VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Scirocco, Corrado, EOS & Beetle
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2850160
Hallo allemaal!

Ik ben de blije eigenaar van een mooie gele Beetle. Hij werkt super, maar wat hij nog goed zou kunnen gebruiken is cruise control, zeker voor lange afstanden.

Ik heb geïnformeerd bij garages en tuningbedrijven, maar óf ze behandelen geen auto's meer van deze leeftijd, óf ze hebben een lange wachttijd en accepteren onze spullen niet (we hebben al een schakelaar).

Mijn vader heeft in een Volkswagen garage gewerkt en vaker cruise control ingebouwd in busjes, dus met een nieuwe schakelaar en een officiëel kabelschema https://drive.google.com/file/d/1D9P9M7 ... p=drivesdk dachten we dat ook wel in de Beetle in te kunnen bouwen.
Dit bleek iets lastiger dan gedacht. Veel cruise control tutorials hebben het bijvoorbeeld over een zwarte stekker in het kastje onder het dashboard links. Deze is afwezig in mijn Beetle. Ook had hij alleen een 2-pollige rempedaalschakelaar en niet eentje van 4 wat volgens het schema er zou moeten zijn. Daarnaast hadden we natuurlijk niet alle tools ter beschikking (zoals de juiste kleuren kabels, pinnetjes voor in de stekker van de ECU etc.)

Toch, na een paar weekenden werk, wat extra spulletjes, een nieuwe rempedaalschakelaar en een hoop geduld is het ons gelukt alle kabeltjes volgens het schema aan te leggen. De nieuwe rempedaalschakelaar functioneert ook (tenminste, hij bedient de remlampen goed) en bovenal, de auto rijdt nog XD. Alleen de laatste pagina van het schema (naar de gasklep) was moeilijk te controleren. Wel zag ik dat er kabeltjes liepen vanuit de genoemde pinnetjes aan de ECU. Plus, de auto heeft ESP wat hint naar een elektronische gasklep (klopt dat?).

Een vriend heeft een computer met VCDS, dus daar zijn we langsgereden om de beruchte code 11463 in te voeren, alleen helaas bracht dat niet het gewenste resultaat :(.

VCDS Login Invalid
'Login Code not Accepted by Controller'

Ook 00004/3 gaf hetzelfde resultaat. Wat wel lukte was het airbag lampje uit te zetten, wat aangesprongen was na het verwijderen van het stuur.

Wat ik nu niet weet is hoe verder te gaan. Helaas geeft de computer dus niet aan waarom de code niet geaccepteerd wordt. Het zou naar mijn idee van alles kunnen zijn:
- niet alle kabels zitten goed (die zou ik kunnen controleren)
- de VCDS software is niet ok (kan, hij was niet helemaal legaal, maar de auto was wel uit te lezen, het airbag lampje was uit te zetten en up-to-date genoeg zal hij sowieso zijn, de auto is van 1999)
- de ECU weet niet wat cruise control is (is dat te updaten, checken, of te vervangen?)
- toch iets met de gasklep?

Dus, hierbij mijn vraag aan de community, wat zou ik het best kunnen nalopen of checken? Is er iemand met meer ervaring met het inbouwen van cruise control in beetles, golfjes, of AQY motors?

Alvast super bedankt voor de hulp!
#2850164
AQY heeft inderdaad een elektronisch gasklephuis. Als je die niet zou hebben, zou er een gaskabel aan moeten hangen.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... by-Wire.29

Heb je ook die Long Coding manier geprobeerd? Wellicht doet die wel wat :)

Je zou eens in de meetwaardenblokken kunnen doorscrollen om te kijken of daar de correcte waarden voor je koppeling/remschakelaar terug komen. Dat je remlichten branden wil niet per se zeggen dat de ECU de waarde ook (goed) krijgt
Humpie vinden dit leuk
#2850171
Bartaggio schreef: 28 jul 2024 20:37 AQY heeft inderdaad een elektronisch gasklephuis. Als je die niet zou hebben, zou er een gaskabel aan moeten hangen.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... by-Wire.29

Heb je ook die Long Coding manier geprobeerd? Wellicht doet die wel wat :)

Je zou eens in de meetwaardenblokken kunnen doorscrollen om te kijken of daar de correcte waarden voor je koppeling/remschakelaar terug komen. Dat je remlichten branden wil niet per se zeggen dat de ECU de waarde ook (goed) krijgt
Bedankt voor de tip! Ik wist niet dat Long Coding bestond, dus dat lijkt me inderdaad een goed idee om in te duiken en uit te proberen :)

