VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Caddy
  • Gebruikersavatar
door Bass69
#2846119
Heb sinds 2,5 jaar een Caddy uit 08-2017. Garage-auto geweest, stond bij aankoop na 3 jaar nog geen 19.000 km op. Blij mee, enkel vanaf begin af aan wel al geregeld probleem met niet meer kunnen starten. Dit na amper een halfuurtje radio aan of zelfs maar op de knipperlichten te hebben gestaan. Ik kan me gewoon niet permitteren even zonder de motor aan te hebben dus radio te luisteren of de knippers te staan. De accu is weliswaar al wat ouder maar schijnt na doormeten toch echt niet bepaald zwak te zijn. Mijn garage houder zegt dat toch het achterliggende en al snel meedraaiende motormanagement ook nogal stroom verbruikt.
Wat is waar? Het kan toch niet zo zijn dat je enkel maar met draaiende motor nog wat radio kan luisteren?
Iemand hier herkenbare problemen ervaren? Zo ja, ik hoor graag jullie suggesties? Of ga ik enkel maar lezen dat ik een nieuwe zwaardere accu erin moet zetten. Zou belachelijk van VW zijn om er dan zo'n slappe accu van nauwelijks capaciteit in te hangen. Of is dit gewoon zo?

Lees jullie graag.
Vr.grtzzz Bass
door Mari
#2846132
Allereerst welkom op het forum...

Om in te haken op de reaktie van @JUUL :
Inleren heeft volgens mij alleen zin als er een battery-management systeem in de auto zit, al het andere is niet meer als een nummertje van het serienummer van de accu aanpassen...

Welke verbruikers heb je naast de radio en alarmlichten nog meer aan staan? Wanneer de auto op contact staat blijven een hoop verbruikers ingeschakeld... draai de sleutel eens helemaal terug, radio gaat pas uit als je de sleutel uitneemt...
#2846137
@ Mari;
Ben me bewust van dat ik natuurlijk zoveel mogelijk uit moet zetten. Autoradio kan ook zonder contact aan met gewoon de aan/uit button. En voor knipperlichten heb je ook geen contact nodig natuurlijk. Er staat geen binnenverlichting aan ofzo, nee niets.
Nogmaals met enkel knipperlichten is het ook al met amper een halfuur bekeken en kan ik al niet meer starten. Is gewoon belachelijk. Ergens gebruikt ie gewoon onwijs veel stroom bij ook maar iets gebruiken in de uit stand van de auto.

Volgens mij kun je bij andere auto's best wel even een behoorlijke tijd radio luisteren en kan je daarna nog prima starten. Een uurtje knipperlichten aan moet ook gewoon kunnen lijkt mij. Wat stelt zo'n knipperlicht nou helemaal voor? Zou toch niet je hele accu mogen leegtrekken?
#2846138
Mari schreef: 18 sep 2023 19:45 Allereerst welkom op het forum...

Om in te haken op de reaktie van @JUUL :
Inleren heeft volgens mij alleen zin als er een battery-management systeem in de auto zit, al het andere is niet meer als een nummertje van het serienummer van de accu aanpassen...

Welke verbruikers heb je naast de radio en alarmlichten nog meer aan staan? Wanneer de auto op contact staat blijven een hoop verbruikers ingeschakeld... draai de sleutel eens helemaal terug, radio gaat pas uit als je de sleutel uitneemt...
Zie m'n antwoord hieronder. (Wist nog niet dat je ook direct eronder kon antwoorden - ben nieuw hier)
door Mari
#2846144
Bass69 schreef: 19 sep 2023 09:24 .... Ergens gebruikt ie gewoon onwijs veel stroom bij ook maar iets gebruiken in de uit stand van de auto. ...


Dat is wat je moet gaan uitzoeken... multimeter erbij pakken, gaan meten en zekeringen eruit trekken om te zien wat er gebeurd...
#2846147
Mari schreef: 19 sep 2023 18:23
Bass69 schreef: 19 sep 2023 09:24 .... Ergens gebruikt ie gewoon onwijs veel stroom bij ook maar iets gebruiken in de uit stand van de auto. ...


Dat is wat je moet gaan uitzoeken... multimeter erbij pakken, gaan meten en zekeringen eruit trekken om te zien wat er gebeurd...
OK, lijkt me een goede suggestie. Thnx.
#2850684
Als ik het goed begrepen heb betreft het wellicht een batterij van rond 2017. Wat mij (en intussen ook al andere mensen/vrienden aan wie ik het heb doorverteld) heel goed geholpen heeft is de batterij eens te “desultaferen” - dit mag je (om uw batterij optimaal te onderhouden) slechts 1X/jaar doen.
Deze tip heb ik zelf gekregen van m’n broer die allerlei, vooral oudere machines (oa kraan, bulldozer, heftruck, etc) heeft en regelmatig batterijproblemen had.
Hiervoor gebruik ik (inmiddels al een 2e gekocht voor batterijen op m’n boot) een batterijlader van CTEK, model MXS 5.0
M’n motobatterij heb ik hiermee ook gered ipv ze te vervangen.
Na desulfateringsprogramma afgewerkt te hebben, de oplader in gewone oplaadstand zolang mogelijk (lees: elke dag/elke nacht - zo lang mogelijk, ononderbroken) aan de batterij hangen (verbruikt max 30W en zodra batterij volledig opgeladen is (groene lichtje brandt) slechts 5W); ik heb dat bij m’n moto 1md lang volgehouden en ze is als nieuw.
De oplader past zich aan aan de toestand van de batterij.
Elke week hang ik zowel auto als moto aan de lader met het gewone programma.
Succes.

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]

Lekstroom

... sluit de motorkap eens... want als het systeem[…]

Aaah zo. Fijn dat je wederhelft af en toe wilt hel[…]

Raar geluid stuurhuis golf 7

Hallo, Ik heb al lange tijd een raar geluid ergen[…]

Lampje Airback gaat branden

Bekend probleem bij de mk4 platform. Voor mijn mk4[…]