VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
door V3lv3T
#2850244
Hi allen,

Voorheen had ik een Passat met een 12v aansluiting in de kofferbak, welke permanent stroom kreeg. Dit was zéér handig voor de koelbox in de zomer als we tussendoor ergens stopten.

Nu heb ik een Arteon GTE uit 2021 zonder aansluiting in de koffer, en de 12v aansluiting achteraan het middenconsole (voor de passagiers achterin) geeft geen stroom als het contact uit is.
Ik wil graag zelf een aansluiting toevoegen achterin die wel continu stroom heeft, ik vraag me echter af wat hiervoor de beste mogelijkheid is.
Ik heb natuurlijk de normale accu achterin zitten aan de linker kant, waar ik simpelweg een aftakking met zekering op zou kunnen maken. Dat is ook veruit de kortste weg, dan ben ik met ongeveer 50cm kabel al klaar.
Echter, omdat het een GTE is heb ik natuurlijk ook het hybride battery pack met een véééél grotere capaciteit, en in mijn ogen zou het van voordeel zijn om indien mogelijk hier op aan te sluiten, omdat deze het dan makkelijk trekt bij bijvoorbeeld een overnachting bij een tussenstop, en al helemaal als de auto ook nog eens aan de lader hangt.

Weet er iemand of er bekabelijk klaar ligt om een aansluiting te maken via de normale zekeringskast en of deze dan via de start accu of het hybride pack gaat?

Mod edit: Op verzoek verplaatst.
door Mari
#2850266
Die optie is er niet, zou ook vreemd zijn als je 12 volt gaat aftakken van een accupakket wat in totaal een veel hogere spanning afgeeft (250-400 volt)... je wilt de cellen van zo'n pakket niet ongebalanceerd gaan belasten... dan is het pakket binnen de kortste keren stuk en aan vervanging toe vanwege de toestand van die paar cellen die je misbruikt hebt...

Bij de huidige auto's kan je ook niet zomaar wat gaan aftakken, alles wordt gemonitord...
#2850274
Dan was dat wel een oude passat want origineel had de 3 BG dat nog wel maar vanaf de 3C (dus vanaf 2005) is dat niet meer permanent.
Of iemand heeft dat zelf gemaakt dat kan ook.

Maar voor nu moet je een nieuwe set kabels trekken vanaf het 12 Volt punt naar de zekeringen kast en die aansluiten op de terminal 30 (permanent 12 Volt) en niet op de terminal 15 (alleen 12 Volt met contact aan)
Wel even zekeren uiteraard.
door V3lv3T
#2850275
martijnvo schreef: 05 aug 2024 11:21 Dan was dat wel een oude passat want origineel had de 3 BG dat nog wel maar vanaf de 3C (dus vanaf 2005) is dat niet meer permanent.
Of iemand heeft dat zelf gemaakt dat kan ook.

Maar voor nu moet je een nieuwe set kabels trekken vanaf het 12 Volt punt naar de zekeringen kast en die aansluiten op de terminal 30 (permanent 12 Volt) en niet op de terminal 15 (alleen 12 Volt met contact aan)
Wel even zekeren uiteraard.
Een lease van 2020 en de andere 2 lease passats uit 2020 die we op dat kantoor hadden, hadden dezelfde aansluiting achterin...

Thanks in ieder geval voor de info, jammer dat er geen voorbereiding ligt. Zijn nieuwe kabels op deze manier nog een verschil met een rechtstreekse kabel (met zekering natuurlijk) vanaf de accu?
#2850276
ja, als je naar de accu wil dan moet je door het schutbord heen en is de weg nog langer en moeilijker, dus ik zou ze op de zekeringenkast aansluiten, die is daar ook voor bedoeld.
door V3lv3T
#2850311
Mijn accu zit gewoon achterin de kofferbak aan de linkerkant achter een klep, dus dat zou absoluut de kortste weg zijn want ongeveer 50cm.

Ik bedoelde is er een technisch verschil.
#2850383
V3lv3T schreef: 05 aug 2024 12:52
martijnvo schreef: 05 aug 2024 11:21 Dan was dat wel een oude passat want origineel had de 3 BG dat nog wel maar vanaf de 3C (dus vanaf 2005) is dat niet meer permanent.
Of iemand heeft dat zelf gemaakt dat kan ook.

Maar voor nu moet je een nieuwe set kabels trekken vanaf het 12 Volt punt naar de zekeringen kast en die aansluiten op de terminal 30 (permanent 12 Volt) en niet op de terminal 15 (alleen 12 Volt met contact aan)
Wel even zekeren uiteraard.
Een lease van 2020 en de andere 2 lease passats uit 2020 die we op dat kantoor hadden, hadden dezelfde aansluiting achterin...

Thanks in ieder geval voor de info, jammer dat er geen voorbereiding ligt. Zijn nieuwe kabels op deze manier nog een verschil met een rechtstreekse kabel (met zekering natuurlijk) vanaf de accu?
Ik moet even terugkomen op dit verhaal. Onze passat heeft inderdaad ook een 12V continu punt in de kofferbak. Kwam ik achter op vakantie toen ik daar de koelbox inplugde. Schijnbaar is dat weer veranderd. Ik zou deze juist geschakeld willen hebben, onder het rijden de koelbox aan en bij een tussenstop deze uit om te voorkomen dat de accu leeg raakt.
Interieur kap loshalen

Ja dat is een lastige. Vaak zit hij boven geklikt […]

Golf 6 1,4 tsi 158 pk met 115400 km

Volkswagen golf 1.4 TSI 158 PK Het betreft een v[…]

Ook ik krijg m.i. na de laatste software update de[…]

Passat b7 clima probleem

Goedendag, Ik heb een. Passat uit 2012 waarvan de[…]

vw golf 2013 1.4 tsi

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. ik ben ten ei[…]

Handleiding VW Tiguan

Niet leverbaar? dat lijkt me vreemd. Ik bestelde d[…]

Ik ben op zoek naar T20 schroeven voor het interie[…]

Het hangt voor een groot deel af van hoeveel % de […]