar zijn deze spindels het goedkoopst? Kieft en klok is me gewoon veel te duur... 650 euro of zo.. Slammed panel of zoiets verkocht ze voor 450 euro

Ik heb vandaag ook nog ff wat gedaan overigens..

Ben bezig geweest met de rechter wielbak.... %$#@#$%^& wat een T....g-werk zeg! :lol:

Ben echt uren bezig geweest om het netjes kaal te krijgen...
Klein gaatje tegengekomen, maar dat komt goed..

Kaal getolt / geschuurd / geslepen...
Afbeelding

En in de noverox ermee!
Afbeelding

1 wielbakje verder na een complete dag martelen... maargoed.
Wel een goed gevoel dat je nu zeker weet dat er geen rommel meer onder zit!

Ik ga met rasterplaatjes rijden en spindels in combinatie met air shocks. Omdat ik dus wel lager wil..

Waar ik de spindels vandaan haal weet ik nog niet ( zit enorm prijsverschil in en misschien ook wel kwaliteit... ) Heb vandaag verschillende bedrijfjes aan de telefoon gehad welke het allemaal weer beter dachten te weten zeg maar... De een vondt RED 9 een gevaarlijk systeem en had ook foto's op het net gezien die je liever niet wou zien als je met RED 9 zou rijden enz enz bla bla bla... Ik geloof daar persoonlijk niets van, en denk dat RED 9 een prima setup is welke echt wel heel blijft ( anders zou ik er niet zo lang over nadenken.. ), maar denk toch niet dat het laag genoeg voor me is...
Dan had je nog de verschillende spindels.. Man man... wat een elende is dat ook ( ja ook de prijs... ). Verschillende merken, eigenbouw etc etc... De een verlaagd weer meer dan de ander enz enz.. Hier ben ik dus nog niet uit..
De achterkant zat ook veel verschil... Wel verstelbaar, niet verstelbaar horse shoes, vaste inch maat naar beneden etc etc..

Dan heb ik vandaag nog iemand aan de telefoon gehad welke mij de meeste nuttige info gegeven heeft van die dag Ruud ( van die lage groene bus die ik als voorbeeldfoto had ) belde me vandaag precies op t goeie moment Ik was net aan het bellen voor verlagingsspulletjes vandaar.. Hij heeft me echt precies uitgelegd waar op te letten als je het zo wou doen als zijn bus. Dit gaat dus ook gebeuren

Ik ga dus mijn eigen as gebruiken, en deze zelf versmallen en verstelbaar maken.
Keuze spindels volgt nog.
Rondom airshocks ( verstelbaar dus in hoogte d.m.v luchtdruk/compressor in de auto )
Achter zowel binnen als buitentanden verzetten.
Eventueel iets weghalen in chassis.
#1764342
Heb overigens al echt veel gedaan, maar alleen maar werk wat je bijna niet ziet, en een ander waarschijnlijk niet eens gedaan had.. Ja ik ben met sommige dingen nogal precies..

Donderdag een dagje vrij, dus gaat dan veel gebeuren!
De bedoeling is dat donderdag een dagje lassen gaat worden..
Hoop ver te komen dan! Vrijdag gaan er zeker foto's gepost worden van de werkzaakheden van donderdag!

Spindels zijn onderweg overigens! Ik kies wel voor de dropped spindels zoals iedereen ze kent. Ik heb deze gekocht bij transporthaus. Hier kosten dezelfde spindels als kieft en klok geen 700 euro, maar 550 Dusss Ik heb de originele spindels overigens nog wel gewoon gehouden. Misschien komen deze nog ooit van pas..

Ik zoek nog een leuk adresje dat me kan helpen aan een setje airshocks voor een NORMALE prijs. Waar op te letten overigens? Wat moet de lengte zijn van een schokbreker als je je t2 laag hebt liggen? ( gemeten van bevestigingspunt tot bevesttigingspunt.. )

Ik moet ook wel opschieten.. ik wil namelijk naar BUDEL 2011

Ik trek morgen de gympies aan! ( dagje vrij!! )
Zal me toch eens ff een beetje vordering maken!
Nee echt... Ben van plan morgen echt veel te doen!

