VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door Wouterp
#757858
Fire-And-Ice-GTD schreef:
Dannymk4 schreef:Nm is een moment in de eenheid Newton/Meter.

Echter dit moment kan een koppel, buigendmoment of wringendmoment zijn.

In geval van een motor is het een koppel.

Koppel= twee paralelle krachten die dezelfde grote hebben in tegenovergestelde richting en zijn gescheiden door een loodrechte afstand.


Berekenen van koppel in NM:
vermogen (in Kw) x 1000
--------------------------------
2 x Pi x toerental
-------------------
60
1 NM staat ook gelijk aan 0,1 Kilogram
hou ff in de gaten dat nm iets heel anders is dan n/m ;)
Gebruikersavatar
door leongti
#757883
dan mag jij mij vertellen wat daar dan het verschil tussen is?

Nm = n/m newtonmeter. Dus hoeveelheid newton op lengte 1 meter.

Je moet het zo zien, je hebt een motor met een wiel aan de krukas bevestigd met een straal van 0.5meter. De motor produceert 200Nm. Als je aan dit wiel een koord bevestigd en de massa van het koord verwaarloost, dan kan de motor een blok steen optillen van 200/0.5=400N en dat is 40kilogram.

toch? :ninja:

Oow en nu ik er toch mee bezig ben, ik heb nog wel wat dingetjes:

Power = PxLxAxN

waarbij P = Break mean pressure, de gemiddelde kracht waarmee de zuiger naar beneden wordt gedrukt bij arbeidsslag

waarbij L = Lengte van de stroke

waarbij A = oppervlakte van de boring (opp waar het werk op wordt verricht)

waarbij N = aantal cylinders x (rpm/2). N houdt het aantal putts per minuut in. Aantal keer dat er dus kracht wordt uitgeoefend op de zuiger.

En in deze formule zit een relatie

power = torque x rpm


Dan nog een paar afkortingen:

CID = cubic inch displacement. 1 Cid is ongeveer 16cc
cfm = cubic feet per minute (eenheid voor airflow)
PR = pressure ratio
CR = compression ratio
TFSI = Turbo fuel stratified injection itt wat in de startpost staat
Gebruikersavatar
door Dannymk4
#758061
En in deze formule zit een relatie

power = torque x rpm


Ja zoals ik al eerder aangeven had:

torque (Nm)=power(Kw x 10^3)/rpm

De rpm is dan 2 x pi x (rpm/60)

eigenlijk komt het allemaal op het zelfde neer je kan steeds terug rekenen zoals Leongti al deed. :lol:
door Wesselb
#818003
Volgens mij staat CL voor comfortline, maar weet het niet helemaal zeker
door B-ram
#896680
waar staat LX dan voor en meerdere van die type aanduidingen?
Gebruikersavatar
door Stuko
#964474
luxe idd
Gebruikersavatar
door SneakyBass
#972952
CL is de simpelste en goedkoopste uitvoering
LX de meest aangeklede uitvoering
Gebruikersavatar
door will-editionone
#972956
SneakyBass,

er bestaat toch ook een golf c?

kan er naast zitten hoor maar dit schoot me even te binnen :roll:
door willemvansoeren
#972978
will-editionone schreef:SneakyBass,

er bestaat toch ook een golf c?

kan er naast zitten hoor maar dit schoot me even te binnen :roll:
idd de c versie is er. maar die is super kaaal alleen een km teller. en dat is het niks geen opties.
Gebruikersavatar
door will-editionone
#972986
ja zoiets dacht ik ook al... maar was meer bedoeld als aanvulling op wat sneakybass zei...

omdat het over de 2 uitersten ging zegmaar :)
Gebruikersavatar
door HowLowCanUgo
#973006
Gti... Grand Tourismo Injection...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Vw golf 3 climatronic

Goedendag, Ik heb een golf 3 uit 1996 rolling sto[…]

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]