VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Stel hier jezelf en je Skoda aan de andere leden voor
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1672976
Tja, Zoals iedereen wel weer is het dan zover gekomen na 13 jaar dat de Golf 2 GTI 16V in onderdeeltjes verspreid is geraakt in nederland en nieuwe eigenaren hebben gekregen. Ook de carroserie is naar een nieuwe eigenaar.

Nu was het verhaal natuurlijk wat gaan we kopen en wat gaan we rijden. Na vele jaren toch wel te hebben gekeken naar een leuke auto groter dan de golf en meer vermogen hebben de keus laten vallen op een Octavia VRS model 2001-2005. Diverse auto's bekeken maar geen juiste gevonden alleen maar ellende:


Na wat zoeken kwam ik tot mijn verbazing ineens 2 zwarte RS-en tegen waarvan er een in Groningen stond en de andere in Friesland. Allebei netjes de boekjes erbij en op de foto zagen deze er ook best netjes uit.

Daarom beide maar eens een mailtje gestuurd voor nog meer info en foto's van de stoelen en het verdere interrieur.

Na wat wikken en wegen besloten om naar die in Groningen te gaan kijken aangezien volgens deze goede man de auto echt spik en span was. Geen deuken of andere vreemde dingen en van binnen ook perfect. ook netjes NAp gekregen van hem.

de andere in Friesland had geen mails gestuurd met nieuwe foto's en vond ik mede daarom een beetje vreemd.


Zaterdagmorgen dan maar om 8:00 uur in de auto onderweg naar Eelde (groningen). Met de beurs vol met geld want de auto kon indien gewenst zo mee genomen worden. Hij had hem voor het geval dat al vrijdags voorzien van een nieuwe keuring.

Na ruim 2 uurtjes aangekomen op bestemming en lekker een bak koffie gekregen en even zitten babbelen. Volgens de verkoper was er alleen nog een minpuntje en dat was het 3tje op het kenteken. Daar kon ik wel mee leven. Daarna naar de garage gelopen waar hij al netjes klaar stond met de garageplaten. Hij zette hem netjes buiten en was nog steeds vol lof over de auto.


terwijl me maatje en ik naar buiten liepen viel me in het daglicht een paar rare plekken op het dak op. Na goede inspectie bleek het weggevreten lak, vermoedelijk van vogelpoep wat niet op tijd eraf was gehaald.

Dat was iets waar ik op zich wel mee kon leven want dan ging hij gewoon naar de spuiter om het dak even over te spuiten.

Na nog eens een goed rondje te hebben gelopen viel me ook op dat het Logo en het VRS logo niet meer netjes waren maar egaal grijs van het kunstof waar het op gedrukt is. Motorkap bleek ook over gespoten te zijn want na inspectie daarvan was duidelijk zichtbaar dat er krassen in zaten die daarna niet zijn weg gewerkt maar gewoon geschuurd en gespoten. ook diverse haren in de blanke lak.

me niet te laten kennen nog maar al wel me twijfels te hebben gekregen gevraagt of ik er een proefritje mee mocht maken. Geen enkel probleem. dus zo gezegd zo gedaan. Rijden maar eens. Tijdens het rijden even de boardcomputer uitgelezen via de Clima en deze gaf alleen storingsmelding 8FA aan. Dus dat zat wel goed.

Na een stukje te hebben gereden en me opviel dat de rs pas bij 3500 rpm begon te trekken, dacht ik terug aan de info die ik al opgezocht had. +/- 2500pm zou de turbo al op gang brengen. Maar goed gestopt om de auto nog eens beter te inspecteren. helaas kwamen er nog wat punten aan het licht.

Om precies te zijn de volgende lijst waarop ik besloten heb me € 7000 in me zak te houden:

- Plekken op het dak
- Motorkap slecht gespoten
- Logo's voorzijde compleet verweerd
- Deuk in dorpel ter hoogte van het achterwiel
- knipperlicht weigerde stelselmatig naar rechts
- binnen verlichting ging wanneer het zin het aan en uit
- storingscode 4FA
- achterraamrubbers tussen klein raam en normaal raam beide zijde stukken van 10cm uit
- stuurwiel compleet afgesleten
- achterremmen in zeer slechte staat

Verder klonk de motor zeer gezond en reed hij verder ook goed, maar had ik er geen goed gevoel bij en ze zeggen dat als je er geen goed gevoel over hebt dat je het niet moet doen. Ik had toch het idee dat deze auto toch iets te veel geleden had.

helaas afgeschreven van de lijst.

foto's van de auto met kenteken ( 84-JT-NV ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En toen auto 2:

Na in eelde te hebben gekeken hebben we besloten om toch ook maar even naar friesland te rijden om de 2e Zwarte RS te gaan bekijken.


