VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2850723
Goedenavond allemaal,

Nieuw lid sinds gisteravond, alhoewel ik hier al de nodige jaartjes langskom als gast op zoek naar advies en/of tips.
Ik doe normaliter mijn eigen onderhoud en reparaties zelf, maar ben niet te beroerd dit uit te besteden indien het me te gek word, of niet uit te voeren is buiten op straat.

Nu red ik mij over het algemeen aardig, maar heb momenteel een probleem waar ik toch advies bij nodig heb.


Betreft:
Golf 4, V5 AQN (170pk 20 klepper)
Geboortejaar 2001 (ik meen januari)
Pak hem beet 330.000 echte kilometers op teller
Gezond en nog pittig motorblok, altijd kurkdroog geweest qua vloeistoffen(lekkage)
Rijstijl is relaxed tot enthousiast, wordt absoluut niet mee geragd en altijd netjes warm gereden (minimaal kwartier)

Het probleem:

Olielekkage aan de bijrijderskant, wat begon met enkele druppels en gestaag verergerde.
Nu kon ik in eerste instantie niet achterhalen waar het wegkwam, maar hield het vooralsnog in de gaten.
Na verloop van tijd werd het dusdanig erger dat de multieriem olie begon op te pikken, en het enthousiast begon rond te slingeren
Omdat het nu niet meer fatsoenlijk rijdbaar was toch maar serieus op zoek gegaan, wat aanzienlijk lastiger was dan je zou denken.

Lang verhaal korter makend, uiteindelijk de bron achterhaald direct onder de waterpomp (voorbeeld foto, is niet mijn motorblok):
C.jpg
C.jpg (274.98 KiB) 276 keer bekeken
Rode cirkel geeft locatie van het lek aan, de poelie van de waterpomp is nog net te zien bovenin:
A.jpg
A.jpg (2 MiB) 276 keer bekeken
Close-up van het daadwerkelijke lek:
B.jpg
B.jpg (188.29 KiB) 276 keer bekeken
Het is een gaatje van niks, maar de oliepomp weet er via het oliekanaal een serieuze fontein aan olie uit te blazen.
Ik heb het tijdelijk en provisorisch kunnen dichten met een 2K klei en wat hittebestendige gel/kit daar weer overheen.
Dit puur om mezelf wat tijd te geven om een oplossing te bedenken.

Dit werkte verbazend goed, totdat een aantal dagen de oliepomp "lol nee" zei, en het langzaam maar zeker weer naar buiten kwam zweten.
Op dit moment staat het arme Golfje stil, en behelp ik me met huurauto's (een Aygo is toch niet hetzelfde tbh) of carpool met mijn vrouw die daardoor een uur te vroeg op haar werk is :(.



TLDR:

Het probleem is niet ingewikkeld, maar lastig. Ik heb namelijk geen idee waar ik naar zit te staren.
Ik wil graag het bewuste defecte onderdeel vervangen (liefst oem/origineel) maar heb geen idee wat ik precies zoek.

Ik weet dat de V5 ook in andere VAG modellen heeft gezeten, New Beetle, Audi, Transporter Vans etc.
Mijn vermoeden is dat bij andere modellen hier mogelijk een oliedruk/temperatuur sensor zit, welke bij de Golf achterwege is gelaten.

Ik heb het sterke vermoeden dat mijn voorgangers ooit een afdekbout of plug hebben afgebroken, en het restant dusdanig dun is geworden door roest met het bewuste lek als gevolg.
Tevens, het moet haast wel een dun restant (kontje) zijn lijkt me, gezien het gaatje wat er zo in heeft kunnen roesten. Toch?

Mijn hoofdvraag is dan ook, weet iemand wat hier fabrieksaf in hoort te zitten, en hoe heet het in vredesnaam?
Ik heb weken gezocht op van alles en nog wat, maar ben kennelijk weer eens de enige wereldwijd met dit specifieke probleem :/

Het minste zetje in de juiste richting is al welkom.


Groet en bedankt voor het lezen, Marcel.
Laatst gewijzigd door BOFHv5 op 23 sep 2024 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#2850768
Update:

Gezien woon/werk vervoer steeds meer een probleem wordt, toch gisteren maar weer aan de slag gegaan.
Onder het mom van F#©k it wat kan er mis gaan, met een verzameling gereedschap maar weer naar buiten getogen.

Het plan was om de tijdelijke 2K klei er weer uit te boren (spul wordt knetters hard) om vervolgens het problematische onderdeel vergelijkbaar aan te pakken.

Foto hieronder de bewuste klei na voorbereiding:
D.jpg
D.jpg (1.78 MiB) 226 keer bekeken
Na uiterst voorzichtig de klei verwijderd te hebben, heb ik kennelijk net hetgeen eronder geschampt.
Dit bevestigde mijn vermoeden dat wat er ook in zit, het is erg dun.
E.jpg
E.jpg (2.12 MiB) 226 keer bekeken
Hieronder het eindresultaat van het voorzichtig en zorgvuldig uitboren met flinke hoeveelheid boortjes in oplopend formaat.
F.jpg
F.jpg (2.1 MiB) 226 keer bekeken
Nu beschik ik over een linksdraaiende bout verwijder set, maar helaas was de grootste bit daarvan weliswaar de juiste diameter maar had net niet genoeg grip. Daarbij was hij ook net te klein voor de buitenste ring welke in het blok zit geklemd.

