- 02 jan 2011 22:32
#1616811
Ik heb samen met 2 vrienden afgelopen week het interieur van mijn MK3 een stuk opgeleukt door er een MK4 dashboard in te gooien. Hieronder de foto's en korte uitleg over hoe, wat en de dingen die je wel en niet moet doen.
We hebben hier een dashboard eringezet die al was aangepast voor een golf 3!! (Dashboard is welliswaar niks aan gedaan maar wel aan de draagbalk)
Stap 1:
Verwijder het oude dashboard. De schroeven hiervan vind je: onder de kapjes links en rechts van de radio, links van het stuur bij de lichtschakelaar en in het dashboardkastje. (hier helaas geen foto's maar het is niet bepaald moeilijk).
Schroeven zijn standaard vw maat Torx schroeven.
LET OP: Het is handig dat zodra je alle stekkers begint uit te trekken je deze even labelt zodat je naderhand weet welke van wat is.
Als het dash eraf is krijg je dit te zien:
(Kabelboom viel me nog reuze mee)
Stap 2:
De stuurkolom van de draagbalk losmaken. De stuurkolom zit met 2 vierkante, en vastgelaste, bouten aan de draagbalk vast.
Op veel sites staat dat dit 'even' met hamer en beitel erafgetikt kan worden. Trek je hier maar niks van aan want wij zijn er zeker 3 uur mee bezig geweest.
Hierin moet je toch zelf een beetje een manier in vinden. Het beste voor ons was dat je je beitel tussen de hoogteverstelling van de stuurkolom (want daar zit hij vast) en de draagbalk zet en dan begint te hameren en uiteindelijk gebruik maakt van metaalmoeheid.
Flexen kan trouwens ook. Kijk alleen uit dat; je geen te groot flexblad neemt, je niet in de stuurkolom flext en je de kabels en/of vloermatten niet in de fik zet (eventueel even een natte doek eroverheen).
Stap 3:
Het losmaken van de draagbalk die in het dashboard zit.
Dit is de balk die dwars door de auto loopt, zie vorige foto.
De balk zit links en rechts vast met dikkere torx schroeven (maat 9 als ik me niet vergis).
De schroeven zitten voor de scharnieren als je de deur openmaakt. Ze zitten als het ware tussen de deur en het dashboard (technisch gezien buiten de auto). Boven 1 en een 15 cm lager nog een.
Volgens mij zaten er ook nog 2 op een rare plaats achter de kappen waar de ruitenwissers beginnen. Onder deze 2 kappen zit ook het motortje voor de ruitenwissers. Maak je motorkap open en verwijder deze (zitten vast met een plastic zelfklemmend PLUS schroefje). Dan wordt het even schelden om 2 bouten los te krijgen (waarschijnlijk 10-ers). Je ziet ze wat dieper zitten, zijn de enige 2 in die kleine gleuf.
Geen idee of ze ook voor de draagbalk waren of voor het MK3 dash, het enige dat ik nog weet is dat ze los moeten.
Stap 4:
Kachelhuis van de golf 3 verwijderen.
Hiervoor moet je even onder de motorkap duiken.
Haal de slangen die aan het kachelhuis zitten los, dit zijn 2 slangen die in het midden van de auto bovenaan uit het brandschot komen. (!!Hou een bakje of emmertje bij de hand, in de slangen zit koelvloeistof!!)
Ook is het slim even wat papier in de openingen van het kachelhuis te duwen, daar waar de slangen aan vast hebben gezeten. Dit zodat je geen koelvloeistof in de auto hebt liggen en je het blijft ruiken tot 2 maanden erna.
Achter het blok in het brandschot zitten 4 bouten. Dit zijn de bevestigingen van het kachelhuis. Draai deze los.
Ze wijzen zichzelf wel aan als je goed kijkt.
Nu kun je als je alle bedrading eraf hebt gehaalt het kachelhuis uit te auto halen.
Stap 5:
Nieuwe kachelhuis kan erin.
Hiervoor hoef je niet veel te doen. Kachelhuis van de MK4 heeft precies dezelfde ophangpunten als die van de MK3 dus appeltje eitje..
Stap 6:
De draagbalk monteren.