Daar aangekomen stond hij nog half bevroren buiten. Tja dat krijg je he als je niet van te voren belt. Ze kwam meteen naar me toe en hebben hem netjes binnen gezet voor me zodat hij wat kon ontdooien.

Ze hebben hem wel even met de accustarter moet aanslingeren maar dat was meteen lopen. Dat klinkt veel belovend en ook de buitenzijde zag er spik en span uit. Daar heb ik wel wat dingetjes ontdekt maar niet zo erg als bij de eerste.

Dan maar eens de kap open om het motortje te bekijken. Deze klonk wel zuiver maar hoorde wel een spanrol. Gek eigenlijk want volgens de sticker en de boeken was deze bij 112 vervangen en hij had er nu 150.000 op staan. Ik wetr wel dat het vervangen hiervan de nodige tijd maar ook de nodige centen een rol gaan spelen. Daarnaast hoorde we de actieve koolfilter volop tikken en doen. ( achteraf heb ik begrepen dat dit normaal is en geen probleem).

Verder prima, dan op naar het interrieur. Helaas de bestuurderswang was helemaal door gezakt en je voelde meteen de ijzeren beugel. Ook de zitting bleek flink ingezakt en ook de achterbank had een vlek van +/- 20cm doorsnede in de zitting.

Maar goed ook hier maar eens even mee rijden. Wat me wel meteen opviel was dat deze wel van 2500rpm voelbaar begin te trekken en dat het gevoel zeker steeds sterker werd. Dit motortje liep naar mijn idee beter dan de 1e en ook dit kon me maat beamen.

ook met deze even gestopt en eens een rondje eromheen gelopen. Wat had ik gevonden:

- Kleine deukje op de hoek van de bumper( is te overleven)
- Achter + voorremmen hadden al flinke groeven ( tijd voor vervanging)
- stoel ingezakt
- wang ingezakt
- bijgeluid motor
- Voorraam aan binnenzijde zeiknat ( druppels liepen ervanaf)

Dit allemaal in het achterhoofd even terug gereden en eens met de verkoper gepraat.

voorraam kwam door de vorst. Dit vond ik een vreemd verhaal. Het voorraam was echt zeiknat van binnen. Hij wilde daarin tegen wel de stoel en de bank weer 100% in orde laten maken en 2 nieuwe achterbanden + APK en een beurtje, maar omtrend de motor, die mij het meeste zorgen bezorgde, deed hij niks mee en ook niet met de remmen. Daarintegen was over de prijs niet veel te onderhandelen.

Ik heb gezegd er over te gaan nadenken maar het bijgeluid van de motor kon idd een spanrol zijn maar als het dat niet was wat is het dan en wat voor kosten brengt dat met zich mee.

helaas ook deze gaat aan mijn neus voorbij.

foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Al ben ik er nagenoeg wel 100% van overtuigd dat het een RS in het zwart zou moeten gaan worden. Aangezien deze kleur naar ik begreep niet zo veel blijkt voor te komen zal de zoektocht niet snel gaan. Maar we hebben geduld en hoop in de zomer toch wel de juiste gevonden te hebben.
Laatst gewijzigd door Antera op 11 mei 2014 20:37, 25 keer totaal gewijzigd.
#1672979
Vandaag de reis gemaakt Naar apeldoorn voor de Rode RS. ( 5-2-2011)

Na eerst de nodige onderzoekjes te hebben gedaan naar de herkomst en het onderhouds verleden. Hij blijkt in Groningen gekocht te zijn door een Dhr De Jaeger en deze is altijd eigenaar geweest. Onderhoud is netjes gepleegd en geen bijzonder problemen gehad alleen een deurslot wat niet goed functioneerde wat ook opgelost is. ( kwaaltje met losse soldeerpunten). er waren dus geen onregelmatigheden te vinden. ook de NAP klopte helemaal. Riem was bij 90.000 vervangen. Airco is vorig jaar nagekeken en bijgevult enz. Alles dus top.

