VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Schrijf een goede handleiding en help een ander
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Golf3M
#1616811
Ik heb samen met 2 vrienden afgelopen week het interieur van mijn MK3 een stuk opgeleukt door er een MK4 dashboard in te gooien. Hieronder de foto's en korte uitleg over hoe, wat en de dingen die je wel en niet moet doen.
We hebben hier een dashboard eringezet die al was aangepast voor een golf 3!! (Dashboard is welliswaar niks aan gedaan maar wel aan de draagbalk)

Stap 1:
Verwijder het oude dashboard. De schroeven hiervan vind je: onder de kapjes links en rechts van de radio, links van het stuur bij de lichtschakelaar en in het dashboardkastje. (hier helaas geen foto's maar het is niet bepaald moeilijk).
Schroeven zijn standaard vw maat Torx schroeven.
LET OP: Het is handig dat zodra je alle stekkers begint uit te trekken je deze even labelt zodat je naderhand weet welke van wat is.
Als het dash eraf is krijg je dit te zien:
Afbeelding
(Kabelboom viel me nog reuze mee)

Stap 2:
De stuurkolom van de draagbalk losmaken. De stuurkolom zit met 2 vierkante, en vastgelaste, bouten aan de draagbalk vast.
Op veel sites staat dat dit 'even' met hamer en beitel erafgetikt kan worden. Trek je hier maar niks van aan want wij zijn er zeker 3 uur mee bezig geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Hierin moet je toch zelf een beetje een manier in vinden. Het beste voor ons was dat je je beitel tussen de hoogteverstelling van de stuurkolom (want daar zit hij vast) en de draagbalk zet en dan begint te hameren en uiteindelijk gebruik maakt van metaalmoeheid.
Flexen kan trouwens ook. Kijk alleen uit dat; je geen te groot flexblad neemt, je niet in de stuurkolom flext en je de kabels en/of vloermatten niet in de fik zet (eventueel even een natte doek eroverheen).

Stap 3:
Het losmaken van de draagbalk die in het dashboard zit.
Dit is de balk die dwars door de auto loopt, zie vorige foto.
De balk zit links en rechts vast met dikkere torx schroeven (maat 9 als ik me niet vergis).
De schroeven zitten voor de scharnieren als je de deur openmaakt. Ze zitten als het ware tussen de deur en het dashboard (technisch gezien buiten de auto). Boven 1 en een 15 cm lager nog een.
Afbeelding

Volgens mij zaten er ook nog 2 op een rare plaats achter de kappen waar de ruitenwissers beginnen. Onder deze 2 kappen zit ook het motortje voor de ruitenwissers. Maak je motorkap open en verwijder deze (zitten vast met een plastic zelfklemmend PLUS schroefje). Dan wordt het even schelden om 2 bouten los te krijgen (waarschijnlijk 10-ers). Je ziet ze wat dieper zitten, zijn de enige 2 in die kleine gleuf.
Geen idee of ze ook voor de draagbalk waren of voor het MK3 dash, het enige dat ik nog weet is dat ze los moeten.
Afbeelding

Stap 4:
Kachelhuis van de golf 3 verwijderen.
Hiervoor moet je even onder de motorkap duiken.
Haal de slangen die aan het kachelhuis zitten los, dit zijn 2 slangen die in het midden van de auto bovenaan uit het brandschot komen. (!!Hou een bakje of emmertje bij de hand, in de slangen zit koelvloeistof!!)
Afbeelding

Ook is het slim even wat papier in de openingen van het kachelhuis te duwen, daar waar de slangen aan vast hebben gezeten. Dit zodat je geen koelvloeistof in de auto hebt liggen en je het blijft ruiken tot 2 maanden erna.
Afbeelding

Achter het blok in het brandschot zitten 4 bouten. Dit zijn de bevestigingen van het kachelhuis. Draai deze los.
Afbeelding
Ze wijzen zichzelf wel aan als je goed kijkt.

Nu kun je als je alle bedrading eraf hebt gehaalt het kachelhuis uit te auto halen.

Stap 5:
Nieuwe kachelhuis kan erin.
Hiervoor hoef je niet veel te doen. Kachelhuis van de MK4 heeft precies dezelfde ophangpunten als die van de MK3 dus appeltje eitje..