Heb nog veel laswerk aan de voorkant, veel kleine stukkies.. ( de hele morgen nog wel bezig daar denk ik )

Dan aan de achterkant:

Chassis achter aanpassen voor aandrijfassen,
Chassis achter aanpassen voor draagarmen,
Bumbstop achter veranderen,
De hoeken erin,
Accubak,
Andere kant accubak,
Plaatjes voor het achterwiel,
Plaatjes achter het achterwiel,
Kabelboomgoot erin ( rvs ),
Alle andere doorvoordingen voor handrem, koppeling etc....6 stuks.... ( weet ik veel hoe deze heten.. ) erdoor..ook rvs..

Als ik dan nog tijd over heb nog bezig met de kriksteunen...
#1764344
Hierbij de foto's van het martelen:

Eerst begonnen met stralen begine deze week al..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kan hier goed zien wat verrot is.. :roll: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen eindelijk de stukkies ( en platen ) erin!

Ze zitten nog niet helemaal 100%vast, maar dat van de week...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan kun je hier goed zien dat ik ruimte heb gemaakt voor de aandrijfassen en draagarmen achter... Was wel ff meten, maar is goed gekomen..

Afbeelding

Afbeelding

O ja... het kontje van de bus lang niet meer gezien.... :lol:

Afbeelding

Ik weet alleen niet hoe hij er aan de onderkant uit hoort te zien.. :? Dit was namelijk helmaal weg.. Hoe de bevestiging van de achterbumper zitten etc etc...

Heeft ook iemand daar foto's van? Hoe de plaat aan hoort te sluiten enz...


Toen de RVS buisjes erin :wink:

Ik heb gekozen voor 10mm buitenwerks ( x 1mm ), en dit moest ook geen halve mm dunner zijn i.v.m de handremkabels merkte ik... Deze konden er net door :)

Afbeelding

Achter mooi al op maat...

Afbeelding

Voor ook.. Was even zoeken hoe het allemaal hoort te zitten maargoed...

Afbeelding

Toen alles in de noverox ( alweer... je kan het maar beter 1 x te vaak doen ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dusss....


Volgende week weer ff verder met het laswerk onder de schuifdeur etc....

Ook de vooras moet nog helemaal gefixt worden...

Veel te doen!!!
#1764346
Vandaag overigens nog ff met de vooras bezig geweest :)

Verstelbaar met de rasterplaatjes, gaten etc dicht, verstevigd, verschillende delen weggeslepen etc etc...

Veel werk..

Hieronder een aantal foto's van het asje dat nu net bij me in de schuur hangt te lekken in de noverox..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook even een paar foto's van het werk van vandaag....

Eindelijk de spindels binnen!
Afbeelding

De vooras er onder!
Afbeelding

De veren iets rond gemaakt om ze er makkelijk in te krijgen..
Afbeelding

De spindels er op!
Afbeelding

Hoppa! De schokbrekers er op!
Even goed uitgekeken hoe ze uitkwamen ( recht er boven )
Afbeelding

In de grongverf!
Afbeelding

Toen zwart, en de nieuwe lagers erin !
Afbeelding

Afbeelding

Remmerij er op! Alles mooi nieuw!
Mooi sleutelen dat nieuwe spul :)

Afbeelding

En dr op!
Afbeelding

Groetjes...

En o ja....

Bijna vergeten!

Ik heb een uniek wieltje op de kop weten te tikken :D
Ik wist eerst niet eens van het bestaan ervan. Ruud vertelde me er over, en toen bij toeval rtegengekomen... Ik heb nu dus een setje 16inch x 4J dicht staal van b.v de bandoor gekocht. Wel nog erg duur... maargoed..

Ik heb nu 9x 14inch T2a stalen wielen thuis liggen.. 6x 15inch dichte stalen velgjes... en dus 4x de 16inch bandoor velgen!!!!