Ik heb wel geprobeerd alle meetwaardenblokken door te lopen. Hoewel ik wel waardes vond voor snelheid, temperatuur, hoever het gaspedaal is ingedrukt etc., zag ik geen waarde veranderen bij het intrappen van de rem/koppeling. Wellicht dat cruise control eerst geactiveerd moet worden voor dit zichtbaar wordt?
#2850195
martijnvo schreef:moet je niet eerst in de stuurkolom de code wijzigen voordat de engine hem kan accepteren?
Volgens mij is dat enkel voor 1K (Golf 5, ...) en nieuwer. 1J platform heeft geen stuurmodule toch?
Humpie schreef: 29 jul 2024 10:33 Ik heb wel geprobeerd alle meetwaardenblokken door te lopen. Hoewel ik wel waardes vond voor snelheid, temperatuur, hoever het gaspedaal is ingedrukt etc., zag ik geen waarde veranderen bij het intrappen van de rem/koppeling. Wellicht dat cruise control eerst geactiveerd moet worden voor dit zichtbaar wordt?
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ne_Engines

Onder dit kopje is te zien welke meetwaarden het zou moeten weergeven.
Humpie vinden dit leuk
#2850243
Bartaggio schreef: 30 jul 2024 20:38
martijnvo schreef:moet je niet eerst in de stuurkolom de code wijzigen voordat de engine hem kan accepteren?
Volgens mij is dat enkel voor 1K (Golf 5, ...) en nieuwer. 1J platform heeft geen stuurmodule toch?
Humpie schreef: 29 jul 2024 10:33 Ik heb wel geprobeerd alle meetwaardenblokken door te lopen. Hoewel ik wel waardes vond voor snelheid, temperatuur, hoever het gaspedaal is ingedrukt etc., zag ik geen waarde veranderen bij het intrappen van de rem/koppeling. Wellicht dat cruise control eerst geactiveerd moet worden voor dit zichtbaar wordt?
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... ne_Engines

Onder dit kopje is te zien welke meetwaarden het zou moeten weergeven.
Vandaag weer een poging gehad met een VCDS pc. Blok 066 was inderdaad de juiste voor de cruise control informatie! Helaas bleven alle waardes 0 bij het indrukken van pedalen/knoppen. Dit vind ik wel bijzonder. Dat er een of twee kabels verkeerd aangesloten zouden zijn, dat zou kunnen, maar allemaal lijkt me sterk. Ik vermoed dus dat dit pas zichtbaar is nadat de cruise control geactiveerd zou zijn. Kan dat kloppen?
(of moet de motor daadwerkelijk draaien hiervoor? want ik bedenk me nu dat we dat nog niet geprobeerd hebben)

Ook hebben we de long-code-manier geprobeerd (Zie bijlage)
PXL_20240803_094352814.RAW-01.COVER.jpg
PXL_20240803_094352814.RAW-01.COVER.jpg (3.32 MiB) 318 keer bekeken
maar hoewel VCDS wel het verschil wist tussen een manual en automatic, verscheen er geen long code helper.
Ook hebben we nog HaynesPro doorgespit voor handleidingen, maar daar konden we weer alleen een schema vinden voor hoe de cruise control aangesloten zou moeten worden (voor mijn AQY new Beetle), maar verder niets over hoe het geactiveerd zou moeten worden.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen? :)
#2850265
Voor die module is blijkbaar geen long coding helper beschikbaar... heel veel opties zijn er ook niet met een codering van slechts 5 bytes...

Update je VCDS even, zitten al op versie 24 dus je loopt wat achter... volgens mij moet je voor de CC niet in 01 Engine zijn maar in 09 Cent. Elec. Daar zal je vast wel een long coding helper voor beschikbaar zijn, kwestie van eens rustig langs alle bytes en bits wandelen en zien wat er als beschrijving voor wordt gegeven.
Humpie vinden dit leuk
#2850268
Bartaggio schreef: 03 aug 2024 23:41 Hmmmm vreemd. Even terug komend op het begin. Ik lees alleen iets over een remlichtschakelaar maar in het schema heb je ook een koppelingspedaalschakelaar nodig. Is die ook ingebouwd?
Yes, die zat al ingebouwd in de auto, er was een stekker die nergens naartoe ging. Ik heb de kabels van de koppelpedaalschakelaar volgens het schema aangesloten (dus naar 48 in de ECU en naar 3 in de rempedaalschakelaar).
#2850292
Een offline tip was "eerst security access aanzetten, anders werkt de coding niet". Zou dat relevant zijn? Ik ben het namelijk nergens tegengekomen in tutorials.

Ik heb trouwens ook het resultaat van de autoscan:
PXL_20240803_094922590.RAW-01.COVER.jpg
PXL_20240803_094922590.RAW-01.COVER.jpg (3.06 MiB) 156 keer bekeken

Ik gok dat het deze zijn :tu: https://www.temu.co[…]

VW Caddy 2015

Goededag Lezers, Kan iemand mij helpen aan een ele[…]

Interieur kap loshalen

Ja dat is een lastige. Vaak zit hij boven geklikt […]

Golf 6 1,4 tsi 158 pk met 115400 km

Volkswagen golf 1.4 TSI 158 PK Het betreft een v[…]

Ook ik krijg m.i. na de laatste software update de[…]

Passat b7 clima probleem

Goedendag, Ik heb een. Passat uit 2012 waarvan de[…]

vw golf 2013 1.4 tsi

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. ik ben ten ei[…]

Handleiding VW Tiguan

Niet leverbaar? dat lijkt me vreemd. Ik bestelde d[…]