VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door raiser
#924791
ik heb een vraag of meer iemand die een how-to voor me heeft om schokdempers + veren te monteren.

ik heb een Koni - STR.T

en de auto is een golf IV 1.4 uit 01-2000

iemand een how-to of foto's of tips waar ik op moet letten als ik ga monteren?
ik bven beginner dusjah :P maar heb wel aardig wat spullen tot me beschikking.

bedankt alvast ;)
Gebruikersavatar
door bjuriaan
#924872
Achter is appeltje-eitje. Links en rechts de schokbrekers los draaen en je kan de veren er zo tussen uit pakken.
Voorzijde word iets meer werk. De schokbrekers zitten in het fusee huis geklemd, dit wil nog wel is goed vast zitten. Maar met een klos hout en een moker kom je een heel eind.
Aan de voorzijde moet je ook een binnenzeskant sleutel hebben (imbus sleutel) maatje 7. Is niet een veel voorkomende maat.
Let op dat je wel alle kabeltjes die aan de schokbreker vast zitten los haalt en dan nog opletten dat je remschijf en al naar beneden dondert met loshalen schokbreker.
Tsja en dan is het moeilijkste al klaar.
Makkelijkste is dat je een brug tot je beschikking hebt, maar mensen doen het ook wel op straat.
Ik was al met al in me 1tje ruim 2,5 uur bezig (me rechter schokbreker wilde niet los komen)
En je hoeft er echt geen auto monteur voor te zijn hoor, gewoon goed kijken!!!
Gebruikersavatar
door Chrissie
#925325
Even een toevoeging aan het verhaal van bjuriaan.
Om de schokbreker uit de fusee te krijgen aan de voorzijde pak je inbus 8. Deze slijp je aan twee kanten zodat hij tussen de gleuf van de fusee past. Met een ratel draai je hem dan 1 kwart zodat de fusee wat uit elkaar gaat staan (open staan) en je kan de schokbreker met wat tikjes er zo uit krijgen.
Dit is heel handig om te weten! zelf heb ik de eerste keer staan rammen zonder enig succes.

Heb je alles er onder zitten, je wielen even goed vast draaien;) en niet vergeten om uit te laten lijnen.
#925378
raiser schreef:ik heb een vraag of meer iemand die een how-to voor me heeft om schokdempers + veren te monteren.

ik heb een Koni - STR.T

en de auto is een golf IV 1.4 uit 01-2000

iemand een how-to of foto's of tips waar ik op moet letten als ik ga monteren?
ik bven beginner dusjah :P maar heb wel aardig wat spullen tot me beschikking.

bedankt alvast ;)
Ik heb zelf ook een Koni str.t kit. Zoals al is gezegd een brug is erg handig. De achterkant is binnen een half uur klaar. De voorkant is wat lastiger, zeker de rechterkant. Ik heb de rechterdemper er uit geslagen. De nieuwe demper gaat er gemakkelijk weer in omdat die een stuk korter is.
Gebruikersavatar
door bjuriaan
#925502
Chrissie schreef:Even een toevoeging aan het verhaal van bjuriaan.
Om de schokbreker uit de fusee te krijgen aan de voorzijde pak je inbus 8. Deze slijp je aan twee kanten zodat hij tussen de gleuf van de fusee past. Met een ratel draai je hem dan 1 kwart zodat de fusee wat uit elkaar gaat staan (open staan) en je kan de schokbreker met wat tikjes er zo uit krijgen.
Dit is heel handig om te weten! zelf heb ik de eerste keer staan rammen zonder enig succes.
Als ik dat nou is geweten had, hehehe. Inderdaad wel handige tip!!!
Ik kwam om uit te lijnen. Viel niks uit te lijnen... Had het heel netjes gedaan(zei die kerel), en dat voor de eerste keer!
Gebruikersavatar
door raiser
#925562
zo te zien niet al te moeilijk middagje werk dus

bedankt voor de tips als mensen nog meer tips voor de fusee dan hoor ik dat graag :)