Stap 6:
De draagbalk monteren.
Omdat wij al een aangepast balk hadden was dit ook weer een snel karwei. Deze bevestigingspunten zijn wederom hetzelfde. Het enige wat verschild is het soort schroef wat wordt gebruikt. De MK3 balk zat vast met Torx en die passen niet in de balk van de MK4 dus hebben even nieuwe bouten gehaald met zelfaanspannende bouten (die met de plastic ring in het schroefdraad).
Kijk wel dat je links en rechts evenveel speling hebt tussen de balk en het chassis, dit omdat het dashboard dadelijk over de draagbalk heen komt en als je dus de balk te ver naar links of rechts hebt gaat het portier niet meer dicht.
Let even op dat je de zekeringskast goed vastzet op de nieuwe balk, je hebt liever niet dat deze gaat schuiven of lost komt tijdens een ietwat 'sportieve' rijstijl.
De stuurkolom zal je dit keer vast moeten (laten) lassen op het plekje dat daarvoor bestemt is. Dit plekje ligt erg voor de hand want je ziet het zelf al (op dezelfde plek als op de oude balk).

Stap 7:
Omstekkeren.
Nu wordt het wat ingewikkelder en komen de labels die je van tevoren hebt gemaakt goed van pas. We beginnen met de lichten. Dit is eigenlijk het gemakkelijkste klusje omdat je hier een kleine handleiding wordt toegereikt. In de stekker die in de lichtschakelaar zit van de MK4 staan letter en cijfercodes (bijv Xr, Xz, 38 etc.) Dit is bij de MK3 hetzelfde. Als je dan bekijkt welke draad, van de MK4 stekker in bijvoorbeeld Xr zit en welke draad bij de Mk3 stekker in Xr zit, kan je deze stekkeren.
Dus: Xr bij de MK3 stekker is Xr bij de MK4 stekker. Dit hebben we als geluk bij een ongeluk gezien want aan de kleurcodes heeft volkswagen zich niet gehouden, daarom raadt ik je ook niet aan dit wel te doen want dan kan je alvast een zakje zekeringen gaan kopen.
Doe je het goed komt het er zo uit te zien:
Afbeelding

De intensiteit van dashboardverlichting en hoogteverstelling van de koplampen heb ik niet aangesloten aangezien ik geen hoogteverstelling heb en op dat moment geen zin had die samengebundelde kabels uit elkaar te gaan halen.
Net als de gevarenlichten want die kabels zitten samen met die van de richtingaanwijzers. En aangezien je de hendels als je de MK3 stuurkolom behoud niet kan veranderen, zal je deze dan ook met rust moeten laten. (de oude kappen die om het stuurkolom van de MK3 zaten zal je daarom ook voor het nieuwe dashboard moeten gebruiken.

De achterruitverwarming is vrij gemakkelijk. Bij de MK3 zaten in de stekker maar 3 kabels, in de stekker van de MK4 is dit hetzelfde. 1 aarde en 2 andere kabels, de laatste 2 kabels zullen waarschijnlijk beide 2 kleurig zijn. Dit hebben we op goed geluk gedaan, aarde natuurlijk op aarde, en dan kleur op kleur. Doet hij het niet dan draai die 2 om. Anders maar een nieuwe zekering.

De kachel is ook op geluk gedaan. De stekkers van MK3 en MK4 van de kachel hebben beide 4 draden. Ook hier geldt, aarde op aarde, en dan op goed geluk de kleurcode aanhouden (kleur op kleur).
Aangezien wij alleen het schema van de golf 3 hadden en niet van de golf 4 hebben we het stekkeren met gezond verstand en een portie geluk moeten doen. Ik raad iedereen dan ook aan van tevoor naar de volkswagen boer te gaan en de kabelschema's van beide voertuigen op te vragen, deze zou je in principe GRATIS mee moeten krijgen.

Lampjes in het dashboard en handschoenenvakje heb ik niet aangesloten en dan ook geen handleiding voor, dit moet nog komen.

Stap 8:
Het nieuwe dashboard erop.
Dit is ook weer makkelijk te doen. De bevestigingspunten zijn alleen anders. Deze zitten in het handschoenenkastje en aan de zijkanten (tussen deur en dasboard, in de auto zelf). Ik ben vast nog een paar punten vergeten maar je vindt ze zelf vrij gemakkelijk, kwestie van even zoeken.

TACHO: De tacho (ofwel kilometerteller) zul je moeten omwisselen en die van de MK4 moeten gebruiken natuurlijk. Alleen is het omstekkeren hiervan moeilijk aangezien de kabels van de MK3 tacho allemaal wit zijn. Hiervoor zijn adapters verkrijgbaar. Het is alleen zo dat in sommige MK4 tacho's can-bus zit en dat heeft een MK3 tacho niet. Dit is af te lezen uit een code op de achterkant van de MK4 tacho. Het is het getalletje dat als 3e in de reeks komt. Dit is 919 of 920. VB: xxx-xxx-919-xxx
Is het 919 is het zonder can en kun je het gewoon inbouwen en is het 920 en dus met can dan moet je met adapters werken.
http://tacho-forum.de/Anleitungen/g4ing3.htm
Dit is een duitse site en leggen hierop uit hoe het precies werkt, daarnaast verkopen zij ook tacho's (moet wel beetje duits kennen).