De set gaat nog mooi pas gemaakt worden natuurlijk :wink:

Hier vast een paar plaatjes..
Zoals je ziet kan je er alle kanten nog mee op! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes!!!!!!

nog even weer een update..

Vorige week ook nog even bezig geweest..

- auto verlaagd achter

- nieuwe lagers, keringen etc

- nieuwe remmen achter

- draagarmbussen

- etc etc..
#1764348
Begonnen met demontage, ff goed nadenken voordat je de boel los sleutelt..
Niet alles ging even makkelijk... zat dik 40 jaar compleet vast waarschijnlijk..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lagers achter ginen ook niet allemaal even makkelijk... buitenste lagerbussen die blijven zitten etc etc..
Maar nu weer mooi in het nieuwe vet :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De remmerij achter vergeten foto's te maken van de stappen, maar spreekt voor zich neem ik aan..
Alleen de veertjes waren echt niet mooi op maat... Daar moest ik het 1 en ander voor aanpassen..
Daar ging best veel tijd in zitten..

Afbeelding

Daarna de trommels er op etc..

Heel benieuwd hoe laag hij uit kwam.. Was echt ff meten..
Kan voor nog een stuk lager als het moet..
Achter ben ik nu 3 tanden gezakt, eerst even kijken hoe dit uitkomt.
4 tanden zakken kan net niet i.v.m schokbrekers. Dan zou ik een kortere versie moeten nemen of zoiets dergelijks..
Maar 3 tanden lijkt nu goed. Er zit ook nog niets in, dus gaat nog wel verder zakken neem ik aan :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb mn lasapparaat ook weer terug, dus kan ook weer ant lassen..
Bodem etc moet er nog allemaal netjes in. Dit gaat morgen en overmorgen gebeuren!

Heb al weer veel kunnen doen de afgelopen tijd..

Ben met alles en nog wat bezig… Dit komt mede omdat ik veel moet wachten op onderdelen etc..

Ook alvast begonnen met strakzetten van de bus. Dit is wel klotewerk, maar gaat redelijk. Er zal echt wel een vloepje of wat in zitten, maar dat is dan maar zo..

Hier mn pa in actie

Afbeelding

Iets bijwerken..

Afbeelding

En in de primer

Afbeelding

Dan de airshocks.. 8)

Deze waren al eens voorbij gekomen in mijn topic, maar nu dan ff het onderzetten van ;)

Afbeelding

Afbeelding

Maar hoe deze aan te sturen...

Heb hiervoor een supermooie compressor van jun-air.
Dit is er eentje op 230V maar heb hiervoor een hele mooie omvormer van VICTRON voor gekocht. 24v 600watt.

De compressor

Afbeelding

Met tankje

Afbeelding

Mooi RVS plaatje gemaakt voor onder het stuur..

Afbeelding

Afbeelding

De delen die er op moeten komen..


Afbeelding

Afbeelding

Het geheel..

Afbeelding

Toevoer, ventiel, aansluiting luchtslang, meter, 2x uit.

Afbeelding

Mooie beugeltjes gemaakt en gepoedercoat

Afbeelding

Afbeelding

Verloopjes.. 3-6

Afbeelding

Hier moet ie dan komen..

Afbeelding

Hoppa! Op zn plek.
Moeten natuurlijk nog wel een aantal aanpassingen komen wat betreft aansluiten van 220v en luchtslang welke nog korter moet etc… maar het werkt!
Dr is echt 1 cm ruimte links/rechts/boven/onder…

Afbeelding

Afbeelding

Kan het perfect regelen voor in de bus. Voor en achter apart te regelen. 0-8 Bar.
#1764349
De wielen..

Eerst lang lopen kijken naar 14 inch, en dan met een plat bandje of zoiets.. Na hier lang naar gekeken te hebben vond ik dit te klein worden in de wielkast… Toen zag ik bij Ruud een 15inch wieltje.. Dat leek mij ook wel wat! Gezocht naar 15inch dichte keverwielen van een oud type en gevonden!! 6 stuks! Nog een paar keer heen en weer gebeld met Ruud…hij gaf mij vervolgens de tip om 16inch wielen te gaan zoeken van een bandoor of bril.. Maar omdat deze er heel weinig zijn was dit eigelijk onmogelijk.. Maar… toch gevonden!

