- 11 sep 2024 22:44
#2850723
Goedenavond allemaal,
Nieuw lid sinds gisteravond, alhoewel ik hier al de nodige jaartjes langskom als gast op zoek naar advies en/of tips.
Ik doe normaliter mijn eigen onderhoud en reparaties zelf, maar ben niet te beroerd dit uit te besteden indien het me te gek word, of niet uit te voeren is buiten op straat.
Nu red ik mij over het algemeen aardig, maar heb momenteel een probleem waar ik toch advies bij nodig heb.
Betreft:
Golf 4, V5 AQN (170pk 20 klepper)
Geboortejaar 2001 (ik meen januari)
Pak hem beet 330.000 echte kilometers op teller
Gezond en nog pittig motorblok, altijd kurkdroog geweest qua vloeistoffen(lekkage)
Rijstijl is relaxed tot enthousiast, wordt absoluut niet mee geragd en altijd netjes warm gereden (minimaal kwartier)
Het probleem:
Olielekkage aan de bijrijderskant, wat begon met enkele druppels en gestaag verergerde.
Nu kon ik in eerste instantie niet achterhalen waar het wegkwam, maar hield het vooralsnog in de gaten.
Na verloop van tijd werd het dusdanig erger dat de multieriem olie begon op te pikken, en het enthousiast begon rond te slingeren
Omdat het nu niet meer fatsoenlijk rijdbaar was toch maar serieus op zoek gegaan, wat aanzienlijk lastiger was dan je zou denken.
Lang verhaal korter makend, uiteindelijk de bron achterhaald direct onder de waterpomp (voorbeeld foto, is niet mijn motorblok): Rode cirkel geeft locatie van het lek aan, de poelie van de waterpomp is nog net te zien bovenin: Close-up van het daadwerkelijke lek: Het is een gaatje van niks, maar de oliepomp weet er via het oliekanaal een serieuze fontein aan olie uit te blazen.
Ik heb het tijdelijk en provisorisch kunnen dichten met een 2K klei en wat hittebestendige gel/kit daar weer overheen.
Dit puur om mezelf wat tijd te geven om een oplossing te bedenken.
Dit werkte verbazend goed, totdat een aantal dagen de oliepomp "lol nee" zei, en het langzaam maar zeker weer naar buiten kwam zweten.
Op dit moment staat het arme Golfje stil, en behelp ik me met huurauto's (een Aygo is toch niet hetzelfde tbh) of carpool met mijn vrouw die daardoor een uur te vroeg op haar werk is .
TLDR:
Het probleem is niet ingewikkeld, maar lastig. Ik heb namelijk geen idee waar ik naar zit te staren.
Ik wil graag het bewuste defecte onderdeel vervangen (liefst oem/origineel) maar heb geen idee wat ik precies zoek.
Ik weet dat de V5 ook in andere VAG modellen heeft gezeten, New Beetle, Audi, Transporter Vans etc.
Mijn vermoeden is dat bij andere modellen hier mogelijk een oliedruk/temperatuur sensor zit, welke bij de Golf achterwege is gelaten.
Ik heb het sterke vermoeden dat mijn voorgangers ooit een afdekbout of plug hebben afgebroken, en het restant dusdanig dun is geworden door roest met het bewuste lek als gevolg.
Tevens, het moet haast wel een dun restant (kontje) zijn lijkt me, gezien het gaatje wat er zo in heeft kunnen roesten. Toch?
Mijn hoofdvraag is dan ook, weet iemand wat hier fabrieksaf in hoort te zitten, en hoe heet het in vredesnaam?
Ik heb weken gezocht op van alles en nog wat, maar ben kennelijk weer eens de enige wereldwijd met dit specifieke probleem :/
Het minste zetje in de juiste richting is al welkom.
Groet en bedankt voor het lezen, Marcel.
Nieuw lid sinds gisteravond, alhoewel ik hier al de nodige jaartjes langskom als gast op zoek naar advies en/of tips.
Ik doe normaliter mijn eigen onderhoud en reparaties zelf, maar ben niet te beroerd dit uit te besteden indien het me te gek word, of niet uit te voeren is buiten op straat.
Nu red ik mij over het algemeen aardig, maar heb momenteel een probleem waar ik toch advies bij nodig heb.
Betreft:
Golf 4, V5 AQN (170pk 20 klepper)
Geboortejaar 2001 (ik meen januari)
Pak hem beet 330.000 echte kilometers op teller
Gezond en nog pittig motorblok, altijd kurkdroog geweest qua vloeistoffen(lekkage)
Rijstijl is relaxed tot enthousiast, wordt absoluut niet mee geragd en altijd netjes warm gereden (minimaal kwartier)
Het probleem:
Olielekkage aan de bijrijderskant, wat begon met enkele druppels en gestaag verergerde.
Nu kon ik in eerste instantie niet achterhalen waar het wegkwam, maar hield het vooralsnog in de gaten.
Na verloop van tijd werd het dusdanig erger dat de multieriem olie begon op te pikken, en het enthousiast begon rond te slingeren
Omdat het nu niet meer fatsoenlijk rijdbaar was toch maar serieus op zoek gegaan, wat aanzienlijk lastiger was dan je zou denken.
Lang verhaal korter makend, uiteindelijk de bron achterhaald direct onder de waterpomp (voorbeeld foto, is niet mijn motorblok): Rode cirkel geeft locatie van het lek aan, de poelie van de waterpomp is nog net te zien bovenin: Close-up van het daadwerkelijke lek: Het is een gaatje van niks, maar de oliepomp weet er via het oliekanaal een serieuze fontein aan olie uit te blazen.
Ik heb het tijdelijk en provisorisch kunnen dichten met een 2K klei en wat hittebestendige gel/kit daar weer overheen.
Dit puur om mezelf wat tijd te geven om een oplossing te bedenken.
Dit werkte verbazend goed, totdat een aantal dagen de oliepomp "lol nee" zei, en het langzaam maar zeker weer naar buiten kwam zweten.
Op dit moment staat het arme Golfje stil, en behelp ik me met huurauto's (een Aygo is toch niet hetzelfde tbh) of carpool met mijn vrouw die daardoor een uur te vroeg op haar werk is .
TLDR:
Het probleem is niet ingewikkeld, maar lastig. Ik heb namelijk geen idee waar ik naar zit te staren.
Ik wil graag het bewuste defecte onderdeel vervangen (liefst oem/origineel) maar heb geen idee wat ik precies zoek.
Ik weet dat de V5 ook in andere VAG modellen heeft gezeten, New Beetle, Audi, Transporter Vans etc.
Mijn vermoeden is dat bij andere modellen hier mogelijk een oliedruk/temperatuur sensor zit, welke bij de Golf achterwege is gelaten.
Ik heb het sterke vermoeden dat mijn voorgangers ooit een afdekbout of plug hebben afgebroken, en het restant dusdanig dun is geworden door roest met het bewuste lek als gevolg.
Tevens, het moet haast wel een dun restant (kontje) zijn lijkt me, gezien het gaatje wat er zo in heeft kunnen roesten. Toch?
Mijn hoofdvraag is dan ook, weet iemand wat hier fabrieksaf in hoort te zitten, en hoe heet het in vredesnaam?
Ik heb weken gezocht op van alles en nog wat, maar ben kennelijk weer eens de enige wereldwijd met dit specifieke probleem :/
Het minste zetje in de juiste richting is al welkom.
Groet en bedankt voor het lezen, Marcel.
Laatst gewijzigd door BOFHv5 op 23 sep 2024 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.