Middenconsole
Deze past niet geheel. De kap die over de pook gaat, en de ruimte achter de pook dus afsluit, past gewoon, hiermee zijn dus geen problemen. Alleen het 2e deel gaat een probleem worden. Als je besluit de MK4 console te gebruiken zal je de handrem moeten gaan verlassen en zeker 3 centimeter naar de bestuurderskant moeten verplaatsen. anders past hij niet door het hiervoor bestemde gat in de nieuwe MK4 console. Om deze te monteren moet je de stoelen uit de auto halen en de console eerst monteren. (speling tussen console en stoel is bijna nihiel)

Stap 9:
Eindresultaat.
Uiteindelijk is dit het ongeveer.
Afbeelding
Afbeelding

In totaal aan gewerkt en besteed:
Tijd: 3 dagen (2 dagen continu en 1 dag bij elkaar opgetelt voor te perfectioneren en af te werken).
Geld: +/- €250 ( €110,- voor dash, klaar gemaakt voor golf 3 - kachelhuis €50 - tacho gratis - adapter 50 - kleine kapjes etc €40)

Zie mijn garagetopic voor vervolg foto's.
http://www.vwforum.nl/de-garage-f6/melm ... 17155.html
Laatst gewijzigd door Golf3M op 06 jul 2011 20:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Golf3M
#1617679
Middenconsole zit erin, althans alleen het gedeelte dat over de pook gaat. Het stuk dat naar achteren loop moet ik nog halen bij de sloop. Helaas dezelfde die mij vandaag 40 euro durfden vragen voor hetzelfde onderdeel en de console waar de radio in zit.

Om de console die over de pook gaat, en dus onder het dashboard de open ruimte dan afsluit, passend te maken zul je het asbakje en de aansteker eruit moeten halen (en eventueel zelf een bakje fabriceren). Dit omdat het tever naar beneden uitsteekt en anders de console niet past en tever omhoog komt.

Wel een meevaller vandaag, heb gezien dat mijn teller die ik zomaar uit een golf 4 heb getrokken 919 is en dus can vrij :D
Gebruikersavatar
door hannuz
#1617683
nette uitleg zo..ben zelf al een tijdje opzoek naar een dash om erin te maken, electronica gaat wel lukken maar de rest was nog een beetje int duister tasten tot nu toe :tu:
Gebruikersavatar
door Golf3M
#1617713
hannuz schreef:nette uitleg zo..ben zelf al een tijdje opzoek naar een dash om erin te maken, electronica gaat wel lukken maar de rest was nog een beetje int duister tasten tot nu toe :tu:
Dankje ;)
Ik heb mijn best gedaan. Foto's zijn iets minder, gaande het proces denk je er niet zo aan, maar toch geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Als je eraan gaat beginnen kan ik je alleen maar succes wensen, een portie geluk is wel op zijn plaats maar niks is onmogelijk.
Het is me toch wel meegevallen, ik had het erger verwacht moet ik heel eerlijk bekennen. :tu:
Gebruikersavatar
door Ronald87
#1617807
Echt goede tutorial ja :tu: ziet er goed duidelijk uit.

Ik heb ook een mk4 r32 dash liggen om in te bouwen, gelukkig ken ik iemand die redelijk handig is met dit soort dingen.. maar zal hem iig op deze uitleg wijzen :D

Kan niet wachten tot hij er bij mij in zit 8) hoop dat dit zonder al te veel tegenslagen gaat gebeuren.

trouwens: Er was toch ook iets met de benzinemeter? dat als je het niet aanpast hij vol aangeeft terwijl hij in werkelijkheid leeg is en andersom :P
Gebruikersavatar
door Golf3M
#1617853
Ronald87 schreef:Echt goede tutorial ja :tu: ziet er goed duidelijk uit.

Ik heb ook een mk4 r32 dash liggen om in te bouwen, gelukkig ken ik iemand die redelijk handig is met dit soort dingen.. maar zal hem iig op deze uitleg wijzen :D

Kan niet wachten tot hij er bij mij in zit 8) hoop dat dit zonder al te veel tegenslagen gaat gebeuren.

trouwens: Er was toch ook iets met de benzinemeter? dat als je het niet aanpast hij vol aangeeft terwijl hij in werkelijkheid leeg is en andersom :P
Dankje, ja ik heb deze maar gemaakt omdat er geen fatsoendelijke andere is. Ik heb vaak op het forum om hulp gevraagd maar daar krijg je natuurlijk niks op terug, krijg je een reactie is het erg summier.

