VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door weem
#2703567
Dit is een oud topic weet ik, maar ik las zojuist pas voor het eerst over de mogelijke positieve effecten van het toevoeging van aceton bij de brandstof. Ik vroeg me af in de tussentijd meer ervaring hiermee is opgedaan door forumleden, en wat de werkelijke resultaten zijn met betrekking tot verbruik en prestaties (waarbij ik vooral benieuwd ben naar hoe dat bij benzinemotoren zit).

Wat ik erover lees loopt nogal uiteen, waarbij ik in dit topic nog de meeste negatieve reacties tegenkom.

De onderbouwing lijkt niettemin plausibel, 0,2% aceton toevoegen aan je tank (benzine) zou de oppervlaktespanning van de brandstof verminderen, en daardoor een betere verstuiving en dus verbranding veroorzaken. De betere verbranding zorgt op zijn beurt voor meer vermogen of voor minder verbruik, afhankelijk van hoe je je auto rijdt. De invloed op plastic en rubbers zou verwaarloosbaar zijn gezien de lage concentratie van 0,2% per liter benzine, en omdat benzine an sich al kwalijk is voor plastics, en hier door fabrikanten al op wordt geanticipeerd v.w.b. de in de motor gebruikte materialen.

Zelf rij ik een door JD engineering naar 160 PK getunede 1.4 TSI (122PK) waarvoor sowieso al werd geadviseerd om minimaal Euro98 te tanken. Kort verhaal lang, zou ik voordeel kunnen hebben door het toevoegen van aceton?
Gebruikersavatar
door weem
#2703695
Dank voor je reactie, maar dat was niet m'n vraag.

Iemand anders die ervaring heeft met de toevoeging van aceton?
Gebruikersavatar
door weem
#2703701
Aanvullend dan nog, ik tank doorgaans al BlueOne 95 op aanraden van JD, of anders Euro 98. Blueone is al 15% ethanol maar komt voor zover ik het begrijp daarmee uit op een octaangetal van slechts 95 (vandaar de naam). In mijn geval zou een hoger octaan echter beter zijn dus zou ik normale Euro95/98 moeten tanken, waar volgens mij standaard 5% ethanol bij zit, en zou ik daarna nog 10% bio ethanol moeten bijmengen. 10% op een tank van 55 liter is 5,5 liter.

Dat is dus een hoop bijmengen en geleur met flessen, wat enerzijds niet praktisch is, en anderzijds prijzig omdat ethanol ook niet bepaald goedkoop is met ongeveer 2,80 per liter (ex verzendkosten).

Vandaar dat ik dus liever zou overstappen op aceton, waarvan ik maar 0,13 liter (23ml per 10 liter) per tank van 55 liter van bij hoef te gooien, en waarvan een liter ongeveer 8,25 kost. Per tankbeurt scheelt dat ten opzichte van ethanol dus ruim 14 euro.

Ik weet dat de prestatieverhogende werking van ethanol (hoger octaan) een totaal andere grondslag heeft dan aceton (verlaging oppervlaktespanning), maar beiden zorgen voor een betere verbranding en hogere prestaties bij een getunede motor. Echter zal het verbruik bij een hoger percentage ethanol toenemen, terwijl aceton juist tot een lager verbruik zou moeten leiden.

Kortom is de combinatie van een lager verbruik, lagere kosten en minder gedoe de reden waarom ik aceton zou prefereren boven ethanol, tenzij hier iemand andere ervaringen heeft, of m'n bovenstaande verhaal niet klopt (ben me ook pas sinds gisteravond in het lezen namelijk).

Iemand die hier iets over kan zeggen?
Gebruikersavatar
door weem
#2703711
Volstrekt nutteloze antwoorden mag je voor je houden. Volgens mij stel ik gewoon een vraag naar ervaringen, het lijkt me niet nodig om dan met zo'n lullig antwoord te komen.

Maar goed, laat maar zitten, ik heb het wel weer gehad hier.
Gebruikersavatar
door Tim
#2703753
@ Weem. Ethanol haal je voor 1,68 de liter bij de Action.

Als ik geen ron 102 kan tanken neem ik altijd BP ultimate 98 en gooi daar 5 a 5,5 liter (10%) ethanol bij.
Alles voor de pk's en de perfecte verbranding.
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]