Met de gedachtegang "jep, de sjaak, nu is het daadwerkelijk nog erger" leek het mij verstandig om daar eerst maar te stoppen.
In mijn ervaring maak je het met doormodderen vaak alleen maar erger, en levert er een nachtje over slapen nog wel eens een helder idee op.

Zo ook nu kennelijk, ditmaal was het idee om door middel van een klein fijn getand ijzerzaagje (of vijltje) voorzichtig een inkeping te maken in de omringende klemmende rand. Dit met inachtneming van het behoud van al dan niet aanwezig schroefdraad in het motorblok.
Zo gezegd zo gedaan. Spijtig genoeg werd het vrij vlot duidelijk dat dit met een ijzerzaagje één kant op zagen (van het gat af) niet echt geweldig opschiet.

Dan maar gewisseld naar een metaalvijltje met eenzelfde plan van aanpak. Dit ging al veel beter.
Op het moment dat ik bijna door de rand heen was, eerst maar gestopt om mijn opties te overwegen.

Ik had nu een vrij mooi rond gat met een enkele uitgevijlde uitsparing (helaas vergeten foto te maken).
Een helder moment later ben ik gauw een forse (zeg maar lompe) platte schroevendraaier gaan halen die mogelijk nog wel eens precies zou kunnen gaan passen.

En dat deed het, met een zeldzaam stukje fingerspitzengefühl begon het geheel warempel te draaien.
Dapper doorgezet, en door heel iets spanning op het gat te zetten terwijl ik rustig door bleef draaien kwam het spul in één soepele draai het gat uit zetten(foto hieronder)
G.jpg
G.jpg (3.52 MiB) 226 keer bekeken
Helaas voor mij dus geen schroefdraad zodat ik het had kunnen afdichten door een tijdelijke bout o.i.d, maar een gladde uitsparing.
Het zilveren randje is dan wel dat dit in één keer alle vragen welke ik had heeft beantwoord, met uitzondering van de oorspronkelijke.

Namelijk: hoe heet de bewuste dop wat hier origineel ingeperst zit, of beter gezegd wat voor een onderdeel(locatie) zoek ik op?
#2850797
Ik was vergeten het gat op te meten inderdaad.
Redde het vandaag niet meer helaas, maar zal er morgen eens met een schuifmaat onder kruipen.

De V6 op de tekening is weliswaar iets afwijkend, maar de doppen nr. 6 en 8 lijken overeen te komen.

De grotere van de twee (6) is waar het in mijn geval om draait.

Vanaf de bijrijderskant op het blok kijkende, zitten ze direct onder de waterpomp. Waarbij de kleinere 8 links zit met de grotere 6 direct rechts ernaast.

+Edit+ splelling orrors..
#2850814
Okee, het koste wat krachttermen en verkrampte ledematen hier en daar, maar ik uiteindelijk een paar metingen kunnen doen.

Hoogste diameter was 15.8mm (twee keer op rij) diepte van de binnen liggende rand kwam uit op 7.5(ish) mm.

Tevens vanmiddag even gebeld met de Brezan (Partspoint) en gevraagd of ze de waterpomp van de V5 op wilden zoeken.
Vervolgens gevraagd of ze op het schema de twee uitsparingen eronder hadden staan.

Dat hadden ze, en wisten mij daarop te vertellen dat hier een vriesdop in hoort te zitten.

Met alle informatie bij elkaar gescharreld te hebben, ben ik kennelijk op zoek naar vriesdop van pak hem beet 16.0 x 7.4mm. Als ik mij niet vergis tenminste.
#2850898
Excuus voor het "verdwijnen" voor een paar dagen, maar heb niet stil gezeten, vandaar.
Het geval is dat het één en ander rap achtereen naar een oplossing rolde, het mij handiger leek om de hele afhandeling in één keer te doen, in plaats van kleine tussendoor updates.
Mari schreef: 17 sep 2024 22:08 ... die "vriesdop" is vast wel ergens te krijgen, maar hoe denk je die er in te krijgen, daar is best wel wat druk voor nodig om die erin te persen...
Zie verderop deze post :)
Bartaggio schreef: 17 sep 2024 23:20 Als je mijn linkje nog een keer bekijkt zie je dat nummer 6 inderdaad 16mm is. Dat zou hem denk ik dan moeten wezen .

N0119034

Zou zo te zien nog bij de dealer te bestellen moeten zijn
Correct, en met die gedachtegang ben ik dan ook op zoek gegaan.
Dit zette helaas geen zoden aan de dijk, of het waren (te) lange levertijden, niet leverbaar of enkel in bulk (50 stuks of meer).

Besloten om afgelopen vrijdag er eens goed voor te gaan zitten en er een snipperdag aan op te branden.
Nieuwe plan was om niet het gat zelf, maar juist de vriesstop zelf op te meten voor de gemoedsrust, en daarna rond te gaan bellen.