Omdat wij al een aangepast balk hadden was dit ook weer een snel karwei. Deze bevestigingspunten zijn wederom hetzelfde. Het enige wat verschild is het soort schroef wat wordt gebruikt. De MK3 balk zat vast met Torx en die passen niet in de balk van de MK4 dus hebben even nieuwe bouten gehaald met zelfaanspannende bouten (die met de plastic ring in het schroefdraad).
Kijk wel dat je links en rechts evenveel speling hebt tussen de balk en het chassis, dit omdat het dashboard dadelijk over de draagbalk heen komt en als je dus de balk te ver naar links of rechts hebt gaat het portier niet meer dicht.
Let even op dat je de zekeringskast goed vastzet op de nieuwe balk, je hebt liever niet dat deze gaat schuiven of lost komt tijdens een ietwat 'sportieve' rijstijl.
De stuurkolom zal je dit keer vast moeten (laten) lassen op het plekje dat daarvoor bestemt is. Dit plekje ligt erg voor de hand want je ziet het zelf al (op dezelfde plek als op de oude balk).
Stap 7:
Omstekkeren.
Nu wordt het wat ingewikkelder en komen de labels die je van tevoren hebt gemaakt goed van pas. We beginnen met de lichten. Dit is eigenlijk het gemakkelijkste klusje omdat je hier een kleine handleiding wordt toegereikt. In de stekker die in de lichtschakelaar zit van de MK4 staan letter en cijfercodes (bijv Xr, Xz, 38 etc.) Dit is bij de MK3 hetzelfde. Als je dan bekijkt welke draad, van de MK4 stekker in bijvoorbeeld Xr zit en welke draad bij de Mk3 stekker in Xr zit, kan je deze stekkeren.
Dus: Xr bij de MK3 stekker is Xr bij de MK4 stekker. Dit hebben we als geluk bij een ongeluk gezien want aan de kleurcodes heeft volkswagen zich niet gehouden, daarom raadt ik je ook niet aan dit wel te doen want dan kan je alvast een zakje zekeringen gaan kopen.
Doe je het goed komt het er zo uit te zien:
De intensiteit van dashboardverlichting en hoogteverstelling van de koplampen heb ik niet aangesloten aangezien ik geen hoogteverstelling heb en op dat moment geen zin had die samengebundelde kabels uit elkaar te gaan halen.
Net als de gevarenlichten want die kabels zitten samen met die van de richtingaanwijzers. En aangezien je de hendels als je de MK3 stuurkolom behoud niet kan veranderen, zal je deze dan ook met rust moeten laten. (de oude kappen die om het stuurkolom van de MK3 zaten zal je daarom ook voor het nieuwe dashboard moeten gebruiken.
De achterruitverwarming is vrij gemakkelijk. Bij de MK3 zaten in de stekker maar 3 kabels, in de stekker van de MK4 is dit hetzelfde. 1 aarde en 2 andere kabels, de laatste 2 kabels zullen waarschijnlijk beide 2 kleurig zijn. Dit hebben we op goed geluk gedaan, aarde natuurlijk op aarde, en dan kleur op kleur. Doet hij het niet dan draai die 2 om. Anders maar een nieuwe zekering.
De kachel is ook op geluk gedaan. De stekkers van MK3 en MK4 van de kachel hebben beide 4 draden. Ook hier geldt, aarde op aarde, en dan op goed geluk de kleurcode aanhouden (kleur op kleur).
Aangezien wij alleen het schema van de golf 3 hadden en niet van de golf 4 hebben we het stekkeren met gezond verstand en een portie geluk moeten doen. Ik raad iedereen dan ook aan van tevoor naar de volkswagen boer te gaan en de kabelschema's van beide voertuigen op te vragen, deze zou je in principe GRATIS mee moeten krijgen.
Lampjes in het dashboard en handschoenenvakje heb ik niet aangesloten en dan ook geen handleiding voor, dit moet nog komen.
Stap 8:
Het nieuwe dashboard erop.
Dit is ook weer makkelijk te doen. De bevestigingspunten zijn alleen anders. Deze zitten in het handschoenenkastje en aan de zijkanten (tussen deur en dasboard, in de auto zelf). Ik ben vast nog een paar punten vergeten maar je vindt ze zelf vrij gemakkelijk, kwestie van even zoeken.