16inch 3J bril kever wielen.. steek 5x205

Omdat deze wielen 3J breedt zijn is het gewoon onmogelijk om hier een bandje op te drukken welke ook nog plat is..

Afbeelding

Maar eens gepast destijds..

Afbeelding

Afbeelding

Nu denken vast een aantal mensen.... zonde dat je deze wielen verbreedt...
Das dan jammer.. ik kreeg er echt geen normale band bij...
De buitenkant van zon 16inch wiel is gewoon supermooi plat, en vondt het jammer om het wiel aan de buitenkant te verbreden.. Dan maar aan de binnenkant :) Ik heb er 2inch bij tussen zitten nui, dus is nu 5J breed.
Nu kom ik nog mooi weg met mijn stuuruitslag.. Loopt waarschijnlijk niet aan...

Afbeelding

Afbeelding

"Even" het 165 40 16 bandje passen.... GVD wat een werk man!!!

Afbeelding

Dr weer af en stralen die handel! Ging niet echt snel die oude lak :(

Afbeelding

Toen via een maat van me bij herm op de zaak even gepoedercoat..

Mooi 9010 wit !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De randjes moest ik wel bijwerken omdat hiet de coating moeilijk kwam..
( randje in het wiel. )

Even drogen voordat ik de bandjes er op kon zetten..

Afbeelding

Hiermee ging het net allemaal even niet.. Zat geen 2de rol op het app waar ik de band ermee op kreeg..

Afbeelding

En na heel veel martelen hieronder het resultaat van het bandje op een mooi wit wieltje..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier kunnen ze mooi even rusten tussen alle andere motoronderdelen in de huiskamer.. :) Beste zooi!

Afbeelding

Vervolgens de nieuwe klipjes er op monteren.. Ik heb geen klinkgeval, dus doe ik het met RVS M5 verzonken met borg :)

Afbeelding

De klipjes..

Afbeelding

En klaar..

Afbeelding

Ff passen.. mn pa trekt even een raar gezicht..

Afbeelding

Ben benieuwd hoe ze onder de bus uitkomen als hij op de grond staat….
#1764350
De laatste tijd erg druk geweest met van alles en nog wat… De laatste delen strak maken van de bus etc etc… Kabels leggen enz enz.. Veel dingen die je niet ziet..

Strak dakkie..

Afbeelding

Afbeelding

Plaatjes er netjes opnieuw in..

Afbeelding
Afbeelding

Dan hier nog een paar voor de liefhebbers voor de geforceerde koeling ;)
Je kan hier zien dat er voldoende lucht langs kan.

Afbeelding
Afbeelding
En van de andere kant ( waar geen compressor zit. Kun je ook goed zien waar de lucht langs gaat. Dus niet waar jullie allen denken ;)
Afbeelding

De RVS tank is ook klaar ondertussen..
En zit er nu ook al in

Afbeelding
#1764353
Wat ik tussendoor ook nog heb gedaan is het motorblok…..

Blokje heeft het motornummer B0205869

Dit motornummer staat ook in de "Kraftfahrzeugbrief" welke bij de bus zit.
Dit is dus nog de originele motor.

Op de papieren staat:

leistung ( ps bei U/min) 47 bei 4000
Hubraum 1570 cm3


De motor heeft dus 42 jaar in deze bus gezeten.

De laatste 10 jaar niets gedaan en stilgestaan. Dat kon ik goed zien aan de staat van het blok.
Wat te verwachten is zijn dus harde keringen etc etc..

