- 11 jan 2021 20:36
Vandaag was het zover. Om 10:45 stond de afspraak gepland bij VAG Techniek in Nuenen. Na aanmelding (er mag in deze periode maar één persoon per auto naar binnen en plaatsnemen in de wachtruimte) werd mij door de technicus uitleg gegeven van het effect van deze stage1 chiptuning en stage2 DSG tuning. Zoals ik al eerder memoreerde reed ik dikwijls na het oversteken van een kruisingvlak na wegrijden bij groen verkeerslicht al ruim in de vierde versnelling. Zo vroeg in een hoge versnelling bij relatief lage toerentallen kan volgens mij nooit goed zijn. De technicus had al vergelijkbare Golf 7 modellen met DSG in de werkplaats gehad, waarbij soms na 12.000km de koppeling al versleten was! In feite rijdt hij (volgens de technicus) bij wegrijden zo goed als weg in de tweede versnelling.
Enfin, na een technisch verhaal in de omgeving een fikse wandeling gemaakt (dat kan daar prima). Na ruim een uur stond de auto weer klaar om meegenomen te worden. En wat een verademing! Bij wegrijden in de stand D wordt er nu nadrukkelijker gebruik gemaakt van de eerste versnelling. Die verbetering is er dus. Ook bij het wegrijden voor een verkeerslicht is de gekozen versnelling nu meer in lijn met het toerental zoals ik dat in een handgeschakelde auto ook ervaar.
Zijn er nog punten waar je op moet letten? Ja. Tank na het chippen alleen nog maar RON98 of hoger. Rij de motor goed warm voor je het vermogen echt aanspreekt (geldt voor alle motoren, gechipt of niet). Is hij ook echt zuiniger geworden? Dat ga ik ervaren. Mijn gevoel zegt "ja", maar daar kan ik nog geen zinnig woord over roepen.
Ben ik er blij mee? Jazeker, al is het alleen maar om die minieme ergernis kwijt te zijn van het vroege opschakelen. Had je dan niet gebruik kunnen maken van de stand S? Dat kan, maar de schakelmomenten in S zijn toch iets nadrukkelijker aanwezig dan in D. En zeker het terugschakelgedrag in standje S is merkbaar meer waarneembaar dan in de D stand.
Conclusie... heeft het chippen voor mij zin gehad? Jazeker!
De auto wordt vóór het tunen gecontroleerd op aanwezige foutmeldingen (waren er niet). De originele software (voor tuning) krijg je op CD mee naar huis.
Groet Rob, T-Roc, 1.5TSI DSG, R-Line