TACHO: De tacho (ofwel kilometerteller) zul je moeten omwisselen en die van de MK4 moeten gebruiken natuurlijk. Alleen is het omstekkeren hiervan moeilijk aangezien de kabels van de MK3 tacho allemaal wit zijn. Hiervoor zijn adapters verkrijgbaar. Het is alleen zo dat in sommige MK4 tacho's can-bus zit en dat heeft een MK3 tacho niet. Dit is af te lezen uit een code op de achterkant van de MK4 tacho. Het is het getalletje dat als 3e in de reeks komt. Dit is 919 of 920. VB: xxx-xxx-919-xxx
Is het 919 is het zonder can en kun je het gewoon inbouwen en is het 920 en dus met can dan moet je met adapters werken.
http://tacho-forum.de/Anleitungen/g4ing3.htm
Dit is een duitse site en leggen hierop uit hoe het precies werkt, daarnaast verkopen zij ook tacho's (moet wel beetje duits kennen).
Middenconsole
Deze past niet geheel. De kap die over de pook gaat, en de ruimte achter de pook dus afsluit, past gewoon, hiermee zijn dus geen problemen. Alleen het 2e deel gaat een probleem worden. Als je besluit de MK4 console te gebruiken zal je de handrem moeten gaan verlassen en zeker 3 centimeter naar de bestuurderskant moeten verplaatsen. anders past hij niet door het hiervoor bestemde gat in de nieuwe MK4 console. Om deze te monteren moet je de stoelen uit de auto halen en de console eerst monteren. (speling tussen console en stoel is bijna nihiel)
Stap 9:
Eindresultaat.
Uiteindelijk is dit het ongeveer.
In totaal aan gewerkt en besteed:
Tijd: 3 dagen (2 dagen continu en 1 dag bij elkaar opgetelt voor te perfectioneren en af te werken).
Geld: +/- €250 ( €110,- voor dash, klaar gemaakt voor golf 3 - kachelhuis €50 - tacho gratis - adapter 50 - kleine kapjes etc €40)
Zie mijn garagetopic voor vervolg foto's.
http://www.vwforum.nl/de-garage-f6/melm ... 17155.html
We hebben hier een dashboard eringezet die al was aangepast voor een golf 3!! (Dashboard is welliswaar niks aan gedaan maar wel aan de draagbalk)
Stap 1:
Verwijder het oude dashboard. De schroeven hiervan vind je: onder de kapjes links en rechts van de radio, links van het stuur bij de lichtschakelaar en in het dashboardkastje. (hier helaas geen foto's maar het is niet bepaald moeilijk).
Schroeven zijn standaard vw maat Torx schroeven.
LET OP: Het is handig dat zodra je alle stekkers begint uit te trekken je deze even labelt zodat je naderhand weet welke van wat is.
Als het dash eraf is krijg je dit te zien:
(Kabelboom viel me nog reuze mee)
Stap 2:
De stuurkolom van de draagbalk losmaken. De stuurkolom zit met 2 vierkante, en vastgelaste, bouten aan de draagbalk vast.
Op veel sites staat dat dit 'even' met hamer en beitel erafgetikt kan worden. Trek je hier maar niks van aan want wij zijn er zeker 3 uur mee bezig geweest.
Hierin moet je toch zelf een beetje een manier in vinden. Het beste voor ons was dat je je beitel tussen de hoogteverstelling van de stuurkolom (want daar zit hij vast) en de draagbalk zet en dan begint te hameren en uiteindelijk gebruik maakt van metaalmoeheid.
Flexen kan trouwens ook. Kijk alleen uit dat; je geen te groot flexblad neemt, je niet in de stuurkolom flext en je de kabels en/of vloermatten niet in de fik zet (eventueel even een natte doek eroverheen).
Stap 3:
Het losmaken van de draagbalk die in het dashboard zit.
Dit is de balk die dwars door de auto loopt, zie vorige foto.
De balk zit links en rechts vast met dikkere torx schroeven (maat 9 als ik me niet vergis).
De schroeven zitten voor de scharnieren als je de deur openmaakt. Ze zitten als het ware tussen de deur en het dashboard (technisch gezien buiten de auto). Boven 1 en een 15 cm lager nog een.
