VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Urbex
#1712445
Vandaag was ik in de Ardennen (heuvelachtig landschap, stijgen en dalen) en op een gegeven moment merkte ik dat mijn vermogen/trekkracht weg is... :(

Op een stijgende snelweg reed ik 120 en hij zakte gewoon terug naar 100 en ook al gaf ik plankgas of schakelde ik terug, er gebeurde niets meer. Niet vooruit te branden... Terwijl dit normaliter niet het geval was. Net alsof de turbo uitgevallen is of de "waste-gate" (als ik dat laatste goed onthouden heb ;) ).

Ook bij het optrekken treedt het probleem op: nauwelijks trekkracht. En ook het starten van de motor gaat moeizaam: start niet in één keer, maar ik moet even doorstarten. Net alsof accu leeg is, terwijl deze begin dit jaar vervangen is.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat het mij ongeveer gaat kosten om het te laten herstellen?

Bora 1.9 TDI (pompverstuiver)
178000 km

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
door golf1gtd
#1712475
duidelijk nood loop, even contact uit zetten en dan weer aan zodat de ecu zich reset.
starten kan de opvoerpomp zijn ( dat deze een der dagen er mee op houd) te weinig druk geeft/ zodat je steeds de leidingen weer vol moet pompen.

probeer eerst het contact uit en dan weer strarten, of accu de + los trekken.
als het dan weer tijdelijk over is, vaak een vervuiling van je turbo, dus het vnt reingen kan je zelfdoen als je kan sleutelen. dealer wil graag een nieuwe turbo aansmeren terwijl dat 9 van de 10 x niet nodig is.

loopt i ook onregelmatig? zo ja dan is het de kabelboom in je cilkop. wil vaak stuk gaan.
mocht je in de buurt van Marrum wonen maak dan eens afpraak bij van vught tunning.
veel ervaring met het oplossen van storingen die zelfs dealer gek makten. :tu:

Gr. B
door Urbex
#1712544
Bedankt voor de reacties! :tu:

Uitzetten en weer starten helpt niet. Accu los zal ik morgen proberen. Verder loopt de motor mooi regelmatig, verder geen afwijkende zaken, behalve dat ik geen vermogen heb.

Dat moeilijker starten is gelijktijdig gekomen met het verlies van vermogen. Is dat toeval of gerelateerd aan het probleem van het vermogensverlies?

Enig idee wat een opvoerpomp kost en de montage ervan? :?
Gebruikersavatar
door golf1gtd
#1712598
starten nog slecht?... opvoerpomp bij dealer 250 ong... bij de sloop 50... maar voor dat je dat gaat doen ff de druk meten van de tadempomp. die zit rechts op je cilkop... wel ff plastic troep er af halen.

moest rond de 10 bar zitten als ik het nog kan verheugen. :ZZZ:
deze kan ook stuk gaan.

opvoerpomp checken , slang van aanvoer op de brandstoffilter afhalen en in een tank plaatsen.
contact om zetten, als goed is pomp hij dan ongeveer 2 a 3 l per min. 0,5 bar.

denk zelf aan de opvoerpomp/tandempomp... de opvoerpomp pompt 0,5 bar naar de tandempomp en die maakt er 10 bar voor het de kop met de verstuiver in gaat. dus geen druk. diesel slecht vermogen waneer je het gas intrapt.. ecu ziet vreemde inspuitwaarden en gaat in noodloop.

geen gesis... lekkende ic slangen? veel roken?.. blauwe walm?

en uitlezen kan geen kwaad. kan zo veel zijn.. :SCRATCH:
zo als ik zei mocht je er niet uitkomen even afspraak maken bij vvt-motersport.nl
Gebruikersavatar
door VarianTD
#1714042
Pondjaby schreef:uitlezen ;)
ik denk luchtmassameter ofzo
Denk ik ook :tu:
Motor draait nu in noodloop.
Even uit laten lezen en het is bekend!
Gebruikersavatar
door Antera
#1714601
Duidelijk noodloop. resetten heeft weinig tot geen zin. Ook in noodloopt lkoopt de auto netjes stationair maar beperkt de mogelijkheden van de motor om schade te voorkomen. Uitlezen zoals eerder aangemerkt te adviseren


[img][http://img707.imageshack.us/img707/7503 ... wering.png[/img]
Gebruikersavatar
door crazyturk61
#1714633
hoorde je de auto ook meer lucht blazen..?? in de auto..?

want ik dat ook, dat ik vermogen verlies had en dat hij niet gewoon niet vooruit kwam als k volgas gaf.,..bleek er een heel klein scheurtje te zitten in mijn turboslang.,,nadat ik deze vervangen had..was het probleem alweer opgelost.,,
door Urbex
#1714767
Bedankt voor alle reacties en het meedenken! :tu:

Ik ben geen techneut, maar er is een regelklep en/of het regelklephuis vervangen á € 254,- ex. (misschien dat jullie mij er iets meer over kunnen en willen vertellen!) en rijdt nu weer zoals het hoort! ;)
Gebruikersavatar
door golf1gtd
#1715191
ow ja kan ook dat je EGR klep blijft hangen dan heb je dit ook.. EGR klep bijft hangen omdat smurie aankoekt op de klep zodat i niet dicht kan. wil de turbo druk maken dan blaast hij het gedeeltelijk de uitlaat weer in.
ellende dingen plaatje er tussen of software matig dicht zetten.

Gr. B
Gebruikersavatar
door Christian280
#1716362
N75 kon ook altijd nog,
N75 is ook wel magnetische turbodruksensor

als deze kadoek is valt je turbo ook weg, en heb je ineens een sdi :?

heb dit probleem gehad, vervangen door een N75 orgineel voor mijn auto.
later weer vervangen om te experimenteren door een N75 van een Passat TDI 150PK

Gek resultaat, auto liep stukken mooier, en voelde sneller aan met acceleratie
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]