- 19 jul 2008 17:05
#931352
.. En daar sta je dan, langs de N11 richting Leiden. Hoe het kwam?
Je trekt gewoon weer eens lekker op na het stoplicht, en ineens hoor je een *pets*. Niet eens zo hard, maar wel genoeg impact om je motor ineens tot een bord VanileVla te reduceren, en je acculampje te laten branden. Oh nee he ...
Direct bij de panneplaats geparkeerd, kap open en ja hoor, de Getande Multiriem is geknapt! Via de ANWB naar huis gekomen, en nu maar kijken hoe we dit gefixt kunnen krijgen ..
SYMPTOMEN:
- Na het horen van een lichte knal, is de motor niet meer vooruit te branden en loopt echt niet lekker
- Je acculampje gaat branden.
- Als je door blijft rijden wordt je motor te heet (Wat ik niet gedaan hebt, maar als je blijft doorrijden krijg je dat dus)
Op zich niet zo gek, want in een normale 8V G60 setup drijft je multiriem je lader, je waterpomp en je dynamo aan.
Maar nu!
Er zat een Optibelt Omega 1600 8M riem om. Eerste zaak is om een nieuwe riem alvast te bestellen, en in de tussentijd de motor te bekijken. Enkele vraagjes voor de kenners:
- Hoe kan het dat zo'n riem knapt, gebeurt dat wel vaker?
- Ik las eens iets over dat je een getande riem elke 5000km moet vervangen. Dat zou iets te maken hebben met of de tanden op de poelies zelf van alu of staal waren? Is dat zo?
- Kan je Lader hierdoor schade krijgen?
- Zijn er andere dingen waar je op moet letten als je zo'n riem vervangt?
Komen vast nog wel meer dingetjes aan, maar dit zijn even de eerste vragen ..
Je trekt gewoon weer eens lekker op na het stoplicht, en ineens hoor je een *pets*. Niet eens zo hard, maar wel genoeg impact om je motor ineens tot een bord VanileVla te reduceren, en je acculampje te laten branden. Oh nee he ...
Direct bij de panneplaats geparkeerd, kap open en ja hoor, de Getande Multiriem is geknapt! Via de ANWB naar huis gekomen, en nu maar kijken hoe we dit gefixt kunnen krijgen ..
SYMPTOMEN:
- Na het horen van een lichte knal, is de motor niet meer vooruit te branden en loopt echt niet lekker
- Je acculampje gaat branden.
- Als je door blijft rijden wordt je motor te heet (Wat ik niet gedaan hebt, maar als je blijft doorrijden krijg je dat dus)
Op zich niet zo gek, want in een normale 8V G60 setup drijft je multiriem je lader, je waterpomp en je dynamo aan.
Maar nu!
Er zat een Optibelt Omega 1600 8M riem om. Eerste zaak is om een nieuwe riem alvast te bestellen, en in de tussentijd de motor te bekijken. Enkele vraagjes voor de kenners:
- Hoe kan het dat zo'n riem knapt, gebeurt dat wel vaker?
- Ik las eens iets over dat je een getande riem elke 5000km moet vervangen. Dat zou iets te maken hebben met of de tanden op de poelies zelf van alu of staal waren? Is dat zo?
- Kan je Lader hierdoor schade krijgen?
- Zijn er andere dingen waar je op moet letten als je zo'n riem vervangt?
Komen vast nog wel meer dingetjes aan, maar dit zijn even de eerste vragen ..