Volgens mij zaten er ook nog 2 op een rare plaats achter de kappen waar de ruitenwissers beginnen. Onder deze 2 kappen zit ook het motortje voor de ruitenwissers. Maak je motorkap open en verwijder deze (zitten vast met een plastic zelfklemmend PLUS schroefje). Dan wordt het even schelden om 2 bouten los te krijgen (waarschijnlijk 10-ers). Je ziet ze wat dieper zitten, zijn de enige 2 in die kleine gleuf.
Geen idee of ze ook voor de draagbalk waren of voor het MK3 dash, het enige dat ik nog weet is dat ze los moeten.
Stap 4:
Kachelhuis van de golf 3 verwijderen.
Hiervoor moet je even onder de motorkap duiken.
Haal de slangen die aan het kachelhuis zitten los, dit zijn 2 slangen die in het midden van de auto bovenaan uit het brandschot komen. (!!Hou een bakje of emmertje bij de hand, in de slangen zit koelvloeistof!!)
Ook is het slim even wat papier in de openingen van het kachelhuis te duwen, daar waar de slangen aan vast hebben gezeten. Dit zodat je geen koelvloeistof in de auto hebt liggen en je het blijft ruiken tot 2 maanden erna.
Achter het blok in het brandschot zitten 4 bouten. Dit zijn de bevestigingen van het kachelhuis. Draai deze los.
Ze wijzen zichzelf wel aan als je goed kijkt.
Nu kun je als je alle bedrading eraf hebt gehaalt het kachelhuis uit te auto halen.
Stap 5:
Nieuwe kachelhuis kan erin.
Hiervoor hoef je niet veel te doen. Kachelhuis van de MK4 heeft precies dezelfde ophangpunten als die van de MK3 dus appeltje eitje..
Stap 6:
De draagbalk monteren.
Omdat wij al een aangepast balk hadden was dit ook weer een snel karwei. Deze bevestigingspunten zijn wederom hetzelfde. Het enige wat verschild is het soort schroef wat wordt gebruikt. De MK3 balk zat vast met Torx en die passen niet in de balk van de MK4 dus hebben even nieuwe bouten gehaald met zelfaanspannende bouten (die met de plastic ring in het schroefdraad).
Kijk wel dat je links en rechts evenveel speling hebt tussen de balk en het chassis, dit omdat het dashboard dadelijk over de draagbalk heen komt en als je dus de balk te ver naar links of rechts hebt gaat het portier niet meer dicht.
Let even op dat je de zekeringskast goed vastzet op de nieuwe balk, je hebt liever niet dat deze gaat schuiven of lost komt tijdens een ietwat 'sportieve' rijstijl.
De stuurkolom zal je dit keer vast moeten (laten) lassen op het plekje dat daarvoor bestemt is. Dit plekje ligt erg voor de hand want je ziet het zelf al (op dezelfde plek als op de oude balk).
Stap 7:
Omstekkeren.
Nu wordt het wat ingewikkelder en komen de labels die je van tevoren hebt gemaakt goed van pas. We beginnen met de lichten. Dit is eigenlijk het gemakkelijkste klusje omdat je hier een kleine handleiding wordt toegereikt. In de stekker die in de lichtschakelaar zit van de MK4 staan letter en cijfercodes (bijv Xr, Xz, 38 etc.) Dit is bij de MK3 hetzelfde. Als je dan bekijkt welke draad, van de MK4 stekker in bijvoorbeeld Xr zit en welke draad bij de Mk3 stekker in Xr zit, kan je deze stekkeren.
Dus: Xr bij de MK3 stekker is Xr bij de MK4 stekker. Dit hebben we als geluk bij een ongeluk gezien want aan de kleurcodes heeft volkswagen zich niet gehouden, daarom raadt ik je ook niet aan dit wel te doen want dan kan je alvast een zakje zekeringen gaan kopen.
Doe je het goed komt het er zo uit te zien:
De intensiteit van dashboardverlichting en hoogteverstelling van de koplampen heb ik niet aangesloten aangezien ik geen hoogteverstelling heb en op dat moment geen zin had die samengebundelde kabels uit elkaar te gaan halen.
Net als de gevarenlichten want die kabels zitten samen met die van de richtingaanwijzers. En aangezien je de hendels als je de MK3 stuurkolom behoud niet kan veranderen, zal je deze dan ook met rust moeten laten. (de oude kappen die om het stuurkolom van de MK3 zaten zal je daarom ook voor het nieuwe dashboard moeten gebruiken.
