VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Caddy
#2851390
Ik heb een Caddy maxi 1.6 TDI uit het jaar 2015.
Motorcode CAYA volgens sticker op het motorblok (maar sticker in bestuurdersdeurstijl zegt CAYD)
Km stand : 205.000
Ik maak gebruik van OBD diagnose apparaat Autel MaxiCheck MX808

Afgelopen zomer heb ik zelf verstuiver nr1 vervangen en opnieuw ingelezen. Dat ging allemaal zonder problemen en de Caddy reed weer goed.
Verstuiver nr 4 is onder garantie door VW vervangen in 2017.
Verstuiver nr. 2 is door VW in 2023 vervangen.
Ter info : vorig jaar heb ik een nieuwe Varta start accu geplaatst.

Vorige week kreeg ik een foutmelding over verstuiver nr 3. Zelfde symptomen als alle andere vorige verstuivers.
Ook nu heb ik zelf de verstuiver vervangen en ingelezen.
Helaas ging tijdens demontage van de oude verstuiver de kunststof dieselretourslang kapot dus die heb ik ook meteen vervangen.

Daarna wil de Caddy niet meer goed starten : De motor slaat aan en draait voor ongeveer 5 seconden goed en begint dan te stotteren en slaat af. Daarna opnieuw starten en de motor stottert meteen en slaat dan binnen 2 seconden af.....nog een keer starten en de motor slaat dan nog sneller af.
Als de motor daarna een uurtje stil staat en dan opnieuw gestart wordt, dan loopt deze weer goed voor 5 seconden en slaat weer af, etc, etc., zoals boven eerder beschreven.
Over de afgelopen dagen heb ik deze start sequences ondertussen al 10 tallen keren uitgeprobeerd met elke keer weer hetzelfde resultaat...
Opmerking : de startmotor draait goed rond !

Het lijkt net of de motor niet genoeg brandstof krijgt op het moment dat deze begint te draaien.

Ik heb de volgende handelingen verricht om te proberen de oorzaak te vinden van het niet willen doorstarten :
1) Tankdop losgehaald (mogelijk trekt de tank vacuum).
2) Brandstoffilter vervangen en filterhuis schoongemaakt; daarna opgevuld met schone diesel.
3) Via de OBD de Fuel Transfer pomp gestart om de lage druk leidingen te ontluchten. Dit tevens ook gecontroleerd door de dieselretourslag even los te halen en te kijken of de pomp er diesel uitpompte.
4) Luchtfilter losgemaakt om te controleren of lucht werd aangezogen.
5) Luchtslang na de intercooler losgehaald om te kijken of lucht aangezogen werd en of de klep open stond.
6) Een metalen afdichtingplaatje in de EGR leiding tijdelijk geplaatst om te kijken of de EGR klep te veel open stond waardoor er te veel uitlaatgassen aangezogen zouden kunnen worden.
7) Gecontroleerd of er wel uitlaatgassen uit de uitlaatpijp kwamen.
8) Gestart met de reserve contactsleutel.
9) hoge druk leidingen op de verstuivers een klein stukje los gedraaid: er kwam geen diesel uitgespoten.
10) Met de OBD de Fuel High Pressure gemonitord en screenshot van de tijdlijn gemaakt ...dit lijkt te bevestigen wat er tijdens het starten gebeurt :
diesel high pressure vw caddy.jpg
Bij de EERSTE startpoging gaat de injectie druk naar 721 bar wat waarschijnlijk voldoende is om de motor goed stationair te laten draaien. De contactsleutel is direct na het goed starten niet met de hand bekrachtigd gehouden. Daarna zakt de injectiedruk meteen weg naar ongeveer 250-360 bar en dan naar 0 omdat de motor toen afsloeg. Dit alles in ongeveer 5 seconden.
Bij de TWEEDE opeenvolgende startbeurt is te zien dat de dieseldruk niet zo hoog komt als ten tijde van de eerste startbeurt; blijft hangen rond de 360 bar....de motor loopt maar stottert direct en slaat dan na een paar seconden af.
Bij de DERDE startpoging is de contactsleutel wel de gehele tijd met de hand bekrachtigd gebleven omdat de motor helemaal niet wil aanslaan.