Deze bleek tevens 15.8mm te zijn, kennelijk aardig accuraat geweest voorheen blijkt.
Nu ik zeker wist dat ik 16mm zocht, eerst de Brezan geprobeerd en ditmaal gevraagd naar any 16mm dop, ongeacht automerk. Die hadden ze dan wel, maar helaas ook weer vanaf 50 stuks en meer.

Dan maar de focus op garage's in de nabije omgeving, eerste poging was een "lol, nee maar succes daarmee".
De volgende werd hetzelfde verhaal, maar had als heldere tip om "het eens bij een motor revisie bedrijf te proberen".

Met wat zelfverwijt waarom ik daar zelf niet op was gekomen, eentje in de buurt gebeld.
Na een wat verward "een watte?" krijg ik eindelijk een "oooh een vriesstop van 16mm" gevolgd door de vraag hoeveel ik er wou.

De rest skippende, gauw drie stuks daar opgehaald en ze gesponsord met een tientje aan bier geld.
Daarna gauw via de Brezan voor wat loctite 2701, sterker hadden ze niet (maar close enough).

Hieronder een beknopt worklogje:
H.jpg
H.jpg (4.06 MiB) 82 keer bekeken
Kiekje van de "werkomgeving" (pijl wijst locatie van het gat aan).
I.jpg
I.jpg (1.7 MiB) 82 keer bekeken
Omdat het gat te klein was voor mijn worstvingers besloten om een polijstrol op mijn draadloze Dremel in te zetten om het gat te reinigen (olie etc).
J.jpg
J.jpg (3.86 MiB) 82 keer bekeken
Resultaat na de Dremel.
K.jpg
K.jpg (3.67 MiB) 82 keer bekeken
Hierna voorzichtig met P2000 waterproof de fijn afwerking gedaan, let wel niet om te schuren.
Dit was puur voor de hardnekkiger resten, en om de vriesdop iets meer bite te geven voor hechting.
Absoluut niet gaan schuren als je marges slechts tiende's van millimeters zijn.
L.jpg
L.jpg (4.43 MiB) 82 keer bekeken
Nu was het tijd om de Loctite en dop te plaatsen, de dopsleutels zijn voor het intikken van de dop
De korte is metrisch en past exact in de vriespdop, de lange is een engelse maat welke dezelfde diameter heeft als de vriesdop (een van de momenten dat zowel metrisch als engelse maten gereedschap erg prettig is :) ).
M.jpg
M.jpg (3.25 MiB) 82 keer bekeken
Eindresultaat van een dun aangebracht filmpje Loctite, niet gek al zeg ik het zelf.
Probleem was wel dat de Loctite erg dun is, en ik er amper fatoenlijk bij kon.
Een dun penseeltje met afgebroken steel later loste ook dat weer op :)
N.jpg
N.jpg (3.58 MiB) 82 keer bekeken
Dop er voorzichtig ingetikt, en klaar is eh... Marcel.
Het tikken ging verbazend gemakkelijk, maar niet zo makkelijk dat het niet strak genoeg leek (als je snapt wat ik bedoel).
Het voelde precies goed zeg maar.
O.jpg
O.jpg (2.32 MiB) 82 keer bekeken
Resultaat na de rest ook schoongemaakt te hebben etc.
P.jpg
P.jpg (2.91 MiB) 82 keer bekeken
Na genoeg moed verzameld te hebben, de volgende dag het V5je aangeslingerd en stationair laten lopen voor een goeie vijf tot tien minuten. Geen sporen van olie, so far so good.
Daarna een 10 tot 15 kilometer uiterst voorzichtig stukje gereden en weer thuis gechecked en foto gemaakt.
En ja, dit was met nog draaiende motor inderdaad, ben niet zo bang aangelegd. Wat kan er mis gaan? * kuch*
Q.jpg
Q.jpg (3.89 MiB) 82 keer bekeken
En afsluitend een kiekje van vanmiddag na pak hem beet 65kilometer woon/werk verkeer.
Ik denk dat we het probleem als opgelost kunnen beschouwen. Ofwel grote blij! :)


Iedereen bedankt voor de interesse/ hulp, en met name Bartaggio voor de zet in de juiste richting.
Mijn dank is weliswaar niet onmeetbaar, maar toch best groot.
martijnvo vinden dit leuk

Ik gok dat het deze zijn :tu: https://www.temu.co[…]

VW Caddy 2015

Goededag Lezers, Kan iemand mij helpen aan een ele[…]

Interieur kap loshalen

Ja dat is een lastige. Vaak zit hij boven geklikt […]

Golf 6 1,4 tsi 158 pk met 115400 km

Volkswagen golf 1.4 TSI 158 PK Het betreft een v[…]

Ook ik krijg m.i. na de laatste software update de[…]

Passat b7 clima probleem

Goedendag, Ik heb een. Passat uit 2012 waarvan de[…]

vw golf 2013 1.4 tsi

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. ik ben ten ei[…]

Handleiding VW Tiguan

Niet leverbaar? dat lijkt me vreemd. Ik bestelde d[…]