VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#931352
.. En daar sta je dan, langs de N11 richting Leiden. Hoe het kwam?

Je trekt gewoon weer eens lekker op na het stoplicht, en ineens hoor je een *pets*. Niet eens zo hard, maar wel genoeg impact om je motor ineens tot een bord VanileVla te reduceren, en je acculampje te laten branden. Oh nee he ...

Direct bij de panneplaats geparkeerd, kap open en ja hoor, de Getande Multiriem is geknapt! Via de ANWB naar huis gekomen, en nu maar kijken hoe we dit gefixt kunnen krijgen ..

SYMPTOMEN:

- Na het horen van een lichte knal, is de motor niet meer vooruit te branden en loopt echt niet lekker
- Je acculampje gaat branden.
- Als je door blijft rijden wordt je motor te heet (Wat ik niet gedaan hebt, maar als je blijft doorrijden krijg je dat dus)

Op zich niet zo gek, want in een normale 8V G60 setup drijft je multiriem je lader, je waterpomp en je dynamo aan.

Maar nu!

Er zat een Optibelt Omega 1600 8M riem om. Eerste zaak is om een nieuwe riem alvast te bestellen, en in de tussentijd de motor te bekijken. Enkele vraagjes voor de kenners:

- Hoe kan het dat zo'n riem knapt, gebeurt dat wel vaker?
- Ik las eens iets over dat je een getande riem elke 5000km moet vervangen. Dat zou iets te maken hebben met of de tanden op de poelies zelf van alu of staal waren? Is dat zo?
- Kan je Lader hierdoor schade krijgen?
- Zijn er andere dingen waar je op moet letten als je zo'n riem vervangt?

Komen vast nog wel meer dingetjes aan, maar dit zijn even de eerste vragen ..
Gebruikersavatar
door willie
#931380
getande riem gaat op zich lang mee

vaak worden de tanden van je g lader poelie puntig,daardoor gaan ze riemen vreten

je lader krijgt er niks van mee dat ie brak

let er op dat je riem goed uitgelijnd is,dus dat ie netjes in t midden over de rollen loopt

wat ze ook vaak doen,is de riem lekker strak zetten,klinkt geil maar gaat ten koste van je riem en je poelies,waarom zo strak,tis getand dus geen slip ;-)

vermijd ook je begrenzer,met een multiriem slipt ie dan door
je lader wil druk geven maar je motor wil niks dus slipt ie door
met een getande riem blijft ie maar pushen wat je lader kan beschadigen
Gebruikersavatar
door Gout
#931434
Een riem droog ook uit en als jij gas geeft zoals je al zei komt daar ook meer druk op en dan zegt die op een gegeven moment ik vind het best laterzzzzz patsssssss .
Maar kan voor de rest geen kwaad als je je motor dan maar uit zet voor je koeling en je accu.

En de riem hoort best strak te staan als je hem namelijk te slap zet gaan ze irritand piepen als je gas geeft.
Gebruikersavatar
door 180016vkr
#931468
Gout, dat is met een multi riem wel zo jah
dat die gaat piepen

hier is een zelfde riemset gemonteerd
als de gene van de distributie

een getande deze piept niet als je gas geeft als die iets te slap staat
omdat een slip on mogelijk is

het klinkt wel super zon getande riem
dat is 1 ding wat cker is
Gebruikersavatar
door Gerald1300
#931501
Je D-riem is niet geknapt ??

dat dacht ik eerst maa rnou brand het lampje, je multiriem :P

Je multieriem vervangen is opzich niet moeilijk

je moet je spanrol even ontspannen en dan kun je de riem eraf halen.
TIP: vervang meteen je spanrol als je de multiriem ook vervangt

Voor de rest is er niks aan de hand maar je moet niet gaan rijden zonder die riem want zoals je al zei word hij warm omdat je waterpomp niet word aangedreven

en je acculampje... je dynamo word nie tmeer aangedreven dus produceert ie geen stroom en brand je lampje !
Laatst gewijzigd door Gerald1300 op 19 jul 2008 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
door 16VG60
#931502
Klonk bedoel je? ;)

Klote, maar er zal verder denk ik geen schade zijn als je gelijk gestopt bent, nieuwe riem erop leggen, en je zal het zien! ;)
Gebruikersavatar
door 180016vkr
#931526
er zit geen spanrol op
maar een veer wie de boel spant
het gaat om een g60
waar de orginele poelies en multi riem vervangen zijn

voor een getande riemset
dus de poelies van de lader dynamo waterpomp en krukas zijn vervangen
en
even je vrijloop rollen controleren of ze nog normaal draaien
nieuwe riem erop
en knallen met die bende
Gebruikersavatar
door Gout
#931561
oke ja dan mag je hem niet te strak zetten alleen dan nog is die te oud geweest of te veel km gereden wil deze knappe lijkt mij
Gebruikersavatar
door 180016vkr
#931622
Gout, idd of vervuilt door olie of iets dergelijks wat de riem heeft aan getast

de riem bij een g60 is zelf spannend door de veer dus dat zal het niet geweest zijn
Gebruikersavatar
door Bolku
#931623
Ik heb zo'n riem wel liggen.
Gebruikersavatar
door GraPghaST
#931851
allen dank voor de reacties! ik was eerst even erg bang dat me lader ook stuk stuk zou zijn, maar zo te horen kan dat nog wel meevallen ..

In deze setup zit er echter ook geen veer, maar een staaf die met een bout verstelbaar is. Schroefdraad dus.

Jeroen, ik kijk vanmiddag even op je site! dank vor het aanbod in ieder geval ..

1800Kr16: zo'n riem klinkt inderdaad echt super! je trekt er ook veel bekijks mee, ook op meetings . *grin*
Gebruikersavatar
door golfgtipower
#931872
welke riem is nu pressies geknapt

Die grote lange riem die dus ook de dynamo en w pomp aandrijft

of de kleine riempje in de lader zelf

als die grote is geknapt nieuwe erop en de rest van de poelies draaien goed zonder bij geluiden en geen speling dan is er niks aan het handje

als die kleine klapt vind de glader niet zo fijn geloof ik
Gebruikersavatar
door GraPghaST
#931884
Golfgtipower@ Die lange dus. Anders zou mijn acculampje niet gan branden en de waterpomp niet meer gaan draaien ;)

Ik heb de rest van de poulies gedraaid, ik vond de lader alleen wat zwaarder gaan. Niet verontrustend, maar het was nu ook weer niet zo dat als je hem een slinger gaf, hij rond blijft draaien. Maar geen geknars. Dynamo draait goed, en de rest van de poulies en spanrollen ook.

Bolku: Ik zie hem niet staan op de Webshop, kan je mij een aanbieding doen? Wanneer kan je hem afleveren?
Gebruikersavatar
door golfgtipower
#931934
G lader gaat natuurlijk altijd zwaar ja je moet lucht verplaatsen dat gaat nou niet zonder kracht natuurlijk

maar nieuwe riem erop dan loopt hij iig

en zoals karakan zegt vv de kleine ook wel wat meer werk maar zekerheid voor alles in dit geval
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]