UIt bovenstaande denk ik te vermoeden dat er toch iets met de dieseltoevoer en/of diesel hoge druk aan de hand is :
Immers na een rustperiode van een uurtje of zo, dan loopt de motor goed voor een korte periode van 5 seconden maar slaat dan toch weer af.....herstarten maakt het dan nog moeilijker.

Heeft iemand een idee wat mogelijk wel het probleem kan zijn ?
Elke suggestie wordt ten harte genomen :)

Eric
#2851394
Ik vind de druk wel enorm snel dalen als de pomp stopt, bijna een steile lijn. (geen idee wat je sampletijd is btw)
Ik zou denken aan een lek intern in de pomp of een injector die open blijft staan. Als had ik in het laatste geval ook al een wat minder steile lijn verwacht maar zou wellicht verklaren waarom je steeds weer even moet wachten voor een volgende poging.
#2851416
Ik denk dat ik de storing eindelijk gevonden heb....

In mijn eerste bericht had ik geschreven dat ik de diesel retour/lek slang ook had vervangen vanwege een afgebroken plastic nippel tijdens demontage van de verstuiver.

Een originele VW slang kost 150 Euro....een imitatie bij WinParts kost ongeveer 20 Euro......
Aldus had ik de imitatie gekocht en gemonteerd.

Na vele dagen met mijn handen in het haar wat nu precies de oorzaak was waarom de motor niet goed wilde starten heb ik de nieuw gemonteerde slang eens beter bekeken.

In deze slang zit een terugslagklep.. ook bij de orginele VW slang.
De terugslagklep in de nieuwe slang lijkt niet te willen openen : zelfs bij een handmatige test met 7 bar luchtdruk erop wil de klep niet openen.
Voor de zekerheid ook vanaf de andere kant lucht erop gezet ..... (wellicht was de terugslagklep er verkeerd om in gemonteerd in de fabriek)...ook dan gaat de klep niet open.

Het lijkt er dus op dat de slang / terugslagklep niet goed is...of is 7 bar luchtdruk niet genoeg om deze klep te openen ?
Weet iemand wat de druk in deze diesel lek/retourslang normaal gesproken minimaal/maximaal moet zijn?
Helaas had ik de oude originele VW slang weggegooid...dan had ik die ook kunnen testen.

Nu ik de nieuwe slang dus weer gedemonteerd had, heb ik een test gedaan door zelfgemaakte retourslangetjes op elke verstuiver te monteren.
De andere kant van deze slangetjes heb ik in een emmer gehangen en daarna de motor gestart :...uit elk slangetje kwam drukloos een geringe hoeveelheid diesel uitstromen en de motor draait nu weer zoals vanouds en slaat niet meer af !

Mijn redenatie waarom de terugslagklep de oorzaak van het probleem is, is als volgt :
Elke dieselverstuiver krijgt altijd meer diesel aangeboden dan nodig is....het overschot wordt via de dieselretourslang afgevoerd naar de lage druk zijde van het brandstofsysteem.
Als de dieselretourslang geblokkeerd is dan kan de overtollige diesel niet afgevoerd worden en zal dan waarschijnlijk in de verbrandingskamer terecht komen en zal de motor afslaan omdat de diesel/luchtverhouding dan niet meer goed is. (mengverhouding te rijk.... ).

Conclusie : De nieuw gemonteerde retourslang van Winparts heeft een niet-werkende terugslagklep welke ervoor zorgde dat de motor te veel diesel krijgt en afslaat.

Volgende stap : toch maar nieuwe diesel retourslang kopen bij VW en Winparts vragen de defecte slang terug te nemen.

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]

Zie https://vwforum.nl/viewtopic.php?t=215047, 198[…]