- 24 sep 2015 20:01
#2703567
Dit is een oud topic weet ik, maar ik las zojuist pas voor het eerst over de mogelijke positieve effecten van het toevoeging van aceton bij de brandstof. Ik vroeg me af in de tussentijd meer ervaring hiermee is opgedaan door forumleden, en wat de werkelijke resultaten zijn met betrekking tot verbruik en prestaties (waarbij ik vooral benieuwd ben naar hoe dat bij benzinemotoren zit).
Wat ik erover lees loopt nogal uiteen, waarbij ik in dit topic nog de meeste negatieve reacties tegenkom.
De onderbouwing lijkt niettemin plausibel, 0,2% aceton toevoegen aan je tank (benzine) zou de oppervlaktespanning van de brandstof verminderen, en daardoor een betere verstuiving en dus verbranding veroorzaken. De betere verbranding zorgt op zijn beurt voor meer vermogen of voor minder verbruik, afhankelijk van hoe je je auto rijdt. De invloed op plastic en rubbers zou verwaarloosbaar zijn gezien de lage concentratie van 0,2% per liter benzine, en omdat benzine an sich al kwalijk is voor plastics, en hier door fabrikanten al op wordt geanticipeerd v.w.b. de in de motor gebruikte materialen.
Zelf rij ik een door JD engineering naar 160 PK getunede 1.4 TSI (122PK) waarvoor sowieso al werd geadviseerd om minimaal Euro98 te tanken. Kort verhaal lang, zou ik voordeel kunnen hebben door het toevoegen van aceton?
Wat ik erover lees loopt nogal uiteen, waarbij ik in dit topic nog de meeste negatieve reacties tegenkom.
De onderbouwing lijkt niettemin plausibel, 0,2% aceton toevoegen aan je tank (benzine) zou de oppervlaktespanning van de brandstof verminderen, en daardoor een betere verstuiving en dus verbranding veroorzaken. De betere verbranding zorgt op zijn beurt voor meer vermogen of voor minder verbruik, afhankelijk van hoe je je auto rijdt. De invloed op plastic en rubbers zou verwaarloosbaar zijn gezien de lage concentratie van 0,2% per liter benzine, en omdat benzine an sich al kwalijk is voor plastics, en hier door fabrikanten al op wordt geanticipeerd v.w.b. de in de motor gebruikte materialen.
Zelf rij ik een door JD engineering naar 160 PK getunede 1.4 TSI (122PK) waarvoor sowieso al werd geadviseerd om minimaal Euro98 te tanken. Kort verhaal lang, zou ik voordeel kunnen hebben door het toevoegen van aceton?
Candy White Scirocco III refresh (CAXA) - Stage I 160pk/300NM