Het motortje kon ik overigens nog wel gewoon met de hand draaien!
Zat ook nog redelijke "verse" olie op

Nadat de motor na de eerste dag na aankoop van de bus dit plekje had gekregen mag hij hier eindelijk weg...
Afbeelding

In het zonlicht.. Vaders maakt er al een ritje mee..
Afbeelding

Toen voor de eerste keer de wasbox in..
Afbeelding

Wat een enorme bagger kwam daar af zeg!
Afbeelding

Toen maar eens uit elkaar..

Afbeelding

Afbeelding

oud type drukgroep etc...

Afbeelding

Afbeelding

onderdeeltjes rustig demonteren..

Afbeelding

Mn vader met een bakkie koffie... ff uitrusten..

Afbeelding

Afbeelding

Even zoeken hoe dit er precies af moets..volgorde..

Afbeelding

Afbeelding

poelie er af..

Afbeelding

kop er af

Afbeelding

cilinders er af

Afbeelding

vliegwiel dr af..

Afbeelding

Afbeelding

zuigertjes er uit..

Afbeelding

"filter" er af/uit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan op het bokkie..

Afbeelding

oliepomp er uit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de benzinepompsteun er uit proberen te tikken.... maar ging stuk..

Afbeelding

dan het blokkie voorzichtig iets van elkaar af..

Afbeelding

en uit elkaar..

Afbeelding

andere kant..

Afbeelding

moet dus lijnboren.... :evil:

Afbeelding

komt ook een nieuwe nokkenas in... kleine kantjes er aan..

Afbeelding

ook de volgers moeten vervangen worden..

Afbeelding

lekker hakken :roll:

Afbeelding

krukas demonteren van onderdelen...

Afbeelding

Afbeelding

alles even netjes in de bakjes ermee..

Afbeelding

Afbeelding

Het blok gelijngeboord

Afbeelding

Afbeelding

Heb mn huiskamer maar even omgetoverd als werkplaats nummer 3….
Daar liggen nu een aantal nieuwe delen voor het blok. Nog niet alles was gelijk binnen, dus moest ff wachten…

Afbeelding

Motorsteuntje ook maar ff verhuist.. Blokkie erop nadat ik deze eerst 42x schoongemaakt had..

Afbeelding

De draadeinden er weer opnieuw in na het lijnboren.
Afbeelding

Nokkenasje met iets meer koppel.

Afbeelding

Voor de axiale speling van het lagertje..

Afbeelding

Lagers er op..

Afbeelding

De drijfstangen er op… even goed kijken naar nummers en bovenkant..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lager in het midden, en op de achtergrond zie je de nokvolgers mooi in t rode vet voor de eerste run.. I.v.m de nieuwe nokkenas etc..

Afbeelding

Ff belangrijk puntje..

Afbeelding

Asje van de ontsteking er weer goed in..

Afbeelding

Afbeelding

Brandstofpomp er vast weer op.

Afbeelding

Dan de krukas er weer in.

Afbeelding

En de helften weer aan elkaar.

Afbeelding

Nieuwe cinlinders en zuigers monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan de cilinderkop er op!

Afbeelding

Afbeelding

Oliefilter

Afbeelding

Wel netjes ertussen ( strak )

Afbeelding

Dan al mijn mooie nieuwe gestraalde en gecoate delen er op!!
Donders veel werk mee gehad!

Afbeelding

Extra sterke bobine voor mn elektronische ontsteking… :)

Afbeelding

Was ook helemaal vertarreld

Afbeelding

Kachelpotjes etc…

Afbeelding

Afbeelding

Deze ff op constante koeling gezet voor de eerste meters..

Afbeelding

Mn veel te dure oliepomp welke 3 x verkeerd was geleverd !

Afbeelding

Afbeelding

Ontsteking etc er ook allemaal bij in!

Afbeelding

Ook de dikke sensor voor de VDO meter ( druk ) is hier goed te zien .

Afbeelding

Koppeling compleet, gezet met een pries-as uit een andere bak.

Afbeelding

En hoppaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dr in met dat ding!!

Afbeelding


Nog even van het bussie van de voorkant…in de grondverf…

Afbeelding




En dan……….

