VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Urbex
#1536928
Bij mijn Bora TDI (pompverstuiver) is bij 93.646 km (maart 2006) de distributieriem vervangen. Nu kreeg ik van VW een brief met een herinnering dat ik deze riem in de gaten moet houden, omdat deze om de 90.000 km vervangen moet worden. De huidige kilometerstand is ruim 171.000 km. Nu heb ik de volgende vragen:

- Ik hoor ook dat de riem om de 120.000 vervangen moet/kan worden ipv 90.000 km. Wat moet ik aanhouden?
- Is het verstandig om de riem nu al te laten vervangen? Wat is wijsheid? Hoeveel veilige km's heb ik 'nog over'?
- Hoeveel marge zit er ingebouwd in die 90.000 km voordat de riem het écht zou begeven?
- Wat zou het vervangen bij de dealer mogen kosten en hoeveel bij een goede lokale garage? Dan heb ik een indicatie als ik ga 'shoppen'.

Kortom: alle tips en info is welkom! ;)

Alvast bedankt!
#1537345
Ik zou hem gewoon bij 180.000 km laten vervangen, maar als je het niet vertrouwt, dan zou je ook iemand naar de staat van de riem kunnen laten kijken. ;)
Verder zou ik bij 180.000 km adviseren om ook de waterpomp en de span- en looprollen te laten vervangen (vaak wordt dit om de 90.000 km wel gedaan, maar niet altijd). Vraag tevens om een nieuwe spanrolbout (deze hoort nu met het distributiepakket meegeleverd te worden), want deze willen wel eens breken, zelfs wanneer deze met de juiste kracht wordt vastgezet!
En een spanrolbout, waarvan het tapeind afbreekt, betekent gewoon een ander motorblok, of je moet 2000 tot 35000 euro (ligt eraan wat er allemaal kapot is) voor de revisie willen betalen.
#1537360
Geef eens de motorcode, dan kan ik even voor de interval kijken..

Maar...Wacht niet tot de laatste km ermee, want vaak gaat dat niet goed komen, met dure schade tot gevolg, liever een paar duizend km eerder vervangen.. :tu:
#1538450
de riem zal nooit uit zichzelf knappen
maar de waterpomp en spanrollen kunnen het wel begeven en dan blokkeert de boel en dan knapt de riem automatisch
gewoon tijdig vervangen, moet gewoon gebeuren, of het nu geld kost of over paar duizend kilometers maakt ook niks uit
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]