Daar aangekomen stond hij buiten te wachten. Nu was ik nog niet overtuigd van de rode kleur maar de RS is niet gewoon rood dit is Tornado of ferrari rood ( kleur is niet goed vast te leggen op camera). Damn wat mooi. Was eigenlijk al wel verkocht. Wat zag het er allemaal goed uit. Hier en daar wat kleine steenslag maar verder niks aan te vinden. Na goed te hebben rond gekeken maar eens gevraagd of we de binnenzijde mochten bekijken. dat was natuurlijk geen probleem. Meteen even de storingen opgevraagd met de climat. Geen enkele foutcode 444 00 stond erin. Dit betekend dus geen enkele storing. Ook waren er op de originele VRS matten een speciale rubber matten set voor in de wintermaanden enz. Voor en achter maar ook een grote in de kofferbak. Alles gewoon helemaal gelikt.

Tijd voor een proefrit. Na een stuk te hebben gereden wel erachter gekomen dat de banden het wel gehad hadden. Ook ontdekte ik stoelverwarming wat ik in andere RS'en nog niet had gezien. Ook loopt er een vreemd gootje van het dak naar de spiegel???? Is dit regensensor of misschien zelfdimmende binnenspiegel??

Na de proefrit goed te hebben doorstaan en duidelijk een zeer goed en soepel motortje zonder rare dingen te hebben gereden en gevoelt was voor mij wel duidelijk. Dit moest hem worden. Nu nog eens worden over de prijs. Na zeker 1 uur te hebben zitten praten en de nodige verschillende offerte's te hebben gehad werden we het dan toch eens over de prijs en de daarbij horende zaken die hun voor hun rekening zouden nemen.

Kortom een voor mij super deal.
#1672997
Vandaag was het zover en de RS opgehaald. Wat blijkt deze auto blijkt van Dhr Pon zelf geweest te zijn al die tijd. Dit verklaarde ook waarom er met Tipex de naam in het onderhoudsboekje was verwijderd maar door deze tegen het licht aan te houden was het duidelijk zichtbaar. de Skoda dealer Ab mulder had zelf ook wat nagevraagd voor mij want hij had van mij horen zeggen dat ik de history al had uitgeplozen. Dit was dus de reden dat men bij de dealer waar deze vandaan kwam een andere eigenaar had opgegeven aan mij.


Dit verklaart dus waarom er optie op deze auto auto was zoals. Compleet voorzien van rubber matten, Stoelverwarming, regensensor, Trekhaak met weg kantelbare stekkerdoos en misschien komen er nog meer zaken aan het licht.

In ieder geval ik ben er super tevreden mee. Merk nu al dat het zo lekker soepel loopt met een 1.8T 180PK dat je al snel te hard rijd. :E

Wat minder nette foto's kan je vinden op: http://antera1974.jalbum.net/Octavia/
deze zijn door de dealer gemaakt


de mooie foto's volgen morgen wanneer ik deze heb gemaakt
#1673104
MONDY schreef:dat gootje is de elektra voor de regensensor en de dimmende binnenspiegel

binnenspiegel is niet auto dimbaar. Dus dit moet nog handmatig maar verder is het goed luxe al zeker als je je MK2tje gewent bent met stuurbekrachtiging en electr. speigels als luxe :LOL:
#1673118
Goed bezig Mark, wist al dat je deze had gekocht maar het blijft een plaatje! Erg dikke bak en als ik dat zo hoor is het geen slechte ook! Erg veel veilige en plezierige kilometers gewenst
#1673356
Drankv6 schreef:nou mark veel plezier van je rode monster en hij is echt rood of niet heb niet overdreven
was ook gelijk verlieft toen ik hem zag staan tijdens de voor inspectie
gewoon alles klopte aan de auto geweldig
:tu:

veel veilige km toe gewenst uut apendoorn proost :thanx:

Ja hij is echt superrood, helrood of hoe je het ook wilt noemen. Geen normale standaard rode kleur. Het is zeker een plaatje en frank alsnog bedankt voor de voor inspectie was zeker belangrijk.
#1675224
de kogel gaat eraf inderdaad maar de rest blijft zitten de stekkerdoos is weg kantelbaar en zit achter de bumper en valt niet op net als de rest niet. de haak blijft dan netjes in de kofferbak je weet het nooit ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Car play /android/radio /navi

Xtrons goede ervaring mee. Gebruik ook even de zoe[…]

Geprobeerd, maar nog geen reactie. Was benieuwd […]

zoals werd voorgedaan in het filmpje waar je zelf […]

Golf 5 aircoprobleem

Hallo iedereen, mijn zoon bezit een 2004 Golf 5 me[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]