VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
door Apti5858
#2850602
Hoi Forumleden,

Sinds een aantal weken brandt er een oranje motormanagement lampje op mijn instrumentenpaneel. Met origineel vcds uitgelezen en lambdasonde bank 1 sensor 1 gaf een foutmelding (sensor bovenin nabij schutbord). Na het wissen kwam deze terug en ik heb een nieuwe sensor besteld van Bosch incl speciale dopsleutel. Originele van vw vond ik te duur. Hij wordt morgen geleverd.

Mijn vraag is of ik acties moet uitvoeren via vcds als ik de sensor heb vervangen? Basis instellingen etc..

Voertuig:
Volkswagen Golf 7 TDI Highline (2013)
Km: 385.000

Auto doet het uitstekend, ik heb niks gemerkt tijdens het rijden.
door Mari
#2850603
... post in de toekomst bij dit soort vragen ook de aangetroffen foutcode of foutcodes... maak het beantwoorden van je vraag wellicht een stuk eenvoudiger...

Als je de foutcode op de website van Gerrit Speek opzoekt dan krijg je een hele berg uitleg erbij...
door Apti5858
#2850606
Ik had het inderdaad opgezocht op gerritspeek. Mogelijke oplossingen waren: bedrading checken of lambdasonde vervangen. Ik ben voor dat laatste gegaan.
Hieronder een foto van de scan toen die voor het eerst was verschenen. Ik had het toen gewist en daarna kwam hij een tijdje niet meer terug tot een paar weken terug.

Kan ik het 1 op 1 vervangen of moet ik in in VCDS iets uitvoeren? Ik weet niet meer welke opties er tussen stonden maar ik dacht BASIC SETTINGS -> resetting of oxygen sensor adaption values.

Link: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18669.html
Bijlagen:
IMG_7313.jpeg
IMG_7313.jpeg (663.57 KiB) 272 keer bekeken
door vwbasm
#2850610
Ziet er uit alsof je eerste (S1) Lamba sensor defect is dus voor de katalysator, of wat mis is in de bedrading er naar toe.
Omdat je hem toch al hebt gekocht zou ik hem gewoon vervangen.
Inleren is voor zover ik weet niet van toepassing en heb ik nooit gedaan. Wel uiteraard even de foutcode wissen en controleren of deze weg blijft.

ps.
Geen idee of je hem origineel gekocht hebt of een aftermarket. Mijn ervaring met aftermarket is dat ze lang niet allemaal even secuur meten wat ook weer vreemd motorgedrag kan veroorzaken.
door Apti5858
#2850622
Ik heb de sensor vandaag vervangen, daarna heb ik de foutcode gewist. Voor de rest niks gedaan met VCDS. Alles werkt naar behoren.

Extra toevoeging: Op de originele sensor die ik gedemonteerd had zag ik een heel klein Bosch logo en daaronder VW onderdeel nummer met productie datum. Ik snap niet waarom het bij VW dubbele moet kosten. Is gewoon dezelfde sensor.
door vwbasm
#2850624
Welkom in de wondere wereld van de automotive.
Soms is het inderdaad exact hetzelfde onderdeel met alleen een extra logo maar het gebeurt ook dat dit onderdeel door bv Bosch volgens de specificaties en controlevoorschriften van VW gemaakt wordt. En met name bij sensoren kan het zijn dat bij de onderdelen met het VW logo de toleranties net iets kleiner zijn.
Enja, over het verschil in prijs.. Ik kan je alleen 'geruststellen' met dat VW lang niet de enige is ;)

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]

Zie https://vwforum.nl/viewtopic.php?t=215047, 198[…]