er zit tog als het goed is ook nog een rubber (bovenaan je orginele schokdemper) als dat zo is is het dan heandig om die nieuw te kopen of krijg je die bij de meeste sets bij?
Gebruikersavatar
door Happyman
#925693
bjuriaan schreef:
Chrissie schreef:Even een toevoeging aan het verhaal van bjuriaan.
Om de schokbreker uit de fusee te krijgen aan de voorzijde pak je inbus 8. Deze slijp je aan twee kanten zodat hij tussen de gleuf van de fusee past. Met een ratel draai je hem dan 1 kwart zodat de fusee wat uit elkaar gaat staan (open staan) en je kan de schokbreker met wat tikjes er zo uit krijgen.
Dit is heel handig om te weten! zelf heb ik de eerste keer staan rammen zonder enig succes.
Als ik dat nou is geweten had, hehehe. Inderdaad wel handige tip!!!
Ik kwam om uit te lijnen. Viel niks uit te lijnen... Had het heel netjes gedaan(zei die kerel), en dat voor de eerste keer!
Dat was bij mij ook het geval.
Gebruikersavatar
door bjuriaan
#925803
Je zou top lager (veerpootlager+rubber) inderdaad meteen kunnen vervangen.
Heb ik niet gedaan. Was nog niet echt nodig.
Als het wel zou moeten naderhand is dat heel simpel te doen: Wiel eraf, moer van je schokbreker los, dan iets naar beneden duwen en je hebt de ruimte om je rubber en lager alsnog te vervangen.
Is een werkje van nog geen 15minuten, als je het naderhand doet. Geloof dat die 2 rubbers en lagers, voor links en rechts samen tussen de 50-60euro kosten.
Dus..........
#925927
Happyman schreef:
raiser schreef:ik heb een vraag of meer iemand die een how-to voor me heeft om schokdempers + veren te monteren.

ik heb een Koni - STR.T

en de auto is een golf IV 1.4 uit 01-2000

iemand een how-to of foto's of tips waar ik op moet letten als ik ga monteren?
ik bven beginner dusjah :P maar heb wel aardig wat spullen tot me beschikking.

bedankt alvast ;)
Ik heb zelf ook een Koni str.t kit. Zoals al is gezegd een brug is erg handig. De achterkant is binnen een half uur klaar. De voorkant is wat lastiger, zeker de rechterkant. Ik heb de rechterdemper er uit geslagen. De nieuwe demper gaat er gemakkelijk weer in omdat die een stuk korter is.
ja dat viel mij ook op toen ik bezig was, hoe zou dat nou kunnen dat de rechterkant er moeilijker uit gaat? (de as gaat minder laag)
weet iemand dat?
Gebruikersavatar
door bjuriaan
#926277
Dikkere aandrijf as!!! Net te dik dat je schokbreker er uit kan door fusee huis naar beneden te slaan. As kom op chasis...
Tenminste dat was bij mijn tdi. Zal waarschijnlijk bij de meeste golf iv wel standaart zijn...

Misschien is het ook handig als je auto toch op een brug staat, meteen een 4-motion stabilisator stang te monteren. Voor het geval dat je aandrijf as gaat aanlopen!!! Bij verlaging van meer dan 4-5cm
Gebruikersavatar
door raiser
#926432
de set verlaagt als het goed is maar 3.5 cm maarjah dat zie ik dan wel ;)
Gebruikersavatar
door Code
#926460
STRT Kit loopt bij mij niet aan. Ook niet met 5 personen.
Bandjes: 225/45/17

Hoor alleen een licht "schuivend" geluid als ik de oprit af rij (lichte helling) in z'n achteruit en volledig het stuur in draai. Is dat dan ook aanlopen?

En is het normaal dat de positie van de voorwielen bij een Golf IV niet helemaal in het midden van de wielkast staan? Zie foto. Achter staat ie wel precies in het midden :ehh:

Afbeelding

Afbeelding
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]