VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door thomasmata
#2849708
Hallo iedereen,
Ik ben opzoek naar mijn eerste auto, waarvan ik vanaf jongs af aan al wist dat dit een vw zou gaan worden. Ik ben nu 20 en inmiddels toe aan een eigen auto, nu heb ik een budget van +-€4000,- waar ik zeker wel wat leuks mee kan. Echter vind ik het lastig een keuze te maken, het liefst zou ik een golf 6 willen rijden, benzine handgeschakeld, maar vooral de kilometerstand laat mij nog aan het denken. De een zegt dat ik beter een golf 5 kan kopen die heel weinig heeft gedraaid en de ander zegt dat het geen fluit uit maakt en ik lekker een golf 6 kan rijden ruim binnen budget met 200k+ op de teller…

Natuurlijk zoek ik als eerste auto iets betrouwbaars en ik niet meteen hoog mee in de kosten loop, tuurlijk is elke auto een gebruiksvoorwerp maar u begrijpt vast wat ik bedoel. Ik hoop graag wat advies te krijgen en kennis op te doen op dit forum dus alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groet,
Thomas
Gebruikersavatar
door JUUL
#2849713
Kijk...je eerste auto. Dat is een ervaring die je niet snel vergeet, met jouw budget vind je vast iets leuks. Iedere aankoop is een risico, maar het voornaamste probleem bij het kopen van een auto (ongeacht het merk) is dat je niet in de motor of in de toekomst kunt kijken. Het is en blijft een gok of het betrouwbaar is en blijft. Er zijn wel een aantal zaken waar je zelf voor kunt zorgen om die gok iets meer in je voordeel te laten werken. Hierbij mijn persoonlijke tips: Let op! Ik ben geen garagist, monteur of expert.

- Onderhoud: En ik kan dit niet genoeg zeggen....goed onderhoud zegt veel meer dan een km stand. Een auto die al zijn beurten op tijd heeft gehad kan veel langer mee zonder problemen. Denk aan olie, filters, ketting/riem, waterpomp enz enz. Daarnaast heeft een auto die veel snelweg kms heeft afgelegd minder slijtage gehad dan een auto die voornamelijk in de stad rijdt.
- Verkoper: Vaak kun je aan het uiterlijk van de auto al zien om wat voor een verkoper jij mee te maken hebt. Een tip...iemand die veel aandacht besteedt aan goede informatie en goede foto's, is over het algemeen een goede/eerlijke verkoper. Kijk ook vaak op de foto achtergronden. Dan zie je ook vaak meer dan er gezegd wordt. In het geval van een autobedrijf, vind je vaak ook reviews op het net. Een Bovag erkende verkoper geeft uiteraard iets meer zekerheid.
- Model/motortype: Als je van tevoren een beetje speurwerk doet, kom je vaak achter wat de plus- en minpunten zijn van een specifieke model/motortype. Op het net vind je een zee aan info over bijna iedere auto. Tien duizenden mensen zijn je al voor geweest en hebben zelf problemen ondervonden met hun voertuig. Je hoeft het wiel dan niet opnieuw uit te vinden. Sommige problemen komen bijvoorbeeld vaak voor, sommige dan weer niet. Met deze informatie kun jij een goed overwogen keuze maken.
- Koop met je verstand: Een hoop mensen baseren hun aankoop op uiterlijk, kleur of afstand. Dan word je 'verliefd' op de auto of is het de makkelijkste keuze, maar dan neig je een aantal rode vlaggen te negeren. Neem iemand mee die enigszins verstand heeft van auto's en met je mee kijkt. Vaak zul je zien dat deze persoon er anders naar kijkt dan jij. Mits mogelijk en in goed overleg met de verkoper, kun je de auto ook eerst uit (laten) lezen. Zo voorkom je dat je een kat in een zak koopt.
- Verkoopsites: De populairste verkoopsite in NL is Marktplaats, maar op andere sites zoals Gaspedaal, AutoTrader en AutoScout vind je soms auto's die je niet op Marktplaats vindt. Dus kijk eerst goed rond voordat je een keuze maakt.
- Proefrit: Normaliter krijg je hier 1 uur de tijd voor....maak daar ook echt gebruik van. Niet vergeten om een stuk snelweg te pakken. Test alle knoppen, hendels en schakelaars op werking. De kachel/airco wordt wel eens vergeten in de winter/zomer tijd. Wat ik zelf vaak heb gedaan, bel een andere autobedrijf in de buurt en vraag of je tijdens je proefrit hun brug mag gebruiken. Dat is alleen als dit niet mogelijk is bij de verkoper. Sommige bedrijven helpen je graag en vragen hier niets voor, sommige willen wel een kleine vergoeding. Maar dan kun je de auto ook grondig inspecteren op (toekomstige) gebreken.

Succes!!!
thomasmata vinden dit leuk
Gebruikersavatar
door GolfVI
#2849721
Hallo Thomas. Je eerste auto uitzoeken, een heerlijke opdracht! Helemaal eens met wat Juul opsomt. Ga je veel rijden? Diesel dan eventueel nog een overweging? Wat de keuze Golf 5/6 betreft lijkt met dat met 4k een goede 6 vinden wellicht niet zo makkelijk is. Daar zullen mindere exemplaren tussen zitten ( heb zelf begin dit jaar een nette gekocht voor 8k ). Wil je een TSI of 1.6/2.0 FSI?
door thomasmata
#2849724
Hallo! Ik zie diesel niet echt als optie, ik ben student en reis naar school met het ov, volgend schooljaar loop ik stage en daar zou ik mogelijk af en toe naartoe met een auto als ik die tegen die tijd heb gevonden. Lijkt me dus niet dat ik boven de 10k kilometers kom in een jaar. Diesel lijkt me dus niet nodig. Ik zou graag een tsi rijden, en ervaar zelf inderdaad ook dat een goede golf 6 tsi voor 4/5 duizend euro best lastig te vinden is… misschien ook nog andere suggesties? Ik sta voor alles open! Heb ook al wat rond gekeken naar een Polo, of misschien toch een golf 4, ook mooie auto’s:)
Gebruikersavatar
door GolfVI
#2849758
Ben de expert niet maar de tsi heeft een geschiedenis met wat mindere periodes. Voor je bedrag een nette golf 5 met fsi motor is wellicht een verstandige optie. Er komen na je eerste hopelijk nog meer auto's en dan kan je wellicht andere keuzes maken. Heb je ook wat meer rijervaring ( ik heb mijn eerste auto destijds frontaal tegen een boom gezet :-/ )
door thomasmata
#2850102
Ik heb m gevonden! Ben erg blij met mijn nette Golf 5 1.6 Fsi uit 2007 met 160.000km op de teller en een nieuwe distributie ketting die vervangen is bij de vw dealer.
vwbasm vinden dit leuk
VW Caddy 2015

Goededag Lezers, Kan iemand mij helpen aan een ele[…]

Interieur kap loshalen

Ja dat is een lastige. Vaak zit hij boven geklikt […]

Golf 6 1,4 tsi 158 pk met 115400 km

Volkswagen golf 1.4 TSI 158 PK Het betreft een v[…]

Ook ik krijg m.i. na de laatste software update de[…]

Passat b7 clima probleem

Goedendag, Ik heb een. Passat uit 2012 waarvan de[…]

vw golf 2013 1.4 tsi

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. ik ben ten ei[…]

Handleiding VW Tiguan

Niet leverbaar? dat lijkt me vreemd. Ik bestelde d[…]

Ik ben op zoek naar T20 schroeven voor het interie[…]