Dat met je benzinemeter zal je moeten oplossen door de benzineplaatjes om te wisselen met die van een mk4.
Laatst gewijzigd door Golf3M op 06 jul 2011 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door Ronald87
#1617890
mm oke.. ik heb een verloop stekker gekocht al.. , maar ik had gelezen dat die verloopkabels bij sommige mensen niet (of niet goed) werkte en dat ze die zelf moesten aanpassen zodat deze wel werkt.

Nu heb ik me laten vertellen door de jongen waarvan ik het dash heb gekocht dat ik dat probleem niet ga krijgen vanwege het type tach wat erbij zit, maar hij zei dat ik dat probleem met de benzinemeter wel ging krijgen en dat ik dus nog wel moet zorgen dat hij andersom werkt.

Ik kan helaas het type tacho welke ik erbij heb niet bekijken nu, want die ligt bij mijn monteur in de garage.
Gebruikersavatar
door PoloLG
#1617903
Ronald87 schreef:mm oke.. ik heb een verloop stekker gekocht al.. , maar ik had gelezen dat die verloopkabels bij sommige mensen niet (of niet goed) werkte en dat ze die zelf moesten aanpassen zodat deze wel werkt.

Nu heb ik me laten vertellen door de jongen waarvan ik het dash heb gekocht dat ik dat probleem niet ga krijgen vanwege het type tach wat erbij zit, maar hij zei dat ik dat probleem met de benzinemeter wel ging krijgen en dat ik dus nog wel moet zorgen dat hij andersom werkt.

Ik kan helaas het type tacho welke ik erbij heb niet bekijken nu, want die ligt bij mijn monteur in de garage.

Voor zover ik weet is een R32 tacho altijd met Can-bus, dus een 920.
Heb je die stekker er niet bijgekregen dan toen je het dash kocht? Meen gelezen te hebben dat je R32 dash uit een MK3 kwam?
Gebruikersavatar
door Golf3M
#1617905
Ronald87 schreef:mm oke.. ik heb een verloop stekker gekocht al.. , maar ik had gelezen dat die verloopkabels bij sommige mensen niet (of niet goed) werkte en dat ze die zelf moesten aanpassen zodat deze wel werkt.

Nu heb ik me laten vertellen door de jongen waarvan ik het dash heb gekocht dat ik dat probleem niet ga krijgen vanwege het type tach wat erbij zit, maar hij zei dat ik dat probleem met de benzinemeter wel ging krijgen en dat ik dus nog wel moet zorgen dat hij andersom werkt.

Ik kan helaas het type tacho welke ik erbij heb niet bekijken nu, want die ligt bij mijn monteur in de garage.

Ok dan zal je dat even moeten bekijken, weet niet zeker hoe dat precies werkt dan. Het is vaak een kwestie van geluk. :tu:
Gebruikersavatar
door Ronald87
#1617964
PoloLG schreef: Voor zover ik weet is een R32 tacho altijd met Can-bus, dus een 920.
Heb je die stekker er niet bijgekregen dan toen je het dash kocht? Meen gelezen te hebben dat je R32 dash uit een MK3 kwam?
Het is een golf 4 dash met een andere teller.. gaat maar tot 220 namelijk (wat ik wel jammer vind)
en het dash komt inderdaad uit een MK3 maar de verloopstekker zat er niet bij.
Golf3M schreef: Ok dan zal je dat even moeten bekijken, weet niet zeker hoe dat precies werkt dan. Het is vaak een kwestie van geluk. :tu:
Mja oke.. we zullen zien dan.
#1617969
Een 920 teller krijg je net als een 919 teller werkende alleen de 920 krijg je de toerenteller niet goed van te werken ivm de toerenteller via Can gaat.
En daar zijn nog geen adapters voor zo ja we dan is die zo duur dat de lak duurder is dan de brief zegt het spreekwoord :D
Dus je bent een 919 teller nodig.
Kufatec kabels zijn soms goed maar scheelt per teller soms moet je de adapter zelfs nog omstekkeren naar je eigen teller.
R32 is altijd Can.
Gebruikersavatar
door hannuz
#1617986
het probleem met je vlotter is zo op te lossen door de stang met het balast on te buigen, zal even kijken waar ik de handleiding heb.

Is jouw auto al uit de garantie?

Golf 5 trekhaak

Beste mensen even een vraag ik heb een golf 5 1.4 […]

Airco lijkt niet te koelen

Goedenavond Nu het weer wat warmer wordt lijkt he[…]

Trekhaak EOS

Bij veel modellen die vanaf fabriek een afneembare[…]

Div. Communicatiestoringen

Je kan het topic wel omhoog schoppen, maar zolang […]

Door Volkswagen betaald.

Hoi, Ik heb sinds een maand of 6 een Arteon TSI 2.[…]

Geen ervaren sleutelaar die een soortgelijk proble[…]