Een filmpie van de eertse run!!!!!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=fkgngF7K10M

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fkgngF7K10M[/youtube]
#1764355
Bij deze..

Nou….Nu dan eindelijk!!! de foto’s !!!!!! ….. foto’s van het busje tijdens en vlak na de RDW keuring! ( 2 dagen erna ;) )

Eerst nog even een paar valk na het in kleur zetten etc…..
Ook even een paar van nieuwe lampen, rubbers etc etc…
Alles nieuw!!!! Oi oio i… wat een knaken kost dat spul zeg!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker laag ;)…en nieuw…. Asjes motor potten alles!

Afbeelding

Nog even een keer een run om een oliewissel te kunnen doen voor dat ik naar de RDW ga ;)

Afbeelding

Dan…..s’morgens al vroeg op pad.. was er mooi op tijd om al het andere volk voor te zijn…
De weg was nog opgebroken die week er voor, dus was al even wezen kijken de dag er voor of ik er al weer langs kon met mn lage busje ;) Ik woon er immers om de hoek…
De bus op 8 Bar gezet, doppen er af voor de keuring etc etc….

Afbeelding

Toen de hal in… Als eerste.. ging echt net kwa hoogte!
Dr zit zon opstaande kant aan die put waar het allemaal net langs ging..

Afbeelding

Zonder opmerking door de RDW keuring en de 2 jarige apk ;)
Die keurmeester vond dat ik alles meer dan keurig gemaakt had, en had niets kunnen vinden ook al wilde hij iets afzeiken…

Olie is inmiddels al 4 x gewisseld.. Klepjes 2x iets bijstellen..

1e x olie na 20min draaien, en kleppen iets bijstellen.
2e x olie bij km stand 20
3e x olie bij km stand 50
4e x olie bij km stand 200, en kleppen iets bijstellen, poelie/snaar iets strakker…

Gelijk de luxe plaatjes er op en een voorzichtig rondje rijden dan maar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu onbenullig druk met de binnenkant van de bus…

Gr
Leon

nog even een paar van vorige week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zie je mn telefoon liggen tegen de motorsteun in t midden...

Afbeelding

Voorasje... en achter kun je zien dat het carterplugje ( en draad er naar toe ) bijna op de straat ligt...

Afbeelding

Heel mooi maar....

De wielen zijn er inmiddels af! Ik sta echt te laag voor hier. Met alles wat ik er in ga pakken ( en voor vakanties ) is hij echt te laag. ( wielen ook te plat )
Reed bij me de straat binnen en kwam al met de vooras op de straat :? GVD...
Banden heb ik er af gedrukt en gaan in de verkoop na 200km te hebben gereden :? :roll: Heb ook nog een setje 16inch bril wielen liggen welke ik nog even bewaar... Heb andere banden 175 60 16 gekocht en gaan er volgende week op.

De 165 40 16 bandjes gaan in de verkoop. Evenals de brilkever wielen standaard. Dus de 16inch 3J wielen. Heb er ook nog een extra reservewiel bij. Dacht eerst van een bandoor, maar komt van een bril kever.

Zal denk ik iets minder goed staan, maar als ik hem ook nog wil gebruiken dan maar ietsjes hoger.. :wink:

Foto's volgen..


gr
leon
#1764476
Heb alles zitten lezen en bekijken, maar jij hebt het grondig en netjes aangepakt. Zowel het chassis als de motor. Deze bus gaat nog vele jaren plezier aan jou geven! Hij ziet er ook donders lekker uit zeg.. Super!

Alles in 1 keer proberen te wissen? Probeer het e[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieksga[…]

waarde bepaling

Goedemiddag, Ik vroeg mij af hoe iedereen de waard[…]

navigatie MIB2

Er komt geen nieuwe meer uit. Die voor de High i[…]

Rijbereik wordt berekend aan de hand van het verbr[…]

T roc meer geluid willen horen

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Stage 1 […]

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Ik was b[…]

Hoi Allemaal, Ik heb een t roc uit 2018 waar waar[…]