VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Scirocco, Corrado, EOS & Beetle
Hallo allemaal, Hierbij stel ik de nieuwe auto van de vrouw voor:

Onlangs hebben we de VW Lupo van mijn vriendin ingeruild voor een New Beetle 2.0 uit 2001.
Heerlijke wagen om in te rijden, en de vrouw is helemaal gelukkig!

foto's zeggen meer dan....

Afbeelding
Afbeelding

De auto is nog in supernette staat, wél een klein beetje steenslag en de logo's bladeren wat af.
Ik heb totaal geen ervaring met dit soort auto's maar hoorde wat verhalen over olieverbruik en bij controle bleek de pijlstok droog te zijn. Ik had nog wat olie van m'n golfje staan(Kroon 10W40) en heb er snel wat bij gedaan. Ook omdat hij tóch voor een grote beurt moet en het binnenkort allemaal vervangen gaat worden. Nu is alleen mijn vraag; wát voor olie hoort erin? Volgens het boekje kan de 10W40 olie wel, maar volgens een garagebedrijf moet er peperdure longlife olie in (á 80,-...)

Wat moeten we nu aanhouden?

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door quers op 07 apr 2011 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
door Klamath
als in het boekje staat 10W40, dan mag dit er gewoon in.

Is het een 115pk motor? (2l 8v? ) dan heeft m'n tante dezelfde motor in haar golf 4 cabrio zitten, en m'n zusje vrijwel hetzelfde blokje in haar Golf 3 Cabrio. die lopen beide prima op 10W40. ( wat zo'n 200 euro voor een 60l vat kost. )
Sinds enige tijd geeft de beetle een motorstoring aan, maar er is niets van te merken. Motort loopt prima.

Auto uitgelezen en wat blijkt?

Ik citeer:

16795 P0411 035

Secundaire-luchtsysteem
Doorstroom gebrekkig
statisch

Dit zou een pompje moeten zijn die zorgt voor verse, koude lucht in de opwarmfase van de motor. Kan vuil zijn, stroomstoring hebben etc.

Gisteravond met dit euvel aan de slag gegaan.

De luchtpomp al snel gevonden en gedemonteerd.
Voor zover we konden zien viel er weinig te ontdekken. Wél waren er twee draadjes waarvan de mantel wat beschadigd was. Dit hebben we opnieuw geisoleerd. Verder alle contactpunten nagekeken en met contactspray ingespoten. daarna het pompje extern getest en deze blijkt gewoon te werken. klinkt nét als een stofzuiger!

Verder alle luchtslangen gecontroleerd maar ook hier niets aan te zien.

Vervolgens alles weer gemonteerd, computer gereset en nu bleef het storingslampje uit!
Helemaal blij naar huis gereden. Maar ik moest 's avonds nog even weer weg dus dacht ik: "even kijken hoe het met de Beetle gaat"...En ja hoor, starten stukje rijden...hup, daar vloog het lampje weer aan....zucht!

Hoe kan dit? Heeft één van jullie hier ervaring mee?
Vandaag gaan we even weer informeren bij de dealer wat het kan zijn, maar misschien heeft één van jullie ook een oplossing?

Alvast bedankt!
Ik denk dat je met de het luchtpompje de stappenmotor / STK ( Stationair Toerental Regelklep ) , vaak is deze vervuild wat voor storingen kan zorgen. Als ik jou was zou ik hem nogmaals losmaken, inspuiten met remmenreiniger. Handen op de uiteinden houden en flink schudden, dan leeg laten lopen en dat blijven doen tot er geen troep meer uit komt. Heb je dit gedaan, dan spuit je er teflon in en monteer je hem weer. En dan kijken of het lampje uit blijft.

Is dit het niet, dan moet het haast wel een vacuumslang zijn. Wat ook geen kwaad kan is een keer een injectiereiniger halen bij een automat of andere automaterialen zaak. Dit op een redelijke lege tank bij de brandstof doen en dan zo ver mogelijk rijden en opnieuw tanken. Zo reiniger reinigt de injectoren en leidingen en dergelijke en wil ook nog weleens helpen.

Succes met de auto, mooie wagen is het ! :tu:
Vw golf 3 climatronic

Goedendag, Ik heb een golf 3 uit 1996 rolling sto[…]

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]