De achterruitverwarming is vrij gemakkelijk. Bij de MK3 zaten in de stekker maar 3 kabels, in de stekker van de MK4 is dit hetzelfde. 1 aarde en 2 andere kabels, de laatste 2 kabels zullen waarschijnlijk beide 2 kleurig zijn. Dit hebben we op goed geluk gedaan, aarde natuurlijk op aarde, en dan kleur op kleur. Doet hij het niet dan draai die 2 om. Anders maar een nieuwe zekering.
De kachel is ook op geluk gedaan. De stekkers van MK3 en MK4 van de kachel hebben beide 4 draden. Ook hier geldt, aarde op aarde, en dan op goed geluk de kleurcode aanhouden (kleur op kleur).
Aangezien wij alleen het schema van de golf 3 hadden en niet van de golf 4 hebben we het stekkeren met gezond verstand en een portie geluk moeten doen. Ik raad iedereen dan ook aan van tevoor naar de volkswagen boer te gaan en de kabelschema's van beide voertuigen op te vragen, deze zou je in principe GRATIS mee moeten krijgen.
Lampjes in het dashboard en handschoenenvakje heb ik niet aangesloten en dan ook geen handleiding voor, dit moet nog komen.
Stap 8:
Het nieuwe dashboard erop.
Dit is ook weer makkelijk te doen. De bevestigingspunten zijn alleen anders. Deze zitten in het handschoenenkastje en aan de zijkanten (tussen deur en dasboard, in de auto zelf). Ik ben vast nog een paar punten vergeten maar je vindt ze zelf vrij gemakkelijk, kwestie van even zoeken.
TACHO: De tacho (ofwel kilometerteller) zul je moeten omwisselen en die van de MK4 moeten gebruiken natuurlijk. Alleen is het omstekkeren hiervan moeilijk aangezien de kabels van de MK3 tacho allemaal wit zijn. Hiervoor zijn adapters verkrijgbaar. Het is alleen zo dat in sommige MK4 tacho's can-bus zit en dat heeft een MK3 tacho niet. Dit is af te lezen uit een code op de achterkant van de MK4 tacho. Het is het getalletje dat als 3e in de reeks komt. Dit is 919 of 920. VB: xxx-xxx-919-xxx
Is het 919 is het zonder can en kun je het gewoon inbouwen en is het 920 en dus met can dan moet je met adapters werken.
http://tacho-forum.de/Anleitungen/g4ing3.htm
Dit is een duitse site en leggen hierop uit hoe het precies werkt, daarnaast verkopen zij ook tacho's (moet wel beetje duits kennen).
Middenconsole
Deze past niet geheel. De kap die over de pook gaat, en de ruimte achter de pook dus afsluit, past gewoon, hiermee zijn dus geen problemen. Alleen het 2e deel gaat een probleem worden. Als je besluit de MK4 console te gebruiken zal je de handrem moeten gaan verlassen en zeker 3 centimeter naar de bestuurderskant moeten verplaatsen. anders past hij niet door het hiervoor bestemde gat in de nieuwe MK4 console. Om deze te monteren moet je de stoelen uit de auto halen en de console eerst monteren. (speling tussen console en stoel is bijna nihiel)
Stap 9:
Eindresultaat.
Uiteindelijk is dit het ongeveer.
In totaal aan gewerkt en besteed:
Tijd: 3 dagen (2 dagen continu en 1 dag bij elkaar opgetelt voor te perfectioneren en af te werken).
Geld: +/- €250 ( €110,- voor dash, klaar gemaakt voor golf 3 - kachelhuis €50 - tacho gratis - adapter 50 - kleine kapjes etc €40)
Zie mijn garagetopic voor vervolg foto's.
http://www.vwforum.nl/de-garage-f6/melm ... 17155.html
Laatst gewijzigd door Golf3M op 06 jul 2011 20:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Jetta Mk2 R.I.P 03/01/1991 - 30/08/2011
Jetta MK3 US 40 years Celebration Edition
http://www.vwforum.nl/de-garage-f6/melm ... 17155.html
Jetta MK3 US 40 years Celebration Edition
http://www.vwforum.nl/de-garage-f6/melm ... 17155.html