VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf & Jetta VI, VII
Beste Volkswagen forumleden,

De sigarettenaansteker van mijn Golf deed het niet meer. De zekering leek doorgebrand, uit test of het vervangen van de zekering zou helpen heb ik eenzelfde zekering onder de motorkap vandaan gehaald en deze op de positie van de sigarettenaansteker zekering gedaan. Contact omgedraaid en de sigarettenaansteker deed het weer, succes tot zover!

Daarna heb ik de kapotte zekering weer geplaatst en de goede zekering terug geplaatst onder de motorkap. Nu op zoek naar een plek om een nieuwe zekering te kopen. Maar.... De auto start niet meer, diverse foutmeldingen waaronder
  • Storing: stabiliseringscontrole (ESC)
  • Storing: Auto Hold
  • Proactieve inzittendenbescherming niet beschikbaar
  • Storing: bandencontrole
Dat ik nooit een andere zekering had moeten gebruiken voor deze test is mij inmiddels duidelijk, harde leerweg. Echter lijkt mij dat er niets kapot is en twijfel ik nu of ik de zekering wel op de juiste positie heb teruggedaan. Ik kan online onwijs veel zekeringen overzichten vinden, één de exact overeen komt met mijn auto ben ik echter helaas nog niet tegen gekomen.

Zie onderstaande foto's van hoe ik alles nu heb gepositioneerd. Is er iemand die mij kan bevestigen dat ik dit goed (of fout) heb gedaan? De enige relevante zekering is de gele 20, de overige heb ik niet aangeraakt.

Als ik ze goed heb terug geplaatst; wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Ik sta midden in Spanje op een camping en het enige dat ze hier willen doen is de auto afslepen...

Zekeringen box onder de motorkap
WhatsApp Image 2024-09-13 at 22.53.55.jpeg
WhatsApp Image 2024-09-13 at 22.53.55.jpeg (414.54 KiB) 208 keer bekeken
Zekeringen box in opberg vak naast stuur
WhatsApp Image 2024-09-15 at 10.34.52.jpeg
WhatsApp Image 2024-09-15 at 10.34.52.jpeg (310.83 KiB) 208 keer bekeken
Foutmeldingen
WhatsApp Image 2024-09-15 at 10.35.01.jpeg
WhatsApp Image 2024-09-15 at 10.35.01.jpeg (288.28 KiB) 208 keer bekeken
Zekering is nog goed, de sigarettenaansteker deed het immers. Daarna ook nogmaals daar getest en met succes. Dat kan het dus niet zijn.

2 opties:
1 - Of ik heb daadwerkelijk de zekering op de verkeerde positie teruggestoken. Dit acht ik onwaarschijnlijk maar kan ik niet geheel uitsluiten, het boekje beschrijft namelijk niet alle zekeringen onder de motorkap.
2 - Door het tijdelijk uithalen van de 20Amp zekering heeft de computer dit geregistreerd als een fout in het desbetreffende systeem.

Als ik het goed begrijp zit er dus niets anders op dan laten wegslepen, uitlezen en resetten.

Wellicht iemand die mij nog voor de zekerheid kan bevestigen dat de zekeringen correct zijn op mijn foto? Ik hoop zo erg dat ik dit fout heb gedaan want dan is de oplossing dichtbij...
Ik heb nog nooit meegemaakt dat na het uitnemen van een zekering en weer terugsteken de motor niet wilde starten.
Of die op je juiste plek zit kun je zien aan de pootjes.

Als er een zekering hoort te zitten dan zitten er aan beide zijden van de zekeringhouder van die koperen contactjes.
als er geen zekering hoort te zitten dan is een kant niet voorzien van die koperen contactjes.

Dus dat goed controleren. Dan alle deuren dicht, auto op slot en weer open en dan zou het gewoon moeten werken.
... hoe zie je voor je dat wij aan de hand van een foto kunnen zien of de zekeringen op de juiste plek zitten? Heb voor de volgende keer een tip voor je: maak een foto van hoe de zekeringen zitten alvorens je er eentje uit trekt...

Wat ik niet begrijp is dat men op reis gaat zonder te zorgen voor een setje reserve-zekeringen, die zouden standaard in je auto moeten liggen, net zoals een verbandtrommel, gevarendriehoek en nog het een en ander... sommigen zaken zijn zelfs verplicht in het buitenland...

Als de zekering nu op de juiste plek zit zou de boel eigenlijk weer moeten werken, is dat niet het geval zal er weinig anders opzitten dan contact opnemen met een pechdienst...

@martijnvo ik heb ook vrije plekken in de zekeringbox,ook plekken waar contactpunten zitten... dus dat zegt ook niet heel veel jammergenoeg!
Dank voor jullie hulp tot zover!

Als ik de 20 eruit trek en kijk naar de 2 opties om het te positioneren, lijkt de bovenste 2 contactpunten te hebben en de onderste niet. Ik heb hem in de onderste gestoken en dus de foutmeldingen. Is het een risico om hem in de bovenste te steken, kan ik daar nog meer problemen mee veroorzaken?

Dit lijkt mij nu de meest voor de hand liggende oplossing.
Bijlagen:
WhatsApp Image 2024-09-15 at 18.48.28.jpeg
WhatsApp Image 2024-09-15 at 18.48.28.jpeg (228.52 KiB) 171 keer bekeken
Voorstellen + update ID4 2024

Hoi Funky. Aan de auto zal het niet schorten. Ik r[…]

Dag mijnheerdeJonge, Ik heb ongeveer 2 weken geled[…]

Dankjewel ga ik proberen!

Update 12/11/2024 - Golf wederom naar Dealer […]

Golf 5 GTI

De onderhoudsmelding is inmiddels aangesprongen, d[…]

Mijn mk1 gti werkt mijn rechter achterlicht alleen[…]

Oke bedankt Gr Cas