- 13 okt 2010 16:56
#1532404
Hallo Vw'ers..
Omdat je toch regelmatig de vraag krijgt hoe het contactblokje vervangen moet worden, open ik bij deze een kort maar simpel topic, een poulie trekker ( voor de bus achter het stuur eraf te trekken ) is bij deze NIET nodig, omdat de stuurstang onderaan simpel word los gekoppeld.
Voor je begint, is het makkelijk om de kapjes bij het stuur eraf te halen, net zoals de kap boven de knieen, waar je zekeringdeksel inzit,
Haal het stuur eraf, indien je een airbag erin hebt zitten, haal de - van de accu los, draai dan de 2 Imbus M6 boutjes los achter het stuur, zie :
Nu kun je de airbag zelf eruit halen, voorzichtig want er zit een dun kabeltje aan, deze kabel haal je los bij de airbag zelf! De rode stekker dus rustig naar beneden eraf trekken :
Nu deze los is, leg je de airbag opzij, niet op de kop leggen trouwens!
Pak een dop, maat 24 en draai de moer van het stuur los, pak de moer weg en zet met een kraspen even een streepje op stuur / pen zodat je dalijk het stuur in exact dezelfde positie terug kan plaatsen..
Haal het stuur eraf, en trek de stekker van de sleepring los :
Leg het stuur aan de kant,
Draai nu de 3 schroefjes los van de knipperlicht hendel, koppel alle stekkers achter de hendel los en verwijder deze,
Nu heb je al een mooi overzicht :
Ook is op bovenstaande foto de bus te zien, normaal word deze met een poulie trekker eraf gehaald, anders kun je het contactslot niet eraf halen, maar aangezien niet iedereen in het bezit is van een poulie trekker, kan het ook op een makkelijkere manier :
Draai de inbus bout uit het contact slot en draai onderaan bij rem / koppelings pedaal de M8 moer + bout los, zie pijl :
Nu pak je het contact slot vast en trek je hem zo eruit incl de stuurstang :
Neem een dunne schroevendraaier en draai het kruiskop schroefje los ( achterop contact blokje ) en neem het blokje eruit, monteer de nieuwe, en plaats de onderdelen terug in omgekeerde volgorde..
De stuurstang kan maar op 1 manier terug gezet worden, anders past de bout namelijk niet erdoor heen. ( Onder bij de pedaal )
Je hoeft niet bang te zijn, het airbag lampje blijft niet branden na de / montage.
Dit werkt exact op dezelfde manier als een Golf 2 / 3 / 4 het is dus in grote lijnen hetzelfde..
Tot slot hoor ik jullie natuurlijk denken, wat doet dat gaatje daar bovenop in het contactslot :
Simpel, mocht je het contactslot willen vernieuwen, dus het mechanische gedeelte waar de sleutel ingaat, moet je daar een gat van 5 a 6 mm boren, nu kun je met een schroevendraaier o.i.d. het veertje indrukken en tegelijk de cilinder uit het slot trekken, nieuwe erin drukken en eventueel het gat dicht maken.
Succes!
Voor meer info kun je een Pb'tje sturen..
Gr Stefan
Omdat je toch regelmatig de vraag krijgt hoe het contactblokje vervangen moet worden, open ik bij deze een kort maar simpel topic, een poulie trekker ( voor de bus achter het stuur eraf te trekken ) is bij deze NIET nodig, omdat de stuurstang onderaan simpel word los gekoppeld.
Voor je begint, is het makkelijk om de kapjes bij het stuur eraf te halen, net zoals de kap boven de knieen, waar je zekeringdeksel inzit,
Haal het stuur eraf, indien je een airbag erin hebt zitten, haal de - van de accu los, draai dan de 2 Imbus M6 boutjes los achter het stuur, zie :
Nu kun je de airbag zelf eruit halen, voorzichtig want er zit een dun kabeltje aan, deze kabel haal je los bij de airbag zelf! De rode stekker dus rustig naar beneden eraf trekken :
Nu deze los is, leg je de airbag opzij, niet op de kop leggen trouwens!
Pak een dop, maat 24 en draai de moer van het stuur los, pak de moer weg en zet met een kraspen even een streepje op stuur / pen zodat je dalijk het stuur in exact dezelfde positie terug kan plaatsen..
Haal het stuur eraf, en trek de stekker van de sleepring los :
Leg het stuur aan de kant,
Draai nu de 3 schroefjes los van de knipperlicht hendel, koppel alle stekkers achter de hendel los en verwijder deze,
Nu heb je al een mooi overzicht :
Ook is op bovenstaande foto de bus te zien, normaal word deze met een poulie trekker eraf gehaald, anders kun je het contactslot niet eraf halen, maar aangezien niet iedereen in het bezit is van een poulie trekker, kan het ook op een makkelijkere manier :
Draai de inbus bout uit het contact slot en draai onderaan bij rem / koppelings pedaal de M8 moer + bout los, zie pijl :
Nu pak je het contact slot vast en trek je hem zo eruit incl de stuurstang :
Neem een dunne schroevendraaier en draai het kruiskop schroefje los ( achterop contact blokje ) en neem het blokje eruit, monteer de nieuwe, en plaats de onderdelen terug in omgekeerde volgorde..
De stuurstang kan maar op 1 manier terug gezet worden, anders past de bout namelijk niet erdoor heen. ( Onder bij de pedaal )
Je hoeft niet bang te zijn, het airbag lampje blijft niet branden na de / montage.
Dit werkt exact op dezelfde manier als een Golf 2 / 3 / 4 het is dus in grote lijnen hetzelfde..
Tot slot hoor ik jullie natuurlijk denken, wat doet dat gaatje daar bovenop in het contactslot :
Simpel, mocht je het contactslot willen vernieuwen, dus het mechanische gedeelte waar de sleutel ingaat, moet je daar een gat van 5 a 6 mm boren, nu kun je met een schroevendraaier o.i.d. het veertje indrukken en tegelijk de cilinder uit het slot trekken, nieuwe erin drukken en eventueel het gat dicht maken.
Succes!
Voor meer info kun je een Pb'tje sturen..
Gr Stefan
Laatst gewijzigd door MK2-VRT op 09 sep 2013 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Golf 2 R32 BUB '85
Golf 2 1.9 ARL TDI '83 202PK 481NM WMI
Golf 2 VRT 420PK 600NM
Audi RS6 Performance 741PK 1064NM
www.ecu-solutions.com
https://www.facebook.com/groups/312765538928730/
Golf 2 1.9 ARL TDI '83 202PK 481NM WMI
Golf 2 VRT 420PK 600NM
Audi RS6 Performance 741PK 1064NM
www.ecu-solutions.com
https://www.facebook.com/groups/312765538928730/