VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene VW Tuning & Styling topics
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Gerrit8
#2826482
Wat mij verteld is bij VAG: 1,4 TSI wordt naar max 160 pk. getuned, niet meer anders krijg je problemen met de bestaande ( af fabriek ) koppeling.
Ik ga ervan uit, dat JD hetzelfde zal adviseren.
En uiteraard: als je twijfelt, niet doen.
Gebruikersavatar
door RobVrhff
#2830561
Voor 11 januari 2021 een afspraak staan voor een stage1- en een DSG tuning stage 2 (Golf 1.4TSI mk7 DSG 2016). Ben erg benieuwd. Ik hoop in ieder geval dat de bak wat uit de lage toerengebieden komt met schakelen zonder gebruik te hoeven maken van de S-stand.
Normaal gesproken bij accelereren bij een verkeerslicht rij ik aan de andere kant van de kruising vaak al in de 4e versnelling.
En, naar verluid, ga ik wat zuiniger rijden (afhankelijk van de rechter voet natuurlijk...).
De auto rijdt nu al erg prettig. Ik zal nadien er verslag van doen.
door Mari
#2830581
De ergernis is blijkbaar niet zo groot dat je er wat aan laat doen?

Denk dat het voor @RobVrhff niet snel genoeg 11 januari kan worden... je bent bij Vag Techniek in goede handen...
Laatst gewijzigd door Mari op 02 jan 2021 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door RobVrhff
#2830583
Ergernis is bij mij een groot woord. Het kan voor de belasting van de motor volgens mij nooit heel goed zijn dat er in lage toerentallen best veel kracht geleverd moet worden. Daarnaast verwacht ik een beter (zuiniger) verbruik. Dat laatste uiteraard afhankelijk van de stand van mijn rechtervoet!
En last but not least, positieve feedback van eerdere klanten speelt ook mee.
Gebruikersavatar
door RobVrhff
#2830883
Vandaag was het zover. Om 10:45 stond de afspraak gepland bij VAG Techniek in Nuenen. Na aanmelding (er mag in deze periode maar één persoon per auto naar binnen en plaatsnemen in de wachtruimte) werd mij door de technicus uitleg gegeven van het effect van deze stage1 chiptuning en stage2 DSG tuning. Zoals ik al eerder memoreerde reed ik dikwijls na het oversteken van een kruisingvlak na wegrijden bij groen verkeerslicht al ruim in de vierde versnelling. Zo vroeg in een hoge versnelling bij relatief lage toerentallen kan volgens mij nooit goed zijn. De technicus had al vergelijkbare Golf 7 modellen met DSG in de werkplaats gehad, waarbij soms na 12.000km de koppeling al versleten was! In feite rijdt hij (volgens de technicus) bij wegrijden zo goed als weg in de tweede versnelling.
Enfin, na een technisch verhaal in de omgeving een fikse wandeling gemaakt (dat kan daar prima). Na ruim een uur stond de auto weer klaar om meegenomen te worden. En wat een verademing! Bij wegrijden in de stand D wordt er nu nadrukkelijker gebruik gemaakt van de eerste versnelling. Die verbetering is er dus. Ook bij het wegrijden voor een verkeerslicht is de gekozen versnelling nu meer in lijn met het toerental zoals ik dat in een handgeschakelde auto ook ervaar.
Zijn er nog punten waar je op moet letten? Ja. Tank na het chippen alleen nog maar RON98 of hoger. Rij de motor goed warm voor je het vermogen echt aanspreekt (geldt voor alle motoren, gechipt of niet). Is hij ook echt zuiniger geworden? Dat ga ik ervaren. Mijn gevoel zegt "ja", maar daar kan ik nog geen zinnig woord over roepen.
Ben ik er blij mee? Jazeker, al is het alleen maar om die minieme ergernis kwijt te zijn van het vroege opschakelen. Had je dan niet gebruik kunnen maken van de stand S? Dat kan, maar de schakelmomenten in S zijn toch iets nadrukkelijker aanwezig dan in D. En zeker het terugschakelgedrag in standje S is merkbaar meer waarneembaar dan in de D stand.

Conclusie... heeft het chippen voor mij zin gehad? Jazeker!
De auto wordt vóór het tunen gecontroleerd op aanwezige foutmeldingen (waren er niet). De originele software (voor tuning) krijg je op CD mee naar huis.
Gebruikersavatar
door Giovanni2903
#2830972
dat er anno 2021 nog mensen twijfelen aan vagtechniek. topbedrijf hoor! Zelf meteen een afspraak gemaakt voor stage 1 tuning toen ik mijn golf 1.4 tsi 150pk (schakel) had gekocht in juli. op internet zijn alle recensies positief, dus de keus was snel op hun gevallen. hoef op de snelweg niet meer terug te schakelen naar 5e versnelling om vlot op te trekken om in te halen. voor mn gevoel zijn de 5e en 6e versnelling ongeveer even vlot. heb laatst ook een cts luchtinlaat laten monteren, dus ga vrij binnenkort een vermogenstest laten doen. benieuwd wat daar uitkomt
Vw golf 3 climatronic

Goedendag, Ik heb een golf 3 uit 1996 rolling sto[…]

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]